Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xRiiannex

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 09:22

Ik heb een verzorger/bijrijder die mijn paard ongeveer een jaar verzorgt.
Ze betaald mij 50 euro per maand.
Ze verzorgt/rijd nu 3 keer in de week.
Sinds ik bij haar shetlander op stal sta kan ze hem altijd verzorgen wanneer ik er niet ben.

Helaas hebben wij 1 jaar gereden met een slecht boomloos zadel.
Dit heeft mijn paard zijn rug kapot gemaakt. Zijn lendelen zaten helemaal vast. De osteopaat is gekomen en heeft het meeste weg gehaald.

Nu moet er ook een nieuw zadel komen, alleen de zadels die passen zitten in de prijsklasse: 700 tot 1200

Helaas heb ik dit geld pas over 2/3 maanden ongeveer. (Heb het zelf ook niet heel breed verdien maar 80 euro per maand)
Ook moet ik soms bijspringen met het stalgeld betalen. Hoop dat dat niet vaak hoeft.

Moet ik tegen mijn bijrijdster/verzorger zeggen dat ze niet meer hoeft te betalen?
Mijn moeder zegt dat ze nog moet betalen omdat dit de risico's zijn.
Alleen ik twijfel. Ik vind het banketstaaf om haar te laten betalen. Ze kan alles doen behalve rijden.

Spoiler:
sorry als het fout staat!
Laatst bijgewerkt door xRiiannex op 29-03-16 09:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Re: Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:23

Misschien n kleinere bijdrage vragen? Hoewel ze natuurlijk vanalles mag doen, zou het voor mij als bijrijdster niet echt tof zijn als ik wél het volle pond moet betalen, maar niet mag rijden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:24

Ik vind het wel zo netjes om haar die tijd niet te laten betalen.. Ze kan nu niet meer zo veel met het paard als normaal..

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 09:25

Vjestagirl schreef:
Misschien n kleinere bijdrage vragen? Hoewel ze natuurlijk vanalles mag doen, zou het voor mij als bijrijdster niet echt tof zijn als ik wél het volle pond moet betalen, maar niet mag rijden.

Zo denk ik dus ook.
Maar dan kijk ik naar advertenties hier in de buurt en dan betaal je al snel 100 euro voor 2 dagen verzorgen/rijden

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:28

xRiiannex schreef:
Vjestagirl schreef:

Zo denk ik dus ook.
Maar dan kijk ik naar advertenties hier in de buurt en dan betaal je al snel 100 euro voor 2 dagen verzorgen/rijden

Ja, maar dat is niet de afspraak die jij gemaakt hebt :). Dat zij het goedkoper heeft dan anderen wil niet zeggen dat ze zou moeten betalen voor iets wat ze niet kan doen.

Ik zou nu €25,- vragen, en zodra de pony weer helemaal goed loopt er een gratis lesje tegenaan gooien om haar te bedanken voor het geduld en de goede zorgen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:30

Ik zou het gewoon met haar overleggen wat zij vindt! Vind zij het een groot probleem? Dan kan ze minder betalen! :j

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 09:32

MarlindeRooz schreef:
Ik zou het gewoon met haar overleggen wat zij vindt! Vind zij het een groot probleem? Dan kan ze minder betalen! :j

Dat vind ik juist eng om te doen, schaam me er eigenlijk voor. Maar heb het geld aan de ene kant wel nodig als we binnen nu en een half jaar weer willen rijden.
Mijn ouders willen niets voorschieten dus daar kom ik ook niet ver mee |o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 09:33

xRiiannex schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat vind ik juist eng om te doen, schaam me er eigenlijk voor. Maar heb het geld aan de ene kant wel nodig als we binnen nu en een half jaar weer willen rijden.
Mijn ouders willen niets voorschieten dus daar kom ik ook niet ver mee |o

Als je het zo uitlegt dan vind ze het vast geen probleem om te betalen. :j Het is ook in haar eigen belang.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:32

Als zij ook meehelpt met mesten, klusjes, spullen onderhouden etc, vind ik niet dat je dit kunt maken. In principe kan ze dus 3 maanden niks met het paard doen alleen wat longeren, poetsen en wandelen. Heel leuk maar daar betaal je geen 13 euro per week voor. Daar heb je op de manege een uur rijles voor bij wijze van.
Ik snap dat je geld nodig hebt voor een zadel en dat dat veel kost voor jou, maar dat is jouw risico van het hebben van een paard.
Er is vast wel een andere manier (lees: barebackpad oid) waar jullie beide mee verder kunnen (of mag paard van de osteo echt niet rijden?)...

Kortom: als bijrijder niet kan rijden of kan trainen met paard vind ik een bijdrage vragen best grof. Maargoed, ik ben zoiezo anti bijdrage vragen van bijrijders als de eigenaar er primair bij gebaad is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:43

Er is nog veel meer te doen met een paard dan alleen rijden, ik heb ook doorbetaald toen de buitenbak zo verschrikkelijk slecht erbij lag in de winter. Dan maar lekker wandelen, grondwerken in de paddock etc.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:51

Kan het paard nog zonder zadel bereden worden of moet hij eerst herstellen? Bij langdurige blessure zou ik er over denken om prijs te verlagen, maar doe dat niet te snel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:57

misschien kun je vragen of ze mee wil betalen aan het zadel? Zodat ze niet nog 3 maanden hoeft te wachten? Of dat zij je een bedrag wil lenen en dat j dat terug betaald met een deel van haar bijdrage kwijtschelden per maand? Dan hebben jullie er beiden profijt van.

Als het paard geblesseerd is, is het natuurlijk anders. Bij lang niet kunnen rijden zou ik die bijdrage zeker stopzetten als ze nog wel de verzorging blijft doen. Daar mag je al heel blij mee zijn want veel mensen die dan na een tijdje wat anders zoeken of tijdelijk minder tot niet komen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:54

MarlindeRooz schreef:

beste manier!

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:04

Ik zou het er gewoon met haar over hebben, van hoe je zelf ook zit. Elk beetje dat ze wilt bijdragen is super fijn maar je snapt het ook als ze minder wilt betalen vanwege het rijden. Ik denk dat je dan tot het beste besluit komt

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:04

Ow wacht hierboven al gezegd !

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:34

antje_vip schreef:
Kan het paard nog zonder zadel bereden worden of moet hij eerst herstellen? Bij langdurige blessure zou ik er over denken om prijs te verlagen, maar doe dat niet te snel.

Lijkt mij geen puik plan om zonder zadel te gaan rijden als je paard herstellende is aan rug :=

TS: Toen mijn bijrijdpaard tijdelijk niet te berijden was heb ik tijdelijk ook niet betaald.
Snap dat je het geld nodig hebt, maar ik vind persoonlijk dat je geen dieren moet houden als je zelf niet de financiële lasten kan dragen.
Als je bijrijder bv stopt heb je ook een probleem als je niet direct betalende vervanging hebt.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 00:13

RoyceMack schreef:
Als zij ook meehelpt met mesten, klusjes, spullen onderhouden etc, vind ik niet dat je dit kunt maken. In principe kan ze dus 3 maanden niks met het paard doen alleen wat longeren, poetsen en wandelen. Heel leuk maar daar betaal je geen 13 euro per week voor. Daar heb je op de manege een uur rijles voor bij wijze van.
Ik snap dat je geld nodig hebt voor een zadel en dat dat veel kost voor jou, maar dat is jouw risico van het hebben van een paard.
Er is vast wel een andere manier (lees: barebackpad oid) waar jullie beide mee verder kunnen (of mag paard van de osteo echt niet rijden?)...

Kortom: als bijrijder niet kan rijden of kan trainen met paard vind ik een bijdrage vragen best grof. Maargoed, ik ben zoiezo anti bijdrage vragen van bijrijders als de eigenaar er primair bij gebaad is.

Ze hoeft niet te mesten etc dit word allemaal al gedaan.
Ze kan grondwerk/vrijheidressuur/vrijspringen/wandelen enzovoort doen met het paard.

Binnen nu en 2 weken denk ik een nieuw zadel te hebben heb er nu een paar op het oog om te passen :)

Het paard waar het om gaat is niet geblesseerd alleen kon niet bereden worden vanwege geen zadel.
Zonder zadel wil ik liever niet omdat dit even slecht is als een slecht passend boomloos zadel en dat wil ik hem niet aan doen.