Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:44

Wellicht helpt het via marktplaats zelf te zoeken naar advertenties van bijrijders. Bokt vergeten veel bijrijders, fb of mp is dan toch wat toegankelijker én persoonlijker dan bokt imo.

En betreft je zorg rondom rijden; is lesverplichting een idee? De eerste maanden bv elke week en als het goed gaat om de week oid?

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:38

Ik zie nog steeds aanvragen van bijrijdster langskomen op Facebook groepen in deze Corona-mastregelen tijd. Mij verbaast dat.

Ik heb een nieuwe verzorgster en ook een nieuwe pensionklant (dat kost me geld) uitgesteld omdat ik niet kan helpen inwerken en ook onze stalgenoten niet wil belasten met nieuwe mensen en paarden.

Hoe gaan jullie als zoekende eigenaren en bijrijders hier mee om?

Het maakt het nog lastiger in mijn ogen.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:57

Ik heb het ook even uitgesteld. Ik vind het bij de huidige richtlijnen ook zeker niet passen om voor zoiets af te spreken en ik wil niet nu al via internet elkaar spreken en pas weken later ontmoeten. Ik doe dat graag direct.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:22

Wij stellen hier ook alle bezoeken uit, maar zetten wel de advertentie. Mensen kunnen dan wel bellen en een afspraak maken voor na de corona crisis.

0000
Berichten: 5489
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:49

Dat mensen nu op zoek gaan vind ik niet vreemd, wel vreemd vind ik dat ik al in meerdere advertenties heb gelezen 'ivm de huidige omstandigheden heb ik nu erg veel vrije tijd' of iets dat daarop lijkt. Dat klinkt mij namelijk in de oren als dat men op zoek is voor nu direct en mogelijk als alles weer voorbij is dus veel minder/geen tijd heeft....van dat soort advertenties krijg ik wel een beetje rillingen, dan heb je het echt niet begrepen imo.

Def

Berichten: 5464
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:16

Ik stel de zoektocht nu ook uit hoor.
Lijkt me niet handig om nu vreemden op stal te laten komen. Het mag ook niet bij ons op dit moment.

darkadia

Berichten: 5257
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:47

Ik had mazzel, net voor de Corona uit brak wat kennismakingen gehad. Eentje was drama en achteraf verspilde tijd, zij zocht iets wat echt al wel netjes nageeflijk loopt vanaf minuut 1. Heeft er zelfs niet op gezeten. De andere na 2 kennismakingen een match en die gaat al zelf. Minder begeleiding kunnen geven dan ik normaal doe door Corona, maar gaat goed!

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:19

Omdat het even verderop in dit topic ging over bijrijders en les nemen. Ik vraag me af hoe jullie tegen de volgende situatie aankijken.

Iemand zoekt een bijrijdpaard na een paardrijstop van 7-8 jaar. Daarvoor was die persoon best wel een handig en relatief goed ruiter en trainde die voor meerdere mensen meerdere paarden. Vooral jongere paarden. Nu zou die dus opnieuw het paardrijden willen oppakken, maar op een zeer luchtige manier. Rustig aan kijken of het plezier en de handigheid in het paardrijden er nog steeds is. Op het begin zal het dus misschien wat roestiger gaan en zal je niet meteen het perfecte dressuurplaatje krijgen, maar de persoon is wel savvy genoeg om het paard niet naar de filistijnen te rijden. Voor lessen, trainingen en instructie is het echter te vroeg. Het is de bedoeling -zeker in het begin- om zonder druk, zonder moeten, zonder dat het meteen goed moet gaan, terug het gevoel in het paardrijden te krijgen.

Zouden jullie in zo een geval wel (voorlopig) durven afstappen van het idee dat er les genomen moet worden?

Def

Berichten: 5464
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:23

Ik niet.
Er zijn heel veel mensen die veel paarden en ook jonge paarden hebben getraind. Het zegt niets over de manier van rijden of het niveau.
Het perfecte dressuur plaatje zou mij niet uitmaken, maar ik denk dat het nooit te vroeg is voor les.

Pallatin

Berichten: 2522
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:22

Ik zou dat wel aandurven mits ik er met een paar keer proefrijden een goed gevoel bij heb....

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:37

Waarom is dat te vroeg? Zou dan zeker meteen les willen hebben als ik er zolang uit ben. Hoeft niet meteen een pittige les uiteraard, maar gewoon meteen weer op een correcte manier de ontspanning zoeken en elkaar leren aanvoelen.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:00

Ik wil sowieso dat er les genomen wordt alleen al zodat je beide op dezelfde lijn zit met hulpen ook enzo. Ik hd een bijrijdster met veel ervaring en eigen paard kreeg les van iemand anders dan ik en ze reed echt niet met dezelfde hulpen. Ook haar instelling was heel anders.
Maar je kan kijken hoe diegene het doet natuurlijk met jouw paard.

myk_en_shant

Berichten: 3271
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 20:13

Een goede instructrice kan een ruiter goed aanvoelen wat het niveau is en welk tempo aangehouden moet worden.

Zelf ook een aantal herintreders gehad, zelfs eentje die beweerde dat ze paarden ingereden had en op m niveau uit heeft gebracht.
Helaas was dit niet te zien, ik snap dat na 8 jaar niet gereden te hebben, dat het roestig is. Maar ze kon niet eens fatsoenlijk lichtrijden en laat staan een paard door de baan sturen in draf.

Dus praatjes van een mogelijke bijrijder moeten voor mij eerst nog bewezen worden.
Soms is het verhaaltje perfect naar wat je zoekt, maar de werkelijkheid is vaak anders.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 02:00

Ik zou dat af laten hangen van hoe erg ik iemand nodig heb en hoe diegene rijd bij het meerdere keren
proefrijden.

Maar...

Mijn ervaring is dat van uitstel afstel komt qua lessen. Als je les nemen echt belangrijk vond kun je beter iemand nemen die dat zelf ook graag willen ook gelijk doet. Want anders laten ze het er vaak bij...

Ik ging zelf herintreden na 2 zwangerschappen en 5 jaar pauze. Was echt alle balans en buikspieren kwijt voor mijn gevoel. Ik heb eerst aantal weken zelf gereden 2x per week en ben toen (na ik denk 6 of 8 weken) weer gaan lessen. Eerst om de week en later elke week.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:48

Nee, de bereidheid om les te nemen moet er bij mij áltijd zijn. Als het een tijdelijk financieel punt is kunnen we het erover hebben, maar niet wíllen? Ik snap dat niet zo goed. Je wil jezelf toch verbeteren?

Pallatin

Berichten: 2522
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:53

joyce B schreef:
Ik zou dat af laten hangen van hoe erg ik iemand nodig heb en hoe diegene rijd bij het meerdere keren
proefrijden.

Maar...

Mijn ervaring is dat van uitstel afstel komt qua lessen. Als je les nemen echt belangrijk vond kun je beter iemand nemen die dat zelf ook graag willen ook gelijk doet. Want anders laten ze het er vaak bij...

Ik ging zelf herintreden na 2 zwangerschappen en 5 jaar pauze. Was echt alle balans en buikspieren kwijt voor mijn gevoel. Ik heb eerst aantal weken zelf gereden 2x per week en ben toen (na ik denk 6 of 8 weken) weer gaan lessen. Eerst om de week en later elke week.


Ik lees alleen dat het voor lessen/ instructie nog te vroeg is, omdat die persoon eerst wil kijken of het ‘gevoel’ er nog is...Niet dat de persoon helemaal niet wil lessen in de toekomst.. Dat snap ik wel als je er zo lang uit bent geweest. En Joyce heeft toch ook het lessen opgepakt nadat de buikspieren weer getraind waren? Mooi voorbeeld

myk_en_shant

Berichten: 3271
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:33

Juist lessen nemen in de opstartfase is fijn, des te sneller je dan weer naar je oude niveau komt.
En een goede instructeur ziet gerust wel het verschil tussen onkunde en roestig zijn.

Def

Berichten: 5464
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:46

Als je een fijne instructeur hebt kijkt die volgens mij ook juist met jou naar hoe je je lichaam het beste kunt gebruiken. Je krijgt dan juist fijne tips over je ademhaling, balans en spieren.
Dat lijkt mij heel erg fijn als je een herintreder bent.

Lunapower
Berichten: 63
Geregistreerd: 08-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:12

Ik denk erover om een verzorger/bijrijder te zoeken voor mijn pony.

Echter, wat vinden jullie dat ik hier per maand voor kan vragen?
- Ze mag (in overleg, voor als ik haar ook wil doen) zo vaak komen als ze wil
- Ze mag alles met haar doen, zolang ze op het terrein blijft, op buitenrit vind ik haar te onvoorspelbaar
- Het is een menpony, dus rijden zit er niet in, echter is er wel een groot weiland waar ze 's avonds in zou kunnen mennen.
- Stal uitmesten hoeft niet, paarden staan op een potstal
- Wedstrijden rijden is niet mogelijk, want we hebben een normale recreatiekar.
- Ze staat en gaat niet op ijzers, want die doet ze af
- 8-jarige new forest x welsh merrie van 1.26m
- Vrijspringen mag ook, mits niet te hoog, omdat ik dan problemen krijg met de eigenaren van het terrein, die vinden dat gevaarlijk
- Vrijheidsdressuur zou aangeleerd mogen worden, maar hier is ze niet bekend mee
- Longeer/poets/langel lijnen spullen zijn aanwezig, evenals een zweetdeken en uiteraard een halster en touw.
- Ze moet soms wel wat langer lopen om paard uit de wiede te halen, wegens een enorme weide.
- Ze staat in een groepsstal, dus je moet de andere paarden in het hok kunnen houden (meestal hebben ze niet eens zin om mee te gaan)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:19

Lunapower schreef:
Ik denk erover om een verzorger/bijrijder te zoeken voor mijn pony.

Echter, wat vinden jullie dat ik hier per maand voor kan vragen?
- Ze mag (in overleg, voor als ik haar ook wil doen) zo vaak komen als ze wil
- Ze mag alles met haar doen, zolang ze op het terrein blijft, op buitenrit vind ik haar te onvoorspelbaar
- Het is een menpony, dus rijden zit er niet in, echter is er wel een groot weiland waar ze 's avonds in zou kunnen mennen.
- Stal uitmesten hoeft niet, paarden staan op een potstal
- Wedstrijden rijden is niet mogelijk, want we hebben een normale recreatiekar.
- Ze staat en gaat niet op ijzers, want die doet ze af
- 8-jarige new forest x welsh merrie van 1.26m
- Vrijspringen mag ook, mits niet te hoog, omdat ik dan problemen krijg met de eigenaren van het terrein, die vinden dat gevaarlijk
- Vrijheidsdressuur zou aangeleerd mogen worden, maar hier is ze niet bekend mee
- Longeer/poets/langel lijnen spullen zijn aanwezig, evenals een zweetdeken en uiteraard een halster en touw.
- Ze moet soms wel wat langer lopen om paard uit de wiede te halen, wegens een enorme weide.
- Ze staat in een groepsstal, dus je moet de andere paarden in het hok kunnen houden (meestal hebben ze niet eens zin om mee te gaan)


Hoezo moet je er iets voor vragen dan?
Eerlijk denk ik niet dat er heel veel zoekende menners zijn, maar ik kan het mis hebben.
Wil je hulp vanwege de bijdrage of wil je hulp om het leuker / beter voor je pony te maken?

Lunapower
Berichten: 63
Geregistreerd: 08-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:24

Daphara schreef:
Lunapower schreef:
Ik denk erover om een verzorger/bijrijder te zoeken voor mijn pony.

Echter, wat vinden jullie dat ik hier per maand voor kan vragen?
- Ze mag (in overleg, voor als ik haar ook wil doen) zo vaak komen als ze wil
- Ze mag alles met haar doen, zolang ze op het terrein blijft, op buitenrit vind ik haar te onvoorspelbaar
- Het is een menpony, dus rijden zit er niet in, echter is er wel een groot weiland waar ze 's avonds in zou kunnen mennen.
- Stal uitmesten hoeft niet, paarden staan op een potstal
- Wedstrijden rijden is niet mogelijk, want we hebben een normale recreatiekar.
- Ze staat en gaat niet op ijzers, want die doet ze af
- 8-jarige new forest x welsh merrie van 1.26m
- Vrijspringen mag ook, mits niet te hoog, omdat ik dan problemen krijg met de eigenaren van het terrein, die vinden dat gevaarlijk
- Vrijheidsdressuur zou aangeleerd mogen worden, maar hier is ze niet bekend mee
- Longeer/poets/langel lijnen spullen zijn aanwezig, evenals een zweetdeken en uiteraard een halster en touw.
- Ze moet soms wel wat langer lopen om paard uit de wiede te halen, wegens een enorme weide.
- Ze staat in een groepsstal, dus je moet de andere paarden in het hok kunnen houden (meestal hebben ze niet eens zin om mee te gaan)


Hoezo moet je er iets voor vragen dan?
Eerlijk denk ik niet dat er heel veel zoekende menners zijn, maar ik kan het mis hebben.
Wil je hulp vanwege de bijdrage of wil je hulp om het leuker / beter voor je pony te maken?

Om het wat uitdagender te maken voor mijn pony. Ik kan zelf nog niet mennen, dat ben ik nog aan het leren, maar mijn pony laat duidelijk merken dat ze geen zin heeft om elke keer gewoon rondjes te lopen en eerlijk gezegd rijd ik ook liever.

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:24

Lunapower schreef:
Ik denk erover om een verzorger/bijrijder te zoeken voor mijn pony.

Echter, wat vinden jullie dat ik hier per maand voor kan vragen?
- Ze mag (in overleg, voor als ik haar ook wil doen) zo vaak komen als ze wil
- Ze mag alles met haar doen, zolang ze op het terrein blijft, op buitenrit vind ik haar te onvoorspelbaar
- Het is een menpony, dus rijden zit er niet in, echter is er wel een groot weiland waar ze 's avonds in zou kunnen mennen.
- Stal uitmesten hoeft niet, paarden staan op een potstal
- Wedstrijden rijden is niet mogelijk, want we hebben een normale recreatiekar.
- Ze staat en gaat niet op ijzers, want die doet ze af
- 8-jarige new forest x welsh merrie van 1.26m
- Vrijspringen mag ook, mits niet te hoog, omdat ik dan problemen krijg met de eigenaren van het terrein, die vinden dat gevaarlijk
- Vrijheidsdressuur zou aangeleerd mogen worden, maar hier is ze niet bekend mee
- Longeer/poets/langel lijnen spullen zijn aanwezig, evenals een zweetdeken en uiteraard een halster en touw.
- Ze moet soms wel wat langer lopen om paard uit de wiede te halen, wegens een enorme weide.
- Ze staat in een groepsstal, dus je moet de andere paarden in het hok kunnen houden (meestal hebben ze niet eens zin om mee te gaan)


Helemaal niks ...


Je gaat geen geld vragen om iemand je pony te laten verzorgen . Sowieso zijn er bijzonder weinig mensen die mennen . En als ze mennen willen ze naar buiten kunnen . Bij jou zitten er veel te veel restricties .

Ik men ook niet alleen met de paarden van de stalhouder... is ook niet verstandig . Maar als we gaan , gaan we wel naar buiten .

Met mijn eigen paard zal ik als hij oud genoeg is wel alleen gaan . Maar dat zal puur zo zijn omdat het een Friese sulky met 1 stoeltje zal zijn wat er achter gehangen zal worden de eerste tijd .

Maar voor een pony waar je eigenlijk niets mee kan geld vragen ? Naaa . Niet cool .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:28

Ik heb nooit een bijdrage gevraagd of lessen verplicht (wel gewenst uiteraard). Wanneer iemand niet kan/mag rijden zou ik al helemaal geen bijdrage vragen.
Ik heb ooit een paard verzorgd (borstelen, mesten en voeren) en kreeg daar geld voor :')

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:36

Eventueel geld vragen kan als het paard bereden kan worden. Als je alleen mag mennen en eventueel spelletjes als vrijspringen ed zou ik daar echt geen geld voor durven te vragen.

Als je iemand zoekt die beter kan mennen dan jou, zou ik degene juist betalen omdat zij je paard en jezelf beter kan maken.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:50

Luna, Als je in de randstad woont hebt je mogelijk wel geluk dat je hier nog een betalende verzorger voor gaat vinden, maar in veel andere regio’s zal dat een stuk lastiger zijn.