Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:24

Dankje!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 22:25

Kunnen rijden of willen rijden?
Na een paar keer kennismaken verwacht je het dier zo mee te krijgen of wat bedoel je ermee?

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 22:38

Nee dat bedoel ik niet, ik bedoel meer dat ik op een gegeven moment wel kan gaan rijden (dus niet alleen poetsen) en dan eerst met de eigenaar erbij.

xnlponysx
Berichten: 24
Geregistreerd: 07-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 22:53

joyce B schreef:
Daarom alleen filmpje of foto's plaatsen waarvan jij denkt dat je je daar van je beste, of in elk geval goede, kant laat zien.

En houd er rekening mee dat manege gevorderd vaak (niet altijd, er zijn uitzonderingen) minder ervaren is dan een wedstrijdruiter op B (beginnend) niveau bij de KNHS.

Ik rijd/train op M niveau. Heb een winstpunt gehaald in de M1 en ga binnenkort met een ander paard ook weer M1 dressuur starten. Maar ik ben nog steeds voorzichtig met hoe ik mijzelf beschrijf als ik een advertentie maak. Want ik weet dat er nog genoeg aan te merken is op mijn rijden en dat ik met de eerste keer rijden ook lang niet altijd kan laten zien wat ik kan. Vaak moet ik wennen aan een nieuw paard. Met dit paard ben ik nu 10 maanden aan het werk en die tijd heb ik nodig gehad om hem weer in conditie te trainen (paard had meerdere jaren stil gestaan en was alle spieren kwijt, stijf en scheef) en om goed aan elkaar te wennen.

Voor ik besloot dit paard te rijden had ik bij twee mensen proef gereden en met 1 paard ging het rijden echt niet zoals ik wilde. Dan ga ik gelijk twijfelen. ligt het aan mijn rijden? Ligt het aan het paard? Of is het echt de combinatie die niet matcht.

Dit huidige paard heb ik niet eens proefgerichte. Ik kende het paard van vroeger en de eigenaresse is een kennis van de rijvereniging. Ben heel rustig begonnen met longeren en alleen stappen onder het zadel. Toen wat korte stukjes draf en pas na een aantal weken een galopje er bij. Na 2 maanden deden we een B proefje mee met een onderlinge wedstrijd. En dat zag er echt nog niet super uit. Ondanks mijn 25/30 jaar rijervaring paar pauzes tussendoor waardoor je opnieuw moet beginnen qua houding en balans en coördinatie) en 2x L2 en 1x M1 wedstrijdklassering.

Als je jezelf zo omschrijft als jij dan verwachten mensen daar toch iets meer van.

Er zijn ook meisjes van 15 die Z2 dressuur rijden, Z springen zijn en echt goed kunnen rijden. Daar zit dan nogal een groot gat tussen ;)


Zou ik mogen vragen waar je dan het 'probleem' ziet in mijn advertentie? Ik heb namelijk wel opgeschreven hoe het er voor staat en mijn rijstyle. Ik weet dus niet zo goed wat je ziet aan de beschrijving..? (Ik wil graag tips, dus vandaar de vraag)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 00:59

Ik denk dat dat hem zit in dat je schrijft ervaring te hebben net jonge, net bereden paarden.

En dat je wel houd van een uitdaging en serieus kunt rijden.

Ik persoonlijk vind de overgang van manegepaard naar echte sportpaarden best groot en soms best spannend. Daar zitten hete donders tussen waar je echt wel een stevige en stille zit voor moet hebben.

En als ik dan je filmpje zie, dan zie ik een jong manegemeisje die een klein parcours je rond crosst. Dat past denk ik wel bij de groep "recreatieruiters", maar dat nog onvoldoende ervaring heeft als het gaat om de wat betere, hetere, sportpaarden.

En ik vraag me af wat jij ziet als serieus rijden. Ik verwacht dan iemand die ook een beetje op B wedstrijdniveau een paard kan rijden en trainen. Die een paard ontspannwn nagevelijk kan rijden. En dat idee krijg ik niet uit je filmpje.

Maar het verhaal op zich is mooi. Het gaat dan meer over hoe iemand je verhaal interpreteerde en wat hun referentie kader is.

xnlponysx
Berichten: 24
Geregistreerd: 07-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:25

joyce B schreef:
Ik denk dat dat hem zit in dat je schrijft ervaring te hebben net jonge, net bereden paarden.

En dat je wel houd van een uitdaging en serieus kunt rijden.

Ik persoonlijk vind de overgang van manegepaard naar echte sportpaarden best groot en soms best spannend. Daar zitten hete donders tussen waar je echt wel een stevige en stille zit voor moet hebben.

En als ik dan je filmpje zie, dan zie ik een jong manegemeisje die een klein parcours je rond crosst. Dat past denk ik wel bij de groep "recreatieruiters", maar dat nog onvoldoende ervaring heeft als het gaat om de wat betere, hetere, sportpaarden.

En ik vraag me af wat jij ziet als serieus rijden. Ik verwacht dan iemand die ook een beetje op B wedstrijdniveau een paard kan rijden en trainen. Die een paard ontspannwn nagevelijk kan rijden. En dat idee krijg ik niet uit je filmpje.

Maar het verhaal op zich is mooi. Het gaat dan meer over hoe iemand je verhaal interpreteerde en wat hun referentie kader is.


Oké ja dankjewel voor je uitleg! Ik heb het stukje van de 'net bereden en doorgereden paarden' weg gehaald en heb het ietsje aangepast. Dat ik van een uitdaging hou, klopt eigenlijk wel en dat ik niet bang aangelegd ben ook. Ik kan me bedenken dat als je dat filmpje ziet dat je echt een 'manegeruiter' ziet, maar ik heb een half jaar ongeveer een verzorgpony gehad, en daar heb ik al veel meer ervaring opgedaan. Het filmpje is trouwens ook van afgelopen carnaval, dus een tijdje terug. Ik persoonlijk vind dat ik nu al veel heb verbeterd, maar ik weet ook wat mijn verbeterpunten zijn. Met 'serieusrijden' bedoel ik meer zoals in de bak rijden en 'trainen/oefenen', maar zoals ik al zei vind ik het ook leuk om af en toen zonder zadel te rijden en op buitenrit te gaan.

xnlponysx
Berichten: 24
Geregistreerd: 07-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:35

Ohja, vergeet trouwens niet dat dit ook manege paarden zijn, en dus eigenlijk nooit van stelling en nageeflijk hebben 'gehoord'. Ik weet wel van mezelf dat als ik dus op een eigenpaard rijd, ik wel iets meer voor elkaar krijg en ik daar dan op ga letten. Want bij manegeponys rijd er telkens een ander op waardoor zo'n pony ook niks leert.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:55

Maar "iets meer voor elkaar krijgen" klinkt niet bepaald overtuigend... je moet mensen niet over willen halen om je "te geloven", dan zoeken ze denk ik automatisch verder. Het beste is om heel eerlijk op te schrijven wat je kan en wat niet, en ook duidelijk aangeven wat je nog moet leren. Dat wekt vertrouwen. Een ruiter die zich heel bewust is van waar nog aan gewerkt moet worden leert het efficiëntst. Overschat jezelf niet. :) Ik denk dat als je eerlijk bent, je het snelst een heel leuke verzorgpony of paard vindt, waar je veel van kan leren!

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:10

xnlponysx schreef:
Ohja, vergeet trouwens niet dat dit ook manege paarden zijn, en dus eigenlijk nooit van stelling en nageeflijk hebben 'gehoord'. Ik weet wel van mezelf dat als ik dus op een eigenpaard rijd, ik wel iets meer voor elkaar krijg en ik daar dan op ga letten. Want bij manegeponys rijd er telkens een ander op waardoor zo'n pony ook niks leert.


Dit is voor mij dan ook de reden dat ik altijd wat huiverig ben bij manegeruiters. Naar mijn idee leer je op de manege niet heel veel meer dan zitten. En dan kan iemand jarenlang ervaring hebben op de manege maar dat zegt mij uiteindelijk niets. De ervaringen die men kan opdoen op een manege is simpelweg niet de ervaring die ik zoek voor mijn paard. Ik zoek iemand die juist ervaring heeft in het correct nagefelijk rijden van mijn paard. Om van bijvoorbeeld rechtrichten nog niet te spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:13

Mooblie schreef:
xnlponysx schreef:
Ohja, vergeet trouwens niet dat dit ook manege paarden zijn, en dus eigenlijk nooit van stelling en nageeflijk hebben 'gehoord'. Ik weet wel van mezelf dat als ik dus op een eigenpaard rijd, ik wel iets meer voor elkaar krijg en ik daar dan op ga letten. Want bij manegeponys rijd er telkens een ander op waardoor zo'n pony ook niks leert.


Dit is voor mij dan ook de reden dat ik altijd wat huiverig ben bij manegeruiters. Naar mijn idee leer je op de manege niet heel veel meer dan zitten. En dan kan iemand jarenlang ervaring hebben op de manege maar dat zegt mij uiteindelijk niets. De ervaringen die men kan opdoen op een manege is simpelweg niet de ervaring die ik zoek voor mijn paard. Ik zoek iemand die juist ervaring heeft in het correct nagefelijk rijden van mijn paard. Om van bijvoorbeeld rechtrichten nog niet te spreken.


Maar wat dat betreft, als niemand zo'n meisje een kans geeft zullen ze het toch ook nergens leren?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:24

Uiteindelijk heeft iedereen het moeten leren. Niemand zat gelijk perfect op het paard. Maar afhankelijk van de omstandigheden kan je wel iemand een kans geven. Maar daar moet het paard ook naar zijn en eventueel de stal ook. Iemand die weinig ervaring heeft in de omgang met paarden zou ik niet prettig bij voelen als die 9 van de 10 keer alleen met het paard bezig is. Op een grotere stal is er dan vaak toch wel iemand die kan helpen als er iets fout gaat.

Ik zelf zou liever iemand hebben die bescheiden is en dus alleen maar positief meevalt als iemand die hoog van de toren blaast en gewoon tegen valt. Ook al zou nr 2 beter rijden dan nr 1. De eerste weet tenminste dat er nog veel te leren valt en kun je nog wat mee. Iemand die zichzelf overschat zou ik meer moeite mee hebben.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:28

Dreamer, ik geef liever een manegeruiter de kans die zelf al toegeeft dat er veel te leren is, graag in het begin extra les neemt ed dan een manegeruiter (met dezelfde kwaliteiten/ervaringen) die zegt goed met jonge paarden te kunnen en er vanuit gaat dat wanneer ze op een L/M paard zit er zo mee wegrijdt ondanks geen ervaring met werkelijk juist nagevelijk.

xnlponysx
Berichten: 24
Geregistreerd: 07-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:31

Resistance schreef:
Maar "iets meer voor elkaar krijgen" klinkt niet bepaald overtuigend... je moet mensen niet over willen halen om je "te geloven", dan zoeken ze denk ik automatisch verder. Het beste is om heel eerlijk op te schrijven wat je kan en wat niet, en ook duidelijk aangeven wat je nog moet leren. Dat wekt vertrouwen. Een ruiter die zich heel bewust is van waar nog aan gewerkt moet worden leert het efficiëntst. Overschat jezelf niet. :) Ik denk dat als je eerlijk bent, je het snelst een heel leuke verzorgpony of paard vindt, waar je veel van kan leren!


Ik bedoel meer zo van daar zal het mij eerder lukken dat bij zon manege pony en ik weet eigenlijk niet zo goed verder wat ik in mijn advertentie kan zetten om het beter te maken want wat er staat klopt eigenlijk wel. Ik weet natuurlijk wel wat mijn verbeterpunten zijn, maar dat schrijf je toch niet letterlijk op?

xnlponysx
Berichten: 24
Geregistreerd: 07-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:34

Ik wil even wat zeggen:
- Ik ben gestopt op de manege en heb nu iets langer dan een half jaar verzorgponys gehad.
- Ik rijd totaal niet op L/M niveau, dus ik heb ook nooit gezegd dat ik op een paard van dat niveau kan rijden
- Wat wel klopt is dat ik niet bang ben en veel wil uitproberen om er dus van te leren.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:40

Xnlpony, ik zou het laatste stukje van je adv wijzigen. “Ik kan serieus rijden” is een wat vreemde uitspraak.

Daarnaast geef je aan dat je voorkeur ligt bij springen en cross, daarin zijn minder mensen geneigd direct een manegeruiter de kans te geven/hun pony hoofdzakelijk voor te laten gebruiken.

Geeft aan dat je bereidt bent te lessen, dat mis ik in de adv.

Niet bang zijn om veel dingen uit te proberen en door overmoedigheid in “problemen” komen kan dicht bij elkaar liggen bij gebrek aan juiste kennis. Dus ook zo’n opmerking lees ik niet graag.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 23-07-18 11:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:42

Heb even je advertentie gelezen. En ik zie dat je graag wil springen/crossen. Wat mij daarin niet helemaal duidelijk is of je dus wedstrijden wil gaan rijden. Of gewoon recreatief wil blijven rijden? Daar zou je nog wat duidelijk in kunnen zijn. Ook recreatief kan serieus rijden zijn. Maar doordat je zegt dat je graag wil springen/crossen krijg ik het idee dat je wedstrijden wil gaan doen maar dat haal ik dan weer niet uit de rest van je advertentie.

Amber_anne

Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:47

Ik heb de afgelopen 10 jaar af en aan bijrijdpaarden gehad zonder manege les erbij. Ben na mijn verhuizing maar weer even gaan lessen op een manege om te wennen aan het idee van op veel verschillende paarden rijden maar moet wel echt zeggen dat het stigma over manege ruiters voor het grootste gedeelte klopt. De paarden zijn echt wel anders en daarmee ook de manier van rijden en omgang ermee. Ik ben na een half jaartje ook gestopt omdat het niks meer was en de klik en de uitdaging er niet was met de paarden.
Ik denk dat tenzij je op een manege lest waar het niveau heel hoog ligt (jaja deze bestaan zeker wel) je zeker niet in een keer kan overstappen en jezelf overschat in je kwaliteiten.

Daarintegen onderschat ik mezelf volgens mij nogal en ben onzeker om iets met het paard te doen of het paard voor te rijden zonder dat ik echt weet wat de eigenaar wil. En heb dus veel baat bij lessen zodat ik en het paard aan elkaar kunnen wennen.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:49

Anoniem schreef:
Maar wat dat betreft, als niemand zo'n meisje een kans geeft zullen ze het toch ook nergens leren?


Daar heb je helemaal gelijk in! Ben ik me ook zeker van bewust. Bij mij komt er nu ook een meisje van 13 rijden onder begeleiding rijden. :D
Ik wil meer de kant van de eigenaren belichten en aangeven waar ik zelf tegenaan ben gelopen.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:52

Amber, die laatste alinea is zo juist!
Ik zit al meer dan 30 jaar op mijn eigen paarden en pony’s en nog steeds neem ik extra frequent les als ik een nieuw of jong dier ga rijden.
Ook als ik tijdelijk paarden van anderen ging rijden nam ik daar wat les mee tenzij het echte brave halve dode paarden waren.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:23

Ik ook... Ik heb vrijwel elke week privéles met mijn trainingspaardje. We slaan zelden een week over. En ik betaal alles zelf. Lessen, startkaart, wedstrijden, vervoer, heb een eigen zadel er op...
Omdat ik hoop dat ik met hem weer naar een hogere klassering kan rijden. Rijd hem nu bijna 1 jaar en die tijd heb ik moeten investeren om hem weer in rij- en wedstrijdconditie te krijgen en om op L2 niveau te kunnen beginnen. We zijn heel vlot door de L2 gereden en vanaf nu kan ik, in de M1, voor ons beiden meerwaarde creëeren. Als ik met hem een winstpunt in de M1 haal mag ik elk ander paard versneld promoveren of direct starten in de M1. Scheelt mij, of een eigenaar, veel tijd en geld.

Mijn eigen paard raakte 2 maanden na aankoop geblesseerd in de box en mocht ik van het voorjaar na 2 jaar alleen stappen eindelijk weer op gaan bouwen. Omdat dat niet zo soepel ging heb ik er ook heel snel weer hulp bijgezet en heb met haar ook ongeveer 1x per week begeleiding bij het rijden.

Als dan mensen gratis willen verzorgen en bijrijden en dan nog niet eens willen investeren in regelmatig les/begeleiding op die pony of dat paard dan vind ik dat wel een afknapper. Het hoeft echt niet elke week een uur. Om de week een half uur is ook prima. Maar tot nu toe hebben de meiden financieel weinig over gehad voor het mogen rijden. Of ze denken dat het zonder les ook prima gaat. Zo jammer.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 23-07-18 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:29

Joyce B ik snap wat je bedoelt met dat meiden niet vaak geld ervoor over hebben maar sommige hebben hier dan ook redenen voor...
Ik heb bijvoorbeeld al 2x in de week lessen en dan is er bij ons in het gezin niet geld over om ook nog lessen te nemen met een ander paard....
Er zijn inderdaad meiden die wel geld hebben maar dit niet ervoor over hebben maar dat is niet bij iedereen het geval. :j

En over slechte lessen bij manege’s dat is ook niet altijd waar... bij onze manege worden we wel getraind op stelling en buiging en wijken enzovoort.

Amber_anne

Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:31

Ik weet van mezelf ook gewoon dat ik de lessen nodig heb. Niet perse om mijn rijstijl aan te passen maar wel mijn vertrouwen met het paard en de band die we hebben. Ik ben van nature onzeker als ik niet weet wat ik moet doen en daar helpen de lessen dan heel erg bij (vooral natuurlijk bij een wat drukker paard).

Ik heb een advertentie staan maar ben wel bang om mezelf onder te verkopen als ik het vergelijk met wat sommige 15 jarige neerzetten die net van een manege af komen. Ik hoop ook dat een eigenaar snapt dat ik het liever rustig aan opbouw en samen met het paardje eraan ga werken ipv tijdens het voorrijden te verwachten dat ik uit mezelf volle bak ga laten zien wat ik allemaal kan

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:39

fleurinthof schreef:
Joyce B ik snap wat je bedoelt met dat meiden niet vaak geld ervoor over hebben maar sommige hebben hier dan ook redenen voor...
Ik heb bijvoorbeeld al 2x in de week lessen en dan is er bij ons in het gezin niet geld over om ook nog lessen te nemen met een ander paard....
Er zijn inderdaad meiden die wel geld hebben maar dit niet ervoor over hebben maar dat is niet bij iedereen het geval. :j

En over slechte lessen bij manege’s dat is ook niet altijd waar... bij onze manege worden we wel getraind op stelling en buiging en wijken enzovoort.


Als ik het dus goed begrijp liggen jouw prioriteiten dus bij de manegelessen en niet om te lessen met je bijrijdpaard. Daar zou ik als eigenaar niet heel blij mee zijn. :o

fleurinthof
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-07-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:43

Ik ben heel eerlijk; ja. Dit is omdat bij mijn manege goeie lessen worden gegeven. Alles wat ik tot nu toe weet heb ik hier geleerd en hier leer ik nog steeds veel. Ik heb op dit moment bijvoorbeeld moeilijkheden met het stilhouden van mijn handen en hier helpen ze dan ook bij. Hier leer ik op verschillende paarden te rijden; de 1 is wat sneller en de ander kent eigenlijk alles wel maar moet je net de goede hulpen geven. Wel zou ik de lessen willen doen met mijn bijrijdpaard als dat mogelijk zou zijn.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:44

Ik vind dat er wel erg denegrerend over manege paarden wordt gedaan. Een goede ruiter kan ook een manege paard ontspannen voorwaarts neerwaarts rijden zonder deze in de krul te hoeven trekken.

Zeggen dat je op een manege paard minder goed kunt rijden en dat het dan wel op een verzorgpaard zal lukken is imo onzin. Juist als men een manege paard goed kan rijden zou ik meer vertrouwen hebben dat het op een verzorgpaard ook goed gaat. Manege paarden accepteren doorgaans meer onkunde van een ruiter als een pony die max. 3-4 uur per week onder het zadel loopt.

Met manege paarden heb je natuurlijk wel meer werk aan het recht richten en ontspannen over de rug lopen, maar het kan prima met een goede ruiter en goede instructie.