Toen Appie net 3 was ging ik hem verzorgen, in het begin alleen nog maar laten rennen ( want met wandelen beet hij & met longeren had ik geen ervaring). Door het laten rennen leerde hij ook de tonen; stapp, drrrraf & GAAAALOP.. Als snel zijn we begonnen met beleren, toen hadden de eigenaren mijn Instructeur die ik toen had gevraagd om te helpen. Ondertussen had ik ook al wat ervaring met longeren opgedaan, en ik was hard aan het werk om Appie te leren gehoorzamen... Hij beet, draaide tijdens longeren de andere kant op... Heb toen wel eens gedacht; ik stop ermee, t heb toch geen zin... Maar dan zei mijn moeder; Welshjes zijn pittige beestjes, Appie heb al 2 verzorgers gehad die hem in de steek lieten, je moet bewijzen dat je voor hem gaat, voor hem vecht... Als je het wint, zal hij voor je door het vuur gaan.. Dus daar ging ik weer op mn fietsie.. (10jaar)
Hij was snel zadelmak, ook omdat hij eerder zadel opgehad had, ik had er ook veel meegetraind want hij leerde het zadel kennen en ik kon ondertussen oefenen met longeren. Maar goed, de eerste paar x ging alles goed! Perfect! Maar na 3x ongeveer begon Appie zn evenwicht een beetje te vinden en begon hij te bokken, te draaien aan longeertouw toen ik erop zat..... Hij heeft mijn na getrapt, over me heen gelopen... Sterker, als hij een stap hoger gezet had had ik dit waarschijnlijk niet meer kunnen typen. Ik was er klaar mee. Durfde niet meer, ging er toch op, Appie maakte daar gebruik van en wjieewhwhwhw daar vloog ik weer! Toen besloten om er tijdelijk mee te stoppen, nog een poging gedaan, weer mislukt... Tja.. Toch ging ik daar weer, door weer en wind op mn fietsje... Ik ging kennismaken met grondwerk, de doelen van grondwerk en ging hard trainen... Behendigheidparcourtje lopen, vrijspringen,met zadel longeren, galopsbalken tijdens longeren, springen tijdens longeren... Het ging steeds beter... Na 3 jaar besloot ik er weer voor te gaan... Ik stapte op, alles ging relaxt. Maar opeens ging hij er vandoor en na 5 bokken lag ik in t hek met een geschaafde arm.. Heb toen nog me nichtje erop gezet, stuk lichter als mij en kleiner
. Ging weer n tijdje oke... En ja daar ging het weer mis...Nu ben ik weer aan het twijfelen, als je na 3 jaar vrijspringen, longeren, grondwerk iedere keer maar weer doe.. Blijf volhouden met het zadel.. En het lukt niet. De eigenaar zag mij op een van ze andere paarden, die er vandoor ging: "Je zit veeeel beter dan vorig jaar, achterover, controlen over het paard, de baas over het paard, waarom ga je niet op Appie?" Eerst had ik iets van; achja ken t mij was schelen, wie is hier nou de baas, je gaat toch niet verliezen na zoveel strijden gewonnen te hebben? Maar later dacht ik; ik ben te zwaar en wat als ik er afkletter en er gebeurd wel iets ergs?
Reactie eigenaar: "Voor het beleren (1\2x in de week) ken je er nog op, maar als het later echt om het rijden gaat is het verstandig om het op 50 kg te houden.."
Reactie moeder: "Je moet gewoon gaan stappen, iedere x maar weer.. Later stukje draven, paar meter... En weer stappen..
Reactie sommige bokkers: Als hij je eraf gooit moet je hem afstraffen!
Reactie instructeur: Zweeppie erbij, geeft je m ram met die zweep... (Ikke; ja maar dan gaat ie harder bokken
)Reactie eigenaar: Ja je moet m eigenlijk afstraffen,
Reactie moeder: Hoe kunnen mensen zo met hun paard omgaan? Slaan schoppen, zwepen?
En ja.. Nog even reactie nichtje: Ik weet niet of ik er nog op durf...
Ja en nu zit ik op het punt: Wat doen in geval van bokken, vandoor gaan? Moet ik er nog op gaan? Wat moet ik doen, hoe pak ik het aan? Moet ik wel doorzetten?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen... ik heb nog nooit zoveel getypt...
Voor foto's, ZIE mijn profiel...

BELEREN 2 JAAR GELEDEN

Beleren dit jaar nog..
[/quote]

Welshjes zijn juist perfecte kinderponys. Kom anders hier maar eens kijken, zelfs hengstje is geweldig met kids.