Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
3heathcliff5
Berichten: 448
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:20

Ik sta er hetzelfde in. Ik kom niet alleen om te verzorgen en/of klusjes te doen. Ook niet tegen betaling. Natuurlijk hoef ik niet per se elke keer te rijden. Een keer niet rijden omdat het paard net beter een rustdag kan hebben op de dag dat ik kom, vind ik echt geen probleem. Is er sprake van een blessure dan kom ik gewoon en doe ik wat nodig is voor de revalidatie. Nou heb ik nooit een bijdrage betaald voor een paard dat ik heb bijgereden, dus dat heeft in ieder geval geen gedoe gegeven als ik niet kon rijden. Er zitten eerder situaties bij, waar ik geld voor had kunnen vragen. Zoals een aantal maanden 100% paard en alle zorg overnemen tijdens ziekte van de eigenaar. Dat vond ik ook niet nodig, aangezien ik er naast veel tijd aan kwijt, net zo goed veel plezier uit gehaald heb.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:28

Celebi schreef:
Nouja gelukkig heb ik wel iemand gevonden.

Maar ze komt vaker niet dan wel helaas. Of als ze aangeeft me morgen te laten weten wanneer ze komt dat ik dan na een week nog niks gehoord heb.

Het kan dus wel, alleen de juiste vinden is lastig. :')



Het klinkt niet echt alsof het gelukt is :o

Ik zou zelf ook niet komen om alleen te poetsen en grondwerk te doen als de pony wel gewoon door de eigenaar wordt gereden. Dus in jouw situatie denk ik dat het daarom bij jou niet lukt.

En is het inderdaad mss een optie om iemand te zoeken om de netten te vullen en te mesten voor een zakcentje zodat je 1 a 2 keer in de week zelf niet hoeft te gaan.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:17

Ik heb een bijrijdster die mij een bijdrage betaalt. Verenigingskosten en buitenrit vignet doen we 50/50 betalen. Haar lessen bekostigd ze zelf.

Ik vraag dan ook geen klusjes van haar, ik wil dat ze komt voor de aandacht voor de paarden. Ze kan ook met periodes niet rijden vanwege een erg gevoelig pssm-paard, maar dat vindt ze gelukkig geen probleem. Als paard goed is mag de werkelijk alles (buitenrit, lessen, springen, western en mennen).

Naast haar heb ik 2 betaalde krachten lopen die 2 dagen voor mij uitmesten. Dit betaal ik weer vanuit de bijdrage van de bijrijdster..

Het is een hele constructie zo, maar ik heb wel alles wat ik wil op deze manier: onverdeelde aandacht voor mijn paarden, en zelf 2 dagen niet langs hoeven gaan.

Volgens mij blijft het altijd een discussie punt hoe het hoort qua wel/niet betalen..

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:55

Ik denk persoonlijk eerder dat ze geen tijd meer heeft nu tijdens haar studie maar het niet meldt. Ze is maandenlang elke week gekomen, maar na haar zomervakantie werd dat steeds wat minder. Een stalgenootje van me heeft ook een shetlander waar dus niet mee gereden kan worden en die heeft ook gewoon een verzorger gevonden voor alleen tutten, grondwerk en dat soort dingen. Sommige mensen vinden dat prima, maar er zijn er inderdaad weinig, dus geduld en goed zoeken. Maar goed daar verschillen de meesten hier dus van mening in en dat is prima.

Nou staat er trouwens in mijn advertentie dat ik naar iemand die wil rijden niet perse op zoek ben, maar vooral iemand die vanaf de grond lekker tussen de paarden wil rommelen. Maar in de regel daarna wel ook dat eventueel rijden op termijn misschien wel zou kunnen bij wederzijds vertrouwen en een kleine lengte. Maar de meesten vielen tot nu toe dan af qua lengte. Kan hem niet groter toveren.

Ik ga wel gewoon weer verder zoeken. ;)

HetIsFriet
Berichten: 16
Geregistreerd: 06-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:31

Ineke2 schreef:
Je moet ze eens de kost geven die zelfs geld vragen voor alleen te verzorgen en dan nog klusjes moeten doen ook.

Ik heb dan zoiets dat hoort andersom te zijn.



Herkenbaar, zeker als ze rijden. Als ik je m'n auto uitleen verwacht ik dat je wel ook ff de benzine bijvult die je hebt verbruikt.



Nog even wat anders. In het verleden niet echt meegemaakt bij mijn vorige paarden, wellicht omdat ik zelf nog wat jonger was of omdat mijn paard van toen niet berijdbaar was. Maar nu ik een eigen rijpaard heb, heb ik al meermaals gehad dat mensen dan meteen bedenken dat dat voor hen beschikbaar is.


Vorige maand op Facebook een meisje dat m'n paard zag in een groep en vroeg of ze hem niet mocht bijrijden. Nee gezegd. O.a. omdat de stal waar ze nu zit wat overlap heeft gehad aan ruiters met mijn pensionstal en er in het verleden wat is voorgevallen (ik ga geen namen of stallen noemen verder, is irrelevant). Maar we willen die wegen gewoon gescheiden houden. Paar weken later nog eens aandringen of ze dan toch echt niet de mijne mocht rijden want ze ging stoppen waar ze zat want ze vond de lessen niet leuk en te duur en de rest had de paarden niet onder controle en weet ik veel. Ondanks dat wat ze voor de lessen betaalt écht niet veel is. Heb haar gezegd dat ze dan beter gewoon kan praten met de instructeur om te kijken of er aanpassingen of een compromis mogelijk was. Met kwaaie zin weggaan is niet de oplossing. Sowieso ben ik niet op zoek maar ze bleef pushen en nam geen "nee" aan, heb haar echt herhaaldelijk moeten afwijzen. Dat is natuurlijk al een alarmbel, want als ze al zo aandringt nog voordat we elkaar hebben ontmoet, gaat dat natuurlijk niet beter zijn als ik haar een kans zou geven.


Vandaag in de Epplejeck loop ik rond te sjouwen met een kar met o.a. paardenvoer en supplementen "oh hi heb je een eigen paard?" "jup" "oh ja want we zoeken nog een verzorgpaard voor haar" - wijst naar meisje dat max. 10 jaar is-. "uh die van mij is net zadelmak" "we kunnen wel wachten" "ik kan jullie niet helpen, sorry". En me dan nog schuldig voelen ook hahah. Misschien kan ze wel heel goed rijden, ik heb geen zin om babysitter te zijn lmao.


Iemand op werk had ook al eens gevraagd of haar dochter (beginner af) een keertje mocht komen rijden. Ze is 18, lest momenteel en gaat vooruit. Eens we wat verder zijn met doorrijden van Brego sta ik daar in de toekomst nog wel eenmalig voor over omdat haar moeder als mijn jobcoach enorm veel voor me heeft betekend dit jaar en erg veel geduld en respect heeft.


Nee ik doe het lekker alleen. Hoewel het idee heel fijn zou zijn als hij meer aandacht zou krijgen en bijv. gelongeerd zou worden voor z'n conditie, krijg ik het spontaan benauwd bij de gedachten mezelf te moeten verantwoorden aan een verzorger/bijrijder over m'n eigen paard. En dan ook nog de kans dat ze het niet doen zoals ik wil. Denk ook niet dat de staleigenaar op vreemd volk zit te wachten.
Laatst bijgewerkt door HetIsFriet op 07-01-24 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:56

HetIsFriet schreef:
Ineke2 schreef:
Je moet ze eens de kost geven die zelfs geld vragen voor alleen te verzorgen en dan nog klusjes moeten doen ook.

Ik heb dan zoiets dat hoort andersom te zijn.



Herkenbaar, zeker als ze rijden. Als ik je m'n auto uitleen verwacht ik dat je wel ook ff de benzine bijvult die je hebt verbruikt.

Denk dat Ineke bedoeld zonder rijden.

Met rijden, heel normaal tegenwoordig.
Voor niets gaat de zon op, dan huur je maar een paard in de manege, even goede vrienden :)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:43

Allemaal een kwestie van wat je kunt bieden en wat je krijgt. Lastig om er een sticker op te plakken. Als beiden happy zijn is het prima :)

Verhalen verbazen me trouwens van beide kanten. Bijrijders die spullen vernielen, eigenaren die paarden onder je kont verkopen zonder waarschuwing... Het maakt beide kanten denk ik een beetje terughoudend.

Ik heb nu een week een advertentie staan en weer veel reacties, heel leuk :) (ik ben de bijrijder in dit geval)

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:59

Hoe doen mensen dat eigelijk met meer uitdagende paardjes? Ik weet dat je als eigenaar altijd verantwoordelijk bent als er iets gebeurt. Als je dan een paard hebt die best wel eens een gekke draai durft maken of bokken oid… durven jullie dat aan met een bijrijder?
Ik twijfel om tegen de zomer mss mijn jongste nog voor 1 of 2 dagen per week wat meer in het werk te hebben maar die kan soms toch een beetje uitdagend zijn. Niet gemeen, maar klein hartje en als die denkt iets gezien te hebben heb je soms wel kans om ineens 180 graden de andere richting op te stuiven of een ferme bok uit te zitten. Soms dan weer heel braaf maar (nog) niet echt betrouwbaar dus. Al ben ik er nog niet af gevallen, ik ben zeker dat een manegeruiter vandaag het einde van de les niet had gehaald.
Wat als er nu zo iemand afvalt en iets voorheeft? Lijkt mij best wel een risico om zoiets dan aan te bieden? Alleen viavia als je de ruiters en hun niveau kent lijkt me nog ok maar via internet lijken zo velen hun gigantisch te overschatten als ik gewoon al hun advertentietekst vergelijk met de filmpjes erbij.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:09

Heel duidelijk zijn met wat het paard doet denk ik zodat iemand echt kan inschatten of ze daarop zitten te wachten. En ja, als eigenaar blijf je altijd verantwoordelijk. In principe is dat financieel geen probleem als je een goede verzekering hebt. Niet dat je dat natuurlijk hoopt nodig te hebben, maar dek je wel goed in.. En zelf heel kritisch kijken naar de rijervaring wat binnenkomt zodat je eventuele risico's eruit kunt filteren.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:23

Inderdaad, echt heel erg eerlijk zijn daarover. Niet alleen een vage beschrijving, maar ook wat hij concreet doet. Dan kunnen ze het zelf beter inschatten. En dan zou ik toch 18+ zeggen.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:55

@Poekkie; ligt ook aan wat je doel is met meer in het werk zetten en wat je daarin verwacht van een bijrijder. Ik heb een tijdje een heel handige ruiter en stalgenootje wat betaald om op mijn paard te rijden en die van mij bokte niet en draait zich ook niet plots om (ziet wel hier en daar ns een spook :+ en doet dan of stilstaan of een mini sprintjes). Gewoon omdat zij heel handig was en mijn paard wat bijbracht en ik geen bijrijder kon vinden met voldoende niveau om netjes rond te rijden met een jonkie. De meeste die daar handig genoeg voor zijn laten zich of betalen of hebben eigen paarden. Ik deed dat zodat ik die dag dat zij reed met een gerust hart thuis kon blijven. Ook daarna heb ik best wat bijrijders gehad; de meesten zagen mij rijden (op dat doorgaans brave jonkie) en dat leek ze dan wel wat tot bleek dat ie t niet vanzelf doet ( dus met alleen manege ervaring…nee….wordt m niet). Laatste 2 bijrijders beide volwassen mannen die gewoon doen en nergens van onder de indruk zijn terwijl ik altijd beren op de weg zie…. :') Heerlijk! Geeft mij veel rust, zij kunnen risico’s prima inschatten.
Er zijn een paar jonge meiden bij mij op stal die wel ns op de paarden van stalgenoten rijden; dat zijn ook niet allemaal de makkelijkste paarden, maar die meiden vragen niet super veel en hebben lol en gek genoeg lijkt dat altijd prima te gaan (ouders weten er van)

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:10

DuoPenotti schreef:
HetIsFriet schreef:
Herkenbaar, zeker als ze rijden. Als ik je m'n auto uitleen verwacht ik dat je wel ook ff de benzine bijvult die je hebt verbruikt.

Denk dat Ineke bedoeld zonder rijden.

Met rijden, heel normaal tegenwoordig.
Voor niets gaat de zon op, dan huur je maar een paard in de manege, even goede vrienden :)

Ik bedoel inderdaad zonder rijden. Dus bijvoorbeeld een 2 jarige helpen opvoeden, alle klusjes doen en ook nog moeten betalen daarvoor.

Of wel een paard waar de eigenaar op rijd. Jij als verzorger mag dat niet of pas nadat je een band hebt opgebouwd (lees minimaal een half jaar er niet op ) maar wel een bijdrage vragen.

Koekoek 8)7

HetIsFriet
Berichten: 16
Geregistreerd: 06-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:15

[/quote]
Denk dat Ineke bedoeld zonder rijden.

Met rijden, heel normaal tegenwoordig.
Voor niets gaat de zon op, dan huur je maar een paard in de manege, even goede vrienden :)[/quote]
Ik bedoel inderdaad zonder rijden. Dus bijvoorbeeld een 2 jarige helpen opvoeden, alle klusjes doen en ook nog moeten betalen daarvoor.

Of wel een paard waar de eigenaar op rijd. Jij als verzorger mag dat niet of pas nadat je een band hebt opgebouwd (lees minimaal een half jaar er niet op ) maar wel een bijdrage vragen.

Koekoek 8)7[/quote]


Ah zo ja dat is inderdaad niet fair. Dan mogen ze blij zijn met de extra handjes die ze krijgen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:29

Pallatin schreef:
@Poekkie; ligt ook aan wat je doel is met meer in het werk zetten en wat je daarin verwacht van een bijrijder. Ik heb een tijdje een heel handige ruiter en stalgenootje wat betaald om op mijn paard te rijden en die van mij bokte niet en draait zich ook niet plots om (ziet wel hier en daar ns een spook :+ en doet dan of stilstaan of een mini sprintjes). Gewoon omdat zij heel handig was en mijn paard wat bijbracht en ik geen bijrijder kon vinden met voldoende niveau om netjes rond te rijden met een jonkie. De meeste die daar handig genoeg voor zijn laten zich of betalen of hebben eigen paarden. Ik deed dat zodat ik die dag dat zij reed met een gerust hart thuis kon blijven. Ook daarna heb ik best wat bijrijders gehad; de meesten zagen mij rijden (op dat doorgaans brave jonkie) en dat leek ze dan wel wat tot bleek dat ie t niet vanzelf doet ( dus met alleen manege ervaring…nee….wordt m niet). Laatste 2 bijrijders beide volwassen mannen die gewoon doen en nergens van onder de indruk zijn terwijl ik altijd beren op de weg zie…. :') Heerlijk! Geeft mij veel rust, zij kunnen risico’s prima inschatten.
Er zijn een paar jonge meiden bij mij op stal die wel ns op de paarden van stalgenoten rijden; dat zijn ook niet allemaal de makkelijkste paarden, maar die meiden vragen niet super veel en hebben lol en gek genoeg lijkt dat altijd prima te gaan (ouders weten er van)


Zalig dat het blijkbaar dus wel kan :)
En ik weet niet… het is nu nog maar een idee, wil hem eerst nog een half jaar zelf stabieler krijgen en wat eerste wedstrijdjes laten lopen zonder daar de trukkendoos te openen. Maar daarna zou het wel handig zijn.

Ik rij dit paard zelf ook 3x per week en ga dat blijven doen. Ben zelf ongeveer niveau 1 (L-ruiter) op wedstrijd en thuis wat leukere oefeningen zoals de appuyementjes in draf/galop maar ben ook geen topruiter. Is dus niet dat het een staatsgevaarlijk dier is. 80% van de tijd is die gewoon flink en braaf. Maar ik zou wel verwachten minimaal zowat hetzelfde niveau als ik of toch echt wel bekend met aanleuning, stelling, buiging en rechtrichten. Geen klussen. Volledige vrijheid op alleen gaan wandelen buiten na. Wedstrijden, buitenritten met mij (kent die heel goed, wij zijn minimaal maandelijks weg). 1 of 2 dagen, vrij te kiezen en flexibel. Alleen buitenpiste maar wel echt heel goede piste en verlicht. Paard en materiaal jaarlijks gecheckt (zadel/tanden/osteo). KWPN met gemiddeld talent.
Voor mijn topbrave haf zou ik 75 euro vragen maar voor hem zoek ik geen bijrijder.
Voor deze jongste geen idee… indien nodig zou ik nog wel bereid zijn zelf een bijdrage per maand te betalen maar dan zou mijn paard wel echt dingen moeten leren. Geen idee wat een realistisch bedrag is voor een niet-altijd-brave-maar-absoluut-ook-geen-rotbok eig.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:48

Even als voorbeeld ik heb een hele constructie :')
Mijn instructrice is mijn bijrijdster. Zij rijdt 2 of soms 3x per week ( of longeert een keer ipv rijden, met goed weer ook een buitenrit ). Zij start wedstrijden met mijn paard ( dressuur ) en ik krijg 1x per week les van haar.

Zij heeft zelf ook een instructrice, waar ik sinds afgelopen zomer ook 1x per week les van krijg.

Als mijn bijrijdster en ik beide niet kunnen dan rijdt de instructrice van mijn bijrijdster mijn paard. Dat kost 40 euro per keer. Mijn bijrijdster en ik betalen dat afwisselend. Als mijn bijrijdster haar les niet kan rijden dan betaalt zij en als ik mijn les niet kan rijden betaal ik. Soms wisselen we van lesdag indien mogelijk :D

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:56

En betaal jij je instructrice om bij te rijden?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:00

Poekkie schreef:
En betaal jij je instructrice om bij te rijden?

De instructrice die standaard mijn paard bijrijd, betaal ik niet. Zij mag in ruil daarvoor met mijn paard op wedstrijd en ik rij 1x per week een les ( met gesloten beurs). Ik ga mee als groom op de meeste wedstrijden.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:09

Klinkt als een mooie deal :)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:03

Poekkie schreef:
Klinkt als een mooie deal :)


Ja dat vind ik ook

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:09

Is het ook zeker :)
Wij kennen elkaar al lang en op deze manier hoeft mijn instructrice zelf geen paard te kopen om toch te kunnen trainen en wedstrijden te kunnen blijven rijden, iets wat ze graag doet.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:23

Poekkie schreef:
Pallatin schreef:
@Poekkie; ligt ook aan wat je doel is met meer in het werk zetten en wat je daarin verwacht van een bijrijder. Ik heb een tijdje een heel handige ruiter en stalgenootje wat betaald om op mijn paard te rijden en die van mij bokte niet en draait zich ook niet plots om (ziet wel hier en daar ns een spook :+ en doet dan of stilstaan of een mini sprintjes). Gewoon omdat zij heel handig was en mijn paard wat bijbracht en ik geen bijrijder kon vinden met voldoende niveau om netjes rond te rijden met een jonkie. De meeste die daar handig genoeg voor zijn laten zich of betalen of hebben eigen paarden. Ik deed dat zodat ik die dag dat zij reed met een gerust hart thuis kon blijven. Ook daarna heb ik best wat bijrijders gehad; de meesten zagen mij rijden (op dat doorgaans brave jonkie) en dat leek ze dan wel wat tot bleek dat ie t niet vanzelf doet ( dus met alleen manege ervaring…nee….wordt m niet). Laatste 2 bijrijders beide volwassen mannen die gewoon doen en nergens van onder de indruk zijn terwijl ik altijd beren op de weg zie…. :') Heerlijk! Geeft mij veel rust, zij kunnen risico’s prima inschatten.
Er zijn een paar jonge meiden bij mij op stal die wel ns op de paarden van stalgenoten rijden; dat zijn ook niet allemaal de makkelijkste paarden, maar die meiden vragen niet super veel en hebben lol en gek genoeg lijkt dat altijd prima te gaan (ouders weten er van)


Zalig dat het blijkbaar dus wel kan :)
En ik weet niet… het is nu nog maar een idee, wil hem eerst nog een half jaar zelf stabieler krijgen en wat eerste wedstrijdjes laten lopen zonder daar de trukkendoos te openen. Maar daarna zou het wel handig zijn.

Ik rij dit paard zelf ook 3x per week en ga dat blijven doen. Ben zelf ongeveer niveau 1 (L-ruiter) op wedstrijd en thuis wat leukere oefeningen zoals de appuyementjes in draf/galop maar ben ook geen topruiter. Is dus niet dat het een staatsgevaarlijk dier is. 80% van de tijd is die gewoon flink en braaf. Maar ik zou wel verwachten minimaal zowat hetzelfde niveau als ik of toch echt wel bekend met aanleuning, stelling, buiging en rechtrichten. Geen klussen. Volledige vrijheid op alleen gaan wandelen buiten na. Wedstrijden, buitenritten met mij (kent die heel goed, wij zijn minimaal maandelijks weg). 1 of 2 dagen, vrij te kiezen en flexibel. Alleen buitenpiste maar wel echt heel goede piste en verlicht. Paard en materiaal jaarlijks gecheckt (zadel/tanden/osteo). KWPN met gemiddeld talent.
Voor mijn topbrave haf zou ik 75 euro vragen maar voor hem zoek ik geen bijrijder.
Voor deze jongste geen idee… indien nodig zou ik nog wel bereid zijn zelf een bijdrage per maand te betalen maar dan zou mijn paard wel echt dingen moeten leren. Geen idee wat een realistisch bedrag is voor een niet-altijd-brave-maar-absoluut-ook-geen-rotbok eig.

Mijne is ook een KWPN, ik rijd geen wedstrijden verder en ga t liefst naar t bos. Paard loopt op L niveau met wat M oefeningen hier en daar. Bijrijder mag alles, die neemt m ook alleen mee op buitenrit. Ik vertrouw hem volledig. Ik sta op een stal met 2 binnenbakken en een grote buitenbak aan t bos in de randstad :') dus dat is niet goedkoop. Hij betaalt uit eigen beweging €50 per maand, van mijn hoeft het echt niet!! Ik ben al zo ontzettend blij dat ik iemand heb die rustig en netjes rijdt en niet meteen afhaakt als t een keer wat minder gaat omdat paardlief z’n dag ns niet heeft. En die altijd klaar staat om eens een keer extra te komen met vakanties of als ik iets met m’n werk heb. De dingen die je graag ziet in de rijderij van een bijrijder; rechtrichten, lengtebuiging…. die bijrijders zijn een speld in de hooiberg… :') Als je zo iemand vindt: koesteren :D en als er een bijdrage af kan zou ik daar lessen uit betalen voor je bijrijder: word jepaard beter van en jij dus ook

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:34

Ja mijn ervaring is ook wel dat 80% manegeruiters zijn die nog niet zo heel ver staan met die dingen. Voor mijn oudste zou dat geen enkel probleem zijn, integendeel dat is een prima leerpaardje. En in alles al zo bevestigd dat ik er geen problemen mee zou hebben. Maar bij de jongste is dat veel te veel risico en ik wil hemzelf natuurlijk ook niet verpest.

Jij hebt precies wel een hele fijne bijrijder gevonden :)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:29

Wat fijn dat je zoeen hebt gevonden! Klinkt verder ook wel als het perfecte bijrijdpaard, haha!

Daniella_88

Berichten: 249
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:43

Al een tijdje lees ik sporadisch mee in dit topic. Interessante invalshoeken komen er voorbij, zowel vanuit de personen die een bijrijder zoeken als vanuit de bijrijders zelf.

Na jarenlang eigen paarden te hebben gehad en het overlijden van mijn paard afgelopen jaar, wil ik mezelf als bijrijder aanbieden. Nu vind ik het best lastig om een juist kanaal te vinden daarvoor. Het meest voor de hand liggend leek mij Marktplaats, dus daar heb ik een advertentie geplaatst. Eerder las ik hier dat FB groepen ook handig konden zijn. Ik heb zelf geen FB, maar zou via een vriendin wel kunnen reageren. Hebben jullie verder tips voor kanalen of via-via?

Ook zou feedback op mijn (zoek)tekst welkom zijn. Ik weet waar ik zelf als paardeneigenaar op lette voorheen, maar niet hoe dit overkomt bij iemand die een bijrijder zoekt. Wat ik heb beoogd duidelijk te maken, is dat er voor mij een wens is om gelijkgestemdheid te vinden. Juist om de kans op een potentiële match te vergroten en niet om een stempel oid te drukken. Het is me niet helemaal duidelijk of ik de tekst hier letterlijk mag posten (omdat ik die dus in een advertentie heb staan en hier niet geadverteerd mag worden), maar in dat geval kan hij verwijderd worden.

Het is een hele lap, op voorhand bedankt als je me van feedback wilt voorzien.

Verantwoordelijke en veelzijdige bijrijder aangeboden
"Hoi! Ik ben Daniëlla, 35 jaar en onlangs verhuisd naar Nieuwegein. Via deze weg bied ik mij aan als bijrijder voor 1-2 keer per week.

Niet alleen paardeneigenaren zoeken naar een speld in een hooiberg; ook voor bijrijders is het vinden van een passende combi uitdagend. Ik vind het belangrijk dat zowel jij, jouw paard en ik samen een match zijn. Daarom hieronder wat achtergrondinfo.

Bijna een jaar geleden is mijn eigen paard helaas overleden en na 16 jaar meerdere paarden te hebben gehad, heb ik besloten niet meer aan een nieuw paard te beginnen. Wel blijft het verlangen bestaan naar de omgang met paarden en het kunnen ‘zijn’ in nabijheid van deze fijne dieren.

Ik ben een veelzijdige ruiter en heb een brede interesse. In de loop der jaren heb ik ervaring opgedaan met dressuur, springen, TREC, patrouille-/buitenritten, clickertraining (R+), Parelli en lange teugelen. Ook heb ik me verdiept in bijvoorbeeld gezondheid, huisvesting, voeding en gedrag.

Je kunt mijn persoonlijkheid typeren als een sociale introvert, denker met een gevoelig hart, rustig, duidelijk, open en eerlijk. Ik ben leergierig, sta open voor andere invalshoeken en kan meebewegen indien nodig. Ik ben 1.74m lang en weeg 75 kg.

Dressuurmatig heb ik me de laatste jaren toegelegd op rechtrichten, balans en harmonie. Ik heb veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van mijn ruitergevoel in combinatie met de natuurlijke voorkeursbeweging van het paard.

Deze manier van trainen heeft mijn ogen geopend in hoe doorgaans paardgereden wordt en hoe weinig er eigenlijk echt naar de biomechanische (on)mogelijkheden wordt gekeken. Dit maakt mij dan ook (gezond) kritisch ten aanzien van een bij te rijden paard en maakt de match tussen mijzelf en de eigenaar minstens zo belangrijk. Gelijkgestemdheid over welzijn en trainingsvormen zijn voor mij een uitgangspunt.

Ik zou het fijn vinden om uiteindelijk verschillende dingen te (mogen) doen. Van alleen dressuurmatig in de bak rijden, word ik niet gelukkig. Uiteraard begrijp ik dat eerst wederzijds vertrouwen opgebouwd moet worden en in de loop van de tijd uitbreiding van activiteiten mogelijk is. Bereid tot het betalen van een (passende) vergoeding en mee te helpen in verzorging en onderhoud.

Mocht dit je aanspreken, kom ik graag met je in contact."

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:32

Ik zou de tweede en de voorlaatste paragraaf weglaten. Wss bedoel je het niet zo maar het komt nogal uit de hoogte over alsof je als eigenaar van tijd tot tijd een bak kritiek over je hoofd zal krijgen. Dan denk ik dat het beter is om gewoon te kijken wie/wat er reageert en daarin te selecteren zonder te veroordelen.

De laatste paragraaf is een beetje moeilijk, best iets duidelijker omschrijven wat je verwacht. Wil je bvb springen, grondwerk en wedstrijden doen zou ik daar geen probleem mee hebben maar alleen gaan wandelen is dan weer wat anders.

Verder lijkt het mij een fijne advertentie waar best wel wat reactie op zal komen. Veel succes!