Afgelopen jaar heb ik na jaaaaaren eigen paarden te hebben gehad mijn paard verkocht.
Het was een rationele keuze, ik kon het qua baan even niet combineren en ik dacht dat dat voor een langere periode zo zou zijn. Er speelden nog wel wat meer zaken overigens die mij tot die beslissingen stuurden.
Nu ben ik letterlijk in een soort zwart gat gevallen. Ik mis het verschrikkelijk en ik zou niets liever willen dan morgen weer beginnen met rijden. Maar zo makkelijk is het niet. Doordat ik vanaf mijn twaalfde alleen maar eigen paarden en fijne paarden voor anderen heb (in)gereden, ben ik stront verwend. Ik heb het dus een paar keer op een manege geprobeerd, maar zonder arrogant oid te willen doen, sluit dat niet echt aan bij wat ik gewend ben en helaas, ik haal daar geen voldoening meer uit.
Waar ik naar op zoek ben? Een bijrijdpaard/lease paard waar ik echt mee aan de slag kan. Tijd is er genoeg en een (flinke) maandelijkse bijdrage houdt mij ook niet tegen. Sterker nog, ik deel heel graag mee in de kosten of neem bijvoorbeeld de stallingskosten op me. Zeker als ik hier vrijheden voor terug krijg, bijvoorbeeld het kunnen rijden van wedstrijden.
Dus waar moet ik kijken? Zijn er bijvoorbeeld (professionele) stallen die dit soort dingen aanbieden? Ik zie namelijk wel maneges die hun paarden ook ter lease aanbieden, maar dan blijven ze ook in de lessen lopen, terwijl je het hele stalgeld betaalt. Daarnaast zijn het tot nu toe niet de paarden waar ik naar op zoek ben.
Of moet ik toch op zoek naar die ene particulier? Ik heb lang een advertentie op mp gehad, maar daar kreeg ik veel recreatieve reacties op. Op Facebook vind ik lastig, omdat je toch ook een beetje jezelf moet verkopen en dat vind ik lastig onder mijn eigen naam. Bij advertenties wordt er vaak gezocht naar een bijrijder voor buitenritten of recreatief rijden. Dat vind ik zeker leuk, maar niet alleen maar!
Het vervelende aan mijn paardentijd is dat ik nooit wedstrijden heb gereden. Het maakt me geen mindere ruiter, maar zeker minder aantrekkelijk voor mensen denk ik.
Weten jullie nog opties hoe te zoeken? Ben ik wel realistisch? Hoe hebben mensen in gelijke situatie dit opgepakt?
Ps. Mods. Ik weet niet of het goed staat. Het leek me niet passen bij verzorgpaarden, omdat ik toch op zoek ben naar iets meer. ED leek me ook niet gepast, omdat het geen advertentie is, maar meer een vraag waar te zoeken.

' die fokt maar niet meer zelf overal op stapt. Wij hebben een vaste amazone en betalen alles incl. smid/fysio/lessen/startpas en - geld. Wij blijven baas maar alles in goed overleg.