Wat als eisen voor bijrijder/verzorger (shet)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Wat als eisen voor bijrijder/verzorger (shet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 18:38

Hallo,

Wij hebben een shetlander maar we hebben lang niet altijd tijd dus lijkt het ons een idee om een bijrijdertje/verzorger te vinden.

Nou waren wij benieuwd wat belangrijk is en wat er bij komt kijken als je een verzorger zoekt. Wij hebben hier geen ervaring namelijk mee.

En wat is een normale bijdrage want even een overzicht van wat wij te bieden hebben:

De shet
Schofthoogte 1m
20+ dat is niet te merken
Merrie
Geschoren
Soms eigenwijs maar de baas moet duidelijk zijn
Is heel goed verkeersmak ook voor grotere voertuigen, kan onder het zadel, voor de kar en kan kunstjes
1 à 2 keer door de weeks zou degene mogen komen (we willen dat ze altijd met zn 2'en komen ivm de plaats en het dieren blijven)

Dus onze vragen:
* Wat zijn jullie eisen?
* Moeten we hier voor geld vragen (bekappen enten enz, dit is niet de reden waarom wij een verzorger zoeken)
* Waar moeten we aan blijven denken

Wij dachten zelf aan:
* Iemand die kan rijden als het past (stap, draf, galop meer hoeft niet) en anders iemand die tijd in haar wilt steken met poetsen, kunstje en wandelen
* Je mag alles doen zoals les nemen etc, op eigen kosten
* Liefst 10+ en dan ieder keer met ouder of iemand anders mee te nemen
* 20,- per maand ervoor vragen

Wij hebben geen idee of het hier goed staat en of dit een beetje logisch is maar hopelijk kunnen wij geholpen worden bij deze nieuwe ervaring,

groetjes

Desiree_2001

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Voorne-Putten

Re: Wat als eisen voor bijrijder/verzorger (shet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:49

Ik vind je eisen in ieder geval heel realistisch, ik denk ook dat dit wel erg aantrekkelijk is voor iemand van deze leeftijd. €20,- per maand lijkt mij over het algemeen wel redelijk omdat je zo te horen wel veel vrijheid krijgt, wat zijn de faciliteiten precies en wat voor klusjes moeten er gedaan worden, want als er bijvoorbeeld een goede (binnen)bak is en er hoeven weinig klusjes gedaan te worden kan je meer vragen dan als dit niet zo is.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 18:58

Op dit moment staat de shetlander samen met een fries op een soort van kinderboerderij (gesloten) met weiland, stal, overkapping, huisje met verwarming en een wc :+ , er is daar een stukje waar je kan rijden maar dit is 10 bij 20 en niet echt gemaakt om intensief te rijden. Maar voor kleine stapritjes/losgooien kan dit wel.
Op 5 min stap afstand is een bos waar gereden kan worden, ook kan je naar de polder rijden en voor langere stap afstand (20min) afstand is er nog een groot bos met vele mogelijkheden.

Verder worden er geen klusjes gevraagd, alleen als je de hoeven uitkrapt of klaar ben met poetsen het aanvegen en evt de hooiruif aanvullen zodat de paarden altijd wat te doen hebben. De fries is van iemand anders en die moet ook hooguit een keertje op stal gezet worden want als die alleen staat vind ie dat niet zo leuk
De rest regelen wij.

Desiree_2001

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Voorne-Putten

Re: Wat als eisen voor bijrijder/verzorger (shet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:22

geen klusjes in combinatie met uitrijmogelijkheden is heel aantrekkelijk, dus het is zeker realistisch. Ik zou zeggen, ga lekker op zoek, zat meiden van die leeftijd die staan te springen om zo'n kans!

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 22:07

Oke mooi dat alles zo goed kan.
Ook denken we er aan om zeker een paar regels op papier te zetten
Zijn er nog dingen waar we ook nog aan moeten denken?
En €20per maand voor 1x en €30 voor 2x door de week alles te mogen doen is dat een beetje reëel?
Deze bijdragen is dus dat we weten dat die gene er zeker tijd voor maakt, en een beetje om onderhouds kosten te dekken (dat lukt nu ook maar alsnog is het wel handig..!)

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Wat als eisen voor bijrijder/verzorger (shet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:15

Iemand die erop past, zal waarschijnlijk zo jong zijn dat paps en mams die bijdrage betaald. Geloof dus niet dat bijdrage zorgt dat diegene trouw komt.

Desiree_2001

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Voorne-Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:50

Maar paps of mams zal ook mee moeten, dus ik neem aan dat die er wel voor zorgen dat dochterlief ook echt gaat, ik neem aan dat die het niet echt op prijs stellen om voor niets te betalen.
Klinkt zeker reëel voor zoveel vrijheid en geen klusjes, veel goedkoper dan de manege en meer vrijheid dus ik denk dat dat wel gaat lukken, van zoiets leer je tenslotte veel meer!
Laatst bijgewerkt door Desiree_2001 op 20-02-16 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:54

Eerlijk? Ik zou geen 20 euro neerleggen voor 1x in de week. Dat is omgerekend 5 euro per keer, met grote kans dat je er niet op past. Verder moet je er inderdaad rekening mee houden dat een kindje van een jaar of 10 ouders of volwassenen nodig heeft :)

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 23:05

Oke.
Hoeveel komt dan in de buurt? Gewoon €20 per maan voor. 2x?
Bij ons op de manege ben je 10€ per dag kwijt voor het zelfde soort shetje..?!
En anders op langer termijn €7.50, al heb je daar wel een bak...

Desiree_2001

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Voorne-Putten

Re: Wat als eisen voor bijrijder/verzorger (shet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:23

Wanneer er op den duur niet meer gereden kan worden zou ik trouwens wel overwegen om iets van de prijs af te halen, verder kan je misschien gewoon €20,- vragen voor max. 2 dagen en de toekomstige verzorgster zelf per week laten bepalen of ze 1 of 2 keer per week komt. zijn het trouwens echt vaste dagen, of mag de verzorgster naast die 1/2 keer rijden ook nog gewoon komen om te knuffelen en te poetsen?

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat als eisen voor bijrijder/verzorger (shet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 23:46

Zelf had ik 2 dagen in gedachten en dan minimaal 1x sowieso komen en de andere dag als extra.
Verder zou ze altijd mogen komen als het maar gemeld word, en wij akkoord gaan, en ze niet alleen gaat.

Want in het weekend kunnen wij wel maar door de weeks staat ze stil en dat is niet eerlijk naar het beestje toe. Dus leek het ons misschien wel beter om dan iemand te zoeken die wat aan haar conditie kan dien en haar meer aandacht geeft

Desiree_2001

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Voorne-Putten

Re: Wat als eisen voor bijrijder/verzorger (shet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:09

Dan zou ik gewoon 20 euro vragen als een vast bedrag. Inderdaad ook fijn voor de pony als die weer wat extra aandacht krijgt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:47

Persoonlijk zou ik (als 18 jarige met mijn 1.75m) nooit betalen voor een shetlander, of ik nou klusjes moet doen of niet. Dit mede omdat ik dus voornamelijk zal komen om te wandelen en te borstelen en als ik daar voor had willen betalen had ik wel een hond gekocht... Als je de mogelijkheid hebt om met een kar weg te gaan, dan wel.

Ik vind klusjes niet meer dan normaal en zie het dus niet als 'of klusjes doen, of betalen', omdat ik ook klusjes zou doen als ik wel zou moeten betalen. Helemaal als ik daarnaast ook nog mijn les (les voor wat? Ik rijd niet?) moet betalen. Ik doe jou een gunst door je tijd vrij te maken en goed voor je paardje te zorgen, en jij doet mij een gunst door mijn hobby waar te maken, namelijk voor paarden zorgen.

Als je een verzorgster alleen motiveert om te komen 'omdat ze toch al betaald heeft', kan je beter een ander zoeken. Geld zou mij niet motiveren als ik er toch al geen zin (meer) in heb. Bovendien denk ik ook dat er minder animo voor is (als er betaald moet worden) als de pony op een kinderboerderij staat waar bezoekers ook mogen borstelen. Dan kom ik toch ook gewoon als bezoeker, hoef ik ook niet te betalen.

Let wel; ik spreek dus vanuit mijn leeftijd en niet van een meisje dat nog op de pony zou passen om te rijden. Dan nog ga ik er vanuit dat een meisje dat nog op een shetlander past niet zelfstandig kan draven en galopperen in het bos en ik zou ook geen 20 euro betalen voor een stapritje... Of in ieder geval, ik zou voor mijn kind geen 20 euro betalen voor een stapritje als ik ook 40 euro kan betalen voor daadwerkelijke les.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 12:22

Ja. Ik snap je.
Daarom denken we ook om op zoek te gaan naar een jong iemand die nog op de basisschool zit, veel tijd heeft enz.
Bij ons op de manege die bijna in de zelfde straat ligt hebben ze wel meisje voor die shetjes dje aardig kunnen rijden en betalen, dus het valt te proberen...?!

Verder is "de kinderboerderij" gesloten en onderhouden wij het in ruil voor de stalling, er kan dus niet een pony geborsteld worden of geaaid.

Ik snap dat mensen die te groot zijn en ouder ook geen zin hebben om te komen, maar toen ik 8 tot 12 was zat ik altid af te speuren of er goedkoop verzorgpony's in de buurt waren dus het valt te proberen...?

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Wat als eisen voor bijrijder/verzorger (shet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:32

Ik vind 20 euro voor 1 of 2 keer in de week best veel.
Ik rijd nu zelf op een Fries, hebben een bak en een bos en heel veel vrijheid, en hoef hier zelf niets voor te betalen. Mag komen en gaan wanneer ik wil (met kleine regeltjes wbt eten, niet rond etenstijd natuurlijk, wat heel begrijpelijk is)
En aangezien je al snel uitgegroeid bent op een Shetlander denk ik dat met het rijden dat je misschien 7 tot 10 euro moet vragen, en zodra ze niet meer rijden helemaal niets. Ik weet niet wat het aantal verzorgsters in jouw buurt is? Je kan best wat meer vragen als er heel veel meisjes zijn natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:32

Deni11 schreef:
Ja. Ik snap je.
Daarom denken we ook om op zoek te gaan naar een jong iemand die nog op de basisschool zit, veel tijd heeft enz.
Bij ons op de manege die bijna in de zelfde straat ligt hebben ze wel meisje voor die shetjes dje aardig kunnen rijden en betalen, dus het valt te proberen...?!

Verder is "de kinderboerderij" gesloten en onderhouden wij het in ruil voor de stalling, er kan dus niet een pony geborsteld worden of geaaid.

Ik snap dat mensen die te groot zijn en ouder ook geen zin hebben om te komen, maar toen ik 8 tot 12 was zat ik altid af te speuren of er goedkoop verzorgpony's in de buurt waren dus het valt te proberen...?

Ik wil nu niet alle jonge meiden over 1 kam scheren want er zijn er genoeg die wel gewoon normaal om kunnen gaan met de dieren van een ander, maar houd er rekening mee dat ze vaak niet meer komen omdat het te 'saai' (eentonig) wordt en ze dan nog wel eens zelf dingetjes willen verzinnen (en dan doel ik dus op penny praktijken als je weet wat dat is)...

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 17:46

Danique schreef:
Ik wil nu niet alle jonge meiden over 1 kam scheren want er zijn er genoeg die wel gewoon normaal om kunnen gaan met de dieren van een ander, maar houd er rekening mee dat ze vaak niet meer komen omdat het te 'saai' (eentonig) wordt en ze dan nog wel eens zelf dingetjes willen verzinnen (en dan doel ik dus op penny praktijken als je weet wat dat is)...


Nee sorry ik weet niet exact wat dat inhoud :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:37

(Negatieve) Penny praktijken zijn meisjes die (vaak) doen alsof een pony van hun is, er voornamelijk hard mee willen galopperen, alleen zij kunnen het paard temmen etc. Voornamelijk grootheidswaanzin waar de dieren meestal de dupe van zijn.


Edit: Hiermee wil ik dus niet zeggen dat ieder meisje zo is, maar ze komen in een leeftijd dat ze gaan uitproberen. Wees heel erg duidelijk in je regels; er niet aan houden is ophoepelen. Mogen er vriendinnetjes mee? Mogen die dan ook op de pony rijden? (Dit zijn van die dingen die dan vaak stiekem gedaan worden), mogen ze op de fries rijden? Mogen ze springen? Is daar goed materiaal voor? Zo nee, hoe ga jij controleren dat zij ook niet in het bos over uitstekende takken springen etc.
Ook omdat het oneerlijk is naar zo'n meisje; consequent zijn! Als het ene vriendinnetje wel mee mag en het andere vriendinnetje niet, dan wordt het onduidelijk en gaan ze eigen regels verzinnen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-02-16 18:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Desiree_2001

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Voorne-Putten

Re: Wat als eisen voor bijrijder/verzorger (shet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:46

Precies, het uit zich vaak in onverantwoordelijk gedrag zoals keihard door het bos crossen etc.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:54

Ik ben heel benieuwd of het lukt om iemand te vinden. Persoonlijk denk ik dat de meeste ouders van kids van die leeftijd liever 7,50 of zelfs 10 euro betalen zodat ze kunnen gaan als ze tijd en zin hebben dan minder betalen en een verantwoordelijk aangaan Tav een pony eigenaar.

Maar wie weet heb ik het wel mis.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:53

Danique schreef:
(Negatieve) Penny praktijken zijn meisjes die (vaak) doen alsof een pony van hun is, er voornamelijk hard mee willen galopperen, alleen zij kunnen het paard temmen etc. Voornamelijk grootheidswaanzin waar de dieren meestal de dupe van zijn.


Edit: Hiermee wil ik dus niet zeggen dat ieder meisje zo is, maar ze komen in een leeftijd dat ze gaan uitproberen. Wees heel erg duidelijk in je regels; er niet aan houden is ophoepelen. Mogen er vriendinnetjes mee? Mogen die dan ook op de pony rijden? (Dit zijn van die dingen die dan vaak stiekem gedaan worden), mogen ze op de fries rijden? Mogen ze springen? Is daar goed materiaal voor? Zo nee, hoe ga jij controleren dat zij ook niet in het bos over uitstekende takken springen etc.
Ook omdat het oneerlijk is naar zo'n meisje; consequent zijn! Als het ene vriendinnetje wel mee mag en het andere vriendinnetje niet, dan wordt het onduidelijk en gaan ze eigen regels verzinnen.


Fijn omdat allemaal te zien. Ik ga zeker eerst een lijst maken met regels en doelen en hopelijk vind ik over een tijdje iemand.
Het moet uiteindelijk positief zijn voor het dier en hij moet er niet op achteruit gaan :j


Zijn er nog meer belangrijke dingen?

En een kleine prijs is dus het handigst.. Of is gratis misschien wel beter?
Want wat moet ik verder met het geld :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:57

Je zou er wellicht iets tegenover kunnen zetten, als ze 3 (of 5, of 10) keer geweest zijn dat ze dan een les krijgen (die jij geeft, of een instructeur en dat jij dat betaalt). Ook om ze gemotiveerd te houden maar ook zodat ze iets hebben om aan te werken! Dat vond ik altijd leuk, een doel!

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Wat als eisen voor bijrijder/verzorger (shet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:31

Je kan denk ik best wel wat vragen, maar niet te veel :)

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Wat als eisen voor bijrijder/verzorger (shet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:23

Ik denk dat je misschien meer duidelijkheid krijgt wanneer je het aan moeders vraagt dan aan bokkers. Net als de meeste bokkers had ik dit geweldig gevonden als klein meisje van 8 of 10. Maar mijn moeder zat toch echt liever in een kantine met andere moeders te kletsen met een bak koffie dan dat ze mee zou moeten helpen met de pony in weer en wind. Als ze wel wat met paarden had gehad had ze wel een pony gekocht.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Wat als eisen voor bijrijder/verzorger (shet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:47

Ik vind 20,-/maand geen gek bedrag. Zeker niet als er gereden/gemend kan worden. Dan gebruiken ze tenslotte ook jouw spullen.