Een verzorgster, helpt het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een verzorgster, helpt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:49

Situatieschets: 2 pony's op leeftijd die in hun 2e jeugd zitten :Y)
Pony 1 is mijn 20-jarige, mijn eerste eigen pony. Leek nooit al te vrolijk, zeker niet als hij moest werken. Pony 2 is oorspronkelijk geadopteerd en daar was het idee dat hij gewoon zijn natje & droogje zou krijgen en verder niks meer moest, hij vond mensen toch niet leuk meer.

Maar de jaren gaan voorbij, bij pony 1 blijken medische dingen aan de grondslag van zijn niet-vrolijkheid te liggen, dus nu deze lijken opgelost te zijn heb ik ineens een pony die chagrijnig wordt als hij 2 dagen in de paddock moet blijven :+ Maar dat is nog niet alles, ook pony 2 is aan zijn 2e jeugd bezig, trekt zich niks van zijn handicap aan, is altijd haantje de voorste en wil graag dingen ondernemen.

En dan heb je de derde partij: mezelf. De pony's zijn mijn leven, maar daarnaast moet ik ook af en toe werken en ben ik spijtig genoeg niet gezegend met de beste gezondheid. Momenteel zit ik op een punt dat ik mij slecht voel omdat ik het idee heb dat ik vooral pony 2 tekort doe qua aandacht, omdat als ik er ben mijn aandacht vooral naar pony 1 gaat. Ik hou van lange buitenritten, rondkachelen in het bos en niet weten wanneer je terug komt en daar is pony 1 meer geschikt voor dan pony 2 ... Maar wanneer dan terug is de energie doorgaans ook op (kan gerust ook na een rit van uurtje/anderhalf zijn hoor, hangt gewoon van dag tot dag af).

Ik merk dat pony 2 steeds vaker blijft staan, en dat dit toch aan mij knaagt. Dus dacht ik een verzorger te zoeken, iemand die er plezier uithaalt om wat te tutten en knuffelen (in eerste instantie) en dan afhankelijk van hoe de klik er is mogen er gerust ook andere dingen, al zal hier omwille van de handicap van de pony tijd in gaan zitten, maar er is niks onmogelijk ;)

Maar dan vraag ik mij af: gaat dat helpen? Of ga ik mij dan nog steeds schuldig voelen dat IK niks met mijn EIGEN pony doe? Wie heeft hier een verzorger voor 1 van beide (of meerdere) paarden? Geeft dit je voldoening? Doe je zelf ook nog wat met dat paard? Etc.

Ben benieuwd naar ervaringen :)

ClauH

Re: Een verzorgster, helpt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:57

Ik heb een verzorgster gehad voor mijn paard. Het gaf mij veel rust. Zij kwam 2 dagen in de week, had ik tijd voor vriend, hond of gewoon mezelf. Ik voelde me echt niet schuldig. Ik blij, "gezin" blij, paard blij, en natuurlijk de verzorgster blij ! Het is wel belangrijk dat je zo iemand vertrouwt met je paard, anders heeft het geen zin...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:59

Het kan helpen, maar je moet er in het begin veel tijd in investeren en je moet goed bedenken voor welk profiel je wilt gaan, iemand die 18+ is of daaronder, moet/mag die persoon tzt zelfstandig met de beesten aan de slag? hoe vind je iemand die ook bij regen komt, die na een maand of twee ook nog komt, die netjes is, die geen hordes andere mensen mee brengt. Zoek via via dat werkt goed en is betrouwbaarder.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:02

Mij helpt het wel. Ik voel me dan totaal niet schuldig meer. Máár het is niet zaligmakend. Ik zie bijna alleen maar onverantwoordelijke verzorgsters. Ben er zelf ook een beetje op terug gekomen. Het gaat vaak gewoon (net) niet helemaal naar je zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:06

Het stomme is ook .. ik ben vaak uuuuuuuren op stal, en heb in principe tijd zat om iets met 2 pony's te doen (ok, tenzij ik echt 3/4u het bos in zou gaan, dat zit wel weer in de planning maar is nog niet zo ver), vaak hang ik ook gewoon op stal (noem ik zo: praatje maken hier & daar, kijken hoe anderen rijden, ... ) en dan denk ik: als ik die tijd nu eens in pony 2 steek ... Maar dan komt het energie-probleem weer om de hoek, ik krijg mezelf daar dan gewoon niet toe aangezet -O- En pony 2 is een doodbraaf dier, zit geen kwaad in, maar je moet er wel altijd 100% bij zijn (bij pony 1 trouwens ook hoor) en dat "risico" neem ik dan liever niet ... Geen idee of dat iets of wat te begrijpen is, maar zo voel ik het wel .. en ik vind het zo stom van mezelf -O-

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:22

grondwerk doen met 2 pony's tegelijk . Klickertraining met 2 pony's tegelijk.
Een hele nieuwe uitdaging voor jou . 2 pony's aan het werk en alle 3 blij

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:31

pony 2 als handpaard mee?
een meisje zoeken dat meerijdt, niet zozeer verzorgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:51

Met de 2 pony's tegelijk grondwerken, of (mijn droom zijnde) pony 2 als handpaard mee zou super zijn, maar zitten wel haken en ogen aan.. zoals de piste zelden voor mezelf en het feit dat pony 2 bang is van pony 1, terwijl pony 1 bij het uitdelen van de sociale vaardigheden ook niet in de rij stond :+ Heb dan wat handen tekort zeg maar ;) Het zou kunnen, heb het ooit wel een klein rondje gedaan, maar of het ook veilig en verantwoord is...

Bij pony 2 moet er sowieso begonnen worden met verzorgen, is niet het type waar je bij de eerste kennismaking het zadel erop gooit en erop springt. Het is ook zo dat hij het bij mij super doet, omdat we dit door de jaren heen hebben opgebouwd, maar ik geen idee heb hoe hij gaat reageren als een vreemde wat van hem wil... Dus dat is aftasten allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:03

Verder niemand ervaringen die ze willen delen? :+

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:10

Mij hebben verzorgster mij ontzettend veel geholpen :) Ik heb een paard gekocht omdat ik vond dat ik wat te groot werd voor mijn pony. Met die pony heb ik ontzettend veel meegemaakt en voelde me daarom ook vreselijk schuldig dat ik geen puf meer had om wat met haar te doen nadat ik mijn jonge paardje had gereden. Maar verkopen zou ik nooit kunnen. Toen heeft een vriendin aangeboden om haar 2x per week te verzorgen; wandelen, tutten, rijden. Aan het begin vond ik het wel lastig om MIJN pony zo maar uit handen te geven, maar ik zag haar helemaal opbloeien van de aandacht die ik haar op die dagen niet kon geven. :) En op dagen dat ik wel tijd en puf voor haar heb geniet ik nu extra. Die vriendin is inmiddels gestopt en we zijn 2 verzorgsters verder, maar ik vind het ideaal!! (Al ligt het er ook wel aan wat voor mensen je treft denk ik...)

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:15

Ik heb sinds een paar weken een verzorgster voor mijn shet. Ik ben sinds een paar maanden op kamers gegaan en daarvoor was ik dagelijks op stal om mijn quarter verzorgpeerd en (eigen) shet te mesten. Nu staan ze weer 24/7 op de wei en hoef ik er niet meer dagelijks heem maar ik merkte dat wanneer ik thuis was ik steeds vaker de quarter pakte om te rijden en dan geen tijd meer had om de shet nog even voor de sulky te zetten of gewoon even te longeren terwijl hij echt heel graag werkt.

Per toeval eigenlijk een heel leuk meisje tegen gekomen die wel een verzorgpony zocht en ze past er ook net nog op met rijden. Nu rijd zij er twee keer in de week mee en komt vaak nog een dag om te poetsen of longeren en ik neem hem vaak ook nog een of twee keer per week mee voor de sulky.

Daarnaast heb ik nu ook genoeg tijd om de quarter lekker te rijden zonder mij schuldig te voelen dat de shet zich achtergesteld voelt. Zaterdag heerlijk voor het eerst samen naar buiten geweest en verzorgmeisje uitleg gegeven hoe ze meneer terrorshetlander het beste met 4 benen op de grond kon houden.

Ik vind het een super oplossing maar ik heb het ook wel getroffen met het verzorgmeisje want ze kan echt leuk rijden en is ook nog eens super lief en voorzichtig met hem.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:16

In het topic "ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden" , kun je lezen dat het ook veel energie en soms fustratie kan kosten om een goede verzorgster te vinden.

Ik zet ze tegenwoordig liever stil, dan een verzorgster. :o
Hoewel ik ook een paar fijne verzorgsters heb gehad hoor, maar teveel nare ervaringen en vooral de energie die het kost voordat ze zefstandig wat kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:29

Dank jullie wel :)

Ik vraag me inderdaad af of het mij rust gaat geven omdat ik weet dat hij toch aandacht krijgt, of dat er juist meer zorgen komen door een verzorger :+ Zou dan wel proberen iemand op stal, of via via, je weet nooit dat er op die manier wat uit de bus komt. Naast mijn eventuele schuldgevoel dat ik er zelf niks mee doe..

Maar kan natuurlijk ook altijd nog zelf wat met hem doen als ik wel de energie heb. Heb ook geen probleem om te helpen en er te zijn, langs de kant zitten en tips geven indien nodig kost een stuk minder energie natuurlijk ;) En samen dingen doen met de pony's zou ideaal zijn :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:13

Ik vraag me af of je het gevoel je zelf niet aanpraat. Die pony zou niet denken; goh, ze doet weer niets met me.
Dus doe je oprecht te weinig met je pony of denk je dat alleen?

Overigens als je wel op stal bent om te kletsen of bij iemand te kijken, dan kan je toch ook de pony aan de hand meenemen? Laten grazen? Borstel erover?
Het hoeft niet altijd veel energie te kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:01

Als ik het eens wist ;) Mijn gevoel zegt dat hij meer nodig heeft, maar dat kan ook mijn gevoel zijn natuurlijk :j

Zelfs hem gewoon even borstelen of laten grazen doe je niet zomaar eventjes, daar moet je echt bij zijn en niet gedachteloos ofzo wat rondhangen.. Klinkt misschien raar zo maar zit wel een heel verhaal achter, kan ik straks wel verduidelijken indien nodig ;)

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:21

Ik ben heel blij met het hebben van een bijrijdster, zeker nu ik zwanger ben. Ponymans is ook echt gek met haar! Soms wil ik der heus achter het behang plakken (puber!!), maar echt hoor ik ben blij. Ik zit nu veel thuis en het gevoel dat pony alle liefde en aandacht en beweging krijgt (kan ook niet lang stil staan) zorgt voor mij voor een fijnere zwangerschap.

Ik zeg doen!!

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:51

Waarom niet de pony's 'delen'? Dus toekomstig verzorgmens gaat de ene dag voor pony 1, andere dag voor pony 2. Dan kan jij nog lekker met pony 2 bezig blijven op de dagen dat pony 1 van een ander aandacht en beweging krijgt.

Je kan ook jezelf aanleren om eerst met pony 2 aan de slag te gaan. Daarna kan je dan op pony 1 stappen en nog lekker door het bos hobbelen.
Ik ken namelijk het probleem. Zodra ik uit het bos ben, klaar van de rit, dan wil ik het liefst zo snel mogelijk richting huis.
Ik kan dus wel voordat ik het bos inga anderhalf /twee uur andere beesten aandacht geven, snoeien, mesten, klusjes doen ect. Maar nadat ik het bos uitkom, dan is de batterij leeg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 18:42

Dat heb ik geprobeerd :j Maar dat werkt toch niet -O-
Ik had mij tijdje terug voorgenomen om de ene keer pony 1 veel aandacht te geven (dus lang ermee bezig zijn, rijden/longeren/borstelen/... ) en dan pony 2 wat korter, en de keer daarna andersom. Maar dan kom je in een periode zoals bv. vorige week, waarin het heel mooi weer is en mensen graag het bos in gaan. Dan spreek je af en ga je mee, dit kan enkel met pony 1. Ben daar blij om want heb superleuke ritten gehad en deze week gaat het de hele week regenen, maar pony 2 heeft daardoor slechts 2 van de 5 keer even een borstelbeurt gehad. En daar voel ik mij dan schuldig om ...

Dan ligt het misschien toch niet zo aan mij dat na een bosrit het goed geweest is :Y) :))

Misschien toch maar even wat meer verduidelijken waardoor ik dit zo moeilijk vind:
Ze staan beiden in een paddock, kunnen 24/7 binnen & buiten lopen maar verder is er niet veel te beleven. Natuurlijk eten/drinken, en er is nog een kleine paddock naast waar overdag af en toe een paard komt te staan. Mijn pony's staan naast elkaar, maar apart. Dit omdat samen niet werkt, meermaals geprobeerd. Pony 2 heeft zijn stal en een uitloopje met grote hekken, hij is namelijk blind (en stroomdraad was het toch niet zo). In het uitloopje liggen betonplaten, omdat het anders echt 1 blubberbende was.

Toen pony 2 bij mij kwam (adoptie) was hij blind aan 1 oog en moest hij niks van mensen weten. Door de jaren heen is hij jammer genoeg volledig blind geworden, maar is onze band alleen maar gegroeid. Ik kan veel met hem, zou nog veel meer met hem kunnen en wil dit ergens ook wel, maar hij blijft "de blinde pony" waardoor hij een meer onzekere factor is. Je moet altijd zijn ogen zijn, want let je 2 seconden niet op (doordat je bv. met iemand aan het praten bent) dan kan het zijn dat hij gewoon ergens tegen loopt, schrikt en met wat pech is het hek dan van de dam. Echter als je 100% met hem bezig bent is hij gewoon een prachtdier en buiten (met wandelen) vaak braver dan mijn andere geval :')

Als ik wil zou ik gewoon kunnen zeggen: ik wissel de bosritten af .. de ene dag met pony 1, de andere met pony 2. Maar ik blijf toch naar pony 1 trekken want die is toch ergens betrouwbaarder, of in ieder geval zouden de mensen niet zeggen "maar wat doe je ook met een blinde op straat" moest er ooit iets gebeuren .. Terwijl ik soms de kans op ongelukken met pony 1 groter acht dan met pony 2, maar dat is weer een andere discussie ;) Blijft dan alsnog het feit dat pony 1 gewoon boos wordt als ik er 'weinig' mee doe, en hij is om diverse redenen echt geen piste-pony. Pony 2 lijkt het allemaal wat gelatener te ondergaan, maar staat wel altijd als eerste aan zijn poort te drammen om naar buiten te kunnen ... Dus misschien is het een gevoel, maar misschien ook niet...

Komende dan op het punt van een verzorger zijn er natuurlijk ook twijfels. Niet alleen over de verzorger op zich (want inderdaad de verhalen tegenwoordig) maar ook de vraag: willen mensen met een blind paard omgaan? Willen ze daar tijd insteken en altijd 100% alert zijn? Kan ik dat van hen vragen? En daarnaast ook niet onbelangrijk: wat vind de pony op zich daarvan? Hoe gaat die reageren op een "vreemde"? Heb hem wel eens laten poetsen door wat kinderen op stal ed, maar dan ben ik altijd vlakbij. Kan hij dat ondertussen aan om het vertrouwen dat hij in mij stelt ook in een vreemde te stellen? En wat als die vreemde dan dat vertrouwen beschaamd, kan ik dan ook weer opnieuw beginnen?

Het gaat hier verder dan "ik neem een verzorger en zie wel". Ik weet echt niet wat het juiste is ... Een verzorger voor pony 1 is natuurlijk ook een optie, maar hij is op een andere manier speciaal, wil die bosritten wel blijven doen en niet als ik thuis denk van "yes, het is mooi weer, fijn het bos in" en dan "oh neen, kan niet want verzorger komt vandaag". Dat wil ik gewoon niet, en weet ook niet of ik die pony wel wil delen :o Verder weet ik ook niet of verzorgers dat willen, want tussen ons is jarenlang zoeken & band opbouwen, en een verzorger begint helemaal opnieuw, en staat in het begin letterlijk meer stil dan dat die vooruit gaat (weet ik uit ervaring, in het verleden wel eens geprobeerd, maar na 3x haken ze af want dan is het niet leuk meer ;) ).

Pff, een heel verhaal zo, maar het is wel waar ik op dit moment mee zit. De ene dag ben ik ervan overtuigd dat een verzorger de oplossing is, de andere dag twijfel ik daar weer aan ... Merci voor wie alles gelezen heeft :Y)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:16

Ik denk dat je er maar op 1 manier achter komt en alle 'wat als' scenario's naast je neer moet leggen. Als jij duidelijk omschrijft hoe de situatie is, weten mensen wat ze kunnen verwachten. Probeer niet voor andere in te vullen hoe ze denken, want je denkt danvaak negatief.
Ik zou het een geweldige uitdaging vinden om met een blind dier aan de slag te gaan. Een band opbouwen met een dier die blind is, waarom niet?
Menig dierenliefhebber zal die mening delen.

Je kan het ook opbouwen tot waar jij je goed bij voelt. Begin eens met samen poetsen, daarna samen wandelen. Dan kan je het leren loslaten en voel je vanzelf aan of dit is was je wil of niet.

Als je het niet probeert kom je er ook niet achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:47

Dat is waar :j

Waarom niet is omdat ik tegenwoordig het idee krijg dat het allemaal om rijden en allerlei speciale dingen (springen, boscrossen, kunstjes, ..) draait. Ze zaten er nog liever gisteren op terwijl ze vandaag beginnen te verzorgen .. ;) En rijden is nu niet iets wat meteen zal kunnen bij dit paard, misschien wel nooit, dat hangt echt van de klik af en wat de pony aangeeft... Zelf zou ik zoiets ook geweldig vinden :j Maarja, ik ben mijn verzorgster niet :+

Maar misschien zijn ze er wel :j En kan de pony op die manier wat extra aandacht en ik wat minder schuldgevoel krijgen. En als het niet klikt zullen we dat wel merken en zijn we weer een ervaring rijken. Zal ze sowieso niet in het diepe gooien en "trek je plan maar" .. dus dan moet dat wel goedkomen, toch? :)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:46

Ik snap je probleem en ken je naam en paarden van eerdere topics. Ik zou op zoek gaan naar iemand die kan helpen met de aandacht en beweging voor pony 2. Mijn gevoel zegt dat je niet op zoek moet naar een 'jong meisje' maar een lieve oudere vrouw oid. Iemand die geen ambitie heeft voor het echte rijden. Plus dat je zo iemand makkelijker wat verantwoordelijkheid geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:48

Dank je :)
Dat klinkt inderdaad ideaal, maar of dat te vinden is.. Maar wie weet wat er op ons pad komt :)

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 00:46

Ik heb ook 2 paarden en sinds kort voor 1 van de 2 ook een verzorgster. Vind het eigenlijk heel leuk! Meisje van 14, kan leuk rijden etc. Voor mijn fjorden merrie! :D Ze is ook nog is heel erg aardig, dus altijd even gezellig kletsen. zij met mijn ene paard bezig ik met mijn andere. Ik heb haar nu voor 2 keer per week zodat ik zelf ook soms even iets minder lang op stal hoef te zijn. Soms vraag ik gewoon of ze mijn ruin ook even wilt poetsen als ik zelf een dagje niet kan. En ze is zo enthousiast dat ze het echt super leuk vind allemaal. Ik vind het in ieder geval super leuk, ook om mijn paardje lekker met een meisje andere dingen te zien doen.
Mijn ene paard doe ik liever ook zelf, kan opzich wel een verzorgster nemen voor hem, maar die zou echt wel 18+ moeten zijn en heb ik op dit moment niet nodig. Mijn fjord is gewoon heel braaf, zit wel tempo in en een beetje eigenwijsheid maar ik was zelf 12 toen ik begon met verzorgen van verzorg ponies dus ik vind het altijd leuk om jonge meiden een beetje te begeleiden etc.
Zo rijd zij wel is zonder zadel of een beetje springen en buitenritten en ik doe met haar meer dressuur!
Ik had ook wel is dat ik na lekker trainen met de ene geen fut meer had voor de ander en voelde ik mij ook wel even rottig. Vooral omdat ik mijn ruin aan het doorrijden was en dat veel energie kostte.
ik heb die verzorgster natuurlijk voor mijn paard, ze vind het springen en lekker zonder zadel stappen echt heerlijk. Maar zelf vind ik het ook echt gezellig! En vaak spreken we een tijd af en dan geef ik haar bijv. Een dressuur lesje of we rijden samen buitenritten of iets. Ik laat haar gewoon lekker haar ding doen.
Ik vind het ideaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:57

Fijn, dank je wel voor je ervaring :)
Dat is inderdaad wat ik ook zou willen, gewoon een paar keer per week samen dingen doen, of dat ik gewoon aan de kant zit om te helpen indien nodig maar dat zij gewoon fijn hun gang gaan. Klinkt ideaal :j