hoeveel vragen voor bijrijder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 16:46

Ik vind het in ieder geval grappig dat beiden kanten eigenlijk steeds met hetzelfde argument komen.

Mensen die een bijdrage verwachten: waarom zou ik iemand zijn hobby moeten bekostigen?
Mensen die dit niet verwachten: waarom zou ik iemand zijn paard moeten bekostigen?

Eigenlijk vind ik dat beide partijen een beetje in hetzelfde schuitje zitten, aldan op een andere manier, en om die reden zou ik zelf niets vragen. Ik kan bijvoorbeeld zeggen dat iemand blij moet zijn dat ze mijn paard mogen berijden/verzorgen, anderzijds, zij maken mij ook blij door mij meer rust te geven/mijn paard meer aandacht te geven (en des te meer aandacht, des te blijer ik ben).

Er zijn maar heel weinig eigenaren die oprecht een paard aanbieden enkel en alleen omdat ze iemand ook plezier gunnen. Ze zijn er wel, maar over het algemeen doe je dat omdat je daar zelf iets uit voort krijgt (= een dag of dagen meer rust). En ik kan mij ook wel een beetje vinden in de redenatie dat jij uiteindelijk hebt besloten om een paard te kopen. Tuurlijk is het duur, maar dit wisten we al voordat we eraan begonnen, en of je nu een bijrijder hebt of niet, duur zal het blijven.

Als ik dus weer een paard had zou ik ook geen bijdrage vragen. Enkel dat iemand netjes met mijn paard en spullen omgaat, goed communiceert en wellicht lessen op eigen kosten. Ligt een beetje aan het paard en de ruiter. Want doordat deze persoon mijn paard 1 á 2 keer in de week (of meer) rijdt, heb ik toch net weer iets meer tijd voor mezelf of een fitter paard. En tegelijkertijd betaal ik hen ook niet, omdat zij er ook iets uit krijgen (= plezier en vrijheid). Tenzij ik natuurlijk iemand laat rijden om mijn paard naar een hoger niveau te brengen.

Ik denk er nu zelf over om een verzorg- of bijrijdpaard te vinden, en ik ben ook best bereid om daar een bijdrage voor te betalen hoor. Maar dan moet het wel redelijk blijven. Als de eigenaar gaat rekenen van "nou zoveel kosten heb ik aan stal, voer en extra's in de maand dus... zo en zoveel" dan pas ik.

Don't get me wrong: het is natuurlijk ook voor míjn plezier. Maar dan kan ik in principe ook wel leasen... Mijn redenatie om een paardje te zoeken is niet enkel voor mijn eigen plezier, maar ook omdat ik een paard of pony van iemand die wat minder tijd of gezondheid heeft gewoon de extra aandacht gun. Een win-win situatie dus.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 16:58

Paard is 27! Die moet je niet meer aanbieden voor 7 dagen in de week rijden, die moet je in bescherming nemen voor overbelasting.

Leuk dat je 50 euro per maand vraagt, maar stel een max aan het aantal keren rijden alsjeblieft.

Persoonlijk zou ik voor een dier van die leeftijd, waarmee je de eigenaar uit de brand helpt, geen geld betalen, maar goed. Dat verschilt enorm per regio en per persoon.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:01

Fitter paard? Helaas heb ik tot nu toe nog geen enkele bijrijder gehad of in mijn omgeving gezien waarbij het paard er beter van werd.
Met mijn eigen haflinger ook… een meisje rijdt hem 2x per maand. Ik doe dat puur om haar iets te gunnen, beestje heeft sowieso al minimaal 4x per week beweging en staat in groep buiten aan huis. Ze doet dat goed, is lief voor hem. Maar elke keer als ik er daarna op ga zitten ben ik 10 min bezig met hem terug aan mijn been te zetten en daarna minstens even lang met niet op mijn hand te duwen.

Hierdoor heb ik ondertussen wel een beetje spijt van dat meisje gratis te laten bijrijden. Geen centjes en 2x per maand mijn paard terug corrigeren. Maarja ze opzeggen is ook zo stom want ze meent het goed en doet ook niets verkeerds.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 19-06-23 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:01

Topic is uit 2016!!!!

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:04

Billy schreef:
Topic is uit 2016!!!!


Maar de discussie blijft actueel toch? :)

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:09

Poekkie schreef:
Fitter paard? Helaas heb ik tot nu toe nog geen enkele bijrijder gehad of in mijn omgeving gezien waarbij het paard er beter van werd.
Met mijn eigen haflinger ook… een meisje rijdt hem 2x per maand. Ik doe dat puur om haar iets te gunnen, beestje heeft sowieso al minimaal 4x per week beweging en staat in groep buiten aan huis. Ze doet dat goed, is lief voor hem. Maar elke keer als ik er daarna op ga zitten ben ik 10 min bezig met hem terug aan mijn been te zetten en daarna minstens even lang met niet op mijn hand te duwen.

Hierdoor heb ik ondertussen wel een beetje spijt van dat meisje gratis te laten bijrijden. Geen centjes en 2x per maand mijn paard terug corrigeren. Maarja ze opzeggen is ook zo stom want ze meent het goed en doet ook niets verkeerds.

Nou prima, dan ben jij dus een van de minderheid die niet iemand zoekt in verband met tijdgebrek en wat dan ook, dus ging het ook niet om jou toch?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:27

Het ging niet specifiek om mij nee, maar je argument ‘fitter paard’ gaat imo in de meerderheid van de gevallen niet op. Bijrijders zijn over het algemeen niet in staat om een nette B proef te rijden.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:40

Dat is ook een generalisatie. Maar daarbij ook: het is niet en/en, maar en/of. Al geeft het je geen fitter paard, heb je nog steeds meer vrijheid of rust voor jezelf in de meerderheid van de gevallen. ;)

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:48

Dat geldt volgens mij alleen voor de mensen die half-pension of doe het zelf staan en daarbij de bijrijder om klusjes vragen. Maar dat werd niet vermeld?

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:49

Eh, niet per se. Zelfs in vol pension ging ik iedere dag naar mijn paard. Tis maar net wat mensen verwachten voor hun paard.

BeFunny

Berichten: 10537
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 18:14

princequillo schreef:
Ik vind het in ieder geval grappig dat beiden kanten eigenlijk steeds met hetzelfde argument komen.

Mensen die een bijdrage verwachten: waarom zou ik iemand zijn hobby moeten bekostigen?
Mensen die dit niet verwachten: waarom zou ik iemand zijn paard moeten bekostigen?



Nou heel simpel. Door een bijdrage te leveren bekostig je niet iemands paard. Je kunt ook op een manege gaan rijden dan betaal je doorgaans meer en hebt minder vrijheid.

Maaaar een goede bijrijder die goed en leuk is voor het paard is ook goud waard :j

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 19:57

Poekkie schreef:
Het ging niet specifiek om mij nee, maar je argument ‘fitter paard’ gaat imo in de meerderheid van de gevallen niet op. Bijrijders zijn over het algemeen niet in staat om een nette B proef te rijden.


Pffff wat een aanname zeg….. :') :')

Ik zie ook genoeg paarden eigenaren die geen fatsoenlijke B-proef kunnen rijden….(misschien ben ik er wel 1 van…nooit geprobeerd met mijn eigen paard) Ik reed als bijrijder overigens L2… :D

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 20:03

Bij mijn laatste bijrijdpaard wilde de eigenaresse graag tips van mij, tsja...

Niet dat ik nou zo vreselijk goed ben maar deze aanname vind ik wel echt laag. Met zo'n houding kom je nooit verder.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 20:05

Hier in de omgeving heb je zat mensen die bijrijden die gewoon ook behoorlijk niveau hebben zelf. Ik heb een tijd bijgereden terwijl ik daarnaast Z reed en zo meer vriendinnen die of geen eigen paard hadden maar wel hoger gereden of naast eigen paard.

Ik ga dus ook niet betalen om een paard te rijden, omdat ik juist vaak zie dat ze willen dat je het paard verbeterd maar dan wel flink mag betalen. (Hier heb je mensen die de helft van het randstad stalgeld willen voor 2 of 3 dagen en klusjes erbij, maar ook M niveau moet hebben bij een paard en eigenaar die B niveau hebben) Ik deed het gratis, omdat ik het leuk vond en om te helpen, of de eigenaar betaalde de wedstrijden als zij wilden dat ik startte. Heb er nooit geld voor gevraagd, dat vond ik te ver gaan. Maar het betalen vond ik niet terecht.

Het lijkt er zomaar op dat je aan beide kanten mensen hebt die geen hoog niveau hebben. :+

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:12

MyWishMax schreef:
Hier in de omgeving heb je zat mensen die bijrijden die gewoon ook behoorlijk niveau hebben zelf. Ik heb een tijd bijgereden terwijl ik daarnaast Z reed en zo meer vriendinnen die of geen eigen paard hadden maar wel hoger gereden of naast eigen paard.

Ik ga dus ook niet betalen om een paard te rijden, omdat ik juist vaak zie dat ze willen dat je het paard verbeterd maar dan wel flink mag betalen. (Hier heb je mensen die de helft van het randstad stalgeld willen voor 2 of 3 dagen en klusjes erbij, maar ook M niveau moet hebben bij een paard en eigenaar die B niveau hebben) Ik deed het gratis, omdat ik het leuk vond en om te helpen, of de eigenaar betaalde de wedstrijden als zij wilden dat ik startte. Heb er nooit geld voor gevraagd, dat vond ik te ver gaan. Maar het betalen vond ik niet terecht.

Het lijkt er zomaar op dat je aan beide kanten mensen hebt die geen hoog niveau hebben. :+


Yes idd… bij de goede ruiters is de vraag bijdrage of niet zelfs niet eens een vraag. Die krijgen toch genoeg paarden gratis.
Maar dat zijn niet de bijrijders die ik ken in elk geval. Zowat alle betere ruiters in mijn omgeving hebben gewoon een eigen paard.

En dat er ook eigenaars zijn die amper kunnen rijden: absoluut.

@vuurvleugels: wat bedoel je met zo’n houding kom je nooit verder? Ik heb mijn twee paarden en rij niet bij, hoe zou je verder geraken zien? Ik heb wel geleerd nooit nog gratis te laten bijrijden tenzij het echt die goede ruiter is waar er op bokt blijkbaar zo veel van zijn.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:42

Ik bedoel dat als je er vanuit gaat dat een bepaalde groep een lager niveau heeft dan jij, je je (volgens mij) niet open stelt voor mogelijkheden om te groeien vanuit die hoek. Terwijl in de toekomst mogelijk een bijrijder een oplossing zou kunnen hebben voor een probleem die je hebt en als je daar dan niet voor open staat omdat het maar een bijrijder is en die toch geen fatsoenlijke B kan rijden, ja dan kom je dus niet verder. En dat is niet alleen zonde, het is ook nog eens onterecht naar bijrijders in het algemeen. Dat soort enorm generaliserende uitspraken moet je gewoon niet doen.

Edit: Ik bedoel het niet niet als ruzie zoeken. Ik vind het simpelweg niet eerlijk om zoiets te zeggen. Het draagt bij aan het beeld dat paardeneigenaren superieur zijn aan niet-paarden eigenaren en ik heb al vaker van dichtbij mogen aanschouwen hoe schadelijk die gedachtegang is. Dus spreek ik me daartegen uit.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:13

Citaat:
Zowat alle betere ruiters in mijn omgeving hebben gewoon een eigen paard.


Maar goed in de realiteit is dit lang niet altijd het geval (er nu van uitgaande dat jouw omgeving zo is). Er zijn genoeg goede ruiters die om wat voor reden dan ook geen paard (meer) hebben. En dat hoeft ook lang niet altijd iedereen te weten, dus het is onmogelijk dat je dan altijd maar paarden ter beschikking gesteld krijgt. Niet iedereen heeft überhaupt een netwerk van paardenmensen. Als jij normaal gesproken altijd een paard gehad hebt aan huis bijvoorbeeld, en altijd lekker je eigen ding hebt gedaan, maar je dan je paard verkoopt en een verzorgpaard zoekt, begin je ook gewoon van begin af aan.

Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat er geen ruiters zijn die "beter" zijn die veel paarden al aangeboden krijgen voor ze überhaupt zoeken, mja, dat is gewoon niet de situatie waar iedereen zich in bevindt. Zegt tegelijkertijd ook niet dat er geen bijrijders zijn die géén "betere" ruiters zijn. Er zijn zoveel variabelen. Dus ik vind het idd een behoorlijk grote generalisatie.

En nogmaals: als jij geen bijrijder nodig hebt (jij, als ik algemeen) en je vreest voor het niveau... Je hoeft je paard natuurlijk niet aan te bieden hè. Maar als ik zo even rondkijk naar paarden die worden aangeboden, dan is het meerendeel echt wel aangeboden in verband met tijdsgebrek of ziekte oid. Dus... dan is het gewoon een win-win. Maakt het imo geen hol uit of iemand de helft van het eigenschap zou betalen of niet.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:58

Tijden veranderen steeds.

Ik heb nooit hoeven betalen voor bij te rijden, tussen mijn eigen paarden door.

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 23:02

Ik heb altijd een eigen paard gehad en meerdere opgeleid van niets tot z2 en ook z springen. Maakte ook zadelmak, reed ze op een keuring of show en mag mezelf dan ook best handig noemen. Vorig jaar na 35 jaar paardrijden (iedere dag erheen), heb ik mijn sportpaard verkocht als leerpaard. Even een pauze en tijd voor andere dingen.

De paarden die ik vroeger bij reed, daar heb ik nog nooit voor betaald, sterker nog, ik zou eigenlijk betaald moeten worden voor de tijd die ik erin stak en dat ik paarden klasseerde en zorgde voor waardevermeerdering. Maar ik vond het leuk en deed het altijd kosteloos. Tuurlijk kijk ik regelmatig op fb pagina’s naar de vraag en het aanbod in bijrijders of paarden, maar sorry dat ik het zeg, de kwaliteit paarden is echt niet best en daar durven eigenaren gerust nog 150,- pm aan bijdrage voor te vragen. Daar zit voor mij persoonlijk dus geen enkele uitdaging in op sportief vlak. Nu ben ik ook niet actief op zoek, maar als iemand een tof paard heeft staan wat getraind en uitgebracht mag worden en ik maak dat paard beter, dan ben ik best bereid om eigen lessen te betalen (train ook niet bij de goedkoopste), maar meer dan dat ook niet.

Van de advertenties met paard van 20+, waarmee gepoetst en gewandeld kan worden, vind ik het sowieso absurt dat daar een bijdrage voor wordt gevraagd. Volgens mij mogen dergelijke eigenaren blij zijn dat hun dier lekker veel aandacht krijgen op de oude dag…

*kruipt weer onder d’r steen*

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 00:51

Wat fijn dat nu iedereen die wel deftig kon rijden als bijrijder hier nu komt reageren. Tuurlijk bestaan zo’n mensen. Maar het is een veel en veel kleinere groep dan de groep die net van de manege af komt zeg maar.

Moest dat meisje dat 2x per maand bij ons komt rijden ook een deftig niveau hebben - of tenminste al consequent zijn op been, hoeft zeker geen M of Z te rijden daarvoor - dan zou je mij ook niet horen zeuren om betaling. Maar nu heb ik dus én geen geld én steeds corrigeerwerk. Nu denk ik ook niet dat er ooit een ‘betere’ bijrijder zal reageren op een brave haflinger, dus daarom in het vervolg maar bijdrage. Dan heb ik toch íets er aan. Ik denk dat er heel wat mensen in hetzelfde schuitje zitten.

Verder staat er hier nog een sportpaardje van mij - die rijdt mijn instructrice 1x per week nu bij, daar begin ik niet aan om een bijrijder te zoeken juist door mijn ervaringen dat het niveau gewoon te laag ligt onder de zoekenden hier.

Overigens vind in bijdragen voor paarden waarbij niet gereden kan worden ook absurd. Zou ik nooit doen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 00:55

VuurVleugels schreef:
Ik bedoel dat als je er vanuit gaat dat een bepaalde groep een lager niveau heeft dan jij, je je (volgens mij) niet open stelt voor mogelijkheden om te groeien vanuit die hoek. Terwijl in de toekomst mogelijk een bijrijder een oplossing zou kunnen hebben voor een probleem die je hebt en als je daar dan niet voor open staat omdat het maar een bijrijder is en die toch geen fatsoenlijke B kan rijden, ja dan kom je dus niet verder. En dat is niet alleen zonde, het is ook nog eens onterecht naar bijrijders in het algemeen. Dat soort enorm generaliserende uitspraken moet je gewoon niet doen.

Edit: Ik bedoel het niet niet als ruzie zoeken. Ik vind het simpelweg niet eerlijk om zoiets te zeggen. Het draagt bij aan het beeld dat paardeneigenaren superieur zijn aan niet-paarden eigenaren en ik heb al vaker van dichtbij mogen aanschouwen hoe schadelijk die gedachtegang is. Dus spreek ik me daartegen uit.


Ik vind het niet de taak van een bijrijder om problemen op te lossen. Die wil ik juist een betrouwbaar paard geven ivm aansprakelijkheid bij ongevallen.
Bij problemen waar ik zelf vast zit wil ik iemand professioneel betalen om met mijn paard aan de slag te gaan, en is de discussie bijrijder met bijdrage of niet sowieso van tafel.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 06:59

Ik vroeg wel een bijdrage voor het bijrijden van mijn vorige paard. Dat was puur om de lessen van de bijrijder te bekostigen, want ik merkte dat de afspraak “ lessen op eigen kosten “ vaak niet werkte. Na 1-2x lessen werd er dan niet meer gelest.
Dus met de bijdrage betaalde ik de instructeur en werd er wel regelmatig gelest.

Mijn huidige bijrijder is tevens mijn instructrice, die rijdt mijn paard naar hoger niveau dus ze betaald niets. Ze mag wedstrijden starten en in ruil daarvoor krijg ik les.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:53

Als je totaal niet tevreden bent over niveau van bijrijdster dan ga je daar toch mee om tafel? Dat zou mijn eerste stap zijn. Afhankelijk van hoe nodig ik de bijrijdster nodig heb voor mijn paard zijn er dan keuzes. Les op diegene zijn/haar kosten. Les op mijn kosten of ik schiet voor of stoppen en afscheid van elkaar nemen. Ik zou niet laten aanmodderen en steeds mijn paard terug moeten corrigeren. Voor mijn paard zou ik dat echt niet willen hebben.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:01

Ik heb een bijrijdster voor mijn IJslander. Ik vraag daar niks voor, ben blij dat hij gereden wordt. Meer zelfs, ze mag hem hebben als we definitief naar Canada verhuizen. Gratis en voor niks, als dank om hem 'in form' te houden. Ter info: het is een correcte IJslanderruin van 10 jaar zonder eczeem, braaf te rijden, in de bak en op buitenrit, zowel alleen als in groep. Er is niks mis met hem. Dit even voor hen die zouden denken dat ik het meisje met een ziek, onhandelbaar of onverkoopbaar paard opzadel.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:04

Poekkie schreef:
VuurVleugels schreef:
Ik bedoel dat als je er vanuit gaat dat een bepaalde groep een lager niveau heeft dan jij, je je (volgens mij) niet open stelt voor mogelijkheden om te groeien vanuit die hoek. Terwijl in de toekomst mogelijk een bijrijder een oplossing zou kunnen hebben voor een probleem die je hebt en als je daar dan niet voor open staat omdat het maar een bijrijder is en die toch geen fatsoenlijke B kan rijden, ja dan kom je dus niet verder. En dat is niet alleen zonde, het is ook nog eens onterecht naar bijrijders in het algemeen. Dat soort enorm generaliserende uitspraken moet je gewoon niet doen.

Edit: Ik bedoel het niet niet als ruzie zoeken. Ik vind het simpelweg niet eerlijk om zoiets te zeggen. Het draagt bij aan het beeld dat paardeneigenaren superieur zijn aan niet-paarden eigenaren en ik heb al vaker van dichtbij mogen aanschouwen hoe schadelijk die gedachtegang is. Dus spreek ik me daartegen uit.


Ik vind het niet de taak van een bijrijder om problemen op te lossen. Die wil ik juist een betrouwbaar paard geven ivm aansprakelijkheid bij ongevallen.
Bij problemen waar ik zelf vast zit wil ik iemand professioneel betalen om met mijn paard aan de slag te gaan, en is de discussie bijrijder met bijdrage of niet sowieso van tafel.


Zonde om je zo af te sluiten voor mogelijkheden. En ik ga mee met dierenfan, waarom aan blijven modderen met een bijrijder die je paard 'verpest'? Als ik een paard bijrijd waarvan de eigenaar zo over mij zou praten op internet, kom me dan óf helpen/zorg dat ik les neem, óf stop ermee en zeg me gewoon dat de samenwerking niet werkt. Maar ga niet doen alsof je blij met met bent en dan online zeggen dat ik 'niet eens deftig kan rijden'.