Doorgaan of stoppen?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Doorgaan of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 18:53

Hoi allemaal!

Ik zit met het dilemma of ik zal stoppen met mijn leasepaard dat te koop wordt gezet of niet, en ben benieuwd naar jullie mening, of wat jullie zouden doen. Dit gaat een lang verhaal worden... :o

Even een schets van de situatie:
Ik lease sinds september een heel leuk paard. Haar eigenaresse heeft haar gekocht als dressuurpaard en heeft hier toen bijrijder 1 voor gevraagd om haar ook een x aantal dagen in de week te rijden. Toen bleek dat het paard niet geschikt was voor de dressuur is bijrijder 2 erbij gekomen, die haar dus samen met bijrijder 1 reed. Bijrijder 1 was gestopt met rijden, en toen werd het paard te koop gezet. Er was geen interesse, dus toen bood de eigenaresse aan dat als bijrijder 2 een 3e bijrijder zocht, het paard mocht blijven. Dat was ik. Nu heeft de eigenaresse besloten dat ze het paard toch wil verkopen.
Nu zal de verkoop niet in zo'n vaart lopen verwacht ik dat ze binnen een week verkocht is, maar de onzekerheid is er wel.

Ik zit nu te twijfelen of ik zal stoppen met het paard en een nieuw paard ga zoeken, of dat ik blijf totdat ze daadwerkelijk verkocht is. Ik heb een goede band opgebouwd met het paard, veel leuke dingen gedaan, maar vind de onzekerheid niet fijn dat ik niet weet wanneer het stopt, of het 1 week of 1 jaar is. Aan de andere kant kan ik zoveel leuke dingen doen met haar, dat ik denk: waarom zou ik stoppen als het zo goed gaat? Een ander stemmetje zegt dan: De tijd die je nu met haar doorgaat kan je ook doorbrengen met een ander paard en een band opbouwen.
Daarbij denkt de eigenaresse over sommige dingen ook anders dan hoe ik er over denk, wat het soms lastig maakt in de communicatie.

Voordelen van stoppen zijn:
- Goedkoper
- Geen onzekerheid
- Betere klik met eigenaresse (zij denkt over bepaalde dingen anders dan dat ik doe)
- Bepaalde onderdelen beter leren, en ook verder komen qua dressuur en grondwerk (paard kan geen B proef lopen en kent ook weinig grondwerk. Dit is wel aan te leren, maar de combinatie met een groene ruiter is best lastig.)
- Minder klusjes in verhouding tot het geld. Ik betaal nu €85 in de maand voor 3x per week rijden, elke dag dat ik er ben de stal doen en 1x in de week de wei. Met name de wei, daar ben ik zo 45 min mee kwijt. Ik vind klusjes doen geen probleem, maar het bedrag dat ik nu betaal vind ik niet heel eerlijk. (Denk ik? Weet niet wat jullie mening daarover is?)
(- Meer mogelijkheden. Nu kan ik niet weg van het terrein omdat ik geen auto/trailer combinatie heb. Misschien heeft de eigenaresse van het nieuwe paard dat wel. Denk aan wedstrijden, clinics, bosrit ergens anders, etc.
- Hetzelfde geldt voor meer bos. Nu heb ik een bos waar ik binnen een uur uit ben.)

Sommige voordelen kunnen wat verwend overkomen als ik ze zo lees, zo bedoel ik het niet. Diegene tussen haakjes zijn met name luxe dingen.

Nadelen:
- Langere afstand > minder vaak komen
- Nieuwe band opbouwen
- Misschien duurt het heel lang voordat ze wordt verkocht, en zou ik haar nog een jaar kunnen rijden.

Ik hoop dat het verhaal niet te warrig is geschreven. Vind het behoorlijk lastig en daarom open ik ook dit topic. Wat zijn jullie ervaringen hiermee of wat zouden jullie doen?

Spoiler:
Dit topic is niet bedoeld om de keuze van de eigenaresse te bespreken. Ze heeft daar zo haar redenen voor die ik ook respecteer.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Doorgaan of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:01

Persoonlijk vind ik dat wanneer je al betaald, je geen klusjes hoeft te doen.

Ik denk dat het best lastig is om iemand te vinden waarmee je volledig op 1 lijn ligt, maar je zit nu wel in de luxe positie om naar een geschikt paard (en eigenaar) te zoeken, terwijl je de plezier van het rijden nu wel hebt.

Ik zou dus er alle tijd voor nemen om een nieuw paard te zoeken.

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 19:57

Nog even een toevoeging aan de klusjes, ik haal 2x per week de paarden binnen en moet na het rijden nog even vegen.
Jotoma schreef:
Persoonlijk vind ik dat wanneer je al betaald, je geen klusjes hoeft te doen.

Ik denk dat het best lastig is om iemand te vinden waarmee je volledig op 1 lijn ligt, maar je zit nu wel in de luxe positie om naar een geschikt paard (en eigenaar) te zoeken, terwijl je de plezier van het rijden nu wel hebt.

Ik zou dus er alle tijd voor nemen om een nieuw paard te zoeken.

Stal uitmesten vind ik niet zo'n probleem, maar de klusjes in verhouding tot het geld is idd veel.

Je bericht heeft mij verder wel aan het denken gezet. Ik denk dat het een goed idee is om al rustig te gaan rondkijken! Bedankt :)

Lieke

Berichten: 11356
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Doorgaan of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:00

Waarom niet op zoek gaan naar een nieuw bijrijdpaard en deze intussen blijven doen. Opzeggen kan later nog, maar misschien duurt het erg lang voordat je een ander paard vind.

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:39

*stalk stalk*

Tja, ik denk dat het maar net is hoe je er tegenaan kijkt. Als ik in je situatie zou zitten dan zou ik idd gewoon doorgaan met Daisy en ondertussen naar wat anders zoeken.

Ik betaalde toentertijd eerst heel lang 100 euro pm maar toen stal uitmesten etc erbij kwam 92.50 in de maand voor drie keer per week.

Toen al vroeg M vaak dingen aan me of ik wat wilde doen, zoals voeren, paarden binnen buiten zetten en de wei uitmesten kwam er ook nog bij.

Ik nam het allemaal voor lief, want ik voelde me super op mijn plaats daar en aangezien ik nogal onzeker ben in contact tegen over andere mensen wist ik ook dat ik het niet beter treffen kon, ookal moest ik betalen en klusjes doen.

Maar tegen de tijd dat ik stopte kon Dais prima een b-proefje lopen, maar dat kostte mij ook veel moeite en ik reed haar toen al een jaartje natuurlijk.

Maar zoals ik zei, het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Denk je dat je zo een nieuw plekje hebt? Dan zou ik gewoon stoppen. Maar als je zoals ik bent en bijn nergens terecht kan dan zou ik de klusjes gewoon voor lief nemen :)

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 13:16

Lieke schreef:
Waarom niet op zoek gaan naar een nieuw bijrijdpaard en deze intussen blijven doen. Opzeggen kan later nog, maar misschien duurt het erg lang voordat je een ander paard vind.

Dat is ook nu het plan!

Hikarii schreef:
*stalk stalk*

Tja, ik denk dat het maar net is hoe je er tegenaan kijkt. Als ik in je situatie zou zitten dan zou ik idd gewoon doorgaan met Daisy en ondertussen naar wat anders zoeken.

Ik betaalde toentertijd eerst heel lang 100 euro pm maar toen stal uitmesten etc erbij kwam 92.50 in de maand voor drie keer per week.

Toen al vroeg M vaak dingen aan me of ik wat wilde doen, zoals voeren, paarden binnen buiten zetten en de wei uitmesten kwam er ook nog bij.

Ik nam het allemaal voor lief, want ik voelde me super op mijn plaats daar en aangezien ik nogal onzeker ben in contact tegen over andere mensen wist ik ook dat ik het niet beter treffen kon, ookal moest ik betalen en klusjes doen.

Maar tegen de tijd dat ik stopte kon Dais prima een b-proefje lopen, maar dat kostte mij ook veel moeite en ik reed haar toen al een jaartje natuurlijk.

Maar zoals ik zei, het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Denk je dat je zo een nieuw plekje hebt? Dan zou ik gewoon stoppen. Maar als je zoals ik bent en bijn nergens terecht kan dan zou ik de klusjes gewoon voor lief nemen :)

:')
Ik vind het ook een fijne plek, maar vind de verhouding klusjes-geld best wel veel. Ik denk dat er ook mensen zijn die of geen/minder geld vragen en dan evenveel/meer klusjes of die evenveel/meer geld vragen een geen/weinig klusjes.
En een B proefje uit haar krijgen is best lastig, en ik denk ook niet dat ze heel veel meer in haar mars heeft met mij als ruiter.
Een ander plekje gaat denk ik wel lukken, toen ik in september aan het zoeken was had ik meerdere reacties gekregen dus dat komt denk/hoop ik wel goed.

maliejane

Berichten: 614
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:24

Ik weet niet of je al wat gevonden had?

In ieder geval. Ik had een soort van gelijke situatie. Mijn verzorgpaard werd dan niet verkocht, maar zou door omstandigheden voor minstens een half jaar (maar waarschijnlijk langer) naar het land gaan waar ik dus niet mee naartoe kon. Ik ben toen in gesprek gegaan met de eigenaresse en heb samen met haar besloten dat ik wel alvast verder ging kijken, maar zou blijven helpen tot zij een geschikt plekje had gevonden voor Sally.

Uiteindelijk bleek dit na 3 dagen te zijn dus had nog niks gevonden voor Sally weg ging, maar ik ben blij dat ik het vooraf al met de eigenaresse besproken had.

Wat ik dus zou willen adviseren is eerlijk zijn naar de eigenaresse en aangeven dat je langzaamaan om je heen gaat kijken, maar niet direct wilt stoppen omdat je het er nog steeds erg naar je zin hebt.

Tevens vind ik 85 euro en dan klusjes moeten doen wel veel.. Ikzelf heb altijd alleen lessen moeten betalen dus kwam dan op 40 euro per maand uit. Persoonlijk zou ik zeggen kleine bijdrage met klusjes of grotere bijdrage zonder klusjes ;) Of hoe ik het altijd in mijn advertenties zet: "Niet vies van klusjes en bereid kleine bijdrage te betalen. Echter ik investeer dit geld liever in lessen zodat ik samen met het paard/de pony me kan ontwikkelen." Tot nu toe heeft dit altijd geleid tot gratis verzorgen en hooguit 1 of 2 keer per maand les nemen op eigen kosten ;)

Hoop alleen dat je al iets anders gevonden hebt/dat de verkoop nog niet gelukt is! Veel succes

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 17:46

maliejane schreef:
Ik weet niet of je al wat gevonden had?

In ieder geval. Ik had een soort van gelijke situatie. Mijn verzorgpaard werd dan niet verkocht, maar zou door omstandigheden voor minstens een half jaar (maar waarschijnlijk langer) naar het land gaan waar ik dus niet mee naartoe kon. Ik ben toen in gesprek gegaan met de eigenaresse en heb samen met haar besloten dat ik wel alvast verder ging kijken, maar zou blijven helpen tot zij een geschikt plekje had gevonden voor Sally.

Uiteindelijk bleek dit na 3 dagen te zijn dus had nog niks gevonden voor Sally weg ging, maar ik ben blij dat ik het vooraf al met de eigenaresse besproken had.

Wat ik dus zou willen adviseren is eerlijk zijn naar de eigenaresse en aangeven dat je langzaamaan om je heen gaat kijken, maar niet direct wilt stoppen omdat je het er nog steeds erg naar je zin hebt.

Tevens vind ik 85 euro en dan klusjes moeten doen wel veel.. Ikzelf heb altijd alleen lessen moeten betalen dus kwam dan op 40 euro per maand uit. Persoonlijk zou ik zeggen kleine bijdrage met klusjes of grotere bijdrage zonder klusjes ;) Of hoe ik het altijd in mijn advertenties zet: "Niet vies van klusjes en bereid kleine bijdrage te betalen. Echter ik investeer dit geld liever in lessen zodat ik samen met het paard/de pony me kan ontwikkelen." Tot nu toe heeft dit altijd geleid tot gratis verzorgen en hooguit 1 of 2 keer per maand les nemen op eigen kosten ;)

Hoop alleen dat je al iets anders gevonden hebt/dat de verkoop nog niet gelukt is! Veel succes

Bedankt voor je ervaring! Ondertussen heb ik al contact voor een hele leuke haflinger, en ga binnenkort een keer rijden. De verkoop gaat redelijk, veel geĂ¯nteresseerden maar door omstandigheden nog niet verkocht.

maliejane

Berichten: 614
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Doorgaan of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:56

Dan hoop ik echt dat die haflinger wat voor je is ;) Zonder paard/pony zitten is natuurlijk niet fijn zeker niet als het niet jou keuze is. Heel veel succes nogmaals!

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doorgaan of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 19:38

Dat hoop ik ook :) Zonder paard zitten is het laatste dat ik wil, ookal is het een shetlander voor 1x in de week!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Doorgaan of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 07:54

mensen zitten altijd zo te zeuren over het doen van klussen. Kijk eens naar de klussen --> in hoeverre is het verzorging van het paard??

maliejane

Berichten: 614
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:05

friesiszwart schreef:
mensen zitten altijd zo te zeuren over het doen van klussen. Kijk eens naar de klussen --> in hoeverre is het verzorging van het paard??


Ik zeur er niet over ;) Maar het kost behoorlijk wat tijd dus dan mag er ook wel wat tegenover staan vind ik. Je helpt de eigenaar ermee dus zou ik max. 50 euro betalen als ik klusjes moet doen. Als het alleen om rijden, poetsen enzo gaat (dus alleen bezig zijn met het paard) zou ik bereid zijn om meer te betalen ;) Het gaat mij meer om het principe dan dat ik de klusjes zo erg vind, deze horen er namelijk gewoon bij.

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 11:09

friesiszwart schreef:
mensen zitten altijd zo te zeuren over het doen van klussen. Kijk eens naar de klussen --> in hoeverre is het verzorging van het paard??

Ik vind klusjes doen niet erg, maar het bedrag dat ik betaal vind ik dan niet goed in verhouding.

Anoukloves_
Berichten: 568
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Doorgaan of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:50

Ik heb in eenzelfde situatie gezeten. Ik had een bijrijdpaard waar ik maandelijks een bedrag voor betaalde. Leuk paard, leuke stal en het paard was echt een maatje voor me. Toen werd het paard te koop gezet, ook ik voelde heel erg die onzekerheid. Ik kreeg in die tijd een ander bijrijpaard aangeboden (wat qua opties beter bij mij paste) en ben dus gestopt met het bijrijdpaard wat te koop stond.

Ik zou dus wel gaan kijken naar een ander bijrijdpaard en mocht je iets leuks tegenkomen dan kun je stoppen bij het paard wat nu te koop staat. Succes!

Kimmie1995
Berichten: 95
Geregistreerd: 25-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:27

Ik zou wel opzoek gaan naar een ander lease paardje, Zolang je zoekt kan je je oude lease paardje nog rijden.

Dottie0991
Berichten: 151
Geregistreerd: 05-03-16

Re: Doorgaan of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:10

Ik vind ten eerste dat je een belachelijk hoog bedrag betaald voor wat je er voor "krijgt", 3 keer per week mesten, de wei doen en daarnaast rijden, als ik het zo lees ben je langer met de klusjes bezig dan met het rijden zelf zo ongeveer en dan betaal je ook nog bijna 100 euro.. Ik heb het idee dat de eigenaresse er allemaal erg makkelijk over denkt kwa bijrijdsters leuk ik krijg m'n geld zo wel terug en m'n klusjes worden ook voor me gedaan.
Oke dat staat er heel lelijk ik ken haar niet maar zo komt het even op mij over.

Je zegt zelf die onduidelijkheid van wel verkopen niet verkopen vind ik ook niet fijn. Dat kan ik me heel goed voorstellen.
Wat ik je wil aanraden is of haar aanspreken er op dat je graag wil weten waar je aan toe bent, elke maand langer dat je er komt hecht je je waarschijnlijk meer en meer aan het paardje.
Of je stopt er mee en gaat gewoon op zoek naar een ander paardje waar je ook meer duidelijkheid van de eigenaren krijgt.
Of je gaat inderdaad op zoek naar een ander en zodra je een ander hebt gevonden stop je met deze, al zal ik dan wel eerlijk tegen de eigenaresse zeggen dat je op zoek bent naar een ander omdat zij het paard wil verkopen, mocht ze je dan proberen je over te halen om te blijven zou ik gewoon zeggen dat je dan wel graag meer duidelijkheid wil omdat jij ook een band met het dier opbouwt.