vrijheidsdressuur met kareltje :)

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isisxnous
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15
Woonplaats: Gennep

vrijheidsdressuur met kareltje :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 22:43

hallo allemaal!
sinds ongeveer 2 weekjes doe ik vd met een shetje bij ons op stal, genaamd kareltje.
karel is een 6 jarige mini shet die ontzettend leergierig is.
in die korte tijd kan hij al jambette, beide kanten, liggen, spagaat, knielen, de klassieke buiging, cirkelen, op het blok, op het blok jambette, op commando "ho" (en dan doorsliden) en steigeren.
ik had noooit gedacht dat ik dit allemaal met hem zou kunnen, aangezien hij zo eigenwijs en happerig is, maar de kleine boef doet alles voor eten :P
iemand vragen op tips?
<3 <3

Yenni
Berichten: 5475
Geregistreerd: 01-07-14

Re: vrijheidsdressuur met kareltje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:48

1 ding: ik vind dat je helemaal fout bezig bent! Je leert de pony al de grote oefingen aan terwel de basis er niet is. Jammer dat iemand zich niet meer inleest. Verder natuurlijk heel leuk. Nog veel plezier met hem.

isisxnous
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15
Woonplaats: Gennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 22:53

Cas123 schreef:
1 ding: ik vind dat je helemaal fout bezig bent! Je leert de pony al de grote oefingen aan terwel de basis er niet is. Jammer dat iemand zich niet meer inleest. Verder natuurlijk heel leuk. Nog veel plezier met hem.

de pony vind dit hartstikke leuk en is juist super fanatiek, de eigenaar had het knielen al aangeleerd, ik heb het alleen verder en goed gedaan en het uitgewerkt, tja basis qua grondwerk is er niet echt nee, maar dit doet hem verder niet verkeerd ;)

Yenni
Berichten: 5475
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:54


isisxnous
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15
Woonplaats: Gennep

Re: vrijheidsdressuur met kareltje :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 22:59

het begin van achteruit doet hij wel al en halt dan natuurlijk,

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:38

Cas123 schreef:
De basis is juist heel belangerijk.. ik zou je eens goed inlezen op http://www.nalanta.nl


Eens! *ziet nalanta* _/-\o_

Andra_S
Berichten: 372
Geregistreerd: 10-07-15

Re: vrijheidsdressuur met kareltje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:47

Cas123 schreef:
1 ding: ik vind dat je helemaal fout bezig bent! Je leert de pony al de grote oefingen aan terwel de basis er niet is. Jammer dat iemand zich niet meer inleest. Verder natuurlijk heel leuk. Nog veel plezier met hem.


Waar maak je dat uit op, dat de basis er nog niet is? Omdat TS zegt pas 2 weken bezig te zijn? Dat viel mij inderdaad ook op, dat dat wel een heel korte tijd lijkt om een pony zoveel dingen te leren (al heb ik zelf weinig ervaring met vrijheidsdressuur, dus kan er niet goed over oordelen).

prugelpiet

Berichten: 12617
Geregistreerd: 20-01-12

Re: vrijheidsdressuur met kareltje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:54

Heel leuk dat je vrijheidsdressuur met kareltje doet, maar kareltje moet niet leren dat hij eten krijgt als hij kunstjes doet.
Dan gaat je pony kunstjes doen zonder dat jij er om vraagt, want daarna krijgt ie eten, toch? Die link leggen paarden snel... wees daar dus voorzichtig mee :)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:56

Leuk hoor dat het zo goed gaat. De tip die ik heb komt hier ook wel naar voren en dat is dat je wel moet uitkijken met de voedselbeloning. En de basis blijven doen. Zorgen dat het paard ook echt pas op commando z'n kunstje doet want anders krijg je snel een paard wat ongevraagd dingen gaat doen. En zeker met bepaalde dingen is dat niet fijn. Beste is ook om een dubbel commando te hebben en niet dat je met je armen zwaait en het paard gaat steigeren. Je moet toch zeker met bepaalde oefeningen aan de veiligheid denken vooral voor de mensen die ook met het paard in aanraking komen.

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 06:53

Andra_S schreef:
Cas123 schreef:
1 ding: ik vind dat je helemaal fout bezig bent! Je leert de pony al de grote oefingen aan terwel de basis er niet is. Jammer dat iemand zich niet meer inleest. Verder natuurlijk heel leuk. Nog veel plezier met hem.


Waar maak je dat uit op, dat de basis er nog niet is? Omdat TS zegt pas 2 weken bezig te zijn? Dat viel mij inderdaad ook op, dat dat wel een heel korte tijd lijkt om een pony zoveel dingen te leren (al heb ik zelf weinig ervaring met vrijheidsdressuur, dus kan er niet goed over oordelen).


De basis hoor je mee te beginnen, en niet halverwege te doen. Anders wordt je pony misschien zoals ze al zegt heel happerig of gaat steeds bedelen en dat is niet de bedoeling, hier kun je later nog enorm veel last van krijgen, spreek helaas uit ervaring

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: vrijheidsdressuur met kareltje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 06:55

Wat dacht je van eerst bezig met voedsel weigeren? Dat is een goede manier om het happen te verminderen :)

Yenni
Berichten: 5475
Geregistreerd: 01-07-14

Re: vrijheidsdressuur met kareltje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:33

Wat leuk!

isisxnous
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15
Woonplaats: Gennep

Re: vrijheidsdressuur met kareltje :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 10:42

hihi dankjewel allemaal voor de leuke reacties! karel en ik zijn inmiddels al een stuk verder, de pony is vroeger verwaarloosd dus happen en trappen doet ie sowiezo al wat sneller... voedsel weigeren kan die al maar hij doet inderdaad ook snel voor het voedsel haha, als ik het zonder eten doe, doet hij het ook maar wel minder snel.. ik heb geprobeerd met clicker te werken maar dit vond ik toch niet zo fijn...