hoeveel vragen voor bijrijder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:18

pien_2010,

ik ben het met je eens tot het laatste zinnetje.

dat komt in mijn ogen toch best heel elitair over.
Voor heel veel mensen is 50 euro per maand een hele hoop geld..

Niet alleen mensen met geld hebben liefde voor paarden.
Hoe zou jij jezelf voelen als je geen cent te makken had en overloopt van liefde voor dieren en iemand zegt: Als je niets kunt betalen, moet je je er maar niet mee bezig houden.

Ik kom uit zo'n situatie, mijn ouders hadden bijna geen geld.. Mijn grootouders sponsorde nog een beetje mee, op voorwaarde dat er specifiek bepaalde dingen mee gedaan werden.. Zoals op vakantie gaan, of de wat grotere cadeautjes voor Sinterklaas.

Onze buren hadden een kuddetje shetjes waarop ik heb leren zitten (lees in de voertrog belanden, in de waterbak, over het hek gelanceerd.. want de dieren stonden er pony te wezen en de meesten waren niet in of doorgereden).. Toen ik wat kon zitten, mocht ik op de pony van de andere buren 'rijden' met een halstertje en halstertouwtje, met poetsspulletjes van de buren stond ik te poetsen.. En we baalden als klein kind als de pony's 24/7 op de wei stonden want dan waren er geen drollen in de stal te vinden die we dan wie op de mesthoop konden gooien (heb het over de leeftijd 6-10 jaar. dus geen idee dat paarden buiten beter is.. alleen dus dat er minder te doen was)

eens in de zoveel maanden kon ik voor een paar gulden een dagje les nemen bij een veredelde kinderboerderij onder leiding van wat we achteraf pas achter komen nogal een discutabel manneke. Les kreeg je van de oudere kinderen daar. Op mijn hoofd had ik een cap die ooit van mijn moeder was geweest, spijkerbroek of joggingbroek die op z'n eind liep en een stel rubberen regenlaarzen want mijn moeders rijlaarzen, toen ik die eindelijk paste, pasten die na 2 maanden ook niet meer pff..

Dus dan had ik maar gewoon nooit moeten gaan rijden.. want er was geen geld?

Als ik weet dat iemand het echt niet kan missen en ze is goed voor mijn paard, dan vraag ik ook niets verder.. Mij is ook nooit om ook maar 1 gulden gevraagd en ook ik mocht als kind tussen de paarden en ponies rijden.. Zonder luxe, zonder lessen, want daar was het geld niet voor

pien_2010

Berichten: 43500
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:51

elenaMM77 schreef:
Niet alleen mensen met geld hebben liefde voor paarden.
Hoe zou jij jezelf voelen als je geen cent te makken had en overloopt van liefde voor dieren en iemand zegt: Als je niets kunt betalen, moet je je er maar niet mee bezig houden.


heb ik zelf jaren te horen gekregen en dus helaas in mijn zeer arme tijd met kleine kinderen geen bijrijdpaard kunnen vinden. Niet leuk, maar wel begrijpelijk. Waarom moet iemand voor mij mijn hobby betalen omdat ik toevallig minder bedeeld ben? Vond dat alleen maar normaal. Paardrijden Elena is een elitaire sport.

Weliswaar minder dan toen ik jong was, maar het is gewoon heel erg duur.

Toen ik wel een paard kon kopen liep ik er 2 krantenwijken voor elke dag van 's ochtend 5.00 uur tot 7.00 uur. De kinderen waren groot genoeg (pubers) om alleen gelaten te worden vroeg in de ochtend. Mag ik die er zoveel voor over had, dan niet eens € 50,-- voor vragen omdat de ander zo zielig is? De ander kan toch ook kiezen om folders of een kranten wijkje te lopen. Sorry, maar vind dat altijd zo'n onzin. Wij zijn nooit rijk geweest en hebben altijd vanwege het paard ieder dubbeltje om moeten draaien. Die € 50,-- waren erg welkom vanwege de smid die vaker moest komen doordat er meer op gereden werd.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:20

absoluut, maar elitair zijn en een elitaire sport beoefenen zijn in mijn ogen twee hele aparte dingen..

niemand hoeft jouw hobby te betalen, jij kunt je eigen hobby veroorloven..
Maar een ander ontzeggen om mee te genieten van wat je hebt, met als enige reden dat diegene geen geld heeft, dat is elitair zijn in mijn ogen..

Je mag best geld vragen voor het aanbieden van een bijrijdpaard niets mis mee..
Je mag ook best mensen weigeren omdat ze geen bijdrage kunnen of willen betalen, daar is ook niets mis mee.. Maar het doodleuk zeggen: je hebt geen geld, dus moet je niet met paarden bezig houden.. dat is elitair zijn, dat in mijn ogen eigenlijk niet meer past in de huidige tijd.

Als er een meisje, of vrouw duidelijk goed met je paard kan opschieten, en je zoekt iemand die helpt bij de verzorging of je paard wat meer beweging wil geven.. maar zo iemand kan het zich niet veroorloven om een bijdragen te leveren.. Ga jij dan voor een rijk kind, dat bij wijze totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel kent, alleen maar omdat het kind met een gouden paplepel in de mond is geboren?

als er iemand is die goed met mijn paardje overweg kan, maar geen cent te makken heeft, mag die van mij gratis en voor niets zich met mijn paardje bezig houden..

er liep al ieamand op stal die zich graag met paarden bezig hield en een klein zakcentje verdiende met helpen. ze was helemaal weg van mijn pony en vroeg of ze m een keertje mocht longeren. Dus ben er de eerste keer bijgeweest en instinctief voelde ze aan wat ze moest doen om een paard te laten luisteren.. Daarna had ze van mij de vrije hand.. als ze een keer zin had mocht ze rustig mijn pony uit het land halen en een beetje beweging geven in de longeercircel. pony krijgt niets van een beetje extra beweging en zij hartstikke blij.. had ik dan haar die paar centen die ze op stal verdiende moeten aftroggelen? Na een poosje verhuiste ze.. maar als het zover gekomen was, had ze ook rustig wat op mijn pony mogen rijden.. les zou ze dan weer krijgen in ruil voor wat klusjes voor diegene die les kreeg.

pien_2010

Berichten: 43500
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:53

Lezen Elena, lezen! Heb je toch behoorlijk in de privé keuken laten kijken dacht ik zo. Mensen niet op woorden pakken. Ik heb duidelijk uitleg gegeven. Dus laat ik het daarbij. Nu weer terug naar de vraag van TS!

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:03

Als ik een bijrijder zou zoeken dan zou diegene van mij niks hoeven te betalen. Het feit dat jij het paard niet datgene geeft wat hij nodig heeft (beweging) wil jij iemand anders laten betalen..... ik zou het eerder fair vinden om degene te betalen die jouw paard beweging wil geven.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:14

Voor mij zou dat niet de moeite waard zijn om iemand anders aan en op mijn dieren te laten.
Mijn visie is tegenwoordig flink anders dan vroeger. Als iemand wil komen verzorgen/bijrijden dan vraag ik. Wat heb ik daaraan?
Dan zijn de meesten met stomheid geslagen. Ze snappen de vraag niet. Hen levert het toppony's en alle spullen. Wat levert het mij?
Als het mij niks brengt, zie ik niet in waarom ik iemand mijn plek, dieren en spullen ter beschikking moet stellen.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:33

Inderdaad, dan zou ik of een hele goede ruiter er op zetten die hem iets leert of iemand helpen en laten voelen hoe bijvoorbeeld iets moet. maar dat werkt ook weer andersom. Waarom zou ik tijd en moeite steken in iemand anders z'n paard zonder dat ik er iets mee opschiet.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:55

Als je er zelf geen plezier aan beleeft, moet je het zeker niet doen.
Als je goed genoeg rijdt en ook de rotbokken wil trainen, kun je er geld voor vragen. Misschien heb je daar dan wel iets aan.

pien_2010

Berichten: 43500
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:40

Juist Anke. Of zoals mijn bijrijder zei: "Pien je hebt echt top paarden. Ze zijn zo braaf, geweldig en gezond. Ik vind het zo gaaf dat ik je paard mag rijden. Ik heb in al die jaren dat ik paarden bijrij nog nooit zo'n fijn aangereden paarden mogen rijden en het zo mogen bepalen als dat ik zelf wil. Nog nooit dat ik zelf de dagen en uren mag kiezen. Dat ik alles mag, want voor het paard is niets een probleem. Hij gaat over de spoorweg overgangen, door de stad, echt alles kan en mag.
Wij hebben niemand nodig, maar gunnen het ook iemand anders.
En voor ons paard Hercule is het leuker als hij iets vaker naar buiten mag dan 2x per week dat mijn man hem rijd. En dan alle vrijheid hebben.
Wat is het toch dat altijd alles gratis moet zijn en niet dit soort zaken van beiden kanten wordt bekeken en mensen die een beetje geld vragen voor zo iets gaafs zich hier moeten verdedigen.
Zelf heb ik ook jaren paarden bij gereden voor mensen en geen één paard was zo fijn en zonder problemen als onze paarden. Heb altijd de helft van de stalling moeten betalen en paarden was altijd iets mee aan de hand, dit i.t.t. die van ons waar gewoon altijd op gereden kan worden.
Het is gewoon een top aanbod.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 00:09

Je kan het ook andersom zien. Waarom niet iemand zoiets gunnen zonder er geld voor te vragen?

pien_2010

Berichten: 43500
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 06:19

Zie mijn zeer uitgebreide uitleg Vibabu.
Waarom loop ik elke dag 2 uur de krantenwijken omdat ik het anders niet kan betalen en mag mijn verzorgster niet € 50,-- per maand mee betalen voor de smid? Want door haar meer rijden, moesten de ijzers bij dit paard waar we het over hebben, elke 6 weken vervangen worden.

Dus eigenlijk moet ik voor de sport van iemand anders en het plezier van iemand anders alles betalen (dat is normaal) en hoeft die persoon alleen maar te genieten.
Bij ons is het in de familie: "voor niets gaat de zon op", en "niet alleen de lusten maar ook (een klein beetje) meedoen met de lasten. Dus win-win.
Maar we zullen het er wel nooit met elkaar eens worden, en we gaan nu teveel weg bij de vraag van TS, dus laat ik het hierbij.
Ik denk ook dat TS onderhand wel antwoord zal hebben op haar vraag.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 07:30

Pien ik kan me helemaal bij jouw visie vinden!

Hier zelfde idee. Heb er ook altijd hard voor moeten werken om het te kunnen behappen.
Dus of ze werken hard mee of betalen mee. Voorkeur heeft het meeklussen en meehelpen.
Echter krijg ik vaak het idee dat ik alles moet betalen, alles moet dien mbt klussen en taken...en zij komen voor de lusten.
Tja....sorry hoor. Daar doe ik niet aan mee. Sponsor, groom en stalknecht voor een verzorgster spelen, trekt me niet. Gek hè.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:00

ik zelf betaal voor

rijpaard 1, waar ik 2x per week op rijd, 20,- per maand.

knuffelpony 2, waar ik elke dag kom, niet op rijd, 0,- per maand.

rijpaard 3, waar ik elke dag kom, 3/4x per week op rijd, 35,- per maand.

de laatste heb ik niet meer^ die had ik wel.

dat vind ik echt hele fijne prijzen, ik zou zelf vragen:

2x per week rijden_ 30,- per maand

purny

Berichten: 27532
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:14

220 euro per maand. 220:30=7,50 ongeveer. Dat keer de aantal dagen die je hem laat verzorgen in de maand bereken.
Kwam trouwens net een advertentie tegen waarbij iemand 140 euro voor 2 dagen per week vroeg. Dan denk ik alleen maar succes met zoeken meid

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 17:15

Als ik tzt een bijrijder voor mijn paard zoek zal ik mega kritisch zijn, maar hij/zij hoeft niets te betalen voor het bijrijden. Een van de eisen zou wel zijn dat er regelmatig op eigen kosten les wordt genomen bij mijn instructeur.

Ik zie het zo: ik heb voor mijn paard gekozen en als ik zelf de tijd niet heb om goed voor mijn paard te zorgen, dan zoek ik een bijrijder die deze "taak" op zich kan nemen. Als ik een weekend weg ga en mijn hond moet uit logeren, vraag ik ook geen geld aan de oppas (die het fantastisch vindt om een weekend een eigen hond te hebben). Als er op kids gepast moet worden, vraag je daar ook geen geld voor. Maar als je omhoog zit met je paard, dan opeens moeten mensen betalen zodat ze jou uit de brand kunnen helpen.

De enige reden waarom ik een bijrijder zou laten betalen, is wanneer het om leasen gaat. Dus een duidelijke constructie op papier, waarbij iemand ook echt het paard deelt. Maar daar zou ik niet snel voor gaan. Sowieso komt er niet snel een bijrijder, maar als we een gezinnetje willen stichten zal ik er misschien toch aan moeten geloven ;)

Hutcherson

Berichten: 7381
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:17

Wat je kunt vragen van een bijrijder? Niks.
Jij wil je niet verplicht voelen om jouw paard te rijden, jij vind dat je paard meer beweging nodig heeft. Jij beslist dat je je paard wilt laten doorrijden zodat een ander er veilig mee kan rijden. Daarnaast heeft paard artrose, weet niet in hoeverre dat effect heeft, maar serieus die bedragen zijn echt astronomisch hoog.
25 euro per keer rijden?!
Het gaat er toch om dat jouw paard meer beweging krijgt omdat jij het hem niet kunt/wilt geven?
Ik snap best dat jij kosten hebt, maar die heb je zoiezo, bijrijder of niet.
Daarnaast is het niet echt eerlijk om veel geld van een bijrijder te vragen, die alleen maar mag doen wat jij bedenkt en beslist.
Klinkt misschien heel hard, maar sommige eigenaren laten bijrijders de helft stalgeld betalen oid, maar de bijrijder krijgt echt niet de helft zeggenschap of eigenaarschap.
Je kunt betalen, maar de eigenaar blijft altijd baas boven baas.

Nee, tenzij je niemand zoekt en je krijgt iemand aan de deur die komt vragen of ze jouw paard mag gebruiken en rijden om wedstrijden te rijden oid. dan kun je geld vragen. Maar zolang je er zelf baad bij hebt, vind ik niet dat je dan ook nog een financiele bijdrage kunt vragen, zeker niet zulke bizarre.

Vraag dan of ze af en toe wat nieuwe spulletjes wil kopen zoals peesjes of hoofdstel/halster/dekje. etc. Gaan je spullen ook niet slijten enzo.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:24

Zolang een eigenaar baad erbij heeft, moet het gebruik van paard/accomodatie/spullen dus gratis zijn?
Bijrijder heeft er toch ook baad bij? Is wel zo netjes als deze ook iets meebetaalt.

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 07:11

Dus daarom moet ik jouw gratis een hobby geven?
25 per keer ging trouwens over wat ik de trainer zou moeten betalen. Niet wat de bijrijder mij.
Daarbij zijn er geen beperkingen. Ze komen zo vaak ze willen en doen wat ze willen. Enkel springen sta ik niet toe. Paard heeft geen last van de artrose maar dat risico wil ik gewoon niet lopen. Hij is een prima dressuurpaard en buitenritten kunnen gemaakt worden.
Van eigenaar beslist alles en bijrijder niets is hier geen sprake. Die 50 euro per maand is nieteens 1/5 van mijn kosten dus dat is zeker niet de reden om die te vragen. Ik hoop een serieuzer iemand te vinden. Mailt iemand mij en er is een klik en die kan de bijdrage niet betalen. Is er zeker wel iets te regelen.

pien_2010

Berichten: 43500
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 07:36

Zoe, ik vind € 50,-- een prima bedrag. Ik ben het ook helemaal met je eens. Van die € 50,-- kun je jouw paard vierkant beslaan. Top en fijn is dat.

Op dit moment heb ik een Engelse bijrijder waarmee ik een keer per week naar buiten rijd. Ik leer hem paardrijden en de man is zeer enthousiast en geniet zo erg. Dit is gratis. Hij voelt zich daar helemaal niet fijn bij, want voor niets gaat de zon op zo zegt hij.
Dus we hebben afgesproken dat als we bij een wissel van gasten vast dreigen te lopen (en dat gaat zeker een keer gebeuren) dat hij de tuin van de gîte die dag gaat bos maaieren (ongeveer 3 uur werk per keer) nadat ik het gemaaid heb. Dus zo van zelf sprekend is het niet dat paardrijden door een ander zo maar gratis is. Hij kwam zelf met dit voorstel, want hij wil het absoluut niet voor niets hebben.
Dit keer hebben wij een andere keuze gemaakt, want we hebben het geld nu (i.t.t. toen) echt niet nodig en hij rijdt maar één keer per week. Toen hij laatst met dit voorstel kwam moest ik natuurlijk aan dit topic denken. Het is echt normaal om geld te vragen. Deze mensen zitten echter te krap en wij hebben het niet nodig dus dan lossen we het zo op. Hij voelt zich daar beter bij en ik ben erg blij met zijn hulp.

purny

Berichten: 27532
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:48

Vroeger toen ik een tienermeisje was fietste ik met een vriendinnetje de hele polder af opzoek naar verzorgpaardjes. Daar hoefde we toen die tijd niet voor te betalen. Maar tegenwoordig kom ik idiote bedragen tegen. Zoals ik al eerder zei 140 euro voor 2 dagen. Ik snap aan een kant dat mensen wel iets vragen maar waarom zoveel?

Hutcherson

Berichten: 7381
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:40

Waarom zou ik gaan betalen zodat jij je paard kunt houden (zoals het bij sommige eigenaren gaat) of dat jouw paard meer beweging krijgt. Als je paard nu specifiek gebruikt wordt voor bijvoorbeeld wedstrijdervaring of trainingen oid. dan snap ik dat je daar een vergoeding voor wilt.
50 euro vind ik inderdaad anders klinken dan die astronomische bedragen die in de SP voorbij kwamen, maar vind het alsnog vreemd om geld te vragen aan iemand die voor jouw paard komt zorgen. Jij haalt dan ook uit jouw passie/hobby een deel inkomen he?
Dus het is eigenlijk de omgekeerde wereld. Je wilt niet betalen om iemand in te huren die voor jouw paard komt zorgen/rijden, je wilt betaald krijgen. omdat jij vind dat je iemand een hobby geeft. terwijl jij eigenlijk inkomen genereert aan die persoon (en jouw hobby).

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:36

Ben het met RoyceMack eens! Je hebt je paard toch voor jezelf gekocht (ik in elk geval wel) en als jij geen tijd hebt voor je paard, dan heb je hulp nodig. Waarom moet de persoon die jou uit de brand helpt daarvoor betalen? Met kids, honden, etc. ga je toch ook niet vragen of mensen willen betalen omdat je oppas nodig hebt... Ik snap dat niet hoor!

Tenzij je mensen inderdaad iets biedt: leerpaard om mee op wedstrijd te gaan, leaseconstructie waarbij de ander ook deels zeggenschap heeft, dat ze het paard mogen gebruiken om rijles mee te geven, dat soort dingen zou ik wel begrijpen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:43

joyce2 schreef:
Ben het met RoyceMack eens! Je hebt je paard toch voor jezelf gekocht (ik in elk geval wel) en als jij geen tijd hebt voor je paard, dan heb je hulp nodig. Waarom moet de persoon die jou uit de brand helpt daarvoor betalen? Met kids, honden, etc. ga je toch ook niet vragen of mensen willen betalen omdat je oppas nodig hebt... Ik snap dat niet hoor!

Tenzij je mensen inderdaad iets biedt: leerpaard om mee op wedstrijd te gaan, leaseconstructie waarbij de ander ook deels zeggenschap heeft, dat ze het paard mogen gebruiken om rijles mee te geven, dat soort dingen zou ik wel begrijpen.


Je biedt de mensen eigenlijk altijd iets. Namelijk een paard met toebehoren. En dan kunnen ze vrij rijden.
Als het nu inderdaad alleen gaat om uit de brand helpen is het wat anders(mesten, voeren enz.). Maar naar mijn idee wordt een paard er niet minder van als die minder gereden word.
Zo noodzakelijk is de hulp niet en dan vindt ik het toch anders.

Verder is gelukkig iedereen vrij om te kiezen wat die wil. Betalen of niet en gratis aanbieden of toch wat vragen. Vaak gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:55

Dus jij biedt je paard alleen aan om die mensen een plezier te doen?

Als mensen alleen mochten voeren en mesten zou ik ze geld geven, maar doordat ze de volledige zorg voor mijn paard overnemen op de dagen dat ik niet kan/wil, gun ik ze ook de leuke dingen: de omgang met het paard. Voor voeren en mesten heb ik namelijk niemand met paarden ervaring nodig. Dat kan m'n moeder of vader ook! Ts geeft zelf ook aan dat ze wil dat haar paard vaker gereden wordt omdat ze daar zelf geen zin in heeft, dus blijkbaar is het voor haar wel belangrijk dat er wat met haar paard gedaan wordt. Voor mij zou het ook belangrijk zijn dat mijn paard in handen komt en beweging krijgt naast weidegang. Iemand met verstand van zaken die ook ziet wanneer m'n paard iets mankeert.

Idem met m'n hond: ze gaat niet dood als ze alleen haar eten krijgt en kan poepen/plassen aan de overkant. Maar ik vind het heel belangrijk dat ze dagelijks goed uitgelaten wordt en voldoende lichamelijke en geestelijke uitdaging krijgt.

Het is dus maar net hoe je zelf naar bepaalde dingen kijkt. Als rijden/verzorgen van je paard voor jou verder niet noodzakelijk is en het gaat alleen om een schep voer in een bak gooien en drollen wippen, zou ik ook geen bijrijder nemen.

pien_2010

Berichten: 43500
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 18:23

joyce2 schreef:
Dus jij biedt je paard alleen aan om die mensen een plezier te doen?


Ja hier wel. Het is win - win. Het paard loopt ipv 2 x→ 3 x per week, maar echt noodzakelijk is dat niet. Ik stop er veel tijd, aandacht en energie in. Maar ik gun het een ander ook.
Ik vind het ook normaal en erg fijn, dat het zo gewaardeerd wordt en hij ruil dienst gaat doen voor de dienst ook al had ik dat totaal niet gevraagd..