De prijs van leasen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 19:30

Bellatrix schreef:
Wat is het verschil eigenlijk tussen verzorgen/bijrijden en leasen :+

Als ik bijrijd dan rij ik bijvoorbeeld 2/3x per week op dat paard en betaal een klein bedrag of doe klusjes in ruil voor rijden.

Is leasen dan standaard vaker per week? 5/6x? En moet je dan ook betalen voor hoefsmid/tandarts ofzo? Of is dat net wat voor afspraken je maakt? Mag je dan ook meer?

Ik kan hier in de buurt een paard 'leasen' voor €120 per maand en mag dan 2x per week rijden. Alleen rijden, hoef niet te mesten maar mag ook niet buiten het terrein dus ook geen wedstrijden/shows. Puur verzorgen en rijden in de bak. Ze noemen het leasen maar ik noem het dan bijrijden...


Hoi, leasen en bijrijden heeft voor iedere paardeneigenaar/paardengek een andere betekenis. Voor mij betekent leasen dat je alles mag doen met het paard voor een aantal dagen per week, waarvoor je betaalt, en dat bijrijden gratis is, maar je niet alles mag. Daarnaast heb je vaak bij bijrijden dat je klusjes moet doen en bij leasen eigenlijk niet. Maar eigenlijk kan je het leasen noemen als je het paard volledig voor jezelf hebt en eventueel deelt met andere leasers of de eigenaar en bij bijrijden heb je gewoon een aantal dagen en dat is het. Ik mag bijvoorbeeld in de proefperiode bij het leasepaard elke dag komen als ik zou willen, alleen heb ik daar niet de tijd voor.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:32

Veel bijrijdpaarden zit ook een bijdrage aan vast.
Soms niet....

Leasepaarden kosten altijd geld.

Verzorgpaarden zijn meestal wel gratis. Woord zegt het al, vooral verzorgen. Soms met geluk ook rijden.

santje44
Berichten: 51
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:46

Ik heb een tijdje een pony bijgereden voor 25 euro.
Omdat de eigenaar geen klik had met het paard was ik (in het begin) de enige die er mee reed.
Ik kon als ik wou (behalve de zondag) verder elke dag komen en mocht er mee doen wat ik wou.
Enige wat ik is moest doen is de stallen (waren 3 stalletjes) water naar het weiland brengen en helpen met hooi halen afentoe.
Denk dat ik dus erg veel geluk heb gehad voor die prijs.

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Re: De prijs van leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:18

In mijn buurt moet je trouwens ook vaak geld neerleggen voor het verzorgen van shetjes en paarden waar je niet op mag rijden. Dus dan mag je uitmesten, paard poetsen, paard longeren en daar €40 pm voor neerleggen. 8)7

x__danii

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:49

Ik betaal voor mijn bijrijdpaard (10 jarige KWPN’er, onwijs lief en nuchter dier, rijden recreatief) €50 per maand en ik neem elke 2 weken ‘n centerd riding les voor €15 (half uur, loopt eigenlijk altijd uit naar 45 minuten tot een uur).

Mag inmiddels alles met hem doen en hem als ‘eigen’ beschouwen.

In de winter ben ik er 2 tot 3x per week, maar vanaf medio mei t/m begin oktober is het paard helemaal voor mij, z’n eigenaresse is dan voor werk in buitenland.

Ben echt enorm dankbaar voor deze kans, want ik heb zo een half jaar een eigen paard voor een schijntje (zeker in deze regio). Ik koop wel geregeld iets extra’s (slobber, peen) en ik heb al de nodige spullen zelf verzameld de afgelopen jaren (stapel dekjes, hoofdstel enz.). Dat extra kopen hoeft niet, maar vind ik gewoon leuk :').

Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Leasepaard te duur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 22:28

Hoi hoi,

Ik heb al eerder gevraagd naar de prijs die ik van het leasen kan verwachten en ik ben nu achter de prijs gekomen. Mijn ouders hadden maximaal €75 in gedachten en ik rond de €50. Redelijk voor een 22 jarig paard met pit voor springen, energie voor dressuur en vreugde voor buitenritten en voor 3 dagen in de week. Helaas is daar geen binnenbaan aanwezig, een smalle buitenbaan (10x40m) en is haar al haar harnachement aan vervanging toe. Daarnaast heeft de eigenaar een jaar niet op haar gereden en is ze een beetje verwaarloosd. Ik ga nu haar conditie opbouwen en haar even flink aandacht geven, zodat hij zomaar elk moment op haar kan rijden.

Nu komt het probleem: hij wil €100 per maand vragen voor het paard, is dit redelijk? Ik vind namelijk van niet, er is namelijk geen binnenbaan, een smalle buitenbaan, het paard is oud, hij heeft haar verwaarloosd en hij was van plan haar te verkopen voor een hoge prijs (€2950 voor een 22 jarige merrie) en ik denk persoonlijk dat dat hem niet gaat lukken. Daarnaast zorg ik voor zijn paard, omdat hij geen tijd heeft en zorg ik dat hij ieder moment kan rijden zonder dat hij rekening hoeft te houden met conditie en goed poetsen (dat doe ik dan). Wat vinden jullie?

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Leasepaard te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:32

Hij mag natuurlijk vragen wat hij wil.
Wie gaat de hoefsmid, dierenarts en andere kosten betalen ? Jij of hij?

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:32

Dat vind ik wel erg veel! Mijn verzorgster betaalde 65 euro voor 3 a 4 dagen per week en dat was een 4 jarige Friese merrie. En als de hoefsmid kwam betaalde ze mee dan betaalde we allebei 20 euro. Alle andere kosten waren voor mezelf.dus dat zou uitkomen op 75 per maand incl hoefsmid.

Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 22:37

Dammie schreef:
Hij mag natuurlijk vragen wat hij wil.
Wie gaat de hoefsmid, dierenarts en andere kosten betalen ? Jij of hij?


Hij, en u heeft gelijk, ik wil alleen weten of ik mag proberen te onderhandelen met hem of dat ik dan onredelijk ben :(. Ik zal alleen nieuwe dekjes en peesbeschermers (die wel van mij blijven) kopen voor haar en eventueel een deken voor haar kopen. De hoefsmid is niet zo veel voor hem, want zoals ik al zei verwaarloost hij het paard een beetje en laat hij pas de hoefsmid komen als het bijna te laat is (dus om de 3/4 maanden).

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Leasepaard te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:41

Je kan je ook afvragen of je dit wel wil. Rijden op een paard die niet de juiste zorg krijgt.

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Leasepaard te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:52

Waarom staat een jaar lang niet rijden gelijk aan verwaarlozing?

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Leasepaard te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:05

Een paard houden kost al gauw 300 per maand aan stalling en onderhoudt
Vindt 100 wel meevallen .
Ze kan ook in t land blijven lopen he
En dat je eens dekje koopt is niks mis mee

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:20

Onali schreef:
Waarom staat een jaar lang niet rijden gelijk aan verwaarlozing?



Dat staat er toch helemaal niet? Hij verwaarloost haar een beetje én ze was een jaar niet gereden. Jij trekt een totaal andere conclusie.

Maar als je het teveel vind dan zou ik even verder kijken of je ergens anders een goedkoper paardje kan leasen. Ik vind het voor een 22 jarige waar niet goed voor gezorgd wordt ook best veel.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Leasepaard te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:27

Ik weet niet wat jouw regioprijzen zijn, maar ik vind het ook wat veel.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Leasepaard te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:36

Nee belachelijk. In ieder geval vanuit jouw visie zou hij er alleen maar blij mee mogen zijn.

_merel_

Berichten: 1844
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Re: Leasepaard te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:41

Ik wil ook wel iemand die mij €100,- betaald en dan ook nog 3/4 dagen in de week voor mn merrie zorgt! Ik kan nog niemand vinden die nop betaald (alleen 1 keer in de 1 a 2 weken een les neemt met mijn merrie a €10,- per keer)

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Leasepaard te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:50

Onderhandelen kan altijd.
Als jouw ouders toch al 75 dachten, zeg je gewoon dat je 50 wil betalen want 100 is veel te veel en dan zegt hij 75. ;)

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:57

Zinzi_jewel schreef:
Een paard houden kost al gauw 300 per maand aan stalling en onderhoudt
Vindt 100 wel meevallen .
Ze kan ook in t land blijven lopen he
En dat je eens dekje koopt is niks mis mee
mee eens!
Als het full time lease is; vind ik het persoonlijk meevallen. Op het land staan is niet hetzelfde als verwaarlozing. Dat is mijn persoonlijke mening. Door rustig op te bouwen etc; mbt rijden en op verantwoordelijke manier. Dat is ook voor jezelf. Effe heel direct. Zelf lease ik een jong paard regel zelf les dressuur en omgaan met dmv lessen paarden gedrag: in overleg met eigenaar! en ben poets vriendin van een 26 jarige , met wie ik quality time deel en ook wel wat voor koop zo nu en dan. Mijn keuze! Ik denk dat je voor jezelf het verschil tussen een verzorgpony/paard tegenover bijrijder zijn en lease paard helder moet hebben. Verzorger/ bijrijder ( zwart wit gezegd) is de eigenaar helpen en daar plezier uit halen en in geval van bijrijder zijn veel voordelen dus soms ook kleine bijdrage. Lease paard doe je voor jezelf mbt beetje inspraak en dus ook het rijden/ grondwerk whatever op jouw behoefte in balans met het paard of de pony zijn of haar mogelijkheden.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Leasepaard te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 00:04

Mijn bijrijdster hebben nooit betaald, mijn paard mijn zorgen. Als je er geen tijd of geld meer voor hebt moet je een beter huis voor het dier zoeken.

De prijs die hij denkt te kunnen vangen als hij haar verkoopt kan hij iig vergeten. Niemand koopt zo oud paard voor dat geld in een minder conditie.

Tip zoek lekker verder naar een leuk bijrijdpaard in goede conditie.

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Leasepaard te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 00:12

Hangt er van af. Bij mij op de manege betaal je voor halve lease ongeveer 285 euro voor een paard. Hier komen de entingen, smid en dacht ik nog andere dingen bij.

Jester_

Berichten: 12274
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Leasepaard te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 00:24

ik betaalde bij de manege ook 145 voor halve lease. Dan liepen ze nog in de manegelessen dus, mocht je wel dagelijks rijden en op concours. Entingen smid ed waren voor de helft voor jou

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 00:25

Als je het te duur vindt dan ga je toch een ander paard leasen?

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:24

Een aantal mensen vergeet dat dit paard te koop staat en al een jaar niet gereden wordt... Dat verkoopt erg slecht.... Zeker met die leeftijd en prijs.

Ik denk dat je een sterke onderhandelingspositie hebt als er niet te veel potentiële bijrijders voor het paard zijn en je netjes kunt rijden.

Ik zou ook proberen het bedrag naar beneden te krijgen en aangeven dat je het paard voor hem gaat trainen waardoor hij het makkelijker kan verkopen en dat het voor jou onzeker is hoe lang je het paard kunt rijden. Noem het bedrag dat jij wilt betalen (€50,-) of desnoods nog iets minder ivm lessen die je daarnaast nog wilt nemen, en dan heb je nog wat ruimte ivm wat je ouders willen betalen. Lukt het niet kun je met je ouders bijdrage vast een ander leuk paard vinden om bij te rijden.

Ik zou zelf zeker niet betalen om een paard te trainen/rijden voor verkoop. Trainen ipv stilstaan is beter verkoopbaar of zelfs waardevermeerdering. Daar mag de eigenaar blij mee zijn en zelf in jullie als combinatie investeren.

Koper

Berichten: 30279
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:32

Blijkbaar staan bij TS in de regio de mensen te springen om dit paard bij te rijden. De prijs wordt bepaald door het aanbod, daar is niets ingewikkelds aan.

Overigens vraag ik me af wat "even flink aandacht geven" eigenlijk precies is. Een ouder paard wat een jaar heeft stilgestaan moet je natuurlijk niet "flink aandacht" geven vanuit het zadel. Zeker niet als je twijfels hebt over het harnachement.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:33

Mijn paard heeft ook in de lease gestaan toen hij te koop stond, dat was dan wel niet ten goede van het paard maar voor mij was het op dat moment niet mogelijk meer te rijden wegens persoonlijke omstandigheden.
Die mensen betaalden de stalling en onderhoud, betaalden mij daarnaast niks en mochten alles met het paard doen en op locatie naar keuze stallen.

Ik vind €100 niet gek veel, hangt een beetje af van het aantal dagen dat je het dier mag doen.
Als je het te duur vind doe je het gewoon niet, dan wens je hem veel succes met de verkoop.
Je kan natuurlijk in overleg met hem je loopt alleen het risico dat hij het afkapt.