Wat doen met verzorgster?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Wat doen met verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 13:36

Het zal een lang verhaal worden..

Verzorgster A. is een meisje van 17 jaar oud die al enige ervaring heeft met rijden, sinds begin november 2015 rijd ze hier bij ons. Ik zocht een verzorgster voor de zorg enkele dagen over te dragen aan iemand anders omdat ik zelf revaliderende ben van een lange en zware operatie waarmee ik heel mijn leven zal moeten leven (rug vastgezet), dit dacht ik te vinden in haar maar weet nu even niet hoe of wat waarvoor ik enkele meningen van andere wil aanhoren.

Vanaf het begin ben ik steeds bij haar gebleven gedurende tijd, zodat ik haar beter leerde kennen, haar dingen kon leren en zag hoe ze omging met de pony's.. ook omdat dit de eerste keer is dat ik de zorg uit handen geef aan iemand anders, naast mijn vriend die de basisdingen dingen overneemt (stalwerk en eten geven). Maar na bijna 6 maand ben ik wel van mening dat ik stilaan haar alles zelfstandig kan/mag laten doen, dat ze dan ook even de verantwoordelijkheid pakt gedurende die uurtjes. Sinds een tweetal weken mag ze dus alles zelfstandig doen zonder dat iemand op haar zit te kijken, in deze 14 dagen is ze al 5 keer gekomen.Heb haar al meermaals gezegd dat niet iedereen de kans krijgt voor een pony/paard te verzorgen en dat ze de kans moeten nemen om bij te leren en zorg te dragen voor de spullen. Maar dan zijn er enkele dingetjes die ik steeds moet blijven herhalen: zorg dragen voor de spullen en netheid. Ik heb het al die maanden blijven herhaalt tot zelf alles netjes te leggen, maar nu ze alles alleen moet doen sinds een tweetal weken merk ik dat ik achteraf met al het opruim werk zit en dit mij lichamelijk zwaar valt. Enkele voorbeelden:

- Ze gebruikt mij rijlaarzen (met toestemming!), maar poets ze achteraf niet en zet ze niet op hun plaats.
Donderdag trof ik ze vol modder aan, niet op hun plek en dan nog eens zeker 50cm van elkaar liggen.
- Ze gebruikt de duurste (lederen)halsters met 'diamantjes', maar laat ondertussen de pony hiermee ergens tegenaan schuren.
Ook gaat ze gaan wandelen met mijn showhalster twv €200 terwijl deze enkel bedoeld is voor te showen, dit weet ze goed genoeg.
- Donderdag heeft ze een lange buitenrit gedaan met de pony, maar ze had nog tijd over voor haar vader haar kwam ophalen en ze heeft de pony NA het rijden dan nog eens doen vrijspringen terwijl hij dit nog niet kent. Pony had hoofdstel aan maar teugels had ze afgedaan, deze heeft ze niet terug aan het hoofdstel gedaan.

Vandaag ging er een vriendin(die ook paardrijd) mee en heb hier geen enkel probleem mee, zolang ze een cap op heeft want veiligheid gaat voor. Heb dan ook gezegd dat ze de pony moesten longeren op de weide waar ze rijden alvorens los te rijden, dit omdat hij gisteren zo fris stond. Ik ging naar achter en wat zag ik? verzorgster had haar cap niet mee (vriendin wel) en het enigste longeertouw hing daar nog. Ben dan gaan kijken naar de wei waar ze hoorde te rijden en ze was net op de terugweg, heb gevraagd waar haar cap en de longeertouw was en ze zei dat ze niet wist waar het was.. terwijl het altijd op dezelfde plaats hangt. Heb dan gevraagd voor af te stappen en verder te voet te gaan dit omdat de pony nog schrikachtig is op tegenliggers (rijdende auto's), dit heeft ze dan ook gedaan. De wei is 15min van hier: eerst via de weg, dan in een modderbaantje en dan pas kom je aan op de wei. Ze weet dat ze heel die weg al stappend hoort te doen, niet in draf/galop. Ik heb hiervan niets gezegd maar merkte dat ze niet serieus gereden heeft want pony zat vol modder zeker tot onderkant van billen tot enkele spatters op de poep en rijlaarzen zaten onder de modder.. duidelijk dat ze niet gestapt heeft in dat baantje waar ze in- en uit hoort te stappen.

Ik heb haar al 2 'echte' waarschuwingen gegeven, maar weet niet hoe ik het nu moet aanpakken gezien dit de eerste echte verzorgster is die ik heb voor de pony's en ik het lichamelijk niet aan kan om de volle zorg en training op mij te nemen. Een verzorgster vinden hier in de buurt is al zéér moeilijk.

Zouden jullie nog een waarschuwing geven of duidelijk maken dat dit de laatste keer was?

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Wat doen met verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:39

Ik zou zeggen Adioss.. zo ga je niet met andermans spullen om!

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Wat doen met verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:42

Ik zou een gesprek aangaan en deze punten benoemen en haar een laatste waarschuwing geven.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:43

De kans dat ze zich gaat opstellen zoals jij wilt lijkt me erg klein. Dus of jij versoepelt je eisen en past je aan of je vraagt haar te vertrekken. Ik zou haar laten vertrekken overigens. Het zou voor mij niet acceptabel zijn.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:43

Ik denk dat je zelf je besluit al genomen heb, eerlijk gezegd :)
Zoveel irritatie moet een bijrijder niet geven. Voor haar 10 anderen, toch?

Ik zou nog 1x met haar om tafel gaan, alles uitleggen waar jij tegen aan loopt. En haar daarna nog 1 kans geven.

Pharootz

Berichten: 310
Geregistreerd: 20-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:44

Omdat je haar al meerdere keren hebt gewaarschuwd en ze zo slordig met de spullen omgaat, zou ik haar zeggen dat dit de laatste keer is. Niet net om gaan met spullen die niet van jou zijn, is één ding, maar ze maakt ook op gebied van veiligheid er een potje van door te draven op een stuk waar dat niet veilig is en zelf zonder cap rijdt. Dit lakse gedrag is gevaarlijk voor zowel haar als jouw pony. Op die manier omgaan met een dier vind ik eerlijk gezegd nog kwalijker dan de manier waarop ze met jouw spullen omgaat.

Ik zou op zoek gaan na een andere verzorger die wél de verantwoordelijkheid neemt en netjes met de spullen omgaat.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:44

Ik zou er ook mee stoppen. Meid is al 17 jaar die zou inmiddels toch beter moeten weten.
Denk niet dat dit nog gaat verbeteren. Ze heeft al 2 waarschuwingen gehad en nog niets veranderd. Denk dat je dat nu ook niet meer moet verwachten.
Jammer maar helaas. Wat je kan doen is aangeven dat het niet meer gaat werken en dat je opzoek gaat naar iemand anders en als ze wil kan ze tot die tijd blijven. Als je de hulp echt nodig hebt. Wel zou ik er eerlijk over zijn. Als je het niet meer ziet zitten met haar gewoon zeggen en ook haar niet aan het lijntje houden.

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 13:45

Deze punten heb ik donderdag en vandaag nog eens benoemd. Het is zo lastig: langs ene kant denk ik van ik heb een verzorgster nodig zodat de pony's hun training krijgen, zodat hun conditie en bespiering optimaal blijft maar ander kant denk ik dat ze genoeg waarschuwingen heeft gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:45

Tessa_93 schreef:
Ik zou zeggen Adioss.. zo ga je niet met andermans spullen om!

Dit dus. Je hebt al 2 waarschuwingen geven, zo kan je wel bezig blijven.

tinkermiep

Berichten: 268
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Netterden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:47

Ik denk dat je eens met haar aan de tafel moet gaan zitten voor een serieus gesprek. Aan de ene kant moet je accepteren dat ze misschien dingen niet precies doet zoals jij dat zou doen. Maar zonder cap rijden en rommel achterlaten kunnen niet.

Maar duidelijke afspraken. Daar is ze oud (en wijs?) genoeg voor. Een vertel ook duidelijk wat ze gevolgen anders zijn. Ik vind de afspraak "altijd met een cap rijden" meer dan redelijk. En "als ik je zonder cap op een paard zie, is het einde oefening en hoef je niet meer terug te komen" is ook redelijke ( en verstandig) eis.

Spullen ongevraagd lenen en rommel maken hoort misschien een beetje bij de leeftijd ( sorry leeftijdsgenoten die dit niet zijn) maar dat praat het niet goed.

Een serieus gesprek dus. En naast alle klachten die je hebt kun je haar ook vertellen dat je verder wel tevreden over haar bent. Dus dat het zonde zou zijn als ze het "verprutst" door onverantwoordelijk of kinderachtig gedrag.

Persoonlijk raad ik ook af om toestemming te geven om met vriendinnen ( voor jou onbekenden mensen) op pad te gaan.
Laatst bijgewerkt door tinkermiep op 27-03-16 13:49, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:47

Kansen genoeg gehad, eruit en wel zo snel mogelijk. Hoe groot zijn de pony's en moeten ze perse beweging hebben of kunnen ze ook lekker de hele dag op het land.

kroontjeee

Berichten: 3
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:47

Moeilijk zeg! wel vervelend. Nu ben ik zelf niet heel erg wijs, en best jong.. Maar ik snap wel dat dit niet leuk is! Ik kan me voorstellen dat zij het ook wel wil blijven doen, maar als het zo doorgaat en je het niet meer vertrouwd zou ik toch een ander zoeken. Wellicht zit er een manege in de buurt die iemand weet? Of (als je op een stal met meerdere paarden staat..... (denk ik opzich wel)) weet iemand anders misschien iemand? Anders kan ik nog als laatste raad geven laat de verzorgster de consequenties weten als ze niet zorgvuldiger te werk gaat. Zelf ben ik ook een bijrijdster, maar opruimen/schoonmaken doe ik, zelf vind ik het namelijk ook behoorlijk irritant als ik later spullen niet terug zou kunnen vinden. Vreemd dat ze dit niet doet.....

laura1987

Berichten: 7131
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:48

Ik zou haar weg sturen.
Je hebt haar al 2 waarschuwingen gegeven, dus hoe groot is de kans dat ze deze wel serieus neemt?

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:48

Euh lekker opzouten? Ik persoonlijk heb liever geen verzorgster dan zo eentje.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:49

Wesco schreef:
Ik zou een gesprek aangaan en deze punten benoemen en haar een laatste waarschuwing geven.


Die heeft het veel te gemakkelijk bij jou, je bent te goed voor haar!

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:50

Afhankelijk van hoe nodig jij het vind dat er een verzorgster is voor jouw pony's zou ik haar nog een laatste waarschuwing geven of direct wegsturen. Ik ben zelf ook 17 jaar en vind dat je op deze leeftijd prima in staat moet zijn om je aan dit soort afspraken te houden en de consequenties in te zien als je dat niet doet. Het feit dat ze met een smoesje als "ik kon de longeerlijn niet vinden" komt is voor mij een teken dat ze niet naar jouw aanwijzingen wil luisteren. Snel op zoek naar een nieuwe verzorgster zou ik zeggen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:52

Ik zou d'r wegsturen; ze weet tenslotte dondersgoed hoe jij het wil en wat de regels zijn. Je hebt notabene d'r eerst begeleid om er zeker van te zijn dat alles zo gaat als jij wil (en om d'r te leren kennen). Nu doet ze het sinds 2 weken zonder begeleiding en je hebt d'r al 2 waarschuwingen moeten geven.
Ze is 17, dus oud en wijs genoeg om gewoon jouw regels op te volgen, maar daar heeft ze duidelijk lak aan; wegsturen dus. Ik zou d'r geen derde kans meer geven, al helemaal niet omdat je d'r al in zo'n belachelijk korte tijd al 2 keer heb moeten waarschuwen; nee hoor. daar is het gat van de deur

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 13:52

Paarden staan allemaal aan huis zelf, woon zéér afgelegen en hier is nergens een stal in de buurt,dichtstbijzijnde manege is 30min verderop. Het gaat hier om 1 kleine C pony die voor de verkoop is en de rest zijn allemaal minipaarden voor zowel fokkerij en shows, die moeten dus mooi in conditie blijven zowel gewicht als bespiering. Veiligheid gaat hier voorop, heb dit ook meermaals aangehaald met dat er NOOIT gereden word zonder enige bescherming zoals cap.

Als ik sommige hier begrijp zou ik nog 1 keer herhalen en als dit de volgende ke(e)r(en) aanhoudt,
gewoon wegsturen met nogmaals de redenen te vernoemen? Ze zou woensdag terugkomen.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:55

Je hebt haar genoeg begeleiding gegeven en zij kan duidelijk niet omgaan met de aangegeven grenzen zonder jouw begeleiding. Ik kan de keuze niet voor jou maken maar je kunt er voor kiezen om weer meer te gaan begeleiden en haar de kans te geven zich te bewijzen of een andere verzorgster zoeken die van nature ook wat zelfstandiger en verantwoordelijker is. Er zijn veel mensen die zoiets hartstikke leuk vinden om te doen en een verzorgster moet jou juist werk uit handen nemen en zich aan jouw regels houden.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:55

Wat ik zo lees is je verzorgster wel goed voor je paarden, alleen gebruikt ze je spullen op een "verkeerde" manier.
Ik zou haar zelf laarzen laten kopen en de speciale halsters in huis hangen, zodat ze daar niet bij kan. Dus de omgeving zo aanpassen dat ze het eigenlijk niet fout kan doen, of dat het voor jou niet uitmaakt (eigen laarzen vol modder).

Het probleem is nou eenmaal dat de een voorzichtiger is met spullen dan de ander. Heel eerlijk? Ik rijd een paard bij en de eigenaar poetst het paard van te voren altijd een uur lang, echt alles tot in de puntjes schoon. Ik poets het paard "basis" schoon (alle gevoelige plekken goed schoon en de rest netjes schoon) en kan met een kwartier op het paard zitten. Daar verschillen we dus van mening, maar het paard lijdt er niet onder. Verder hang ik alles wel netjes en schoon weg. Waarschijnlijk zal je als eigenaar en verzorgster altijd een aantal dingen verschillend doen.

Als je verzorgster ook niet fijn met de pony's omgaat zou ik haar wel wegsturen.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:57

Als jij moeilijk een andere verzorgster kunt vinden, dan een laatste keer het gesprek aangaan.
En ik denk dat jij zeker ook een beetje water bij de wijn moet doen. Je komt op mij ook wel een beetje over als een pietje precies of een controle freakje. Realiseer je wel, zij is jou niet. Een kopie van jezelf ga je helemaal niet vinden.

Hang die dure spullen die van jou niet mogen worden gebruikt dan gewoon weg.
Verwacht niet dat je een paard altijd kunt beletten om te gaan schuren.
Na 6! maanden ga je haar eindelijk eens niet meer op de vingers zitten kijken...... Dat zegt ook wat.
Vandaar mijn tip om ook naar jezelf te kijken.

Voor de rest, op veiligheid moet je inderdaad niet gaan inleveren.
Laatst bijgewerkt door Boras op 27-03-16 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:57

nee hoor, niet nog 1 keer waarschuwen, gewoon wegsturen, want die derde waarschuwing gaat ook niet helpen, aangezien zo openlijk en laconiek de regels aan de laars wordt gelapt.
Of je moet zelf nog open staan daarvoor natuurlijk, maar ik persoonlijk zou er klaar mee zijn. Als ik die waarschuwingen uit had moeten delen over een tijdsbestek van zeg 6 tot 7 maanden; alla, wilde ik d'r nog wel een kans geven, maar sinds 2 weken het alleen mogen doen en in die 2 weken al 2 waarschuwingen moeten geven; wegwezen

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 14:02

De dure spullen heb ik vandaag al in huis gehaald, daar kan ze niet bij.

Even om te vermelden: Elke keer als ik het aanhaalde werd het vooral weggelachen met een "haha oké, zal ik op letten".

Boras: Ik ben inderdaad een puntje precies, dit omdat de pony's namelijk ook veel geld waar zijn en ik niet graag zou hebben dat er iets gebeurd omwille zij nalatig is geweest. Je kunt inderdaad niet een pony beletten om te gaan schuren maar ze had de pony vast en ze liet deze gewoon doen, terwijl ze het touw gewoon korter kon nemen.

Ik zal woensdag afwachten en als het dan niet beter is zal ik nog een laatste keer het gesprek aangaan, want ik word er een beetje moedeloos van. Ze mag alles doen van mij, maar wel met verantwoordelijkheid en de nodige bescherming voor haar eigen veiligheid. Ik vraag niet veel: verantwoordelijkheid en netheid.
Laatst bijgewerkt door Memere op 27-03-16 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:04

Ik zou zowiezo je dure halsters en hoofdstellen weghangen. Alles wat een stootje kan hebben laat je hangen en mag je verzorger gebruiken.

Laat haar maar dr eigen spulletjes kopen, zoals rijlaarzen, want blijkbaar ben jij wat zuiniger met je spullen dan dat zij (of eventueel nieuwe verzorgster) dat is. Dan kun je daar in ieder geval geen irritaties over krijgen. :)

Edit: ik zie dat mensen hierboven dit ook al gezegd hebben dus misschien wat dubbelop.
Succes met de beslissing.
Laatst bijgewerkt door Unleash op 27-03-16 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat doen met verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:07

Tja, die dure spullen kun je weghangen. Dat moet het probleem niet zijn.
Wel dat ze natuurlijk slordig om gaat met de spullen en niet luistert naar wat nodig is voor de pony.
Maar het meeste zou ik me nog zorgen maken om het zonder cap rijden op een onveilig stuk. Jij bent namelijk als eigenaresse altijd verantwoordelijk wanneer er iets gebeurd.....