Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:21

Nouvel schreef:
Ik had het idee dat het niet om rechten ging maar meer om het welzijn van het paard en het gemak van 1 zadel, maar dat kan ik dan mis hebben.

En echt niet iedereen vind een Wow fijn zitten... 8-)


Dat was dacht ik ook de instreek van de OP maar nu blijkt dat het oude zadel gewoon aangepast wordt dus dan lijkt me verder geen sprake dat de eigenaar niet om het welzijn denkt. Dus die valt wel af ik denk dat TS gewoon teleurgesteld is en dat begrijp ik wel maar dat is helaas het nadeel zijn van bijrijder. Je moet je schikken naar de wensen van de eigenaar.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:22

Wat is niet snap is dat je je paard wel toevertrouwd aan een bijrijder maar het zadel niet :?
Het paard is je toch veel meer waard dan het zadel?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:25

ingvdh schreef:
Wat is niet snap is dat je je paard wel toevertrouwd aan een bijrijder maar het zadel niet :?
Het paard is je toch veel meer waard dan het zadel?


Dat is toch anders ik zou het ook erg vervelend vinden als een bijrijder per ongeluk een kras maakt op mijn zadel zeker een nieuw zadel. Dan zou ik het liever zelf doen kan ik boos zijn op m'n eigen onhandigheid.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:27

Tigra_ schreef:
Nouvel schreef:
Ik had het idee dat het niet om rechten ging maar meer om het welzijn van het paard en het gemak van 1 zadel, maar dat kan ik dan mis hebben.

En echt niet iedereen vind een Wow fijn zitten... 8-)


Dat was dacht ik ook de instreek van de OP maar nu blijkt dat het oude zadel gewoon aangepast wordt dus dan lijkt me verder geen sprake dat de eigenaar niet om het welzijn denkt. Dus die valt wel af ik denk dat TS gewoon teleurgesteld is en dat begrijp ik wel maar dat is helaas het nadeel zijn van bijrijder. Je moet je schikken naar de wensen van de eigenaar.

En als je daar niet mee leven kan ofwel een ander bijrijdpaard zoeken, of zelf een paard plus tuig aanschaffen. Ik begrijp het probleem eerlijk gezegd ook niet.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:36

ingvdh schreef:
Wat is niet snap is dat je je paard wel toevertrouwd aan een bijrijder maar het zadel niet :?
Het paard is je toch veel meer waard dan het zadel?


ja zo zou ik ook denken, maar goed, niet iedereen is gelukkig hetzelfde! :D

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:08

Haha, daar sluit ik me bij aan!

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:48

Liselot schreef:
Lienek schreef:
Gaat niet om vertrouwen maar ik weet zeker dat een meisje van 13 geen zadel van 2700 euro gaat vergoeden als ze hem per ongeluk laat vallen en haar ouders ook niet. Ongelukjes kunnen gebeuren maar ik denk dat 90% van de bijrijders echt niet ff een paar duizend euro hebben liggen.
Eb als het andere zadel prima is waarom zou ze dan mijn zadel moeten gebruiken?


Daar is jouw bijrijder gewoon voor verzekerd in de APV ;)


Ja maar als puntje bij paaltje komt.. de kans dat ze moeilijk doen is vrij groot zeker als het om alleen krassen of een scheurtje gaat, want zadel is immers prima bruikbaar.

Overigens leeftijd maakt niet uit of de bijrijdster nou 22 of 13 is. Kans is dat een moeder zich nog bemoeit en realiseert dat het vergoed dient te worden terwijl de 22 jarige student gewoon stopt en verder gaat met een ander paard.

Verschilt erg per persoon
Maar om weer ontopic te gaan vind ik wel dat het verhaal een hele andere lading krijgt omdat het oude zadel dus wel daadwerkelijk wordt aangepast

Om wat voor zadel gaat het ts?

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:27

ingvdh schreef:
Wat is niet snap is dat je je paard wel toevertrouwd aan een bijrijder maar het zadel niet :?
Het paard is je toch veel meer waard dan het zadel?

Maar denk even na waarom je een bijrijder moet nemen.. Het lijkt mij dat je een bijrijder echt nodig hebt, en niet voor de lol neemt. Verder is er niet veel keus om je paard meer te trainen als jij dat niet kan geven.
Als je de keus hebt, tussen iemand toevertrouwen met een gloednieuw zadel die bijna 2 recreatie haflingers waard is, en een al ouder zadel wat je voor een (relatief) klein prijsje ook op maat kan laten maken is de keus imo heel snel gemaakt. Het verschil is dat je de keus hebt. Waarom dan hier onnodig het risico nemen?

Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Natuurlijk is je paard je meer waard dan het zadel. Maar ik vraag dan; waarom een bijrijder laten rijden op jou gloednieuwe 2700 (eerder genoemde prijs door iemand, niet perse de werkelijke prijs) euro kostende zadel laten rijden, wat jij hebt betaald waar jij voor hebt gespaard, terwijl er ook een (goed passend) zadel beschikbaar is/komt? Zou jij, als eigenaar van het paard dat zadel van 2700 euro voor je bijrijder kopen? Nee je koopt het voor jou toch?

Ik zou eerlijk gezegd niet eens durven rondlopen met een gloednieuw zadel van een paar duizend euro dat niet van mij is, hoe zorgvuldig ik ook ben.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:45

Ik zou daar absoluut geen probleem mee hebben. Als ik mijn paard uitleen doe ik dat met mijn (dure) maatzadel. Ik ga echt geen geld steken in een oud zadel dat verrot zit omdat ik de bijrijder niet vertrouw met mijn nieuwe zadel. Als dat namelijk het geval zou zijn zou ik afscheid nemen van die bijrijder, iemand die ik niet vertrouw met mijn spullen vertrouw ik al helemaal niet met mijn paard.

Door de bijrijder niet te laten rijden op het knappe zadel geeft ook aan de bijrijder een signaal aan hoe je over diegene denkt, ik zou me, als bijrijder zijnde, me daar ook niet prettig bijvoelen.
Beetje tweederangs, wel goed genoeg voor mijn geld en diensten maar niet goed genoeg voor de rest.

Maar zou sta ik er in. Ik heb geen bijrijder, wel gehad en heb altijd mijn spullen gedeeld waar ik keihard voor heb moeten werken. Mijn bijrijder heeft destijds geen cent betaald aan mij, zolang ze maar les nam bij een goed instructeur. Ik had liever dat ze investeerde in haar rijkunst om mijn paard goed te houden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:04

Ik ga daar in mee, maar dat was misschien al duidelijk.
Maar goed, zoals ik al zei, we zijn allemaal niet hetzelfde...
Maar ik ben het helemaal met je eens!

germie

Berichten: 25988
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:01

Lienek schreef:
Als eigenaresse van een paard met bijrijder vraag ik me een aantal dingen af.

Ik heb zelf ook een duur zadel maar dat is alleen voor mij straks.
Mijn bijrijder maar gebruik maken van een rossner dressuurzadel.
Tja kwaliteit verschil is er zeker.
En wat ik me nu vooral af vraag ligt het zadel op het paard niet lekker of zit het zadel zelf niet lekker?

Wellicht dat daar de miscommunicatie is.
Heb je er met haar over gepraat of zet je dit direct op bokt.

Ik heb gemerkt dat bijrijders toch minder voorzichtig zijn helaas dus vandaar dat met mijn mooie dekjes en tuig niet gereden mag worden.
Want geen bijrijder gaat een zadel van 2700,- vergoeden als het per ongeluk kapot gaat. Dat weet ik zeker. Veel doen al moeilijk om 50 euro dus dit is ook mezelf indekken.

Ik weet niet wat je betaald en in welke omgeving je zit denk dat dat ook afhangt van wat je mag verwachten.

Ben ook erg benieuwd naar het verhaal van de eigenaresse.

Daarvoor heeft de bijrijder een wa verzekering. Mijn oude bijrijder had eens het zadel vergeten over de staldeur en mijn paard had dus het zitvlak kapot gebeten. Ik heb gezegd dat regel je maar mooi met je WA-verzekering. En dat is gebeurd.

Mijn bijrijder gebruikt 1 van de 3 zadels, mag ze zelf kiezen. En afwisselen. En als het moet mag ze de trailer ook gewoon mee.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:17

Germie jij hebt het denk ik over een avp verzekering en deze is niet verplicht.
Ik weet eigenlijk niet zeker of mijn bijrijdster deze heeft. (En wellicht gaan ze er moeilijk over doen. Zeker als ik de verhalen van mede eigenaren soms lees. Zelf nog niet van zo'n groot bedrag meegemaakt gelukkig)
En daarnaast stel er komen krassen op dan gaan ze zo'n zadel niet vergoeden natuurlijk :( want het is dan nog prima bruikbaar.

Overigens is mijn andere zadel een rossner dressuurzadel van een klein jaar oud en speciaal voor mijn type paard en ook nog goed als nieuw dus wat dat betreft vind ik dat zadel voor de bijrijdster ook prima!

Ik ben heel benieuwd om wat voor goedkoop zadel het gaat bij ts en welk type. Want sommige vinden rossner ook al goedkoop ;) of zadelmarkt zadels. Zit een groot verschil tussen.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:19

Paard heeft straks dus 2 passende zadels, jij als bijrijder 1 en de eigenaresse 1.
Dat is mooi opgelost toch? :)

Waarschijnlijk heeft de zadelmaker verteld dat het gewoon beter is dat het zadel bij 1 ruiter blijft en is de eigenaresse erg zuinig op haar zadel. Ook op haar paard, want het andere zadel wordt ook gemaakt zodat het niet meer vervelend ligt.

Zover ik kan zien is het alleen maar positief, jij wilt een beter passend zadel en die komt er voor jou (alleen niet de Wow).

germie

Berichten: 25988
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:31

Lienek schreef:
Germie jij hebt het denk ik over een avp verzekering en deze is niet verplicht.
Ik weet eigenlijk niet zeker of mijn bijrijdster deze heeft. (En wellicht gaan ze er moeilijk over doen. Zeker als ik de verhalen van mede eigenaren soms lees. Zelf nog niet van zo'n groot bedrag meegemaakt gelukkig)
En daarnaast stel er komen krassen op dan gaan ze zo'n zadel niet vergoeden natuurlijk :( want het is dan nog prima bruikbaar.

Overigens is mijn andere zadel een rossner dressuurzadel van een klein jaar oud en speciaal voor mijn type paard en ook nog goed als nieuw dus wat dat betreft vind ik dat zadel voor de bijrijdster ook prima!

Ik ben heel benieuwd om wat voor goedkoop zadel het gaat bij ts en welk type. Want sommige vinden rossner ook al goedkoop ;) of zadelmarkt zadels. Zit een groot verschil tussen.

In mijn geval ging het om een zadel van 1100 euro. De zitting was dus voorzien van tandafdrukken. En ja, nog bruikbaar, maar het zadel was als nieuw, dus is er een nieuwe zitting op gekomen. NIet moeilijk over gedaan en gewoon gezegd van regel het maar met je verzekering. Dit is ook gebeurd. OVERIGENS: mijn bijrijder betaalde me niet, anders was er niets vergoed door de verzekering.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:37

Je kunt niet in iemand anders zijn beurs kijken.
Als een eigenaresse een zadel laat aanpassen zodat deze goed ligt voor een bijrijder. Denk ik dat je in de handen mag klappen.
Een houding van...jij hebt het zadel nodig, dus regel dat zelf maar, komt ook vaak voor.

Snap de teleurstelling. Je had je al rijk gerekend met een mooi nieuw WOWzadel onder de kont.
Pakt dan anders uit. Logisch dat je je hierin gepasseerd voelt.
Echter kan ik me goed voorstellen dat iemand een zadel, net nieuw, voor zichzelf wil houden en in eigen gebruik.
Andere zadel wordt aangepast. Probleem opgelost.
Blijft alleen dan misschien een jaloers gevoel over. Dat zij wel op dat nieuwe dure zadel mag rijden en jij niet.

Ik vind het opvallend dat bijrijders al snel vinden dat ze "recht" hebben om alle spullen die een eigenaar heeft te mogen gebruiken. Mij stoort dat. Ik heb geen geldboom. Het komt niet uit de lucht vallen. Daarbij vind ik het ook fijn om eens iets voor mezelf te hebben.
Heb altijd alles gedeeld en me vaak genoeg geërgend over spullen die niet schoon gemaakt werden na gebruik. In de zadelkamer weggefrommeld lagen, niet opgeruimd enz.

Salora
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:30

Anke schreef:
Ik vind het opvallend dat bijrijders al snel vinden dat ze "recht" hebben om alle spullen die een eigenaar heeft te mogen gebruiken. Mij stoort dat. Ik heb geen geldboom. Het komt niet uit de lucht vallen. Daarbij vind ik het ook fijn om eens iets voor mezelf te hebben.
Heb altijd alles gedeeld en me vaak genoeg geërgend over spullen die niet schoon gemaakt werden na gebruik. In de zadelkamer weggefrommeld lagen, niet opgeruimd enz.


Exact dit!!

Ik ben alleenstaand moeder. Met 3 ponys waar ik heel hard voor werk om te kunnen behouden zonder dat mijm dochter iets tekort komt.

Nu heb ik een hoop bijrijders gehad de laatste 10 jaar. (Niet omdat ik tijd of geld tekort kwam. Meiden kwamen allemaal voor niks. Nooit geld gevraagd. En ze kwamen ondat ze dat mij vroegen. Niet omdat ik ze nodig had. Leek me gezellig zodoende altijd wel iemand rond de paardjes erbij gehad).
Ik heb er een paar bij gehad.. Geen respect voor spullen.
Kocht voor mezelf een nieuw zadel voor 1 paard. Zadel van 3000 euro nieuwwaarde. Madam vond dat ze op de pony die zij reed dat zadel ook mocht gebruiken. Waarna ik uitlegde dat dat mijn zadel was EN niet op die pony paste heeft ze hem uit bijd waar ik bijstond gewoon in een hoek gegooit..
Die heb ik t erf afgezet en is nooit meer teruggekomen.


@ ts. Als het oude zadel aangepast word. Wat is dan precies het probleem? Als het op het paard aangepast word en voor het paard goed ligt. Dan koop je zelf toch een bontje oid zodat je zelf wat fijner zit?

Ik kan hier echt het probleem niet in zien?

Liannetje86
Berichten: 786
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:08

Anke schreef:
Je kunt niet in iemand anders zijn beurs kijken.
Als een eigenaresse een zadel laat aanpassen zodat deze goed ligt voor een bijrijder. Denk ik dat je in de handen mag klappen.
Een houding van...jij hebt het zadel nodig, dus regel dat zelf maar, komt ook vaak voor.

Snap de teleurstelling. Je had je al rijk gerekend met een mooi nieuw WOWzadel onder de kont.
Pakt dan anders uit. Logisch dat je je hierin gepasseerd voelt.
Echter kan ik me goed voorstellen dat iemand een zadel, net nieuw, voor zichzelf wil houden en in eigen gebruik.
Andere zadel wordt aangepast. Probleem opgelost.
Blijft alleen dan misschien een jaloers gevoel over. Dat zij wel op dat nieuwe dure zadel mag rijden en jij niet.

Ik vind het opvallend dat bijrijders al snel vinden dat ze "recht" hebben om alle spullen die een eigenaar heeft te mogen gebruiken. Mij stoort dat. Ik heb geen geldboom. Het komt niet uit de lucht vallen. Daarbij vind ik het ook fijn om eens iets voor mezelf te hebben.
Heb altijd alles gedeeld en me vaak genoeg geërgend over spullen die niet schoon gemaakt werden na gebruik. In de zadelkamer weggefrommeld lagen, niet opgeruimd enz.


En ik ben geen bijrijder maar een eigenaar en ik vind het juist belachelijk dat ze een bijrijder laat doorrijden op een minder passend zadel. Nu wordt ie gemaakt, is het probleem natuurlijk opgelost. Maar ik moet er toch niet aan denken dat ik mijn zadel ga "sparen" en ondertussen mijn paard verkloot :')

Nu het zadel aangepast gaat worden, is er ook geen probleem. Maar sorry, mijn paard is toch echt iets belangrijker dan een zadel. Ik vertrouw mijn paard aan iemand toe... Boeiend wat er met een zadel gebeurd hoor (Natuurlijk wil ik dat ze er netjes mee omgaan.. maar het is maar een zadel he?!)

(Moet meteen denken dat de eigenaresse van de vorige stal belde met slecht nieuws... "alle zadels zijn gestolen" "Ow... is dat het maar..." :') Was bang dat er iets met mijn paard was hoe ze het bracht :'))

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:20

Tuurlijk is het "maar" een zadel.
Elk dier heeft recht op een goed passend zadel. Of dit er nu 1 is of 4. Ze moeten wel goed erop liggen.
Welzijn staat altijd voorop.

Echter nu blijkt dat het zadel aangepast wordt, lijkt mij het 'probleem' opgelost.

Als ik vroeger niet tevreden was over de tuigage. Moest ik zelf maar voor ander/beter zorgen op eigen kosten.
Denk dat deze eigenaar een hele fijne is.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:31

Maar toen het nieuwe zadel aangemeten was heeft de zadelmaakster gelijk het oude zadel meegenomen om aan te passen, toch? Dus dan laat de eigenaresse TS toch helemaal niet doorrijden met een slecht zadel omdat ze zo zuinig is op haar nieuwe zadel? Want het zadel werd gelijk meegenomen om aan te passen? Als dat oude zadel gewoon goed ligt vind ik het echt niet gek dat ze haar nieuwe dure zadel voor zichzelf houdt..

Liannetje86
Berichten: 786
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:56

Anke schreef:
Tuurlijk is het "maar" een zadel.
Elk dier heeft recht op een goed passend zadel. Of dit er nu 1 is of 4. Ze moeten wel goed erop liggen.
Welzijn staat altijd voorop.

Echter nu blijkt dat het zadel aangepast wordt, lijkt mij het 'probleem' opgelost.

Als ik vroeger niet tevreden was over de tuigage. Moest ik zelf maar voor ander/beter zorgen op eigen kosten.
Denk dat deze eigenaar een hele fijne is.


Daar helemaal mee eens :) als het aangepast wordt, is het probleem ook weg ;).

Een eigenaar moet gewoon zelf zorgen voor een fatsoenlijk zadel. Zijn er dan nog voorkeuren (bijvoorbeeld eigenaar heeft een dressuurzadel, verzorger wil liever springzadel of wat dan ook) dan is het een "luxe"probleem... Ander verhaal.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:13

Liannetje86 schreef:
Daar helemaal mee eens :) als het aangepast wordt, is het probleem ook weg ;).

Een eigenaar moet gewoon zelf zorgen voor een fatsoenlijk zadel. Zijn er dan nog voorkeuren (bijvoorbeeld eigenaar heeft een dressuurzadel, verzorger wil liever springzadel of wat dan ook) dan is het een "luxe"probleem... Ander verhaal.


Een eigenaar hoeft naar mijn idee alleen maar voor een fatsoenlijk zadel te zorgen als ze perse willen dat het paard gereden wordt maar als de eigenaar zelf niet rijdt en dit ook niet verwacht zou ik niet inzien waarom ze in een zadel moeten voorzien omdat je als verzorger perse wil rijden.

Ik hoop in ieder geval dat TS en eigenaar nog altijd blij zijn met elkaar ondanks dit.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:27

En hoe staat het er nu voor?

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 23:11

Voor meer informatie pb.

Suada
Berichten: 27
Geregistreerd: 23-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 00:07

Naar mijn mening wordt het verhaal totaal uit proportie geblazen. Het probleem was dat TS door zou moeten rijden met een zadel wat niet goed op het paard zou liggen én niet comfortabel was voor haarzelf, waarbij dus de kern was dat het zadel niet goed zou liggen op het paard. Het vragen naar andere meningen/ervaringen vind ik persoonlijk helemaal terrecht, en ook totaal niet te zien als 'zwart maken van de eigenaar'. Voor de paardeneigenaren die dan ook zeggen dat ze gelijk zou mogen stoppen als het hun bijrijder was, kom op zeg? Een beetje overdreven vind ik dat wel. TS vraagt op een normale manier naar meningen en ervaringen en zegt daarbij alleen dat het voor haar teleurstellend was dat zij eigenlijk een schijnbeeld voor werd gehouden en uiteindelijk door zou moeten rijden op een zadel dat zowel voor paard als haarzelf niet comfortabel was. Als voormalig paardeneigenaar vind ik het meer dan terrecht dat zij het vervelend heeft gevonden dat hier niks aan gedaan werd, vooral ook voor het welzijn van het paard. Nu het zadel wordt verbeterd door de zadelmaker is er naar mijn mening ook van de kant van TS geen sprake meer van een probleem. Een beetje begrip naar verwarring en teleurstelling van TS is wel op zijn plek :(:)

germie

Berichten: 25988
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 08:33

Ik wil graag weten hoe het er nu voorstaat.