Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willemiens

Berichten: 946
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:07

Ik kom even binnen vallen!
Ik sta aan de andere kant van de tafel in dit geval want ik ben vandaag wezen kijken bij een paardje bij mij in de buurt om bij te rijden. Nu vraag ik me alleen af of het bedrag wat gevraagd wordt een beetje reëel is?
Paard is 20 jaar maar was lekker voorwaarts onder het zadel, directe buitenrij mogelijkheden zijn er niet dus moet altijd met de trailer op pad.
Paarden staan aan huis en met een redelijke bak. De dagen dat ik zou gaan rijden moeten er 2 stallen gemest worden + de bak/paddock.
Het gaat om 3 dagen en dan wordt een bijdrage gevraagd van €100,- zelf wil ik graag blijven lessen bij mij instructeur min. 2 keer per maand a €40,- per uur. (ken zelf ook niemand anders die evt. goedkoper zijn).

Ben zelf 28 jaar en rij ong. L1 niveau.

Wat vinden jullie?

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:14

Willemiens schreef:
Ik kom even binnen vallen!
Ik sta aan de andere kant van de tafel in dit geval want ik ben vandaag wezen kijken bij een paardje bij mij in de buurt om bij te rijden. Nu vraag ik me alleen af of het bedrag wat gevraagd wordt een beetje reëel is?
Paard is 20 jaar maar was lekker voorwaarts onder het zadel, directe buitenrij mogelijkheden zijn er niet dus moet altijd met de trailer op pad.
Paarden staan aan huis en met een redelijke bak. De dagen dat ik zou gaan rijden moeten er 2 stallen gemest worden + de bak/paddock.
Het gaat om 3 dagen en dan wordt een bijdrage gevraagd van €100,- zelf wil ik graag blijven lessen bij mij instructeur min. 2 keer per maand a €40,- per uur. (ken zelf ook niemand anders die evt. goedkoper zijn).

Ben zelf 28 jaar en rij ong. L1 niveau.

Wat vinden jullie?


Weet niet welk gebied je woont maar vind het vrij veel voor 3 dagen en aangezien je dan ook nog 2 stallen mest en de paddock/bak. En is de bak wel begaanbaar in de winter of na regenval?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:16

Persoonlijk vind ik dat teveel als je dan alles nog moet doen.

Willemiens

Berichten: 946
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:21

CharxHebe schreef:
Willemiens schreef:
Ik kom even binnen vallen!
Ik sta aan de andere kant van de tafel in dit geval want ik ben vandaag wezen kijken bij een paardje bij mij in de buurt om bij te rijden. Nu vraag ik me alleen af of het bedrag wat gevraagd wordt een beetje reëel is?
Paard is 20 jaar maar was lekker voorwaarts onder het zadel, directe buitenrij mogelijkheden zijn er niet dus moet altijd met de trailer op pad.
Paarden staan aan huis en met een redelijke bak. De dagen dat ik zou gaan rijden moeten er 2 stallen gemest worden + de bak/paddock.
Het gaat om 3 dagen en dan wordt een bijdrage gevraagd van €100,- zelf wil ik graag blijven lessen bij mij instructeur min. 2 keer per maand a €40,- per uur. (ken zelf ook niemand anders die evt. goedkoper zijn).

Ben zelf 28 jaar en rij ong. L1 niveau.

Wat vinden jullie?


Weet niet welk gebied je woont maar vind het vrij veel voor 3 dagen en aangezien je dan ook nog 2 stallen mest en de paddock/bak. En is de bak wel begaanbaar in de winter of na regenval?


Omgeving Heiloo, Noord-holland.

AlexaV
Berichten: 52
Geregistreerd: 26-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:26

Willemiens schreef:
Ik kom even binnen vallen!
Ik sta aan de andere kant van de tafel in dit geval want ik ben vandaag wezen kijken bij een paardje bij mij in de buurt om bij te rijden. Nu vraag ik me alleen af of het bedrag wat gevraagd wordt een beetje reëel is?
Paard is 20 jaar maar was lekker voorwaarts onder het zadel, directe buitenrij mogelijkheden zijn er niet dus moet altijd met de trailer op pad.
Paarden staan aan huis en met een redelijke bak. De dagen dat ik zou gaan rijden moeten er 2 stallen gemest worden + de bak/paddock.
Het gaat om 3 dagen en dan wordt een bijdrage gevraagd van €100,- zelf wil ik graag blijven lessen bij mij instructeur min. 2 keer per maand a €40,- per uur. (ken zelf ook niemand anders die evt. goedkoper zijn).

Ben zelf 28 jaar en rij ong. L1 niveau.

Wat vinden jullie?


In ogenschouw nemend dat je 2 stallen en de bak/paddock moet mesten, vind ik 100 euro veel te hoog.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:31

Ik ook. Je verzorgt op jouw dagen ook het andere paard en betaalt alle hooi en strooisel kosten (en waarschijnlijk ook nog het krachtvoer) van de hele maand. Oftewel: ze hebben "gratis" een stalhulp voor de helft van de week en hun paard is de hele week uit de kost voor een halve week bijrijden.

Willemiens

Berichten: 946
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:33

Ben echt niet beroerd om te mesten oid hoor.
Maar vond zelf €100 echt wel aan de hoge kant voor een paard die rest van de week dan ook nog eens stil staat :(..

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:13

Dat zou al helemaal mijn voorkeur niet hebben. Neem aan dat je voor 40 euro per uur redelijk intensief last.. zonde als 1 daarna 1 of 2 dagen stilstaat

AlexaV
Berichten: 52
Geregistreerd: 26-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:29

joyce B schreef:
Ik ook. Je verzorgt op jouw dagen ook het andere paard en betaalt alle hooi en strooisel kosten (en waarschijnlijk ook nog het krachtvoer) van de hele maand. Oftewel: ze hebben "gratis" een stalhulp voor de helft van de week en hun paard is de hele week uit de kost voor een halve week bijrijden.


Eens!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 00:06

CharxHebe schreef:
Dat zou al helemaal mijn voorkeur niet hebben. Neem aan dat je voor 40 euro per uur redelijk intensief last.. zonde als 1 daarna 1 of 2 dagen stilstaat


Ik zou dat juist helemaal niet erg vinden. Juist fijn dat het paard verder niet loopt, dan heb je in ieder geval zelf in de hand dat het paard, geen 2 dagen achter elkaar intensief gereden wordt. Zou dat zelf prettig vinden.

Wel is 100 euro erg veel als je ook moet mesten. Voor de eigenaar natuurlijk wel goed geregeld maar ik zou daar niet aan beginnen. Ik weet niet of er wat te onderhandelen valt?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 00:09

Ik vind het ook erg duur.
100 euro betaal je als je verder niks hoeft te doen. Dan ook nog 3 dagen mesten en ander paard verzorgen. Ik zou verder zoeken

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 07:44

Tigra_ schreef:
CharxHebe schreef:
Dat zou al helemaal mijn voorkeur niet hebben. Neem aan dat je voor 40 euro per uur redelijk intensief last.. zonde als 1 daarna 1 of 2 dagen stilstaat


Ik zou dat juist helemaal niet erg vinden. Juist fijn dat het paard verder niet loopt, dan heb je in ieder geval zelf in de hand dat het paard, geen 2 dagen achter elkaar intensief gereden wordt. Zou dat zelf prettig vinden.

Wel is 100 euro erg veel als je ook moet mesten. Voor de eigenaar natuurlijk wel goed geregeld maar ik zou daar niet aan beginnen. Ik weet niet of er wat te onderhandelen valt?


Ik vind het zelf altijd juist fijn om dan dag 2 wat te stappen of een beetje rustig rond te rijden zodat de spieren niet verzuren of iets dergelijks

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:29

Ik reed eerst gratis,
Nu zijn we naar een andere stal gegaan waar ik mee mocht kiezen.
Deze stal is een stuk duurder en luxer en nu betaal ik 60 euro mee.
Ik mag 5 dagen per week met hem bezig zijn ....
2 binnenbakken 1 buitenbak en paard loopt in een paddock paradise dus behalve rijden en daarna brok geven hoef ik niks te doen.
Wij staan in de randstad van rotterdam

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:49

Voor 100/maand een eigen paard.
Als je elke dag mest, valt de hoeveelheid reuze mee.

De vraag is alleen aan jezelf.
Vind je dat bedrag oke of niet?
Vind je ze beiden mesten oke?

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:54

Aan huis heb je toch heel andere kosten voor een tweede paard dan op een manege of pensionstal. En je hebt meestal ook niet de luxe van een binnenbak of super kwaliteit buitenbak. Dus als het niet een fantastisch hoog opgeleid leerpaard is waarbij de eigenaar jou kansen geeft om verder te komen in de sport... Vind ik het vooral e[co[/code]en goede week voor de eigenaar in dit specifieke geval.

Ik ben blij dat ik het tot nu toe anders getroffen heb. Ik heb tot nu toe alleen mijn eigen lessen, wedstrijden en vervoer betaald. En kosten voor vrijrijden in de binnenbak als ik binnen wilde trainen bij erg slecht weer of vorst. Iets lekkers meenemen voor na het rijden, een eigen deken of eigen zadel/hoofdstel als dat nodig was ook. Of ijzers als jij die perse wil of nodig hebt en de eigenaar niet zijn ook normale dingen.

Net als helpen in ruil voor het rijden. Maar ik vind dit wel een hoge bijdrage in verhouding tot aantal keer mogen rijden/komen en kosten en wat je er voor terug moet doen. Zou je de hele week mogen komen en dat de verzorging/het uitmesten dan gedeeld wordt met de eigenaar heb ik minder moeite mee.

Je kunt uiteraard een tegen voorstel doen en het is inderdaad maar net wat jij er zelf voor over hebt...

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:19

Anke schreef:
Voor 100/maand een eigen paard.
Als je elke dag mest, valt de hoeveelheid reuze mee.

De vraag is alleen aan jezelf.
Vind je dat bedrag oke of niet?
Vind je ze beiden mesten oke?


Maar naar mijn eigen paard ga ik niet maar 3 dagen in de week...

Als het 5 a 6 dagen zou betreffen zou ik het weer heel anders vinden. Dan heb je inderdaad een 'eigen' paard daar mag wel 100 euro en wat klusjes tegenover staan.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:59

Precies. En dan kun je gerust drie dagen echt trainen en de andere dagen een keer longeren of wandelen of een rustig buiteritje rijden ter afwisseling. Bij drie keer per week heb je die drie keer vaak wel nodig om echt te rijden als je regelmatig lest en wedstrijden wilt rijden.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:55

CharxHebe schreef:
Tigra_ schreef:
Ik zou dat juist helemaal niet erg vinden. Juist fijn dat het paard verder niet loopt, dan heb je in ieder geval zelf in de hand dat het paard, geen 2 dagen achter elkaar intensief gereden wordt. Zou dat zelf prettig vinden.

Wel is 100 euro erg veel als je ook moet mesten. Voor de eigenaar natuurlijk wel goed geregeld maar ik zou daar niet aan beginnen. Ik weet niet of er wat te onderhandelen valt?


Ik vind het zelf altijd juist fijn om dan dag 2 wat te stappen of een beetje rustig rond te rijden zodat de spieren niet verzuren of iets dergelijks


Maar als iemand anders het paard nog rijdt/verzorgt kan je hun natuurlijk niet vertellen dat ze de volgende dag moeten stappen. Dat zou je andersom ook niet willen toch?
Als het paard gewoon in de wei staat houdt die zichzelf in beweging dat heb ik liever dan dat een ander er volle bak mee aan het werk gaat.

Verder ben ik het mee eens dat je het niet kan vergelijken met een eigen paard 3x in de week. Zeker omdat je toch wat beperkt bent. 3 dagen is niet zo gek veel als je ook nog gaat lessen om de 2 weken heb je maar 5 x om zelf vrij te rijden. En als je dan ook nog ander werk wil doen wordt het helemaal een gepuzzel.

Willemiens

Berichten: 946
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:34

Anke schreef:
Voor 100/maand een eigen paard.
Als je elke dag mest, valt de hoeveelheid reuze mee.

De vraag is alleen aan jezelf.
Vind je dat bedrag oke of niet?
Vind je ze beiden mesten oke?

Het is niet voor alle dagen he, €100 voor 3 dagen in de week.
Paard kan oefeningen tot de M1, is 20 jaar.
Mijn ambities zijn wel om verder te komen in de dressuur sport en om in de nabije toekomst wedstrijden te starten.

Vraag is natuurlijk tot hoe ver kan dit paard dat op deze leeftijd nog aan natuurlijk, liep gisteren tijdens het rijden goed voorwaarts. Zeker geen slome stapper, maar het is ook niet zo dat ik met 3 maanden zou willen starten, zie dat eerder met 1 / 1,5 jaar gebeuren.

Trouwens het mesten is ook niet zo dat je het zo de mesthoop op rij, maar nog moet overscheppen in een container :=. Doe het met alle liefde hoor begrijp me niet verkeerd maar je bent toch echt wel even bezig om dus 2 stallen uit te mesten. Werk ook gewoon fulltime :).

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:54

Tigra_ schreef:
Maar als iemand anders het paard nog rijdt/verzorgt kan je hun natuurlijk niet vertellen dat ze de volgende dag moeten stappen. Dat zou je andersom ook niet willen toch?
Als het paard gewoon in de wei staat houdt die zichzelf in beweging dat heb ik liever dan dat een ander er volle bak mee aan het werk gaat.

Verder ben ik het mee eens dat je het niet kan vergelijken met een eigen paard 3x in de week. Zeker omdat je toch wat beperkt bent. 3 dagen is niet zo gek veel als je ook nog gaat lessen om de 2 weken heb je maar 5 x om zelf vrij te rijden. En als je dan ook nog ander werk wil doen wordt het helemaal een gepuzzel.


Dat kan inderdaad niet maar ik begrijp dat alleen zij hem rijd, ik maak zelf altijd een beetje een weekplanning waarin het afgewisseld wordt. Weet ook niet hoe de huisvesting is natuurlijk.

Maar denk dat als je 100 euro betaald voor 3 dagen je al snel geneigd bent om te rijden. Terwijl zoals jij zegt je bij 5 of 6 dagen toch sneller afwisseld. Als je 1x in de week besluit te longeren heb je nog 2x rijden over. Met het oog op wedstrijden lijkt me dat niet ideaal want je moet toch ook wel trainen wil je je punten halen op wedstrijd.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:25

Ik heb Z gereden met 3 keer in de week rijden en de rest weidegang.
Veel trainen is niet meteen winst rijden :)

Willemiens

Berichten: 946
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:50

bruintje123 schreef:
Ik heb Z gereden met 3 keer in de week rijden en de rest weidegang.
Veel trainen is niet meteen winst rijden :)

Heb je zeker gelijk in, wel twijfel ik over de leeftijd. Ze is 20..
Hoelang zou ik dan nog kunnen starten?

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 18:42

Ik ben gestart met een 24 jarige. Moeilijk om te zeggen wanneer het niet meer kan haha.

Zou er niet op rekenen dat je het hoogste niveau nog gaat halen maar wedstrijden moet nog wel mogelijk zijn.

Dat klopt zeker bruintje. Maar ben zelf wat onzeker aangelegd dus vooral in de week voor een wedstrijd vindt ik het fijn wat extra te rijden en les te nemen hahaha.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:46

3x per week rijden gaat prima. Maar als je nog een keer wil longeren of een buitenritje maken gaat dat van die drie keer af. Ik reed meestal 3x en dan longeerde ik nog minimaal 1x per week. Had minimaal elke 2 weken les tot soms 2x per week les (1x clubles, 1x priveles) vooral in de winter was dat fijn want dan reed ik minimaal 2x per week in een binnenbak. geen last van slechte of bevroren bodem! Soms ging ik dan zelf in het weekend ook nog een keer binnen vrij rijden of een buitenritje maken.

Mijn vorige bijrijdpaard daar ik ook mee ben gestart reed ik normaal 2x per week met wedstrijd 3 tot 4 keer inclusief de wedstrijd zelf want vaak mocht ik de dag voor de wedstrijd hem ook even rijden. Die twee keer ging prima omdat de eigenaresse hem zelf ook trainde.

Nu heb ik weer een paard te rijden waarbij ik de enige ben die er op klimt. In principe zou ik 2x rijden en de eigenaresse 1 of 2 X longeren tussendoor zodat het paard 3 tot 4x per week beweging krijgt. Nu lukt het de eigenaresse even niet om te longeren en probeer ik zelf drie keer te komen trainen. Voor wedstrijden in de toekomst en met les rijden is dat ook het fijnst voor mijzelf om in die week 3-4x er op de zitten.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:36

Als er verder niemand wat mee doet. En je hebt er de tijd voor. Kun je ook voorstellen dat het een volledige 'lease' is.