Hoe en wat eerste keer kijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Hoe en wat eerste keer kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 23:36

Morgen komt er een eventuele bijrijder kijken.
Ik vind het ontzettend spannend. Liefst geef ik haar helemaal niet in andere handen.
Dus de klik moet er ook echt zijn met mij en paardje.

Ik ben toch rond gaan kijken voor een bijrijder. Niet dat ik geen tijd heb (ik kan 7 dagen in de week). Maar omdat ik heel hard gevallen ben. (Ze bleek blokkades in de rug te hebben). Nu ben ik best angstig en onzeker geworden daardoor. Gaat wel goedkomen met de tijd.
Ondertussen zou ik het fijn vinden dat mijn paard 1 a 2 keer in de week toch iets meer aan het werk wordt gezet. Daarom op zoek.

Morgen komt er iemand kijken. Goed gesprek gehad. Ze snapte mij helemaal. Ik ben alleen totaal niet bekend hiermee. Wat kan ik haar laten doen morgen?

xSCWx

Re: Hoe en wat eerste keer kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:44

Leuk dat je een (mogelijke) bijrijder hebt gevonden!
Laat haar morgen zien waar alles ligt en alles werkt (codes van kasten, stalregels, uitmesten etc).
Laat haar zoveel mogelijk zelf doen, ze is als het goed is toch al bekend met paarden ;) evt her en der wat tips geven over omgang met je paard.
Even kijken hoe ze rijd en als je er een goed gevoel bij hebt proberen los te laten. Iedereen heeft zijn eigen manier van doen en wat voor jou totaal niet efficiënt lijkt kan voor iemand anders een gebruikelijke gewoonte zijn bijvoorbeeld.
Zolang ze goed met je paard om gaat er vertrouwen in hebben.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 00:25

Belangrijkste is dat bijrijdster en jij een klik hebben en dat bijrijdster en pony een klik hebben.

Wees vooraf duidelijk over je doel; je geeft aan dat jezelf angstig bent geworden door een val van ,ik neem aan ,het paard waar je eeb bijrijdster voor zoekt?

Je bent dus opzoek naar niet alleen iemand die snapt wat je bedoeld, maar ook een aardige rijvaardigheid heeft en je paard aan het werk kan zetten?

Knuffelen en longeren kun je tenslotte zelf ook?

Desnoods laat je haar meerdere keren komen?

Bij ons op stal staan sinds kort stalgenootjes met bijrijdsters en beide eigenaren hebben 3 potentiële kandidaten op bezoek gehad.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 00:34

Niet meteen naar de pony gaan maar eerst even zo een beetje kletsen. Het moet immers ook tussen jullie klikken. En haar zoveel mogelijk zelf laten doen en het tijdens het rijden haar hetzelf uit laten zoeken (op een aardige manier natuurlijk) zo weet je wel of ze goed genoeg kan rijden om de pony beter aan het werk te zetten dan dat jij kan! Zou haar inderdaad ook meerdere keren langs laten komen voordat je haar definitief als bijrijder noemt. en vraag goed wat zij graag zou willen doen; misschien wil ze wel perse wedstrijden rijden of elke week naar buiten en vindt jij dit niet zo fijn

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 00:49

Dank jullie wel voor de tips!

Het gaat inderdaad om het paard waar ik van gevallen ben. Dit heb ik ook duidelijk aangegeven. En om die reden ook op zoek gegaan naar een volwassene :)
Knuffelen, longeren en wandelen kan en doe ik allemaal zelf. Ik rijd ook, maar dit is tot nu toe een half uurtje. Rustig aan stappen en drafjes. Maar echt conditioneel is het niet.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:27

het is misschien heel moeilijk, maar geef haar ook een kans als de klik er niet is. het komt sowieso wel goed.

trouwens, heel goed dat je een bijrijdster laat komen trouwens, misschien kan zij jou ook helpen met je angst overwinnen? :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 10:41

precies ook mijn gedachte madhatter :)

Heb genoeg berichtjes ook gehad van meiden die weinig ervaring hebben, maar heel graag aandacht willen geven aan mijn paard -O-

Staat er zo duidelijk in! Aan aandacht komt ze echt niet te kort. Ben niet bang voor mijn paard, alleen met rijden angstig. Ben er 5 tot 7 dagen in de week :+

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:35

madhatter schreef:
het is misschien heel moeilijk, maar geef haar ook een kans als de klik er niet is. het komt sowieso wel goed.

trouwens, heel goed dat je een bijrijdster laat komen trouwens, misschien kan zij jou ook helpen met je angst overwinnen? :)

Ik denk inderdaad dat de klik met de eigenaar iets belangrijker is dan die met het paard. Voor mij was het wegens omstandigheden met de vorige eigenaar waar ik vps bij heb gehad belangrijk dat ik me veilig zou voelen bij mijn nieuwe verzorgpaard. Dat gevoel was goed aanwezig, maar ik had echt geen klik met het paard. Dit bleek achteraf, toen de klik wel aan het ontstaan was en er nu goed inzit, te zijn omdat dit een paard was met een lange gebruiksaanwijzing. Zij houd zelf dan ook niet van nieuwe mensen, omdat die simpele dingen als dat ze er niet van houd dat je aan haar buik zit niet begrijpen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:34

ik denk dat de klik met het paard veel belangeijkwe is, ik heb bij een van mijn verzorgpony's geen procent een band of klik met de eigenaar, met het paard wel.

bij de andere heb ik een hele lieve eigenaar maar het heeft een jaar geduurt voordat we echt een gesprek konden voeren...

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 22:43

Ik vind beide belangrijk.
Klikt het niet met 1 van de 2
Is het gewoon een nee :+
Gelukkig mijn paard en mijn beslissing :)

Vind het allemaal al spannend genoeg. Dus wil graag dat er iemand komt die goed met paard en met mij kan. Anders voel ik me er niet goed bij

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:06

^^ het kan ook dat het pas na een lange tijd gaat klikken, de eerste keer lijkt het waarschijnlijk alsof het niet klikt omdat je zo te horen wel wat van een ruiter wil :+ dus geef ze lekker een kans

bij een van mijn verzorgpony's hebben we de klik echt moeten vinden en pas na een maandbegrepen we elkaar... :D

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 09:38

Ja natuurlijk. Ik heb wel beetje een eenkennige merrie.
Maar het ging goed gisteren hoor.
We gaan voorlopig even kijken hoe het allemaal gaat. Ze heeft nog niet gereden. Ze wil het paard rustig leren kennen. Dus nog even kijken hoe dat gaat ontwikkelen :)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:20

Als ze zelf al aangaf het paard rustig te willen leren kennen heb je vast een goede te pakken. :)
Dat zie je niet vaak, ook niet vanuit eigenaren trouwens naar mijn ervaring. Die willen vaak alles in 1x zien en kunnen zo dingen nadelig forceren.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 12:26

Forceren is nooit goed.
Dus we gaan gewoon rustig kijken hoe het gaat lopen :)

iiJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:12

Fijn dat het goed ging :D! Lijkt mij ook spannend, een onbekende die aan je paard zit... Ik ben momenteel groom en verzorg en rijd soms het paard. De eigenaar vertrouwt gelukkig veel aan mij toe!

offtopic; Ik zie dat je in dezelfde woonplaats woont als ik, wat grappig! En op je profiel ook ratjes. Zelf heb ik ook 2 ratjes :).

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:24

Ik zelf zeg waar alles zit, ik laat diegene proefrijden, vertel beetje hoe mijn paard is en ik kijk of er een klik is tussen paard en mens. En of ik ook met diegene kan opschieten. Ook vertel ik over bedragen etc. En tot slot vertel ik of het mij iets lijkt en of het diegene ook iets lijkt en dan zeg ik dat ik nog even de bedragen via een appje doorstuur en de stal kast code etc. En dat ik ook graag wil weten waar diegene woont en huistelefoon nummer zodat als er iets gebeurd ik altijd daar heen kan gaan/bellen.
Ik heb ook nog maar 1 x een bijrijdster gezocht en diegene heb ik nog steeds. En de 2e was het geworden! Hoe is het gegaan met diegene? :)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:30

Ik zou echter niet meteen alles laten zien als in waar sleutel ligt of hoe de kast open moet. Wel alles zelf laten doen. Als het de eerste x geen complete ramp is, er nog een paar x bij zijn.
Als alles dan goed is kun je afspraken gaan maken over hoe wat en wanneer.
Afspraken zijn zeker belangrijk
Ik kreeg toen met mijn bijrijder 1 week vtv een briefje dat ze 3 weken op vakantie zou zijn... terwijl ze nog geen volle maand bijrijder was... weenie maar daar was ik niet erg gelukkig mee