"luxe" probleem of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: "luxe" probleem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:58

Zie het juist als een uitdaging om je tinker dmv lessen 'beter' te maken. Goede leerschool waar je later heel veel aan zult hebben.

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:59

Gelukkig maar! Ik wil je wel waarschuwen dat het vaak niet makkelijk is iets te vinden helemaal niet met jouw leeftijd. Ik zou deze tinker dus niet zomaar opgeven! Probeer het nog een tijdje met lessen en dat hoeft niet elke week maar toch wel regelmatig. En kijk over een tijd nog eens. Een klik is er niet altijd gelijk soms kost dat tijd en werk!

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 22:02

CharxHebe schreef:
Gelukkig maar! Ik wil je wel waarschuwen dat het vaak niet makkelijk is iets te vinden helemaal niet met jouw leeftijd. Ik zou deze tinker dus niet zomaar opgeven! Probeer het nog een tijdje met lessen en dat hoeft niet elke week maar toch wel regelmatig. En kijk over een tijd nog eens. Een klik is er niet altijd gelijk soms kost dat tijd en werk!


Dit dacht ik ook al. Ik ga het nog een tijdje proberen! Ik denk dat we hier veder niet het topic meer omhoog moeten schoppen. Bedankt voor het reageren!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: "luxe" probleem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 08:56

Je mist de shet. Vooral het niveau waar je met hem mee geƫindigd bent.
Met een nieuw paardje om te rijden, start je van vooraf aan.

Je zegt als ik hiermee stop, heb ik geen contact meer met paarden. Geloof dat het punt niet het contact is, gaat bij jou om het rijden.
Anders had je naast de shet genoeg plezier. Nu lijkt het dat jouw plezier alleen maar is als je erop kunt rijden. Daarbij ook nog eisen hebt over niveau/temperament.
Jammer....je hebt blijkbaar een topplek waar je veel mag.
Rijden is maar een klein onderdeel van het geheel.
Denk dat je jong bent.

Echter als dit niet is wat je wil, stop ermee.
Genoeg die dolgraag jouw plekje in willen nemen en er dolgelukkig mee zijn om contact te hebben met 2 leuke pony's.

Of prijs jezelf gelukkig en ga ervoor.
Of stop ermee, hebben anderen een kans.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 09:00

Anke schreef:
Je mist de shet. Vooral het niveau waar je met hem mee geƫindigd bent.
Met een nieuw paardje om te rijden, start je van vooraf aan.

Je zegt als ik hiermee stop, heb ik geen contact meer met paarden. Geloof dat het punt niet het contact is, gaat bij jou om het rijden.
Anders had je naast de shet genoeg plezier. Nu lijkt het dat jouw plezier alleen maar is als je erop kunt rijden. Daarbij ook nog eisen hebt over niveau/temperament.
Jammer....je hebt blijkbaar een topplek waar je veel mag.
Rijden is maar een klein onderdeel van het geheel.
Denk dat je jong bent.

Echter als dit niet is wat je wil, stop ermee.
Genoeg die dolgraag jouw plekje in willen nemen en er dolgelukkig mee zijn om contact te hebben met 2 leuke pony's.

Of prijs jezelf gelukkig en ga ervoor.
Of stop ermee, hebben anderen een kans.


Mijn situatie is helemaal omgeslagen. Bij mij draait het niet alleen in het rijden. Rijden is leuk, maar gezellig andere dingen met je pony doen is ook leuk. Maar ik denk dat je zelf ook wel begrijpt dat als je niet meer kunt rijden, dat je dat ook gaat missen.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:55

sat_nath schreef:
Jullie zien mij waarschijnlijk nu voor je als iemand die zomaar een pony inruilt omdat "hij niet mooi loopt".


En zelfs als dat wel zo was, daar is toch helemaal niks mis mee. Ik snap de commotie in dit topic eigenlijk niet. Er worden dagelijks paarden verkocht omdat de ruiter de klik niet heeft of dat het paard toch niet is wat ervan verwacht werd. Those things happen. Maar TS zou een verwend kind zijn omdat ze een verzorgpony wil die voor haar gevoel meer bij haar past? Waarom?

Ik reed vroeger op de manege ook veel liever op het felle Welshje die dressuurmatig veel meer kon dan op de oude stijve Fjord die in de beginnerslessen gebruikt werd. Niets mis mee toch? Om voorkeuren te hebben.

TS lijkt mij nu ook niet echt een ponyhopper die nu al haar 13de verzorgpony aan het afkraken is. Dit is dee eerste echte pony die ze probeert, en niet omdat ze die heeft uitgekozen, maar omdat die toevallig op dezelfde stal staat als de shet. Dat kan het gebeuren dat het paardje toch net niet de magie geeft die iedereen zoekt in een verzorgpaard of eigen paard.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: "luxe" probleem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:04

Ik denk niet dat jij een pony wilt inruilen omdat hij niet mooi loopt. Wat ik wel denk is dat je geen of niet genoeg kennis hebt van correct rijden. En als jou geleerd wordt om het dier naar beneden te vragen dan kun je beter op zoek gaan naar andere instructie.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Re: "luxe" probleem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 07:17

Als je een beetje dit topic terug leest kom je achter je antwoord :o

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:29

misschien is deze Tinker wat uitgekeken in de bak en doe je hem/haar meer plezier met minder vaak in de bak en meer buitenritjes. Dan willen ze i de bak vaak ook weer beter lopen.
Dat is met mijn bijna 26 jarige ruin ook het geval. In de bak wat sloom (behalve met dit soort koud en winderig weer, dan kan hij ineens wel pittig uit de hoek komen of een bokje geven) en buitenritjes vind hij veel leuker dus dan kan hij wel eens flik druk worden en moeilijker bij je te houden. Loopt hij 1 of 2x per week in de bak dan gaat het wel, loopt hij 3 of 4x per week in de bak dan is hij amper nog vooruit te branden O:)

Als je niet perse wilt stoppen maar meer levenslust wil zien bij een paard kan het helpen andere dingen te proberen. Vrijheidsdressuur, schrik of behendigheidsparcours aan de hand of onder het zadel, voetballen, spelletjes, een sprongetje, maar net waar hij/zij enthousiast van wordt.

En als je graag echt dressuur wilt leren rijden? Neem dan priveles, en als het na een aantal weken lessen en trainen niet verbeterd en de pony heeft er geen lol in, dan zou ik op zoek naar een andere verzorgpony of ergens gaan helpen in ruil voor les...

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 16:56

joyce B schreef:
misschien is deze Tinker wat uitgekeken in de bak en doe je hem/haar meer plezier met minder vaak in de bak en meer buitenritjes. Dan willen ze i de bak vaak ook weer beter lopen.
Dat is met mijn bijna 26 jarige ruin ook het geval. In de bak wat sloom (behalve met dit soort koud en winderig weer, dan kan hij ineens wel pittig uit de hoek komen of een bokje geven) en buitenritjes vind hij veel leuker dus dan kan hij wel eens flik druk worden en moeilijker bij je te houden. Loopt hij 1 of 2x per week in de bak dan gaat het wel, loopt hij 3 of 4x per week in de bak dan is hij amper nog vooruit te branden O:)

Als je niet perse wilt stoppen maar meer levenslust wil zien bij een paard kan het helpen andere dingen te proberen. Vrijheidsdressuur, schrik of behendigheidsparcours aan de hand of onder het zadel, voetballen, spelletjes, een sprongetje, maar net waar hij/zij enthousiast van wordt.

En als je graag echt dressuur wilt leren rijden? Neem dan priveles, en als het na een aantal weken lessen en trainen niet verbeterd en de pony heeft er geen lol in, dan zou ik op zoek naar een andere verzorgpony of ergens gaan helpen in ruil voor les...


Buitenrijden vind ze erg leuk inderdaad. Nu heb ik helaas geen ruiterijbewijs en lijkt het me niet heel slim om helemaal alleen naar buiten te gaan. Voor mezelf ben ik nu tot de conclusie gekomen, dat ik haar nog beter moet leren kennen. Ik heb een tijdje niks meer met haar kunnen doen en daarom mag dit ook stil.

Ook is ze niet sloom, eerder voorwaarts (zeker nu ze een week ofzo stil heeft gestaan). Vandaag weer op haar gereden. Ze was echt heel erg voorwaarts en ik moest heel erg veel moeite doen om haar in draf te houden (ze wilde zo graag in galop). Ze zoekt ook dingetjes in de bak in van te "schrikken". Dit is gewoon puur omdat ze nu zoveel energie over heeft.

scrabbel

Berichten: 948
Geregistreerd: 25-04-14

Re: "luxe" probleem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:18

Het woord klik snap ik nooit. Dat is een verzamelnaam voor iets, maar wat. Je zegt ik wil meer uitdaging. Wat voor uitdaging zoek je? Ik denk dat je voor jezelf eerst moet zoeken wat je wilt. In je bericht hierboven zeg je dat hij hyper is, in een ander bericht dat hij moeilijk is in de dressuur. Ik zie 2 uitdagingen liggen. Een nieuw paard voelt nooit hetzelfde als een paard die je door en door kent.

Ik geef je de uitdaging om voor jezelf te bepalen wat er mist voor DE KLIK.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: "luxe" probleem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:25

Als deze tinker lekker voorwaarts is in de bak en ook nog het schrikken gebruikt om onder het werk uit te komen dan valt er nog genoeg van te leren ;) Ook dressuurmatig. Wat je nodig hebt is dat ze willen lopen. Als ze willen lopen kun je trainen op gehoorzaamheid aan de hulpen. Je zit, je gewicht, netjes buigen om je been, netjes door de hoeken rijden, op kleine hulpen voorwaarts en weer terug rijden, netjes opzij gaan voor je been of er omheen buigen in plaats van tegenin duwen... Dat soort basisoefeningen heb je nodig voor de dressuur. Hier moet je eerst aan werken en hoe beter je dit voor elkaar hebt, hoe beter je paard zal gaan reageren en dressuurmatig gaan lopen. Verder is timing heel belangrijk, en hoe je je hulpen geeft. Als je zelf sterk of strak wordt, reageren veel paarden daar op door zelf ook sterk en strak te worden. Vaak merk je dit zelf niet goed en heb je les nodig die je daar bij helpt. Of wisselend te strak en dan weer te los laten, op het verkeerde moment je hulpen geven enz...

Ik zou echt er voor kiezen les te nemen in dit geval. Hoe vaker hoe beter. En dan liefst wel van een goede instructeur die jou kan leren aan te voelen wat het paard doet en hoe jij daar op zou kunnen reageren.

Anoniem

Re: "luxe" probleem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:37

Ik heb naast de openingspost verder geen andere reacties gelezen maar wil je even een compliment geven over hoe je hier mee om gaat op jou leeftijd en hoe volwassen je de situatie schetst voor jezelf en zegt joh ik wil eigenlijk springen maar dat kan alleen met de shetlander en niet met de tinker dus wat moet ik dan.
Je kwam er voor de shet en kreeg de kans om ook de tinker te gaan rijden, fantastisch, en echt luxe zoals je zelf zegt maar het betekent niet dat het dan aan al jou "wensen" vol doet. Als jij geen klik hebt met de tinker of echt toch graag wil springen praat er over met de eigenaresse, op het moment dat jij aan geeft niet verder te willen met de tinker wie zegt dan dat je er niet meer mag komen voor de shetlander? Ik denk dat als je het netjes uitlegt zoals je hier gedaan hebt dat zij jou wel begrijpt en dat je echt nog wel voor de shetlander mag komen, lekker daarmee dingen mag doen, desnoods ga je vrijheidsdressuur doen of grondwerk, weet jij veel, en dan zoek jij in de tussentijd rustig naar een ander paardje die ook graag wil springen en wel meer is wat jij zoekt dan de tinker. Ik denk dat het wel goed komt! Zet hem op! :D

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 19:13

Annet_Dottie schreef:
Ik heb naast de openingspost verder geen andere reacties gelezen maar wil je even een compliment geven over hoe je hier mee om gaat op jou leeftijd en hoe volwassen je de situatie schetst voor jezelf en zegt joh ik wil eigenlijk springen maar dat kan alleen met de shetlander en niet met de tinker dus wat moet ik dan.
Je kwam er voor de shet en kreeg de kans om ook de tinker te gaan rijden, fantastisch, en echt luxe zoals je zelf zegt maar het betekent niet dat het dan aan al jou "wensen" vol doet. Als jij geen klik hebt met de tinker of echt toch graag wil springen praat er over met de eigenaresse, op het moment dat jij aan geeft niet verder te willen met de tinker wie zegt dan dat je er niet meer mag komen voor de shetlander? Ik denk dat als je het netjes uitlegt zoals je hier gedaan hebt dat zij jou wel begrijpt en dat je echt nog wel voor de shetlander mag komen, lekker daarmee dingen mag doen, desnoods ga je vrijheidsdressuur doen of grondwerk, weet jij veel, en dan zoek jij in de tussentijd rustig naar een ander paardje die ook graag wil springen en wel meer is wat jij zoekt dan de tinker. Ik denk dat het wel goed komt! Zet hem op! :D


Dankjewel voor je compliment! :)
Ik heb nu twee/drie dingen voor mezelf besloten. Het eerste is dat ik de eigenaresse even een appje stuur om dit met haar te bespreken. Ik ben heel erg voor eerlijkheid bij het hebben van een verzorgpony (dat ik graag alles met haar bespreek en haar niet aan het lijntje houd) en vind het daarom ook fijn als zij dit ook weet. Het tweede is dat ik weer helemaal "opnieuw" met de Tinker ga beginnen. Eerst wat grondwerk (longeren) en zorgen dat ze mij zonder tuig volgt. O ja ook heb ik besloten als ik bij de Tinker en shet veder ga dat ik 1 keer per maand met haar wil gaan lessen. Ik denk dat dit voor ons allebei het beste is! :D

Voor nu wacht ik het gesprek met de eigenaresse af. Ik kijk wat daaruit komt, maar toch blijf ik het voor een tijdje bij deze paardjes proberen en ik kan ook nog altijd voor mezelf beslissen om toch weer opzoek te gaan! Nogmaals bedankt voor je reactie/compliment!