overweging voor verzorgster maar nog wat twijfels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

speedfiets_2
Badass Cowgirl

overweging voor verzorgster maar nog wat twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 12:00

Hallo bokkers.

Ik zit de overweging te maken om eventueel een verzorger/bijrijder te nemen. Dit heb ik nog nooit eerder gedaan en heb ook zelf nooit een verzorgpony gehad. Dus voor mij is het ook allemaal een beetje nieuw hoe dit werkt.

De reden waarom ik zit te twijfelen voor een verzorger te nemen is omdat ik over anderhalve maand minimaal een maand weg ben. Daarna zal ik beginnen aan een nieuwe voltijd studie die ook veel tijd in beslag zal nemen. Maar om mijn paarden achter te laten bij een vreemde vind ik toch wel een beetje spannend. Daarnaast ben ik bang voor eventuele ongelukken met de verzorger mochten die ooit gebeuren. Vooral het laatste punt is het gene wat mij en mijn vader het meeste zorgen baart. Mijn vader is mede eigenaar en heeft met het laatste punt het meest moeite. Ik was benieuwd hoe andere eigenaren dit bespreken met hun verzorgers en dit aanpakken.

Mocht er een verzorger komen zit ik te twijfelen hoe ik alles met diegene zou willen afspreken. Welke afspraken zijn handig om te maken en welke dingen zou ik absoluut niet mogen vergeten? En wat zijn dingen waarop ik bij de verzorgster zelf moet opletten?

Hetgeen wat ik nu de verzorger zou kunnen bieden is:

Een 17 jarige paint merrie, pleasure geschoold en een ideaal leerpaad voor pleasure. Nadeel ze is wel wat ouder en kan niet volop meer gebruikt worden voor sport maar recreatief nog wel wat. Een rondje door het bos en een keertje een half uurtje trainen kan nog wel. Ze is best wel een slimmerik dus ik denk ook wel leuk voor vrijheidsdressuur maar zelf heb ik er geen kaas van gegeten dus nooit geprobeerd. Zij zal wel als rijpaard rond december denk ik wegvallen aangezien zij drachtig is.

Een 7 jarige paint kruising merrie, reining en working cowhorse zijn haar favoriete dingen om te doen. Ze is geshowd en kan een leuke score neerzetten. Buiten kent ze alles en is voor niets en niemand bang. Maar ze is wel vlug voor de rest een heerlijk paard maar controle moet wel behouden worden.
Zij zou ook als een goed leerpaard kunnen fungeren.

Een 5 jarige shetland merrie, kent samen hardlopen en is nu begin met beleren gemaakt. ideale knuffel pony

Ik heb niet echt een rijbaan, wel een stuk paddock wat een beetje daarvoor gebruikt kan worden.( De reiner doe ik alleen trainen in reining op een andere locatie met wel een geschikte bodem )Wel ligt mijn stal direct aan het ruiterpad en zijn er goede uitrij mogelijkheden. lessen is eventueel mogelijk met de reiner maar dan wel op eigen kosten en bij mijn instructeur of is dit onredelijk om te vragen?

Nou weet ik niet wat dit allemaal voor waarde kunnen hebben maar ik dacht zo dat de stallen mesten en de weide uitdoen een goede tegen prestatie zou kunnen zijn voor het gebruik van de paarden. Ik zou dan graag zien dat de verzorger een paar keer per week zou kunnen komen en netjes op afspraak natuurlijk. Tack en alle benodigdheden zijn natuurlijk hier aanwezig.

Het liefste zou ik natuurlijk een western ruiter willen als verzorger maar een dressuur ruiter die wil leren vind ik ook wel prima mits deze zich wil aanpassen aan de western rijstijl. Ikzelf kan wel de beginselen van western bijbrengen.

Wie zou mij kunnen helpen met wat ik allemaal rekening moet houden als ik een verzorgster wil nemen voor mijn paarden?

alvast bedankt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:17

Waar je rekening mee zou kunnen houden is bijvoorbeeld leeftijd. Ik weet niet of je daar zelf al een voorkeur voor hebt om te gaan voor 16 jaar of ouder? Ik noem natuurlijk maar iets. Ik ga er vanuit dat je bedoeling is dat iemand zelfstandig is en gezien de paarden aan huis staan is er verder niet altijd iemand aanwezig?
Want in dat geval zou voor mij leeftijd toch best belangrijk zijn. Zou er zelf dan een beter gevoel bij hebben wetende dat er een volwassen persoon met de paarden aan de gang is.
Verder kun je natuurlijk afspraken maken als ze het bos in zouden gaan dat ze je een berichtje sturen bij vertrek en eventueel als ze weer terug op stal zijn als je dat prettig vind.
Zelf zou ik eerst zorgen dat er vertrouwen is voordat ik ze naar buiten zou laten gaan. Eventueel de eerste keren samen naar buiten. Vertrouwen zal je toch moeten opbouwen.
Het laten betalen van eventuele lessen is normaal naar mijn idee. Weet natuurlijk niet wat lessen kosten bij jouw instructeur. Wat je zou kunnen doen is dat je ze de eerste maanden "verplicht" 1x in de maand laat lessen bij jouw instructeur.

Yvette81

Re: overweging voor verzorgster maar nog wat twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:50

Als je iemand wilt die alleen met de paarden werkt zou ik voor een volwassene gaan. Je zoekt een zelfstandig verantwoordelijk iemand waar je van op aan kan. Sommige tienwrmeiden kunnen dat ook maar dat is moeilijker inschatten.
Lijkt me een hele leuke taak voor een Engels geschoolde ruiter die de western kant op wilt.