Schuldgevoel verzorgpaarden VS eigen paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Schuldgevoel verzorgpaarden VS eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 11:45

Hey bokkers, ik moet even iets van me afschrijven.

Ik spaar al jaren voor een eigen paard, en verzorg op dit moment twee hele leuke paarden.
Het knagende van een eigen paard willen hebben werd veel minder, doordat ik met deze paarden ook kon doen wat ik leuk vond. Dit in de vorm van lekker grote stukken wandelen en soms hier en daar een ritje.
Nu is het zo dat de oudste, een welsh arabiertje van 35, nu nog nét het stukje stal-wei-stal gelopen krijgt, en dus niet echt meer mee kan. De jongere, een angloarabier van rond de 25, heeft iedere zomer het probleem dat er, zodra ze de wei op gaan, gewoon geen land meer mee te bezeilen valt. Je kunt wel nog met hem gaan wandelen, maar hij dribbelt (zonder over mijn tempo heen te gaan, maar dus stuiteren), en hinnikt iedere 5 seconden. Je wordt er gewoon gek van, maar corrigeren kan je het niet echt.
Het knaagt dus weer ontzettend om een eigen paardje te gaan zoeken waar ik wél mee naar buiten kan. Toch voel ik me ontzettend banketstaaf en ondankbaar... Ik heb al meer dan de meeste zouden kunnen dromen (twee verzorgpaarden waarmee ik doen en laten kan wat ik wil, zolang ze het aankunnen natuurlijk).

Nu is het niet zo dat ik nu een eigen paard zou kunnen kopen. Dat mag ik van mezelf nog niet totdat ik het pensiongeld per maand zonder na te denken neer kan tellen. Maar toch voel ik me schuldig voor dit 'verlangen'. Ik snap ook dat een eigen paard net zo goed een tijdje niet gereden zou kunnen worden oid, maar toch is het anders dan dit vooruitzicht van "met de een nooit meer en met de ander nooit in de zomer", terwijl de zomer altijd de mooiste tijd is...

Wat ik precies met dit topic wil bereiken? Geen idee... De mening van anderen horen, denk ik? Of ik me aanstel, of dat er wel wat inzit...
Laatst bijgewerkt door Nala op 08-05-18 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Schuldgevoel verzorgpaarden VS eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:47

Ik denk dat veel mensen een eigen paard hebben, omdat ze een verzorgpaard in wat voor manier dan ook niet 'genoeg' vonden. Niet genoeg keuze vrijheid met het dier, niet genoeg mogelijkheden (rijden/wedstrijden/vrijheidsdressuur/grondwerk) of misschien te ver weg etc.

Dus of je je schuldig zou moeten voelen? Ik denk het niet. Maar bedenk wel dat ook jouw dier straks ziek(er) kan worden of moeite heeft om in z'n eentje het erf af te gaan :-).

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Schuldgevoel verzorgpaarden VS eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 11:50

Freetorun, dat heb ik inderdaad ook aan mijn openingspost toegevoegd. Ik snap heel goed dat een eigen paard ook niet perfect hoeft te zijn. Ziek(er) worden kan altijd gebeuren. Zoiets als in het eentje het erf af kunnen is wel een criterium dat ik aan mijn toekomstige eigen paard hang. Dus als ik al merk dat het dier daar moeite mee zou kunnen krijgen, ben ik geneigd het niet te kopen. Al is het natuurlijk ook meestal wel eruit te trainen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Schuldgevoel verzorgpaarden VS eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:55

Je hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor. Het zijn jouw paarden niet en jij zou andere keuzes maken. Dat had ik met mijn bijrijdpaard ook. En daar is niets mis mee. Wat ik wel heb nu ik een jong paard heb: ik wil niet meer op andere paarden rijden. Of er moeite voor doen. Mijn paard is 2, en ik moet dus nog even wachten. In de tussentijd wil ik wel blijven rijden. Maar zodra ik er langer dan 15 min. voor in de auto moet zitten, ik echt "werk" heb aan het paard, of ervoor moet betalen, gaat het me tegenstaan.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Schuldgevoel verzorgpaarden VS eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 12:01

Dat komt er ook nog eens bij, aangezien de eigenaren zelf nauwelijks tijd hebben, mag ik ze gratis verzorgen. Dus dan voelt het al helemaal als 'een gegeven paard in de bek kijken'.

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Schuldgevoel verzorgpaarden VS eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:02

En een ander bijrijdpaard zoeken?

Ik denk dat mensen zich vaak verkijken als ze bijrijder zijn. Omdat dit soort dingen ook met een eigen paard kunnen gebeuren. Je hebt alleen dan zelf de eigenschap erover.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:05

Ik zou langzaamaan om je heen gaan kijken, financieel zorgen dat het op orde is, en gewoon kijken waar je tegenaan loopt. Misschien vind je jouw droompaard pas over een jaar. En dan heb je niks om je schuldig over te voelen hoor. Wellicht kan je alsnog af en toe naar de 25 jarige gaan om wat aandacht te geven etc. Een sluit het ander niet compleet uit!

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 12:07

Een ander bijrijdpaard vind ik ook oneerlijk, en hier in de buurt zijn die nauwelijks te vinden, het zij dan voor een fortuin iedere maand voor een keer per week

Dat klopt zeker Nirvana. Ik zal mijn paard ook op die stal stallen als het zover is, omdat het naar mijn mening de beste in de omgeving is. (24/7 buiten, eigenaresse die zich echt inzet voor de paarden en altijd voor de paarden en hun eigenaren klaarstaat).

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Schuldgevoel verzorgpaarden VS eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:13

Ik heb je topic even verplaatst naar VP, waar het beter past.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Schuldgevoel verzorgpaarden VS eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:20

Ik vrees dat je met elk verzorgpaard wel tegen dingen aanloopt die je niet vind kunnen, vervelend vind of in elk geval anders zou willen.. Dat heb ik tenminste wel met ze allemaal gehad. Uiteindelijk moet je jezelf afvragen of het plezier/positieve opweegt tegen het negatieve.
maar kan het probleem met het jongere oudje niet met training, voer of iets anders opgelost worden? Staat de eigenaresse daarvoor open?

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Schuldgevoel verzorgpaarden VS eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 14:24

De eigenaresse staat in principe overal voor open. Maar ik heb geen idee hoe je een paard het hinniken afleert? Voor de rest is er niet zo heel veel maar het is echt op mega volume en het stoort gewoon ontzettend. Dit is gedrag dat hij al zijn hele leven vertoont, met weinig kans op echt verbetering. Zijn vorige eigenaar, de vader van de huidige eigenaresse, reed altijd ontzettend snel, waardoor hij geen tijd had na te denken. Dat kan hij nu op die leeftijd met zijn ouderdomskwaaltjes echt niet meer.

Poetsen is zeker ook leuk, en grondwerk in de bak bijvoorbeeld ook... Maar niet alleen maar.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Schuldgevoel verzorgpaarden VS eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:38

Waarschijnlijk is de reden dat hij hinnikt wel op te lossen of te verminderen en dat dribbelen ook.. Door de combinatie van deze twee dingen denk ik dat hij gewoon niet als enige paard weg wilt gaan. Maar ik heb hem niet gezien natuurlijk :D

Je kan er eens een lesje aan wagen

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Schuldgevoel verzorgpaarden VS eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 14:40

Dat klopt helaas niet. Of alleen, in een groep van 2, 5, 10, of nog groter... Het maakt helemaal niet uit. Hij hinnikt de longen uit zijn lijf. Of dit nou bekende of onbekende paarden zijn waar hij bij is maakt ook niet uit.

BrittBR
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Schuldgevoel verzorgpaarden VS eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:49

Helemaal geen rare reactie. Natuurlijk is een verzorgpaard toch altijd anders dan een eigen paard. Dus je hoeft je zeker niet schuldig voelen. Natuurlijk zijn er ook nog andere paarden om bij te rijden. Het blijft natuurlijk wel anders dan een eigen paard. Alleen je hebt natuurlijk ook veel minder kosten dan een eigen paard. Dit zijn wel punten welke je moet overwegen. Jij bent uiteindelijk degene die beslist. Doe wat je gelukkig maakt!!:)

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Schuldgevoel verzorgpaarden VS eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 11:24

Vanwege de kosten doe ik het nu ook nog niet, zoals in de OP al aangegeven. Dankjewel voor de reacties! Voel me al een stuk minder 'onredelijk'.