Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:58

Mijn bijrijdster betaalt geen bijdrage. Als paard niets kan doen komt ze ook niet. Stappen onder zadel als in revalidatie doet ze wel.

Maar goed, zij heeft dan ook een eigen paard en doet mijn paard er echt bij om een extra paard te rijden en voor mij is het ontlasten van mijn lijf en vanwege tijdgebrek.

Niet echt een "rijdende verzorgster" dus. Meer puur trainen onder zadel.

Ikzelf zou ook niet door willen betalen. Ik heb wel de kosten van startkaart gehad die doorliepen tijdensblessure. Kwam er te laat achter dat ik die met dierenartsverklaring stop kon zetten en geld terug krijgen.

Toen ik echt niets kon kwam ik minder vaak, de revalidatie heb ik wel zelf gedaan.

Ik ben de enige die het paard traint. Ik train het paard gratis. breng het uit op wedstrijd en draag les- en wedstrijdkosten kosten zelf.
Die vervallen dus bij blessure.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 19:08

Ik dacht de vraag eens te stellen hier - het is nog ver weg (paard heeft last, maar ze vinden niet van wat) en na verloop van tijd kan ik hopelijk terug opbouwen, maar een bijrijder klinkt soms best goed zodat ik tussendoor aan mijn deadlines kan werken (bachelorpaper, examens, tussenexamens en dergelijke) en ook een side-job heb als tekenaar. Echter huiver ik een beetje na het bijrijderfiasco van vorig jaar. Wat mogen jullie bijrijders, en wat niet? Ik zou geen bijdrage vragen, wel dat ze les nemen bij mij (grondwerk, niet rijden). Ik heb sinds kort een trailer en dan maak ik me meteen zorgen, want wat als ze afkomen met wedstrijden te willen rijden zoals ik dat wil? Dat ze willen dat ik voor hun rijd, dat ze haar mogen meenemen ervoor, dat ik groom ben, etc. Ik vind het persoonlijk heel moeilijk om nee te zeggen, dus weet eigenlijk niet goed wat 'gangbaar' is. Ik sta er namelijk niet zo op te wachten om even voor een ander in het rond te gaan rijden, maar tegelijkertijd voel ik me dan wat egoïstisch, maar het is dan ook wel mijn paard. Wat denken jullie?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 19:54

Ieder bepaalt voor zichzelf wat er met hun paard mag. Als jij er niet op zit te wachten dat anderen wedstrijd rijden met jouw paard, dan zeg je toch gewoon dat dat geen optie is?

cobiie

Berichten: 7312
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 19:57

Bij mij is het wat makkelijker aangezien er wedstrijden op eigen terrein georganiseerd worden.

Maar iig in eerste instantie geen wedstrijden mogen starten is geen rare eis.

Ik heb voor 3 paarden bijrijders, maar 1 bijrijder heeft een tijd fanatiek wedstrijden gereden. Een ander gaat komend jaar mogelijk beginnen (rijdt al bijna een jaar het paard) en de derde lijkt helemaal geen interesse in starten te hebben.
Genoeg ruiters die het geen probleem vinden om niet te kunnen starten.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:07

Oh, dan zit het gemakkelijker in elkaar dan ik dacht. Ik voel me dan meteen zo'n dictator :') Maar ja, feit is inderdaad dat ze van mij is. Hier staan de paarden op ons stuk weide en dat is ver van alle wedstrijden af, dus simpel is het ook niet. Ik had echt het idee in mijn hoofd dat ze allemaal wel voor wedstrijden wilden gaan :')

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:15

Ooh nee hoor, jij bepaald toch in principe? Het is jouw paard. Als jij dat niet zit zitten in de eerste instantie vind ik dat echt geen rare eis.

Ik vind wedstrijden rijden een leuke toevoeging maar is geen vereiste. Ben al heel blij als ik regelmatig (prive)les zou kunnen volgen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:33

Nu voel ik me dus al wat geruster :D

En oh, ik zou het maar al te graag hebben zo! Dat was iets waar ze altijd op afknapten, dat ze les moesten volgen bij mij... Want wat gaat zo'n snotneus van 23 nu van haar paard, rijden of grondwerk weten natuurlijk :') ik ben blij met mijn 22-jarige instructrice hoor, die kent veel meer van dressuur dan ik! Ik zit meer in de western, endurance en het grondwerk...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:50

Ik zou het heel raar vinden als je per se wedstrijd wilt rijden met je bijrijd paard. Wees blij dat je al iets kan vinden en dat je geen bijdrage hoeft te leveren, toch? :P

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:51

Kirania schreef:
Ik dacht de vraag eens te stellen hier - het is nog ver weg (paard heeft last, maar ze vinden niet van wat) en na verloop van tijd kan ik hopelijk terug opbouwen, maar een bijrijder klinkt soms best goed zodat ik tussendoor aan mijn deadlines kan werken (bachelorpaper, examens, tussenexamens en dergelijke) en ook een side-job heb als tekenaar. Echter huiver ik een beetje na het bijrijderfiasco van vorig jaar. Wat mogen jullie bijrijders, en wat niet? Ik zou geen bijdrage vragen, wel dat ze les nemen bij mij (grondwerk, niet rijden). Ik heb sinds kort een trailer en dan maak ik me meteen zorgen, want wat als ze afkomen met wedstrijden te willen rijden zoals ik dat wil? Dat ze willen dat ik voor hun rijd, dat ze haar mogen meenemen ervoor, dat ik groom ben, etc. Ik vind het persoonlijk heel moeilijk om nee te zeggen, dus weet eigenlijk niet goed wat 'gangbaar' is. Ik sta er namelijk niet zo op te wachten om even voor een ander in het rond te gaan rijden, maar tegelijkertijd voel ik me dan wat egoïstisch, maar het is dan ook wel mijn paard. Wat denken jullie?


Het is jouw paard, dus jij bepaald. Ik zou zelf niet wedstrijden gaan af rijden voor een bijrijder, dan had ik net zo goed zelf kunnen gaan.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 16:47

Stille meelezer hier, maar ik ga zelf ook niet een bijrijder naar wedstrijd brengen. Als ik daar al de tijd voor heb ga ik liever zelf :=
Een keer een clinic op vreemd terrein vind ik anders, maar wedstrijden rijden is toch met enige regelmaat en ik wil niet dat iemand met mijn paard + trailer op pad gaat zonder dat ik erbij ben.

Wedstrijd op stapafstand zou ik prima vinden, maar ik ga niet ieder weekend taxi spelen en wil simpelweg niet dat een ander d'r met de trailer rijdt :)

Dus helemaal geen rare "eis" van je! Jou paard, jou regels ;)

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 17:02

witroosje schreef:
Stille meelezer hier, maar ik ga zelf ook niet een bijrijder naar wedstrijd brengen. Als ik daar al de tijd voor heb ga ik liever zelf :=
Een keer een clinic op vreemd terrein vind ik anders, maar wedstrijden rijden is toch met enige regelmaat en ik wil niet dat iemand met mijn paard + trailer op pad gaat zonder dat ik erbij ben.

Wedstrijd op stapafstand zou ik prima vinden, maar ik ga niet ieder weekend taxi spelen en wil simpelweg niet dat een ander d'r met de trailer rijdt :)

Dus helemaal geen rare "eis" van je! Jou paard, jou regels ;)


Gizeppie schreef:
Het is jouw paard, dus jij bepaald. Ik zou zelf niet wedstrijden gaan af rijden voor een bijrijder, dan had ik net zo goed zelf kunnen gaan.



Ja, dat dus, als ik er al tijd voor heb liever zelf dan moeten taxi-en :o Heb de opmerking gekregen dat ze dat vrij stom van me vonden, omdat ik het dan wel mocht en zij niet. Dankzij jullie dus wat steviger op mijn benen daarvoor ;)

@shaggy, jammer genoeg werkt het hier meestal anders :( Veel wedstrijden, veel springen, en liefst niet hoeven eten te geven of uit te mesten, of zelfs te poetsen of dekens op te leggen. Ik vroeg er eentje of ze, toen ik een avond weg was (een week op voorhand) of ze die dag even zou willen voeren en ze zei ja. Dat voeren gebeurde dus helemaal niet bleek achteraf, weide stond nog op exact dezelfde paal (stripbegrazing) en het eten dat ik had klaargezet stond er nog.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 18:30

Kirania schreef:
Heb de opmerking gekregen dat ze dat vrij stom van me vonden, omdat ik het dan wel mocht en zij niet. Dankzij jullie dus wat steviger op mijn benen daarvoor ;)


Sorry?! Jou paard, een bijrijder (en dat klinkt misschien heel bot) heeft echt helemaal niks te zeggen over wat JIJ met JOU PAARD doet of überhaupt over JOU PAARD :oo
Ik sta hier echt van te kijken... Zo iemand zou bij mij ook gelijk weer kunnen vertrekken...

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 18:33

Ik sta van die brutaliteit ook wel een beetje te kijken :’) zou echt niet in me opkomen. Jij stelt de regels voor jouw paard en als ze meer/anders willen zoeken ze toch lekker een andere.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 19:12

witroosje schreef:
Kirania schreef:
Heb de opmerking gekregen dat ze dat vrij stom van me vonden, omdat ik het dan wel mocht en zij niet. Dankzij jullie dus wat steviger op mijn benen daarvoor ;)


Sorry?! Jou paard, een bijrijder (en dat klinkt misschien heel bot) heeft echt helemaal niks te zeggen over wat JIJ met JOU PAARD doet of überhaupt over JOU PAARD :oo
Ik sta hier echt van te kijken... Zo iemand zou bij mij ook gelijk weer kunnen vertrekken...


Sicayes schreef:
Ik sta van die brutaliteit ook wel een beetje te kijken :’) zou echt niet in me opkomen. Jij stelt de regels voor jouw paard en als ze meer/anders willen zoeken ze toch lekker een andere.



Ja, sinds die eerste bijrijder (een goede vriendin van toen maakte dat nog wat erger, omdat zij ook vond dat de bijrijder mee moest kunnen beslissen in zulke zaken) is het geloof er nogal ingestampt dat een bijrijder wilt zeggen dat je je paard echt gewoon 50/50 moet delen... Nu gaat dat er langzaam zo wat uit, maar laten we zeggen dat peer pressure heftig is, ik voelde me echt een vod :')

Overigens is die eerste bijrijder na twee ritten kunnen vertrekken, na al die heisa voelde ik me wel super schuldig maar ik wilde niet nóg iemand die aan het voer van mijn paard prutste of het hoog in haar bol kreeg... Sindsdien gewoon gedacht, alle bijrijders zullen wel zo zijn. Maar niet dus :P En goede vriendinnen zijn ook niet zo :+

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:01

Ik ga mee met de voorgaande reacties maar wil wel nuanceren: als je exact 50/50 van de kosten zou vragen dan zou ik als bijrijder ook wel inspraak willen hebben in dingen als wedstrijden bvb. Maar dat hoort dan wel vooraf goed besproken, is het niet zo dan zoekt die bijrijder maar een ander paard.

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:07

Poekkie schreef:
Ik ga mee met de voorgaande reacties maar wil wel nuanceren: als je exact 50/50 van de kosten zou vragen dan zou ik als bijrijder ook wel inspraak willen hebben in dingen als wedstrijden bvb. Maar dat hoort dan wel vooraf goed besproken, is het niet zo dan zoekt die bijrijder maar een ander paard.


Ja maar dan is het geen bijrijder meer dan is het gewoon halve stal .

Een bijrijder hoeft bij mij ook niet proberen om dingen te eisen straks. Dan hoepelen ze maar op.
Voor die persoon tien andere die wel goed fatsoen hebben hoor hier in de omgeving .
Mijn paard mijn regels . Simpel zat .

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:08

Poekkie schreef:
Ik ga mee met de voorgaande reacties maar wil wel nuanceren: als je exact 50/50 van de kosten zou vragen dan zou ik als bijrijder ook wel inspraak willen hebben in dingen als wedstrijden bvb. Maar dat hoort dan wel vooraf goed besproken, is het niet zo dan zoekt die bijrijder maar een ander paard.


Oh nee, een bijdrage vraag ik niet, enkel 15 euro per maand voor een verplichte les :j Maar heb wel al mensen gehad (die dan geen bijrijder waren, maar les kregen met mijn merrie, wat me uiteindelijk niet hielp met haar beweging dus daar ben ik mee gestopt) die veel meer les namen. Dat is dan gewoon eigen keuze :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:19

Mijn mond valt er wel een beetje open van hoor.
Welke omgeving zit je Kirania?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:21

Shaggy09 schreef:
Mijn mond valt er wel een beetje open van hoor.
Welke omgeving zit je Kirania?


Ik zit in BE, rond Leuven! :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:22

Ah dat is helaas uit mijn richting. Anders was ik wel geïnteresseerd geweest. :P

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:40

Shaggy09 schreef:
Ah dat is helaas uit mijn richting. Anders was ik wel geïnteresseerd geweest. :P


Hihi, ik ook toen ik jouw posts zag, maar zag dat de regio's idd niet bij de deur lagen van elkaar :')

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:42

Poekkie schreef:
Ik ga mee met de voorgaande reacties maar wil wel nuanceren: als je exact 50/50 van de kosten zou vragen dan zou ik als bijrijder ook wel inspraak willen hebben in dingen als wedstrijden bvb. Maar dat hoort dan wel vooraf goed besproken, is het niet zo dan zoekt die bijrijder maar een ander paard.


In mijn ogen is dit meer een lease-constructie en echt iets totaal anders dan een bijrijder

Lucy_121
Berichten: 648
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:56

Ik heb een vraagje. Ik heb een tijdje gezocht naar een bijrijdpaardje en heb nu iemand gevonden die haar menpaard wil laten omscholen tot rijpaard. Het idee is dus dat ik hem ga inrijden met haar hulp. Hoe zouden jullie dit regelen qua bijdrage?

Gini
Berichten: 17950
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:58

Als jij diegene bent die de omscholing doet/mee helpt doen en je bent een handige ruiter die dat ook voor elkaar krijgt/vergemakkelijkt, dan ben jij diegene die een bijdrage zou moeten krijgen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:07

Ik ga mee met Gini, al weet ik ondertussen dat dat spijtig genoeg 3/4 van de tijd niet zo word gedaan door eigenaars. (Vaak zijn dit dan boeren of dergelijke, maar die vragen normaalgezien van jou ook geen bijdrage)