vp met verkeerd zadel...

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SoSoof
Berichten: 108
Geregistreerd: 22-01-13
Woonplaats: Vught

vp met verkeerd zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 18:42

hey iedereen,

ik heb een heel leuk verzorgpaardje, het is een 23 jarige ruin van 153cm (ras onbekend). Ik verzorg hem nu al weer bijna 2 jaar en we hebben al heel veel berijkt samen aangezien hij 5 jaar stil had gestaan vanwege een blessure en nu anderhalf uur lekker buiten kan rijden zonder problemen en weer super energiek is. Alleen vanaf het begin af aan is er iets waar ik me zorgen om maak... het zadel dat hij heeft past namelijk niet goed, het is een superoud zadel wat ontzettend hard is en gewoon absoluut niet goed op de rug ligt. Sinds hij nu door mij weer bereden wordt merk ik gewoon dat hij tijdens het opzadelen chagerijnig begint te doen als ik het zadel op zijn rug leg. laatst wilde ik zelfs met hem gaan rijden en toen ik op wilde stappen flipte hij hem voledig, hij probeerde me gericht te trappen en te buiten en begon door de wei te rennen en te bokken (ik rijd in een afgezet stuk van het weiland). kortom hij flipte m helemaal! ik heb m toen maar 2 weekjes rust gegeven en het bij de eigenaar gemeld. maar toen ik afgelopen weekend naar mijn vp ging en mn hand op zn rug legte kreeg ik weer bijna een trap en een hap. Ik weet haast zeker dat dit komt door het slechte zadel maar ook door iets anders (misschien verdraaid ofzo), maar ik weet ook niet hoe ik de eigenaar zou moeten vragen of hij ten eerste eens een zadelmaker kan laten komen en ten tweede een fysio/ostheopaat om zijn rug na te kijken. de eigenaar doet niks met zijn paard en ik ben ook bang dat als k hem vraag om er iemand profaisionails naar te laten kijken hij besluit om hem maar gewoon in te slapen omdat hij al zo oud is.... iemadn tips?? weet niet zo goed wat ik moet doen..??

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: vp met verkeerd zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:56

Andere dingen dan rijden.

LoveForPip
Berichten: 20
Geregistreerd: 27-09-15

Re: vp met verkeerd zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:45

Zelf sparen of niet rijden.

RosalieA

Berichten: 11
Geregistreerd: 31-08-15
Woonplaats: Leusden en Achterveld

Re: vp met verkeerd zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:28

Vervelend! Ik denk dat dit je opties zijn : Het toch met de eigenaar bespreken, zelf sparen of zonder zadel of helemaal niet meer gaan rijden. Succes xx

Welshponyfan
Berichten: 530
Geregistreerd: 23-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:38

RosalieA schreef:
Vervelend! Ik denk dat dit je opties zijn : Het toch met de eigenaar bespreken, zelf sparen of zonder zadel of helemaal niet meer gaan rijden. Succes xx


Ik denk dat als je een hand op de rug van je pony legt, en hij dan al gek begint te doen, dat je maar eerst helemaal niet kunt gaan rijden.. :o

Zwaanbanaan
Berichten: 19
Geregistreerd: 29-04-14

Re: vp met verkeerd zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:49

Hij wil dus duidelijk niet aangeraakt worden bij zijn rug, maar helemaal stoppen met rijden kan het ook slechter maken, ik zou toch de eigenaar vragen een dierenarts te laten komen. Ze laten paarden niet vaak zomaar inslapen, maak je geen zorgen, een goede DA zal komen met een goede oplossing!

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: vp met verkeerd zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:53

Kom op nou. Zelf een zadel bij elkaar sparen vind ik echt belachelijk. Eigenaar hoort te zorgen voor goede passende spullen. Ik zou de eigenaar erbij halen en laten zien dat dit gedrag is. Dan is het aan de eigenaar om te beslissen hoe of wat

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: vp met verkeerd zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:04

Idd de eigenaar de symptomen laten zien, en misschien kan je beginnen met vrijheidsdressuur? Neem dan een kijkje op www.nalanta.nl :)
Je kan ook lekker gaan wandelen of gewoon lekker kroelen en spelen!

SoSoof
Berichten: 108
Geregistreerd: 22-01-13
Woonplaats: Vught

Re: vp met verkeerd zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 15:22

ik doe al vrijheidsdressuur met m ga idd denk ik toch maar met de eigenaar praten...

loempia93
Berichten: 489
Geregistreerd: 27-09-10
Woonplaats: Limburg

Re: vp met verkeerd zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:35

Dan wens ik je veel succes!
Ik heb dit zelf ook al vaak meegemaakt. Mensen die hun paard houden maar er liever geen cent aan uit geven. Ik hoop voor je dat het gesprek met de eigenaar wat gaat uitmaken maar ik ben er bang voor.
Als ik jou was zou ik in ieder geval niet meer rijden.
Mocht je er niet uitkomen met de eigenaar kun je miss met lange lijnen gaan werken?
Alles wat je onder het zadel doet, kun je dan ernaast doen :)

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:50

loempia93 schreef:
Dan wens ik je veel succes!
Ik heb dit zelf ook al vaak meegemaakt. Mensen die hun paard houden maar er liever geen cent aan uit geven. Ik hoop voor je dat het gesprek met de eigenaar wat gaat uitmaken maar ik ben er bang voor.
Als ik jou was zou ik in ieder geval niet meer rijden.
Mocht je er niet uitkomen met de eigenaar kun je miss met lange lijnen gaan werken?
Alles wat je onder het zadel doet, kun je dan ernaast doen :)


Ik zou niet galopperen met lange lijnen, tenzij je t uithoudingsvermogen van een peerd hebt :') ik zie mezelf al rennen :') doe t zelf wel in draf maar ben na 5 minuten bekaf met een Fries

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:23

purny schreef:
Kom op nou. Zelf een zadel bij elkaar sparen vind ik echt belachelijk. Eigenaar hoort te zorgen voor goede passende spullen. Ik zou de eigenaar erbij halen en laten zien dat dit gedrag is. Dan is het aan de eigenaar om te beslissen hoe of wat

is niet belachelijk, ZIJ WIL TOCH RIJDEN. Beestje is 23 en eigenaar heeft hem waarschijnlijk al lang op pensioen staan en misschien onder het mom van leuk wat extra aandacht verzorger binnen gehaald.

loempia93
Berichten: 489
Geregistreerd: 27-09-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:56

Tosca_love schreef:
loempia93 schreef:
Dan wens ik je veel succes!
Ik heb dit zelf ook al vaak meegemaakt. Mensen die hun paard houden maar er liever geen cent aan uit geven. Ik hoop voor je dat het gesprek met de eigenaar wat gaat uitmaken maar ik ben er bang voor.
Als ik jou was zou ik in ieder geval niet meer rijden.
Mocht je er niet uitkomen met de eigenaar kun je miss met lange lijnen gaan werken?
Alles wat je onder het zadel doet, kun je dan ernaast doen :)


Ik zou niet galopperen met lange lijnen, tenzij je t uithoudingsvermogen van een peerd hebt :') ik zie mezelf al rennen :') doe t zelf wel in draf maar ben na 5 minuten bekaf met een Fries



haha nee dat zie ik mezelf ook niet doen, maar als je paard sterk genoeg is en op een hoger niveau is dan is een verzamelde galop wel te doen. Daarnaast hoef je niet mee te lopen he, tijdens galop gewoon een volte maken :P

SoSoof
Berichten: 108
Geregistreerd: 22-01-13
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 16:23

farahdiba46 schreef:
purny schreef:
Kom op nou. Zelf een zadel bij elkaar sparen vind ik echt belachelijk. Eigenaar hoort te zorgen voor goede passende spullen. Ik zou de eigenaar erbij halen en laten zien dat dit gedrag is. Dan is het aan de eigenaar om te beslissen hoe of wat

is niet belachelijk, ZIJ WIL TOCH RIJDEN. Beestje is 23 en eigenaar heeft hem waarschijnlijk al lang op pensioen staan en misschien onder het mom van leuk wat extra aandacht verzorger binnen gehaald.

de eigenaar wil dat ik er op rijd, want anders heeft paard kans op hoefbevangenheid ofzo...

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:44

Ja, dan is het weer een ander verhaal :)

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: vp met verkeerd zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:56

Je weet dat het zadel slecht ligt en toch rijd je?
Dan is niet alleen de eigenaar schuldig.
Je hebt hem nog niets gevraagd, je vermoed alleen dat de eigenaar geen geld wil uitgeven.

Een boomloosje met pad heb je al voor 200 dus een oplossing hoeft niet perse duur te zijn.
Verder kun je ook longeren, lange looptochten maken etc om een paard beweging te geven.

Dit is ook deel je eigen toedoen, maar je probeert het goed op te lossen vind ik. :)

SoSoof
Berichten: 108
Geregistreerd: 22-01-13
Woonplaats: Vught

Re: vp met verkeerd zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 19:48

al is 200 euro niet zo veel, voor mij wel... verdien hooguit 30euro per maand met mijn bijbaantje... zou sowieso het liefst boomloos willen rijden

Anoniem

Re: vp met verkeerd zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:43

Ik begrijp prima dat 200 best een flink bedrag kan zijn, zeker om even uit te geven aan je verzorgpaard. Ik zou zelf gewoon lekker gaan grondwerken, clickertraining, vrijheidsdressuur, lange teugelen, wandelen.. kortom: alle andere leuke dingen oppakken en het rijden even laten voor wat het is!

Andra_S
Berichten: 372
Geregistreerd: 10-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:59

SoSoof schreef:
de eigenaar wil dat ik er op rijd, want anders heeft paard kans op hoefbevangenheid ofzo...


Als de eigenaar wil dat jij rijdt, dan vind ik dat het ook aan hem is om een goed-passend zadel aan te schaffen. Maar het is aan jou om je verantwoordelijkheid te nemen en niet te rijden als je merkt dat het zadel niet goed ligt. Ik hoop dat er een oplossing komt en je binnenkort weer kunt rijden!

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: vp met verkeerd zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:05

In ieder geval niet meer rijden en al helemaal niet met dat zadel. Ik zou het met de eigenaar bespreken en kijken hoe hij hierin staat en of hij er iets aan wil laten doen (zadelmaker laten komen, een nieuw zadel, o.i.d.), maar als hij dit niet wil is het uiteraard begrijpelijk. Je geeft al aan dat de eigenaar niets met het paard doet, het dier is 23 jaar oud, dus ik vind het dan begrijpelijk dat hij geen nieuw zadel aan gaat schaffen omdat jij wil rijden.

Misschien willen je ouders bijdragen aan een nieuw zadel als je per se wil rijden? Als zij dit niet willen en de eigenaar ook geen nieuw zadel wil kopen, dan zal je toch andere dingen moeten gaan doen. De wereld vergaat niet als je niet kunt rijden.