Wel of geen vergoeding?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:57

Je zou kunnen denken over een vergoeding vragen bij een volgende bijrijder, maar deze verzorgt al twee maanden gratis! Nu nog een vergoeding gaan vragen is in mijn ogen echt asociaal... Zou als verzorger dan heel boos zijn en hem gelijk smeren :Y) Had je gewoon gelijk bij begin duidelijk moeten zijn als je vergoeding wou, niet na twee maanden ineens.

Toen mijn pony mijn verzorgpony was betaalde ik een heel kleine vergoeding. Nu is hij bijna 2 jaar van mij omdat eigenaar hem niet meer kon houden en ik heb er ook een verzorgster voor, maar ik vraag er geen vergoeding voor. Ik ben allang blij dat zij mij uit de brand helpt, zonder haar zou ik ponylief echt niet kunnen houden. Ik zou het eerlijk gezegd normaler vinden haar te betalen, dan zij mij want zij helpt toch zeker mij minstens zo erg als ik haar? Maar daar wil verzorgster niks van weten dus nu is het voor beide partijen maar gratis hahaha :+

Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 12:46

Er mag een slotje op dit topic :)

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:34

Dit topic kan gewoon openblijven aangezien het nog van nut kan zijn voor andere gebruikers. :)

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 04:35

Er kunnen geen slotjes geplaatst worden

Anoniem

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 04:47

ik heb in totaal 3 bijrijders/verzorgsters gehad (2 voor mijn vorig paard 1 voor mijn huidig paard) nooit geld gevraagd, wel moesten ze bereid zijn eens een klusje te doen
heb nu een topmeid, komt in weer en wind naar de paarden, zit er zelfs soms hele dagen gewoon dingetjes op te ruimen en te vertroetelen enzo
het enige dat ze moet betalen is dat ze op wedstrijd meegaat haar inschrijvingsgeld

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:03

Zelf hoef ik niks te betalen voor m'n verzorgpony.
Hij is van een oudere man. Hij geeft ze eten enzo maar niet echt aandacht, alleen af en toe zijn kleinkinderen maar die wonen niet in de buurt.
Ik mag hem verzorgen omdat de eigenaar het leuker vind voor de pony dat hij aandacht heeft. De pony is al op leeftijd en heeft soms last van zijn achterbeen, dus ik kan niet meer intensief rijden, wel poets ik, en doe ik wat werk aan de hand om hem soepel te houden. 1x per week stap ( en draaf soms ) door de wei ( wel erop maar zonder tuig ) in ruil ervoor help ik met klusjes als de drinkbakken vullen en mest ik uit (omdat ze ook de wei inkunnen hoeft het maar 1x per week ongeveer ) zo heeft de eigenaar iets aan mij en ik aan hem, dus doe ik het gratis en hoef ik ook niks te betalen. Er staan nu 2 veulentjes bij waar ik niks mee mag doen ( hengstjes he :D ) en die worden verkocht, als er een nieuw paard komt zien we wel weer ofdat ik erop kan rijden
Xx

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:40

Ik heb zelf jaren lang bij dezelfde eigenaaresse verzorgpony's gehad eerst een B welsch en daarna een grotere pony. Ik hoefde geen klusjes te doen, deed soms wel uit mezelf de stal. Ik heb er nooit voor hoeven betalen, alleen mijn eigen lessen en een keer de onderlinge wedstrijden. Ik heb er plezier in gehad en zij had er plezier van dat haar pony's goed gereden werden. Nu rijd ik voor iemand anders haar draver, op de dagen dat ik rijd neem ik de verzorging op me waardoor zij niet meer naar stal hoeft. Hier zijn we ook beide blij mee, ik blij dat ik mag rijden en zij blij want haar pony gaat steeds fijner lopen. Ik les wel op mijn eigen kosten.

Wieldop
Berichten: 942
Geregistreerd: 08-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 16:23

Ik ben al jarenlang verzorgster/bijrijdster. Ik heb dit zowel gratis als betaald gedaan, maar ik merkte dat mijn verwachtingen door het betalen veranderde.
Als eerste merkte ik aan mezelf dat omdat ik ervoor betaalde, dat ik ook elke keer dat ik kwam wilde rijden, want immers daar betaal ik toch voor? Waar ik dus bijvoorbeeld het vroeger prima vond om te longeren of vrijheidsdressuur ging doen voor de afwisseling, wilde ik nu wel ''waar'' voor mijn geld. Daarom begon ik ook te balen dat ik als enige voor mijn gevoel werkte aan ' de basis ' van het rijden en ik leste en de eigenaresse niet. Je merkte dat je daardoor minder snel vooruitgang boekte. Ook bijvoorbeeld toen het paard maandenlang uit de roulatie lag en alleen op stal mocht staan, werd er wel van mij verwacht dezelfde bijdrage te betalen. Welk plezier haal ik dan uit dit paard behalve de zorgen om en voor het paard?
Ook vond ik het erg vervelend om te merken dat de eigenaresse mijn bijdrage nooit hoog genoeg vond. Naar mijn idee was mijn bijdrage een 'extraatje' waardoor zij minder kosten had. Maar ik kreeg van haar steeds voorstellen om het bedrag te veranderen en zo te kunnen verhogen, wat mij een enorme onzekerheid en onrust gaf, immers wat als ik niet akkoord ging?

Mijn uitleg hierboven is misschien zwart-wit omschreven, maar wat ik probeer te zeggen is dat de kant van een bijrijdster/verzorgster ook onzeker is en niet alleen maar een positieve kant heeft. Een bijdrage leveren zorgt er bij mij ook niet voor dat ik meer of minder mijn verantwoordelijkheden pak, maar wel dat mijn verwachtingen van een verzorgpaard veranderen en die vind ik van mezelf niet allemaal even positief.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 18:24

Dat kan ik heel goed begrijpen. Zo zou ik het denk ik ook voelen. Behalve als ik een paard echt in bruikleen zou hebben op een eigen plek. Want dat voelt als een eigen paard.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 18:35

Ik zou voor twee dagen in de week niet laten betalen, jullie hebben er beide profeit van. Wij lieten onze bijrijder €50 betalen maar dan mocht ze 7 dagen in de week komen en als eigen beschouwen ( niemand anders deed het paard). Verbaas me er echt over wat voor bedragen er worden gevraagd voor maar twee dagen terwijl de eigenaar de hulp goed kan gebruiken. En inderdaad en goeie bijrijder is heel wat waard.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:32

Wieldop schreef:
Ik ben al jarenlang verzorgster/bijrijdster. Ik heb dit zowel gratis als betaald gedaan, maar ik merkte dat mijn verwachtingen door het betalen veranderde.
Als eerste merkte ik aan mezelf dat omdat ik ervoor betaalde, dat ik ook elke keer dat ik kwam wilde rijden, want immers daar betaal ik toch voor? Waar ik dus bijvoorbeeld het vroeger prima vond om te longeren of vrijheidsdressuur ging doen voor de afwisseling, wilde ik nu wel ''waar'' voor mijn geld. Daarom begon ik ook te balen dat ik als enige voor mijn gevoel werkte aan ' de basis ' van het rijden en ik leste en de eigenaresse niet. Je merkte dat je daardoor minder snel vooruitgang boekte. Ook bijvoorbeeld toen het paard maandenlang uit de roulatie lag en alleen op stal mocht staan, werd er wel van mij verwacht dezelfde bijdrage te betalen. Welk plezier haal ik dan uit dit paard behalve de zorgen om en voor het paard?
Ook vond ik het erg vervelend om te merken dat de eigenaresse mijn bijdrage nooit hoog genoeg vond. Naar mijn idee was mijn bijdrage een 'extraatje' waardoor zij minder kosten had. Maar ik kreeg van haar steeds voorstellen om het bedrag te veranderen en zo te kunnen verhogen, wat mij een enorme onzekerheid en onrust gaf, immers wat als ik niet akkoord ging?

Mijn uitleg hierboven is misschien zwart-wit omschreven, maar wat ik probeer te zeggen is dat de kant van een bijrijdster/verzorgster ook onzeker is en niet alleen maar een positieve kant heeft. Een bijdrage leveren zorgt er bij mij ook niet voor dat ik meer of minder mijn verantwoordelijkheden pak, maar wel dat mijn verwachtingen van een verzorgpaard veranderen en die vind ik van mezelf niet allemaal even positief.


Wat vervelend! Die onzekerheid.

Ik woon redelijk stads en er is dus veel vraag naar bijrijdpaarden.
Mijn bijrijdster komt 2 dagen, is 13 lijkt ouder gedraagt haar ouder zit in de f8 en rijd 3 jaar, volgt groenhorst, leest veel, wil uiteindelijk doorstromen naar hbo hippisch management, vind afwisseling belangrijk dus niet steeds rijden, pony staat op een volpension manege met ook overdekte voorzieningen altijd toegankelijk(longeerkraal/stapmolen binnenbak 1 of 2 mits geen manege lessen) een buitenbak van 20x40 mits geen manege lessen en 20x60 alles verlicht en met uitstekende bodems klusjes worden gedaan door stalpersoneel en iedereen vind het een prachtige accomedatie waar een goed prijskaartje aanzit, mag onderling starten en heeft voorrang op mijn verzorgster doet dagen flexibel en betaald €130. Mijn pony is heel slim moet alleen nog veel leren en is een boef en zeker geen slome.

Mijn verzorgster verzorgt alleen dus rijd niet, betaald geen bijdrage, zet ik in waar nodig is, you ook al komen om alleen even te poetsen/wandelen en doet 1 dag met mijn bijrijdster(zitten toevallig bij elkaar in de klas)

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 23:27

€130 voor twee dagen??? :wow:
Ik vind dat een hoop geld eerlijk gezegd :=

(Niet als kritiek bedoeld hoor. Gewoon mijn eigen verbazing, ik heb nog nooit zo'n bedrag voor twee dagen gehoord :Y) )

Hoe doe je dat dan als paard kreupel is? Hoeft ze dan niet te betalen?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 23:41

Is denk ik 1/3 vd stalkosten

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:41

Anke schreef:
Is denk ik 1/3 vd stalkosten



Is inderdaad 1/3 van de stalkosten

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:43

IJsco_Love schreef:
€130 voor twee dagen??? :wow:
Ik vind dat een hoop geld eerlijk gezegd :=

(Niet als kritiek bedoeld hoor. Gewoon mijn eigen verbazing, ik heb nog nooit zo'n bedrag voor twee dagen gehoord :Y) )

Hoe doe je dat dan als paard kreupel is? Hoeft ze dan niet te betalen?


Bij ziekte(ruiter/paard)/vakantie of bijzondere omstandigheden worden de dagen ingehaald.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 16:34

zelf ben ik bijrijder/verzorger. en vind dit ook lastig. Ik ben in eerste intstantie gevraagd voor 1 a 2 dagen in de week en betaalde hier dan een klein x bedrag voor. die dagen doe en mag ik alles met de pony.maar ik doe dan ook alle stalwerkzaamheden. de eigenaar hoeft dan niet te komen.. ook les ik op eigen kosten... Ik werd gevraagd omdat de huidige eigenaar geen/weinig tijd had en het niet fair was om het beestje stil te zetten. Nu een half jaar verder merk ik dat de eigenaar door drukte echt niet vaak komt en ik dus vaker op stal ben. ( wordt vaak geappt of ik extra heen wil) het beestje krijgt prima aandacht en wordt goed en gevarieerd mee gewerkt. Ondertussen heb ik een osteopaat laten komen op mijn verzoek.. en deels betaald.( was immers mijn eigen verzoek). en regel ik de hoefsmid en laatst heb ik de zadelmaker ook betaald om naar het zadel te laten kijken. Nu hebben we een gesprek gehad waarbij gevraagd is of ik vaker kan komen voor vast en dat vind ik uiteraard geen probleem maar ik wil er eigenlijk niet meer voor gaan betalen. Ik betaal al in de vorm van extra dingetjes en ik ontlast de eigenaar. Ik weet dus niet hoe ik moet reageren als ze vragen of ik meer wil gaan betalen. Zelf heb ik nu wel eens het gevoel dat ze mij mag betalen.. :-) Ik rij vaak in de weekenden op en neer voor buiten en binnen zetten. Als ik het niet doe komt het beestje niet buiten want de eigenaar red dat niet ivm werk. Ik heb er totaal geen problemen mee. Maar als die kosten bij elkaar opgeteld maakt het voor mij dat ik eigenlijk niet meer wil betalen. Vooralsnog ben ik nog veel goedkoper uit dan een eigen paard maar goed... het blijft lastig

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:40

Je moet voor jezelf je grens bepalen en daar kun je gerust over in gesprek gaan met de eigenaar. Zet jouw kosten ook op een rijtje die je maakt om voor haar in te vallen en paard buiten te zetten. en de kosten die je hebt gemaakt voor de speciale dingen. Sterkte met het gesprek!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:49

lindam75 schreef:
zelf ben ik bijrijder/verzorger. en vind dit ook lastig. Ik ben in eerste intstantie gevraagd voor 1 a 2 dagen in de week en betaalde hier dan een klein x bedrag voor. die dagen doe en mag ik alles met de pony.maar ik doe dan ook alle stalwerkzaamheden. de eigenaar hoeft dan niet te komen.. ook les ik op eigen kosten... Ik werd gevraagd omdat de huidige eigenaar geen/weinig tijd had en het niet fair was om het beestje stil te zetten. Nu een half jaar verder merk ik dat de eigenaar door drukte echt niet vaak komt en ik dus vaker op stal ben. ( wordt vaak geappt of ik extra heen wil) het beestje krijgt prima aandacht en wordt goed en gevarieerd mee gewerkt. Ondertussen heb ik een osteopaat laten komen op mijn verzoek.. en deels betaald.( was immers mijn eigen verzoek). en regel ik de hoefsmid en laatst heb ik de zadelmaker ook betaald om naar het zadel te laten kijken. Nu hebben we een gesprek gehad waarbij gevraagd is of ik vaker kan komen voor vast en dat vind ik uiteraard geen probleem maar ik wil er eigenlijk niet meer voor gaan betalen. Ik betaal al in de vorm van extra dingetjes en ik ontlast de eigenaar. Ik weet dus niet hoe ik moet reageren als ze vragen of ik meer wil gaan betalen. Zelf heb ik nu wel eens het gevoel dat ze mij mag betalen.. :-) Ik rij vaak in de weekenden op en neer voor buiten en binnen zetten. Als ik het niet doe komt het beestje niet buiten want de eigenaar red dat niet ivm werk. Ik heb er totaal geen problemen mee. Maar als die kosten bij elkaar opgeteld maakt het voor mij dat ik eigenlijk niet meer wil betalen. Vooralsnog ben ik nog veel goedkoper uit dan een eigen paard maar goed... het blijft lastig


Als er gevraagd word of je meer wil betalen zou ik gewoon uitleggen dat je het niet fair vindt. En dat je al extra dingen doet.
Ik hoop voor je dat de eigenaar dat nu al ziet en het je dus niet gaat vragen.
Wel is het handig dat je jezelf er op voorbereid. Zodat je een goed antwoord kan geven en ook waarom je niet extra wil betalen. Wat joyce zegt zet het even op een rijtje wat je doet en al extra betaald hebt.
Je mag dat best zeggen! Snap dat het best spannend is als je moet zeggen dat je het er niet mee eens bent maar toch gewoon doen.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:06

nieuw is het zeker niet..

ik heb altijd meebetalende bijrijdsters/verzorgsters gehad

van 1996 tot 2009 met verschillende paarden en verschillende bijrijdsters, werd nooit moeilijk over gedaan
ze betaalden de helft van de kosten van stal /smid en de DA kosten waren voor mij

op die dagen dat hun mijn paard deden ,deden ze ook alles wat daarbij hoort, soort van eigen paard zei 1 vrouwtje tegen mij
zij had vroeger zelf een paard gehad maar kon het niet meer betalen en nu een deelpaard wel, dus super oplossing voor beide

paard wat ik nu heb sinds 2009 vind ik niet geschikt om met z`n 2en op te rijden en heb geen bijrijdster meer

bij mij op stal word er ook gewoon meebetaald door de bijrijdsters 1 paard word zelfs door 5 meiden onderhouden en gaat zonder gezeur

je weet waar je aan begint , paarden zijn duur en je hoeft als eigenaar niet de hobby van een ander te betalen

heb jij genoeg centjes en je zoekt iemand ,mooi voor haar dat ze dan geen bijdrage hoeft te betalen

maar ik vind het heel normaal...een hobby kost nu eenmaal geld!

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:09

Een goede verzorgster moet je koesteren. Ik had er zelf ook eentje en geen haar op mijn hoofd die er aan dacht geld voor te vragen. Ook al reed ze soms 5x in de week en stond ik volpension.
Ze hielp me er ontzettend mee en was zo goed voor mijn paard. Ik zou eerder haar moeten betalen ;)

Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 11:23

Hier is iemand die een maandelijks bedrag betaald voor mijn lease paardje!
1 keer per week betaal ik 50 euro, het is niet heel duur vind ik zelf omdat het ongeveer even duur is als een maand les hebben plus ik heb dan de hele dag en niet een uurtje om bij het paardje te zijn.
Ik vind het vrij normaal om een bedrag te betalen, waarom niet?
Als het paardje ziek wordt krijg jij niet alle rekeningen op je bordje, plus de stal & voeding kost ook best wat...
Maar ach misschien vind ik dit omdat ik gewend ben om te betalen.

mikitaxxx
Berichten: 31
Geregistreerd: 07-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:54

Mijn mening hierover is dat als de eigenaar minder tijd heeft voor zijn of haar paard en daarom iemand zoekt dat het of gratis is of de bijrijder geld moet krijgen.

Zoek ik specifiek een paard om te rijden dan vind ik zeker dat hier een bijdrage tegenover mag staan naar de eigenaar toe. Mits er van beide kanten word besloten dat dit niet nodig is :)

Zo doe ik graag klusjes in ruil voor rijden/verzorgen van paard omdat ik financieel gezien gewoon niks overhou :o

Wieldop
Berichten: 942
Geregistreerd: 08-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:46

@ mirgino; als je 5 verzorgsters nodig hebt om je paard te kunnen onderhouden, lijkt me geen gezonde situatie.
Voor de helft van de stal en ook nog de smid, hoeveel dagen hadden ze dan een 'eigen' paard?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 23:30

Wieldop schreef:
@ mirgino; als je 5 verzorgsters nodig hebt om je paard te kunnen onderhouden, lijkt me geen gezonde situatie.
Voor de helft van de stal en ook nog de smid, hoeveel dagen hadden ze dan een 'eigen' paard?

de eigenaresse zelf komt heel weinig die heb ik maar paar x gezien en sta daar nu bijna 1 jaar, ik heb geen idee hoe ze het onderling regelen maar ze doen het al jaren en schijnt voor hun goed te werken

en ff ter info, het paard zou verkocht worden en toen hebben de bijrijders besloten om het met elkaar te betalen

en bij mij had de bijrijdster de helft van de week mijn paard, en dat werkte perfect voor beide kanten

waarom is het volgens jou geen gezonde situatie??
als de meiden het zelf een goede regeling vinden???waarom zou een buitenstaander het dan een probleem vinden?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 09:28

Voor paard beter, komt elke dag iemand, als paard met 5 verschillende manieren om kan gaan...en zo blijft het voor iedereen betaalbaar.