Onzeker bij nieuwe paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Onzeker bij nieuwe paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 17:55

Hallo!

Ik heb sinds kort 2 nieuwe verzorg fjorden ( heb helemaal geen ervaring met dit ras), ontzettend leuk natuurlijk en het zijn ontzettend leuke dieren.
Ik mag komen en gaan wanneer ik wil en mag er ook gewoon alleen komen. Ze vinden het zelf ook fijn als ze niet afhankelijk zijn van een verzorger.
De vorige verzorger hebben ze namelijk 'weggestuurd' omdat ze niks alleen durfde. Ze zochten iemand die zelf de verantwoording zou kunnen en willen nemen.
Nu is dat altijd nog geen probleem geweest bij mij, ik vind het prima.

De enige keer dat ik de eigenaren heb gezien is tijdens de 'ontmoeting' ( ze staan niet aan huis) en toen heb ik natuurlijk de paarden ook voor het eerst leren kennen, ze hebben alles prima uitgelegd. Het zijn fjorden die je wel eerst even moet aan pakken anders gaan ze zo met je vandoor. Ik zag hier geen problemen in, ik ben niet snel bang bij paarden.

Nou kwam de eerste keer dat ik alleen heen ging, ik pakte eerst de merrie. Geen probleem liep gewoon netjes mee en tijdens het longeren wel wat uittesten maar verder geen probleem.
Toen wou ik fjord nummer 2 pakken maar dat liet de merrie niet toe. Happen en schoppen naar mij en naar fjord nummer 2. Nou heb ik dat natuurlijk niet goed gekeurd dus heb de merrie dat even flink duidelijk gemaakt met een pets op de kont, daar was ze een beetje van beduusd dus ze deinsde direct terug. Heb geen last meer van de merrie gehad.

De volgende keer dat ik kwam liet de merrie mij niet eens meer in de beurt komen van fjord nummer 2. Maar dan ook echt niet, als ik het wou proberen joeg ze de merrie weg en hield mij ook duidelijk uit de beurt bokken, schoppen etc. Uiteindelijk toch de fjord kunnen pakken maar ik vond het eerlijk gezegd niet heel erg grappig. Vooral omdat ik niet wist hoe ik hier op zou moeten reageren, misschien zouden de eigenaren het wel veel anders aan pakken als mij, doe ik het nou goed of fout?

Vandaag weer heen geweest en ik vond het eigenlijk helemaal niet leuk, de merrie was hengstig en kwam galopperend op mij af, ik dacht ' oh leuk die heeft er zin in!' maar de fjord stopte niet, nee ze rende vol op over mij heen. Ik kon nog net op zij springen. Verder kreeg ik haar vrij makkelijk te pakken maar ze bleef mij maar omver lopen. Nou keur ik dat natuurlijk niet goed en zet ik haar wel goed op haar plek, maar dan hapt ze naar mij. En ik laat wel merken dat het niet mag, maar zij merkt ook wel dat ik onzeker aan het worden ben. Fjorden zijn dan toch best robuust en sterk

En nu wil ik echt niet direct op geven want hier moeten we gewoon doorheen. Maar ik vind het een beetje eng om de eigenaar in te lichten. Omdat ze juist zeiden dat ze het fijn zouden vinden als ik mij alleen kon redden. Maar ik weet de trekjes en de gewoontes niet van de paarden, misschien doe ik wel telkens wat anders dan dat de eigenaren zouden doen en reageren ze daarom zo?
Ik ben niet bang aangelegd maar ik merk wel dat ik hier erg onzeker van word, wat zouden jullie doen?
Het is niet dat de eigenaren er elke keer bij hoeft te zijn, maar gewoon 1x of 2x om aan te geven wat ik wel of juist niet kan doen als ik daar ben.

Hoe zouden jullie als paarden eigenaren daar op reageren? Ook al heb je duidelijk gezegd dat je zou willen dat de verzorger zich zelf kan redden?
Want misschien is dit dan niks voor mij, maar het is ook niks voor mij om het zomaar op te geven.

Ik hoor het graag :)
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 25-04-16 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Re: Onzeker bij nieuwe paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:59

het is fijn als je als eigenaar er neit altijd bij hoeft te zijn, maar als jij angst ontwikkeld en daardoor niet meer komt, is dat ook jammer.

ik zou de eigenaar opbelllen, aangeven dat je het geprobeerd hebt op te lossen, maar het niet lukt. Je ozu graag wat extra inzichten willen hebben. hebben zij dit probleem ook gehad en hoe hebben ze dat opgelost, of hebben ze nog wat ideeën. vragen staat vrij lijkt me

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:03

Het is fijn als je zelfstandig bent maar het moet niet gevaarlijk worden. En zelfstandig zijn betekent niet dat je geen vragen zou stellen.

Als eigenaar had ik liever dat je dan contact had opgezocht om te vragen hoe ik het doe of desnoods 1 keer mee te gaan, dan dat er ongelukken gebeuren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:07

Wat raar dat ze je gelijk in het diepe gooien!
Tuurlijk is het prettig om een zelfstandige verzorgster te hebben, maar een korte "inwerkperiode" is toch wel wenselijk.
Ze kennen jou immers ook niet?

En ze weten ook van je problemen met Kaya?
Dan is wat extra begeleiding toch wel prettig voor alle betrokkenen...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:09

Ja hier moet je even over spreken met de eigenaren want het zou anders gevaarlijk kunnen worden als die merrie nog baziger wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:15

Als ze zo blijft doorgaan is jouw op zijn plek zetten niet overtuigend genoeg. Zweep mee nemen zodat je je eigen ruimte kan beschermen en als ze zo dramt/kliert/etc. in de achteruit totdat ze netjes zonder verzet achterwaarts gaat. Dat is niet 1-2 passen, maar zeker de eerste keren waarschijnlijk de halve wei. Let goed op de lichaamstaal en hoe makkelijk ze achterwaarts gaat.

Tussenoplossing bij vangen zou zijn om merrie idd eerst te doen en dan andere fjord te halen voordat je de merrie terug zet.

Als eigenaar wil ik eerst een verzorger een paar keer bezig zien en zeker weten dat de combi niet in 7 sloten loopt. Ook omdat als paard zich bij verzorger misdraagt ik de volgende keer eerst weer de goede manieren mag afstoffen en dat wordt heel snel vervelend. Ik heb dan liever dat verzorger al eerder aangeeft dat ze vastloopt op trucjes die ik wel ken en de oplossingen komt vragen ipv doormodderen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:19

tamary schreef:
Als eigenaar wil ik eerst een verzorger een paar keer bezig zien en zeker weten dat de combi niet in 7 sloten loopt. Ook omdat als paard zich bij verzorger misdraagt ik de volgende keer eerst weer de goede manieren mag afstoffen en dat wordt heel snel vervelend. Ik heb dan liever dat verzorger al eerder aangeeft dat ze vastloopt op trucjes die ik wel ken en de oplossingen komt vragen ipv doormodderen.

Hier ben ik het mee eens. Als eigenaar hoor ik graag van mijn verzorger als er iets niet goed gaat, zodat we het samen kunnen oplossen. Ik verwacht van mijn verzorger ook dat ze redelijk zelfstandig is, daarbij hoort ook om hulp vragen als het niet gaat zoals het zou moeten :j Mijn eigen verzorger heb ik eerst een aantal keer laten komen waar ik bij was, voordat ze alleen mocht gaan. We houden ook veel contact over hoe het gegaan is etc.

Hoe begaan zijn de eigenaren met hun paarden? Daar kan namelijk ook een puntje in zitten. Ik ken genoeg verzorgpaarden waar de eigenaar eigenlijk nooit komt opdagen en het paard in principe de verantwoordelijkheid van de verzorger is. In zo'n geval zou ik alsnog om hulp vragen, maar kan me best voorstellen dat het dan een grotere stap is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:22

hoe zet je ze op hun plek? Wat doe je dan?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:06

TAO -> VP

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:35

En dit is dus precies de reden dat je mij niet in de buurt van een fjord krijgt.

Als ik jou was zou ik het toch even overleggen met de eigenaar. Het is niks als je niet met plezier naar je verzorgpaard toe gaat. En misschien is het ook wel slim of dit ras wel bij je past. Hoe schaars de verzorgpaarden ook zijn: als ze je zelfvertrouwen ondermijnen en je je niet prettig voelt is dit misschien niet het juiste paard voor jou.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:58

SindyKaya schreef:
De vorige verzorger hebben ze namelijk 'weggestuurd' omdat ze niks alleen durfde. Ze zochten iemand die zelf de verantwoording zou kunnen en willen nemen.

De enige keer dat ik de eigenaren heb gezien is tijdens de 'ontmoeting' ( ze staan niet aan huis) en toen heb ik natuurlijk de paarden ook voor het eerst leren kennen, ze hebben alles prima uitgelegd.

Allereerst gefeliciteerd met je verzorgpony's!

Als ik als eigenaar een nieuwe verzorgster had, zou ik de eerste paar keer echt samen met haar gaan. Gewoon om te zien hoe ze het doet, hoe het gaat, of het klikt tussen de paarden en de verzorgster. Dat vind ik dus wel vreemd - ook naar jou toe! - dat ze je meteen alleen laten gaan. Vooral als het blijkbaar dus toch wel wat pittige beesten zijn.

Als de eigenaren redelijke mensen zijn (vast wel, toch?) zullen ze het niet gek vinden dat jij vragen stelt als je ergens tegenaan loopt. Dan zullen ze dat waarderen. Tenminste, dat zou ik doen als ik een eigenaar was. Want juist door vragen te stellen als je ergens mee zit, laat je zien dat jij dus inderdaad je verantwoording neemt. Gewoon het onderwerp op tafel leggen, dus!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 20:12

Bedankt voor de fijne antwoorden! :)

Shirley schreef:
Wat raar dat ze je gelijk in het diepe gooien!
Tuurlijk is het prettig om een zelfstandige verzorgster te hebben, maar een korte "inwerkperiode" is toch wel wenselijk.
Ze kennen jou immers ook niet?

En ze weten ook van je problemen met Kaya?
Dan is wat extra begeleiding toch wel prettig voor alle betrokkenen...

Nee ze weten niks van Kaya, alleen dat ik Gijs heb.. :) Misschien had ik ze dat ook beter direct kunnen vertellen.

tamary schreef:
Als ze zo blijft doorgaan is jouw op zijn plek zetten niet overtuigend genoeg. Zweep mee nemen zodat je je eigen ruimte kan beschermen en als ze zo dramt/kliert/etc. in de achteruit totdat ze netjes zonder verzet achterwaarts gaat. Dat is niet 1-2 passen, maar zeker de eerste keren waarschijnlijk de halve wei. Let goed op de lichaamstaal en hoe makkelijk ze achterwaarts gaat.

Tussenoplossing bij vangen zou zijn om merrie idd eerst te doen en dan andere fjord te halen voordat je de merrie terug zet.

Ik had inderdaad door dat ze niet erg luistert naar mijn 'op zijn plek zetten'. Stomme vraag misschien, maar hoe zou ik die zweep dan moeten gebruiken? Waarschuwingsmiddel, of ook echt om een tik te geven als ze te ver gaat ?
Had haar inderdaad al wel meer stappen als 1-2 achteruit gezet.

Ghostattack schreef:
tamary schreef:

Hoe begaan zijn de eigenaren met hun paarden? Daar kan namelijk ook een puntje in zitten. Ik ken genoeg verzorgpaarden waar de eigenaar eigenlijk nooit komt opdagen en het paard in principe de verantwoordelijkheid van de verzorger is. In zo'n geval zou ik alsnog om hulp vragen, maar kan me best voorstellen dat het dan een grotere stap is.

De eigenaren zijn heel erg begaand met hun paarden, ze gaan elke dag heen en besteden er elke dag aandacht aan.

Floortz schreef:
hoe zet je ze op hun plek? Wat doe je dan?

Terug zetten, en dan indd niet 1-2-3 stapjes maar dan best een stuk. Met het happen dan krijgt ze een tik van mij. Dat keur ik natuurlijk niet goed.

Andra_S schreef:
SindyKaya schreef:

De enige keer dat ik de eigenaren heb gezien is tijdens de 'ontmoeting' ( ze staan niet aan huis) en toen heb ik natuurlijk de paarden ook voor het eerst leren kennen, ze hebben alles prima uitgelegd.

Allereerst gefeliciteerd met je verzorgpony's!

Als ik als eigenaar een nieuwe verzorgster had, zou ik de eerste paar keer echt samen met haar gaan. Gewoon om te zien hoe ze het doet, hoe het gaat, of het klikt tussen de paarden en de verzorgster. Dat vind ik dus wel vreemd - ook naar jou toe! - dat ze je meteen alleen laten gaan. Vooral als het blijkbaar dus toch wel wat pittige beesten zijn.

Als de eigenaren redelijke mensen zijn (vast wel, toch?) zullen ze het niet gek vinden dat jij vragen stelt als je ergens tegenaan loopt. Dan zullen ze dat waarderen. Tenminste, dat zou ik doen als ik een eigenaar was. Want juist door vragen te stellen als je ergens mee zit, laat je zien dat jij dus inderdaad je verantwoording neemt. Gewoon het onderwerp op tafel leggen, dus!

De eigenaren zijn ontzettend aardig en ook niet geheel onbekend, ze kennen mij via via en hebben dus ook al via via gehoord dat ik makkelijk met paarden omga. Vandaar dat ze mij dus denk ik ook al direct alleen hebben gelaten. :)

Ik heb de eigenaren een bericht gestuurd dat ik er mee zit, dus er komt vast een oplossing :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 10:13

Ik heb een berichtje terug gehad dat ze het fijn vonden dat ik het heb gezegd, en dat ik maar moet bellen wanneer ik weer heen ga want dan gaan ze mee

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:27

Toppie!
Veel succes +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:11

Dat is fijn! :j Goed gedaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:42

Bij twijfel gewoon altijd contact opnemen met de eigenaren.
Bij zelfstandig zijn, hoort ook vragen durven stellen en aangeven als iets niet lukt.

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:48

Ik zou gewoon eerlijk naar de eigenaren zijn. Gewoon opbellen of een keer afspreken en zeggen dat je wil weten hoe zij zoiets zouden aanpakken. Het is erg goed dat je door wil gaan, maar dit is gewoon gevaarlijk. Geef eerlijk aan dat je je hierdoor niet zo snel uit het veld laat slaan, maar dat je niet weet hoe je dit moet oplossen.

En als ze niet meer willen dat je komt moet je er ook maar het positieve van inzien. Je neemt immers (hopelijk) een verzorgpony om een band op te bouwen en plezier mee te hebben, en hier word je zeker niet beter van...
Kies in ieder geval eerst voor jezelf. Ga niet door met deze pony's als het niet beter gaat of als de eigenaren je niet willen helpen. Hier komen alleen maar ongelukken van..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 10:35

Zoals ik al heb gezegd is de eigenaar al ingelicht ;)

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:08

Oh oke sorry ik had alleen de OP gelezen.
Gelukkig! ;)