Stoppen of toch doorgaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deeks93

Stoppen of toch doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 14:57

Dag mede-bokkers,

Ik zit met een klein probleempje, ik zal eerst alles even uitleggen en dan aan het eind mijn problemen benoemen.

Ik ben inmiddels 21, altijd zelf paarden gehad en nooit de kleintjes! minimaal 1.73.
Vorig jaar heb ik mijn eigen paarden verkocht en ben ik begonnen bij andere mensen te rijden.
Ik rijd nu 2 paarden, maar ze staan niet bij elkaar in de buurt.

Paard 1: Erg leuke merrie van 1.78 die ik nu in de L1 dressuur heb en B mee Spring en waar ik graag verder mee wil komen, we proberen haar drachtig te krijgen maar dit is moeilijker dan gedacht helaas. Ze is erg koel in dr koppie en wil graag voor je werken, heeft haar puberale streekjes waar iedereen om kan lachen maar is verder echt heel nuchter, rustig en braaf.
Dit paard staat op 10 min (met de auto) van mijn huis af in "westerlijke" richting (even voor het idee). De eigenaar doet bijna alles, ik hoef alleen te rijden en vlechten/wassen voor concours.
Ik rijd hier op Dinsdagavond, Vrijdagavond, Zaterdag en soms een buitenrit op Zondag.
Nooit problemen mee gehad en rijdt haar nu sinds September '14.
Hij wordt ook nog gereden 2 x in de week door iemand anders (recreatief) en door diegene en door krachtgebrek van de achterhand is het paard in de stop geraakt en zijn we de spieren aan het trainen en alles heel rustig weer aan het opbouwen.

Paard 2: Ook wel een leuke merrie, 1.63? wat heet, heeft zadelproblemen gehad maar daar kan ik nu weer mee gaan beginnen te rijden.
Dit paard springt altijd!! echt altijd! ze wil voor je werken maar is behoorlijk slecht ingereden dressuurmatig, ze kruipt achter de teugel, achterhand blijft in de stal, niet willen buigen om het binnenbeen en vooral niet te begrenzen met buitenbeen en buitenteugel. Hier zit dus nog aardig werk in.
Maar ik spring nu af en toe 2 hindernissen met de a 90/100 cm.
Dit paard staan op 20 minuten(auto) van mijn huis af.( deze staat dan uiteraard in "oosterlijke" richting )
Ik rijd dit paard meestal op Maandag, woensdag, donderdag en soms ook op zaterdag maar meestal rijdt dan de dochter van de eigenaar erop.

Nu het probleem.

Als ik wil gaan rijden op paard 2 ben ik gemiddeld zo'n 2,5/3 uur kwijt. dat is 3 a 4 keer per week.
Paard 1 ben ik 1,5/2 uur kwijt a 3/4 keer per week.
Dat is dus 6/8 keer per week dat ik dan aan het rijden ben. Ik heb ook nog een bijna fulltime baan en op zoek naar een volledig fulltime baan en als ik beide paarden rijdt ben ik in het weekend kapot door het laat naar bed gaan en heb ik echt geen zin meer om nog ergens heen te gaan wat ik eigenlijk wel zou willen. Dus mijn vraag, wat zouden jullie doen?
Doorgaan op deze manier? andere tijdsindeling en 1 van de paarden minder gaan rijden? op deze manier doorgaan?

Stiekem in mijn achterhoofd loop ik al met de beslissing om te gaan stoppen met paard 2, maar!!! ik weet niet zeker of ik dit wel wil want ik krijg mijn springvertrouwen wel terug van dit paard en mijn rijstijl wordt er beter van en hij is wel leuk opzich.
Redenen om te stoppen met paard 2:
- Te lange reistijd
- Hij is me eigenlijk te klein.
- Er komt nog een heel traject voordat dit paard mee kan op concours
- Hij is me eigenlijk ook te heet, ik wil ook af en toe rustig op een paard kunnen zitten zonder dat er wat staat te gebeuren.
- Ik wil eigenlijk nog meer gaan werken dan ik al doe en kom dan in tijdgebrek.

Redenen om door te gaan met paard 2:
- Ik krijg mn vertrouwen terug
- mijn rijstijl wordt beter

En daar houdt het op met beredeneringen...

HELP!!!

Als ik op stoppen uit kom, hoe ga ik dit de eigenaar melden? Hoe vertel je zoiets? Ik heb dit nog nooit gedaan want ik had altijd eigen paarden.
Wat vertel je wel en wat vertel je niet(wees eerlijk, sommige dingen vertel je gewoon niet.)

Blixem

Re: Stoppen of toch doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:09

ik zou stoppen met paard 2 is wel heel jammer maar ook aan jezelf denken en paard 1 bied meer kansen

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:11

Poeh ja dat is lastig.

En daar houd het bij mij even op...
Ik ga hier even overdenken maar ben bang dat ik je niet kan helpen met deze beslissingen

edit ben het niet eens met de bereden dat je met paard 1 meer toekomst hebt.
Dat ligt maar net aan op welke manier je hiermee omgaat.

Maar kwa tijd denk ik toch ook aan om te stoppen met 2. Aangezien je jezelf niet kapot moet lopen.

Tja wordt gewoon weer tijd voor een eigen paard :D

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 19:56

En hoe zouden jullie zo iets brengen aan de eigenaar?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:03

Kan je niet beide paarden iets minder vaak rijden? Vooral paard 1 vind ik toch wel hard moeten werken, als ik het zo optel, wordt ze 6x per week bereden, geen wonder dat je wat gas moet terugnemen.

Gewoon 1x per week naar paard 1 (kan je argumenteren dat het voor haar anders teveel wordt), en 1x naar paard 2? Want geen idee hoe je een fulltime job met dagelijks rijden + verre verplaatsingen kan combineren, ik zou het niet kunnen, zeker als je nog een huishouden te runnen hebt.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:06

Poeh ff denken. Denk gewoon zeggen dat je wilt stoppen omdat het jecteveel word en dat je het heel jammer vind omdat je het welbheel leuk vond. Maar dat je echt moet luisteren naar je lichaam

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:42

Als ik in jou situatie zat zou ik stoppen met paard 2.

Het kost veel tijd om deze 2 paarden te rijden icm de reistijd die er bovenop komt.
Daarnaast zou ik paard 1 minder gaan rijden. 6x per week is best veel en gun jezelf ook eens vrije tijd.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 22:05

Paard 1 rijd ik alleen op dinsdag/vrijdag/zaterdag en met uitzondering op zondag. Afwisselend tussen longeren/rijden/wandelen/vrijspringen hoor! Rijdt m denk ik uiteindelijk 2x pw.
De ander rijdt 2 x per week les maar dat komt m niet aan de botten want dat is echt mega recreatief.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:03

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik stoppen met paard 2.

Verder zou ik zeggen dat je het qua tijd niet meer trekt, en dat dit paard ook niet helemaal jouw type paard is.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:12

Lastig verhaal. Kun je niet regelen dat ze (dichter) bij elkaar komen te staan hihi

Ik zou stoppen met het tweede paard. Uitleggen hoe het zit. Kost te veel om het leuk te houden en dat je ook tijd nodig hebt voor jezelf.

Dat moeten ze toch wel begrijpen...

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:15

Wil je voor uitdaging gaan, dan paard 2. Wil je een wat stabieler en rustiger leerproces, dan paard 1. (en zelf zou ik dan voor paard 2 gaan, maar dat is erg persoonlijk!)

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 22:17

Haha eerder was ik voor de uitdaging gegaan, maar doordat ik angst heb opgebouwd ga ik nu voor stabiel en rust.

Voordeel is wel dat paard 2 mij ook veel leert, qua loslaten en vooral springmatig met afstanden zien en daadwerkelijk springen

Tamaraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:06

Druk! Yeb je nog wel tijd voor iets anders? :p
Als ik je verhaal lees, zie ik dat je eigenlijk al een keuze hebt gemaakt. Het kost veel tijd en het nadelen lijstje is een stuk langer dan de voordelen.
Als ik jou was zou ik zeggen dat het te veel wordt en je de tijd of energie er niet meer voor hebt, en wat je redenen verder zijn.
Maar als je het red qua tijd en er nog wel plezier aan hebt kun je het natuurlijk ook nog een tijdje aanzien. Als je met tegenzin heen gaat weet je eigenlijk al genoeg. (maar ik weet niet of je daar last van je hebt ;))

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 01:20

Myrthe2003 schreef:
ik zou stoppen met paard 2 is wel heel jammer maar ook aan jezelf denken en paard 1 bied meer kansen

Yep

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 08:17

Ik ben gestopt met paard 2! Eigenaar kon t goed begrijpen dat ik te weinig tijd had!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:46

Lijkt me een goede keus.