Volledige aansprakelijkheid buitenrijden met vzpaard?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
emr

Berichten: 1482
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Volledige aansprakelijkheid buitenrijden met vzpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 16:59

Hoi Bokkers,

Aangezien ik de keus heb gekregen: of niet meer naar buiten met het paard of een contract ondertekenen waarin staat dat ik 100% aansprakelijk ben voor de schade en het eventuele letsel wat bij een ongeval aan het paard, mijzelf en een eventuele derde ter sprake komt.

Ik rijd nu op een maand na 7 jaar bij iemand op stal. Altijd heb ik zowel alleen als gezamenlijk op buitenrit gemogen. Nu heeft de eigenaresse een ongeluk gehad waarbij het paard er over de weg van tussen is gegaan en zij haar hand gebroken heeft.

Heel vervelend allemaal en sindsdien mag ik niet meer het bos op. Tot ze kwam met dit voorstel. Hoe kijken jullie Bokkers hiertegen aan? Wat hebben jullie voor afspraak met jullie verzorgers en wat vinden jullie redelijk?

Bijvoorbaat dank!

myk_en_shant

Berichten: 3274
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Volledige aansprakelijkheid buitenrijden met vzpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:06

In principe is dit gewoon mee te verzekeren in de opstalverzekering en kost niets extra. Hebben mijn ouders ook gedaan, omdat mijn paarden ook op de weg komen met de bijrijders.
Daarnaast de eindverantwoordelijkheid blijft ten alle tijde bij de eigenaar van het paard, daarom is de eigenaar diegene die zich er voor moet verzekeren.

Ibbel

Berichten: 49320
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:32

Dat kan de eigenaar wel willen (en jij kan het ook rustig ondertekenen) maar het is niet rechtsgeldig. De eigenaar is aansprakelijk voor schade aan derden (en jij bent ook een derde, dus trekt dat paard jouw jas kapot, valt dat ook onder de aansprakelijkheid van de eigenaar). Daar heb je dan ook een aansprakelijkheidsverzekering voor (AP).
Val jij van je paard en rent het paard vervolgens onder een auto, wordt de schade aan de auto vergoedt door de AP.

Jouw zorgverzekeraar vergoedt jouw lichamelijke schade, dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken (en de eigenaar ook niet).

Blijft over schade (kreupelheid) aan het paard door jouw toedoen. En dan moet de eigenaar dus kunnen aantonen dat het door jouw rijden komt dat het paard kreupel is, en dat is een redelijk heilloze zaak. Moet het paard na die aanrijding worden ingeslapen, zal de eigenaar moeten aantonen dat het jouw schuld is geweest dat je gevallen bent én dat het jouw schuld is geweest dat-ie onder een auto liep. Gaat een heerlijke bron van inkomsten voor een jurist worden...

Kapot zadel kan jíj weer op jouw aansprakelijkheidsverzekering afwentelen (jij brengt schade aan een derde toe - de eigenaar), dus dat hoef je ook niet met een contract te regelen, dat ís al geregeld (als jij of je ouders verzekerd zijn tenminste, anders moet je dat wel even doen)

emr

Berichten: 1482
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Re: Volledige aansprakelijkheid buitenrijden met vzpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 17:43

Aha, bedankt voor je duidelijke uitleg! Het ging haar inderdaad voorname aan de kosten die gemaakt zouden worden voor haar paard.

Ibbel

Berichten: 49320
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:49

En dat wordt dus lastig, want de eigenaar kan alleen iets van jou eisen als jou nalatigheid kan worden verweten. En onberekenbaar gedrag van een dier kan slecht aan jouw handelen worden toegeschreven.
Als je het paard los op het erf laat rondlopen terwijl op 10 meter afstand druk verkeer langsrijdt, ja, dat is nalatigheid als-ie dan onder een auto rent.
Maar heb jij 'm aan het touwtje en hij schrikt en rukt zich los (en heb jij de blaren in je handen staan), dan ben jij niet verantwoordelijk, want je hebt er alles aan gedaan om dit te voorkomen. Dat is het risico van het hebben van een dier.

In theorie zou overigens jouw AP de schade aan het paard moeten/kunnen vergoeden. Maar verzekeraars zijn ook niet gek en zeggen al snel: dat is nu eenmaal te verwachten bij een dier of als eigenaar heb je zélf het paard meegegeven.

Babootje

Berichten: 26629
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:27

emr schreef:
Aha, bedankt voor je duidelijke uitleg! Het ging haar inderdaad voorname aan de kosten die gemaakt zouden worden voor haar paard.


VOOR haar paard dus niet DOOR haar paard?
Het is zoals Ibbel zegt: het blijft altijd haar paard dus haar verantwoordelijkheid. Als haar paard schade toebrengt aan derden (ongeacht wie erop zat) zijn de kosten voor haar (aansprakelijkheidsverzekering).

Mocht er schade aan het paard ontstaan doordat jij nalatig was (bijvoorbeeld de peeskappen vergeten uit te doen en daardoor peesblessure) is het - als je niets op schrift hebt gesteld - het uiterst moeilijk om de schade op jou te verhalen. En dat is dan nog duidelijk.
Maar het kan best zijn dat jouw WA (aansprakelijkheidsverzekering) wel door jou veroorzaakte schade vergoedt. Het kan natuurlijk nooit kwaad daarnaar te informeren en in ieder geval de bereidheid toe te zeggen om - als het kan - eventuele schade daar te verhalen. Verder zou ik niet gaan.

Zo een toezegging zou in ieder geval tegemoet komen aan je 7 jarige relatie met de eigenaar en het paard.

MightyBlue

Berichten: 302
Geregistreerd: 08-08-13

Re: Volledige aansprakelijkheid buitenrijden met vzpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:04

Ik neem als eigenaar de verantwoordelijkheid en ga met mijn bijrijder mee. Op dit moment loop ik zelf met een letsel en ondanks ieder contract is de eigenaar van het paard ten alle tijden verantwoordelijk. Je bent als eigenaar namelijk niet alleen aansprakelijk als jij wat hebt. Degene die mijn letsel veroorzaakt heeft is namelijk aansprakelijk voor,

Het paard aangelijnd houden
Het feit dat het haar paard is
Het feit dat ik geen body protector aan had
Het feit dat het op haar terein gebeurd is

Ik zit op dit moment in zon zaak en weet dus momenteel precies wat wel of geen zin heeft.

Ik ga met mijn bijrijder mee gewoon voor de zekerheid en heb zelf een aansprakelijkheids verzekering voor 3 euro extra in de maand ben ik veilig :-) dat kun je beter doen als een contract.

Hutcherson

Berichten: 7504
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:27

Een wat ouder topic maar ik wil toch graag reageren.

Ik heb namelijk ook ooit zoon contract onder mijn neus gehad voor het rijden met mijn verzorgpaard dat ik zelf had ingereden. Die beste man wilde ook dat ik volledige verantwoordelijkheid nam voor het rijden en als er iets gebeurt met mij, het paard of derden. Ik heb dit opgezocht, en zon contract wordt niet alleen als onwettig beschouwd in een kort geding (het wordt dus niet meegenomen als bewijsstuk omdat de rechter aangeeft dat jij geen idee hebt van de consequenties als jij tekent dat je 100% verantwoordelijk bent).
maar het is ook simpelweg onnodig.

Het zit namelijk zo: een eigenaar van het paard is altijd (Deels) verantwoordelijk voor de schade die zijn of haar paard toebrengt. Zowel aan derden als aan jou. Het betreft hier schade aan bijvoorbeeld een voertuig oid, of blijvende schade/invaliditeit aan jou als persoon. Breek jij bijvoorbeeld je arm of been dan betaald jouw eigen zorgverzekering dat. Breek jij nu je schouder, moet je geopereerd worden en blijkt dat jij deels afgekeurd wordt door het UWV, dan gaat jouw verzekering die die kosten betaald heeft. die kosten verhalen bij de eigenaar van het paard. Die heeft op zijn beurt weer een aansprakelijkheidsverzekering(vaak zit die bij de inboedel oid erbij) en kost geen drol. Die verzekering zorgt dus dat als jij iets sloopt of iemand raakt dus blijvend invalide door jouw paard, dat je niet uit eigen zak die kosten hoeft te betalen.
Hier kan de eigenaar dus geen afstand van tekenen.

Daarnaast komt het feit dat jij als je ouder dan 14 jaar bent volgens mij, dat je een eigen risico hebt. Dat houdt in dan je voor maximaal 50% zelf aansprakelijk bent en dus maximaal 50% van de kosten verhaalt kunnen worden. Tenzij jij met drank of drugs gaat gallopperen in een veld met gaten en jij raakt daarbij blijvend gewond, dan ben je zelf de l*l en kun je dokken. Dit geldt ook voor een persoon die zonder toestemming op het terrein komt en getrapt wordt.

Ik kreeg destijds dat contract onder mijn neus omdat de eigenaar er toen was achtergekomen dat hij aansprakelijk is voor zijn paard en de schade die hij toebrengt... en aangezien hij op de zwarte lijst staat met zijn naam vanwege verdenking op fraude met verzekeringsgeld, kon hij geen verzekeringen afsluiten. Dit wilde hij me niet vertellen en dacht het te omzeilen door middel van dat contract. Ik heb dus bijna een jaar gewerkt met die paarden met alle risico's van dien zonder dat ik dat wist. Later ben ik hier ook inderdaad moeten stoppen omdat zij een hoger beroep aan hun broek kregen en een te groot risico liepen met mij.

Kortom, zon contract heeft geen zin, het is niet rechtsgeldig.
Zorg dat je alle voorzorgsmaatregelen neemt (cap op, etc) en de eigenaar kan je overigens wel verbieden om naar buiten te gaan met het paard.

Babootje

Berichten: 26629
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 01:16

Ik heb iets dergelijks heel veel jaren geleden zelf aan de hand gehad.
Verzorgmeisje ging naar buiten (strand) met mijn paard en kwam daar ten val. Ze was niet onverantwoordelijk, kon goed rijden, maar zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. Ze had een been gebroken en zou op wintersport met haar ouders. Dat ging dus niet door, en de ouders van dat meisje (dat overigens voor niks reed) kwamen bij mij hun vakantie claimen. Was de eerste x dat ik zoiets meemaakte en ik schrok er behoorlijk van kan ik je zeggen. Ik mijn verzekering gebeld en ja het zou in principe geclaimd kunnen worden.
De ouders hebben er uiteindelijk van afgezien. In alle redelijkheid... je gaat wel voor eigen rekening en risico op mijn paard zitten en verder dan het gebroken been was er geen schade.
Maar na dat voorvalletje was ik dus wel wakker. Ik heb nu geen verzorgers meer, maar zou ik er eentje hebben dan zou ik wel een ruiterbewijs eisen (ook al stelt dat niet veel voor) inclusief verzekering. Je kunt maar beter goed verzekerd zijn want dit soort zaken kunnen heel erg in de papieren lopen, zodat - zou mijn verzekering niet alles dekken - er nog een mogelijkheid van verhalen is.

emr

Berichten: 1482
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Re: Volledige aansprakelijkheid buitenrijden met vzpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 18:34

Bedankt voor de antwoorden, dames. Inmiddels rijd ik niet meer buiten en mag ik alleen nog in de bak.

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Volledige aansprakelijkheid buitenrijden met vzpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:45

Vreselijk sneu voor je zeg! En dat na al die jaren. :n

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Volledige aansprakelijkheid buitenrijden met vzpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:55

Ik snap de eigenaresse eigenlijk wel. Zelf durf ik de verantwoordelijkheid ook echt niet aan om mijn verzorgster buiten te laten rijden.
Begrijp me niet verkeerd, ik vetrouw haar honderd procent. Alleen vertrouw ik mijn paard niet honderd procent. Er kan namelijk altijd wat gebeuren en dat risico is groter buiten dan in de bak.
Moet er niet aan denken dat er iets met haar gebeurt! (En natuurlijk kan dat in de bak ook, maar van dat risico kan ik nog slapen, van wat er buiten allemaal kan gebeuren niet ;) )

BigOne
Berichten: 38688
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:57

Ibbel schreef:
Dat kan de eigenaar wel willen (en jij kan het ook rustig ondertekenen) maar het is niet rechtsgeldig. De eigenaar is aansprakelijk voor schade aan derden (en jij bent ook een derde, dus trekt dat paard jouw jas kapot, valt dat ook onder de aansprakelijkheid van de eigenaar). Daar heb je dan ook een aansprakelijkheidsverzekering voor (AP).
Val jij van je paard en rent het paard vervolgens onder een auto, wordt de schade aan de auto vergoedt door de AP.

Jouw zorgverzekeraar vergoedt jouw lichamelijke schade, dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken (en de eigenaar ook niet).

Blijft over schade (kreupelheid) aan het paard door jouw toedoen. En dan moet de eigenaar dus kunnen aantonen dat het door jouw rijden komt dat het paard kreupel is, en dat is een redelijk heilloze zaak. Moet het paard na die aanrijding worden ingeslapen, zal de eigenaar moeten aantonen dat het jouw schuld is geweest dat je gevallen bent én dat het jouw schuld is geweest dat-ie onder een auto liep. Gaat een heerlijke bron van inkomsten voor een jurist worden...

Kapot zadel kan jíj weer op jouw aansprakelijkheidsverzekering afwentelen (jij brengt schade aan een derde toe - de eigenaar), dus dat hoef je ook niet met een contract te regelen, dat ís al geregeld (als jij of je ouders verzekerd zijn tenminste, anders moet je dat wel even doen)


Kleine opmerking, de zorgverzekeraar zal zeker proberen de schade te verhalen, toevallig net nog bij de hand gehad.

emr

Berichten: 1482
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 19:40

KimD schreef:
Vreselijk sneu voor je zeg! En dat na al die jaren. :n


Ik snap haar aan de ene kant wel, aan de andere kant is het inderdaad jammer. Gelukkig heb ik nog wat andere paarden in het dorp die ik mag lenen. :)