Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:44

Waarom herintreders uitsluiten?
Zou ze toch minimaal laten proefrijden als de vroegere ervaring goed klinkt.

Ik ben blij dat de eigenaresse van de bijrijdhaf die ik 3 jaar gereden heb en na een half jaar rijden en lessen weer op mijn eigen oude niveau (L2wedstrijd/M1 training) kon trainen, mij die kans wel heeft gegeven.

Misschien rijd die ene herintreder wel veel beter en netter dan die ander die nu nog op een manege rijd.

Ik denk dat les van jou als eigenaar een deel mensen af zal schrikken. Wat gebeurd er als je wel een bijdrage vraagt en dan gewoon uit jezelf geregeld "helpt" met rijden?

Dat het niet zo officieel klinkt?

Ik geloof dat geld vragen steeds normaler wordt, ook hier in het Noorden. Maar ik vraag me af of men dan ook echt iemand vind die netjes betaalt.

Het les nemen is hier vaak al een issue... Dat wordt uitgesteld, doen ze dan toch niet of veel minder vaak dan afgesproken.

Ik zelf nam juist graag les. Ik reed vaak clubles en vulde dat aan met privéles. Nu alleen nog privéles en clinics. Maar wel bij instructeur waar ik me prettig bij voel en natuurlijk in overleg met eigenaar.

myk_en_shant schreef:
Helaas ben ik ook weer zoekende, wegens verhuizen en werk, zijn er 2 bijrijders gestopt.
Dus de vliegende kiep op stal heeft nu een vast bijrijdpaard gekregen, maar ben nu weer op zoek naar een nieuwe vliegende kiep.

Heb via marktplaats een aantal reacties gehad, maar voornamelijk jonge meisjes, herintreders en personen die zichzelf erg overschatten qua kunnen.
En heel veel reacties van ik rij daar en daar is de lesverplichting dan echt nodig pffffffff.

Pffff zucht kreun steun.

Heb ik dan zo gekke eisen.
Bijrijden zelf is gratis, heb alleen een lesverplichting van 2 x per maand.


Overigens heb ik ook gereden op een pony van een rijstal waar de eigenaresse lessen gaf. Ik reed om de week if 1x per maand een lesje bij haar maar nam de pony elke week mee naar clubles en nog om de week naar mijn eigen instructrice.
Ze bood me aan dat ik haar uit mocht brengen op wedstrijden en zo heb ik mijn eerste officiële wedstrijdervaring opgedaan.

Maar ik hoefde gelukkig niet alleen bij haar te lessen en mocht ook bij mijn eigen instructrice blijven.

Daarnaast reed de pony nog mee in de manege lessen. Dat vond ik soms best lastig en oneerlijk naar de pony. Had ze zo haar best gedaan bij mij, moest ze daarna nog een keer met een kind rondrijden. Had haar liever beloond, naverzorgd en teruggezet...

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:23

Onze bijrijder had 3 jaar niks met paarden te maken gehad. Ze stapte op en reed weg alsof ze gisteren nog gereden had. Super handig met mijn zeker niet makkelijke paardje. Ik zou dat zeker niet meteen uitsluiten omdat ze het een poosje niet gedaan hebben.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 10:06

Lesverplichting van een eigenaar zou ik zelf ook niet zo snel doen, dan liever iemand die er iets verder vanaf staat zoals de instructeur van de eigenaar. Die kent het paard en de manier van rijden ook.

Ik heb een hardcore springamazone op een hardcore dressuurpaard gehad. Gek dat ze op dr was, terwijl ik dacht wat moet zo’n iemand nu met een op en top dressuurpaard. De klik was er en dat is wel heel belangrijk.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 14:13

Ik ben ook weer op zoek :')

Merk dat ik gewoon wat extra tijd voor mezelf nodig heb, en hierdoor mijn (lease)paard niet alles kan geven wat ze nodig heeft. Dus zoek nu iemand voor erbij.
Lijkt wel of iedereen alleen maar wil rijden, rijden, rijden -O-
Waar is die tijd gebleven dat je uit jezelf zei; nee ik wil eerst een beetje een band en dan gaan rijden?

Ik heb echt 0,0 verplichtingen die ik eraan stel, behalve dat ze lessen bij mijn instructrice.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 14:29

Barbabientje schreef:
Ik ben ook weer op zoek :')

Merk dat ik gewoon wat extra tijd voor mezelf nodig heb, en hierdoor mijn (lease)paard niet alles kan geven wat ze nodig heeft. Dus zoek nu iemand voor erbij.
Lijkt wel of iedereen alleen maar wil rijden, rijden, rijden -O-
Waar is die tijd gebleven dat je uit jezelf zei; nee ik wil eerst een beetje een band en dan gaan rijden?

Ik heb echt 0,0 verplichtingen die ik eraan stel, behalve dat ze lessen bij mijn instructrice.


Dit :(

Ik kom hier ook even binnenvallen, ik zocht weer heel even voor tijdens de examens, maar heb het opgegeven, mijn studieschema overhoop gegooid en alsnog zelf gaan sporten met mijn twee. Er was iemand gekomen, maar de manier waarop ze spraken... rijden, rijden, rijden, en ik snap dat, heeft mijn merrie ook grotendeels nodig, maar ze willen nooit echt les van me accepteren. Ze "kunnen al rijden" is het dan. Ja, maar op jouw manier, niet op mijn manier met mijn paard :') Wilt natuurlijk niet zeggen dat ze exact hetzelfde moeten rijden, maar liefst hetzelfde thema...

Kom op, mijn shet van 90 cm liep er rond, en ze vroegen me (1m69) of ik er nooit aan gedacht had ermee te rijden. Excuseer? Menen ze dat nu serieus? En dan ging het over in een heel festijn aan "Oh ja, toen moest jij op die hele kleine pony en in de bochten kon je gewoon je voeten neerzetten, zo grappig!" Nee, niet grappig. Mishandeling noemen ze dat :(:)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 14:36

Nou heel eerlijk, ik heb mijn paard ook niet staan om te knuffelen. Dus dat men wil rijden, lijkt mij op zich wel logisch. Ik ga niet zelf lesgeven, lijkt me niet echt een fijn gevoel als bijrijder. Eventueel verplichten om bij je eigen instructrice te rijden, dat kan ik wel snappen. Hangt er ook echt vanaf, degene die nu mijn paard aan het rijden is, ken ik al een tijdje. Dan hoeft lessen van mij ook niet perse. Ik vind het juist heerlijk om er niet bij te zijn en dat geeft een bijrijder ook veel vrijheid. Ik vertrouw haar volledig met mijn paard.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 14:38

ik heb het allang opgegeven een verzorger/bijrijder voor mijn haf. ik zoek niet eens meer. Geef hem liever dna die 2 dagen of meer extra vrij.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 14:40

Dat moet echt fijn zijn! Ik vertrouw enkel mijn familie alleen met mijn paarden :') Maar ik geef ook veel te snel toe als ik net nee wil zeggen, dus dan eindig ik met een geblesseerd paard omdat ik mijn gevoel niet volgde. Ik vind het moeilijk... Daarom liever ondanks de tijdsdruk zoveel mogelijk zelf, maar soms zou het wel leuk zijn om op iemand terug te kunnen vallen. Vroeger had ik ook zo'n vriendin, maar die is spijtig genoeg verhuisd -O-

Plutolover, ik kan daar enkel mee instemmen.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 14:49

Ik heb eerder het gevoel dat mijn bijrijders van afgelopen jaren juist heel voorzichtig zijn en ook komen als er (door een blessure) niet gereden kan worden om wel te verzorgen. Eentje is zelfs met paard naar de kliniek geweest omdat ik op vakantie was.

Bij voorkeur kom ik er via via aan, dus geen advertenties op mp/facebook. Als ik iemand echt niet ken, dan laat ik hem/haar lessen bij mijn instructrice en ga ik af op haar mening. Ik heb wel gemerkt dat het loslaten (indien genoeg ervaring) het beste helpt, niet er bovenop gaan staan kijken. Gewoon lekker laten gaan en elkaar leren kennen. De eerste keren rij ik zelf wel even in/voor, geef hooguit wat kleine tips en ga dan opruimen/eten klaar zetten, etc.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:04

Dat vind ik ergens ook wel een leuke methode. Ik vind het hier spijtig, ik heb een haflinger, dus ze gaan er ook meteen van uit dat ze slecht beleerd/lui/manegepaard is. Dat is het grootste probleem. Elke keer ik ze alleen liet zat ik de volgende dag met een paard dat niet meer op hulpen reageerde, ook welbekend als 'ze hebben er weer als een manegeruiter op zitten schoppen om ze vooruit te krijgen' :roll: snel opgelost op zich, maar ik zie het niet zitten om iedere keer 15 minuten mijn paard terug op punt te moeten zetten vanwege hun vooroordelen. Met de merrie van een vriendin (bwp) gingen ze zo voorzichtig om.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 16:00

Waarom ga je niet voor een ouder iemand? Met een max aan lengte/gewicht?

Hier in de buurt zijn ook veel meiden/vrouwen die bijv vroeger een eigen pony/paard hebben gehad. Die weten over het algemeen hoe ze ermee om moeten gaan en zijn ook een stuk voorzichtiger over het algemeen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 16:16

Voor mijn shetlander zoek ik helemaal niemand, het feit dat ze die comment gemaakt hebben is bij mij gewoon fiks in het verkeerde keelgat geschoten :Y)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:04

Sakura789 schreef:
Nou heel eerlijk, ik heb mijn paard ook niet staan om te knuffelen. Dus dat men wil rijden, lijkt mij op zich wel logisch. Ik ga niet zelf lesgeven, lijkt me niet echt een fijn gevoel als bijrijder. Eventueel verplichten om bij je eigen instructrice te rijden, dat kan ik wel snappen. Hangt er ook echt vanaf, degene die nu mijn paard aan het rijden is, ken ik al een tijdje. Dan hoeft lessen van mij ook niet perse. Ik vind het juist heerlijk om er niet bij te zijn en dat geeft een bijrijder ook veel vrijheid. Ik vertrouw haar volledig met mijn paard.


En dat stukje is er dus vertrouwen..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:04

plutolover schreef:
ik heb het allang opgegeven een verzorger/bijrijder voor mijn haf. ik zoek niet eens meer. Geef hem liever dna die 2 dagen of meer extra vrij.


Zo denk ik dus ook

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:15

Ik heb vandaag voor Fab maar eens mokzalf gehaald. (betaal zelf al 100 per maand aan lease...)
Het beestje heeft er zo'n last van, al maanden. Zo'n jeuk, bijt haar hele benen kapot.
Diverse keren bij de eigenaar aangegeven maar die weigerd om er wat voor te halen zodat we haar kunnen behandelen.

Liep vanmiddag in de Ruiter zaak voor een nieuwe cap, kwam er langs en heb het zelf maar meegenomen :(.

Niet om achter haar rug om dingen te doen, zet hem in de kast. Maar wel dierwelzijnd denkende :\ zodoende zelf het geld er maar voor neergelegd.

Zo zijn er wel meer frustraties.. Ze komt nooit, is inmiddels al 9 weken niet meer op stal geweest. De dagen die van haar zijn staat Fab stil op stal. Ik kan aan de kast zien dat ze niet is geweest. Ook stalgenoten vragen regelmatig 'waarom kom jij jiet gewoon op zo, ma en do'. Ja omdat het haar dagen zijn. Maar ze komt niet.

Diverse keren aangegeven ook dat ik, op de dagen dat zij niet kan, Fab graag Extra meeneem zodat ze er toch uit komt. Maar ik kan haar niet achter haar kont aan blijven gaan. En wil ook niet zomaar er alsnog naar toe gaan. Het zijn immers haar dagen.

We hebben ook mogelijk mijt geconstateerd. Onze stalhouder kwam er over hij me. De schuurt, bijt, krabt in de hals en op de rug. Geen eczeem.
Zowel stalhouder, ene goede vriendin van ons als ik hebben haar geappt.

Het antwoord is 'Fab heeft nergens last van'. Ze is al 9 weken niet geweest hoe kun je dan zeggen dat je paard nergens last van heeft...

Maar ik ben eigenlijk niet van plan om met een andermans paard zomaar naar een dierenarts te gaan..keertje mokzalf aanschaffen prima.

Maar die dingen gaan wel erg ver.. Helemaal omdat het mijn paard niet is.


Weet eigenlijk niet meer helemaal wat ik ermee moet. Ze heeft zo'n jeuk! :(

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:31

Golden_angel, wat een lastige situatie... Ik zat er zelf ook ooit, en de eigenaren die zo zijn zijn in mijn ervaring nooit veranderd. Sommigen denken zelfs oprecht dat ze alles perfect doen en beter dan de rest van de wereld voor hun paard zorgen :n Van een daarvan kocht ik het paard over (mijn merrie en ik zijn ondertussen zes jaar samen), van de andere nam ik afstand. Je kan niet ieder paard redden, hoezeer je ook wilt... Mijn tip is toch na het veelvuldig te proberen misschien los te laten.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 22:52

Dat is erg vervelend Golden_Angel. Ik denk dat je het eens met de stalhouder met bespreken. Als stalhouder is het mijn inziens ook je taak om te zorgen dat je pensionklanten goed zorgen voor hun paard.
Voor zover ik weet is mijt besmettelijk ik neem aan dat je als stalhouder je klanten op zo'n moment gewoon verplicht er iets aan te doen voordat meer paarden er last van krijgen. Dus bij een vermoeden zou de stalhouder gewoon echt even op z'n strepen moeten staan.n. Maar dat is iets tussen de eigenaar en stalhouder.

Dat is altijd de moeilijke kant van verzorgen/bijrijden. Iedereen is anders en zou dingen anders aanpakken. En dat is vaak moeilijk loslaten als je er zo dichtbij staat.

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 20:44

ik ben bij de haflinger wezen kennis maken en proefrijden! Zo leuk van beide kanten! Ze ziet het wel zitten en we gaan een tweede afspraak maken *\o/*

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 07:47

Leuk!

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:30

Krijg net een appje, ze had er over nagedacht en aan gister avond wel genoeg om te besluiten dat ze mij definitief als bijrijder wil <3 <3

Wellis waar de eerste paar keren gezellig samen zodat we elkaar een beetje leren kennen en zij me ook een beetje kan helpen met haar paard. Maar it's a yes!

Wel wil ze graag een contract, is voor mij prima. Maar ik heb hier zelf geen ervaring mee als bijrijder zijnde zijn er dingen waar ik dan op moet letten?

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 15:24

Ik heb ook wel eens met- en zonder contract paarden bijgereden. Eigenlijk was zo’n contract meer ter verduidelijking hoe een eigenaar graag heeft wat ermee wel of juist niet gedaan werd. Zo stond er bij mij eens in dat springen geen probleem was maar crossen, in welke vorm dan ook, niet. Aangezien je als eigenaar de bijrijder vaak niet (echt) kent, is het wel handig zodat je wat kan aangeven hoe je vind dat ermee om moet gegaan worden, etc. Plus is een contract ook handig ten aanzien van de evt financiële afwikkeling? Indien die van toepassing is :)

De keren dat ik zonder contract bijreed ging ook altijd prima, maar dan was het vaak zo dat het paard aan huis stond en ik de eigenaar dus al regelmatig zag en/of sprak.

Heel veel succes en plezier gewenst alvast!

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 15:34

Ah leuk zeg! Hier eens wat op papier gezet voor de duidelijkheid, zoals diverse telefoonnummers, zijn voer/supplementen, commando’s, wat qua rijden (bos met begeleiding) ed.

Wat hier niet van toepassing was maar ook handig kan zijn: opzegtermijn.

Maar leer elkaar lekker kennen, het allerbelangrijkste vond ik zelf nog het contact. Als mijn verzorger zelf ging wou ik graag weten wat ze heeft gedaan. Niet dat pony drie dagen achter elkaar intensief gelongeerd werd..

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 19:45

Ik heb zojuist dat contractje ontvangen. Is er iemand die in pb sat eens voor mij wil nalezen en wil kijken wat je ervan vind? Aangezien ik er zelf nooit mee heb gewerkt haha

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 19:59

Golden_Angel schreef:
Ik heb zojuist dat contractje ontvangen. Is er iemand die in pb sat eens voor mij wil nalezen en wil kijken wat je ervan vind? Aangezien ik er zelf nooit mee heb gewerkt haha


Mij mag je pb'en, ben sowieso al erg benieuwd wat de eisen zijn en kan je wellicht helpen.

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:01

Ja hoor ik wil er ook wel even naar kijken?