Oke dit moet ik gwn even kwijt. Al een tijdje ben ik op zoek naar een verzorgpony, alleen iedereen vraagt vergoeding.. Nu ben ik daar eens over aan het nadenken en bedenk ik me, Dat ik dan eigenlijk geld moet krijgen. Je koopt een paard en je hebt geen tijd, dus ''huur'' je soort mens in. En dan moet je toch juis blij zijn dat je iemand hebt gevonden ? En dat jij toch zonder zorgen(Meestal!) kan werken? Terwijl je verzorgster/bijrijder heel erg zijn best doet (Meestal!) En oke, ik snap wel het paard moet eten, drinken enz. maar daar kies je voor, om een bijrijder te nemen. Hoe denken jullie hierover?
Gebruik de zoekfunctie eens, er zijn al heel veel topics hierover
Jibbel
Geplaatst: 16-08-14 13:44
Hier zijn echt al zóveel topics over..
Het is niet altijd zo dat de eigenaar geen tijd heeft en daarom een bijrijder wil. En ook niet iedere bijrijder is dermate goed geschoold dat mijn paard er beter van wordt. Dus nee, een bijrijder hoeft zeker niet betaald te worden.
Gruis
Geplaatst: 16-08-14 13:48
Het ligt puur aan de kwaliteit van het paard of de ruiter. Heb je bijvoorbeeld een paard dat hoog ik de sport loopt, en een bijrijder kan daar veel van leren, dan is het logisch dat de bijrijder betaald. Hetzelfde geldt meestal voor recreatiepaarden: ook hierbij moet de bijrijder betalen, omdat het aanbod van bijrijders nou eenmaal een stuk groter is dan de vraag ernaar. De enige situatie waarin een bijrijder betaald zou moeten krijgen is wanneer deze echt op hoog niveau rijdt en het paard dus iets kan leren en nog meer waard kan maken.
Wij hebben een bijrijder omdat we het zonder lastig kunnen betalen. Zij betaalt ons omdat zij op mijn paard mag rijden en mijn zadel en hoofdstel gebruiken mag. Het is eigenlijk een soort van één persoons manege. Een manege betaalt zijn lesklanten toch ook niet omdat zij hun paarden beweging geven?
Als de verzorger niet rijd en daar is om stallen te mesten, te voeren, terrein schoon te maken etc. En daarnaast paarden mag poetsen, dan vind ik dat ze betaald moeten worden maar dan ben je eigenlijk een stalhulp.
Ben je een bijrijder en doe je daarnaast die werkzaamheden, dan vind ik dat er niet betaald moet worden. Niet door bijrijder en niet door eigenaar.
Kom je alleen om een paard te rijden en de normale werkzaamheden te doen, dan vind ik dat je als bijrijder moet betalen.
Maar dat moeten eigenaar en bijrijder/verzorger eigenlijk helemaal zelf uitzoeken met z'n 2e.
Ik heb een ruin met talent .Hij staat op een 5 sterren accomedatie .Ik zorg voor alle spullen ,trailer smid en DA ...Ook regel ik alle supplementen .Ik zorg ervoor dat hij in top conditie is .Ik regel dus eigenlijk alles .Ik betaal de helft van de startkaart en betaal ook mee aan bv clinics dan doen we ieder de helft bv ..Ik vraag aan mijn bijrijder (die eigenlijk de enige is omdat ik door lichamelijke klachten niet meer kan en durf te rijden op dit hoog sensibel paard ) een bijdrage .Zij mag hem zo vaak rijden als ze wil en heeft de vrije hand daarin.Het enige dat ik vraag is 100 euro voor bijlegging in stalkosten .In ruil daarvoor heeft zij een eigen paard en ik kan mijn eigen fok product toch groomen op deze manier dus het mes snijdt aan beide kanten .
Het ligt eraan wat jij als verzorgster of bijrijdster doet. Wordt je ingehuurd ( dus ervoor gevraagd), of ben je het zelf gaan vragen? Leer jij veel van het paard of kan jij het paard wat bijleren? Of ben je meer een groom. Dat kan er allemaal vanaf hangen of je wel/ niet betaald/betaald wordt. De eigenaresse van mijn verzorgpaard betaald mij niks en ik haar niks, ik help haar en zij mij eigenlijk ook (ervaring op laten doen)
Marocje
Geplaatst: 16-08-14 16:18
Voor een 'simpele' ruiter die mijn pony net zoals ik (of beter) kan rijden, ben ik bereid haar lessen te betalen. Rijd je niet goed, kom je er of niet op, of ik moet een band me je hebben (als in vrienden, buren oid)
Ik ben niet op zoek naar een bijrijder, maar gun het ook iemand om plezier met een paard te hebben. Ik heb alleen dan best veel eisen, dus je komt er niet zomaar bij of zelfs op..
Als ik ervoor betaal iemand erop te laten, dan moet er wel iets bijzonders zijn: of mijn instructrice die hem eens wil voelen.
Betaald krijgen is in mijn ogen alleen als je het paard echt beter maakt of inrijd, anders niet betaald krijgen of eventueel een bijdrage betalen (als je heel veel van het paard leert).
Er zijn al enorm veel topics over, maar ik ben van mening dat de eigenaar niet mijn hobby hoeft te financieren. Anders is het niet bijrijden maar trainen, en dan moet je imo flink wat in je mars hebben.
Dus ja, ik betaal voor mijn bijrijdpaard en dat vind ik eigenlijk heel normaal.
De meningen blijven daar verdeeld over. Ik kan me goed voorstellen dat iemand geld vraag zeker als je op een pension stalling sta en zelf daar een hoop geld voor betaalt ik zou de hobby van een ander niet willen sponseren als daar niets tegenover staat
Je kan het van twee kanten bekijken. Als jij zelf een betere ruiter bent dan de eigenaar en het paard traint voor diegene kan je ervoor betaald krijgen. Aan de andere kant kan je ook zeggen dat jij op het paard mag rijden en daardoor geen kosten hebt bij een manege om te lessen. Een gratis bijrijdpaard scheelt jou dus geld. Maar er zijn ook eigenaren die zeggen dat jij de spullen gebruikt die daardoor slijten en vervangen moeten worden, dus dat je daarvoor een bijdrage levert. Of een bijdrage aan de stallingskosten in ruil voor dat je gratis kan rijden. Ikzelf heb nog nooit hoeven betalen voor bijrijdpaarden en heb er in sommige gevallen ook betaald voor gekregen (als ik paarden op wedstrijd uitbracht voor de eigenaar, waar deze baat bij had voor de verkoop). Ik zou dus ook niet zo snel een bedrag willen betalen, maar iedere eigenaar kan dit zelf bepalen natuurlijk.
nontie
Geplaatst: 16-08-14 21:28
Ik, (verzorger), betaal hoefsmidkosten en mijn eigen lesgeld. Ben de enige die hem rijdt, 5 dagen per week, en vind persoonlijk dat ik te weinig betaal. Onlangs heeft eigenaar een springzadel gekocht (weliswaar 2e hands van een kennis, maar toch) en gaan binnenkort vzh-zadel inruilen voor een dressuurzadel. Persoonlijk vind ik dat ik moet meebetalen hieraan, maar dan krijg ik het geld net zo hard weer terug in mijn handen gedrukt. Dus als tegenprestatie pas ik wel eens op hun hond en pas ik eigenlijk mijn planning op hun aan.
het paard is van de eigenaar en jij gebruikt het paard, dus eigelijk hoort de bijrijder dan te betalen
Brainless
Geplaatst: 17-08-14 11:59
Ik heb geen bijrijder/verzorger nodig en bij mij hoeft niet betaald te worden. De verzorging doe ik volledig zelf. Dus mijn bijrijder kan komen en gaan wanneer ze wil en hoeft geen stallen te mesten en paarden te voeren.
Als ik op vakantie zou gaan en iemand voor bv 2 weken nodig heb die mijn beesten thuis verzorgt zou hij/zij hier natuurlijk wel voor betaald worden.
Ik laat mijn paard nu 2x per week rijden door mijn instructrice. Daar betaal ik uiteraard per uur voor. Iemand anders dan een "professional" zou ik niet betalen om op mijn paard te rijden.
Mijn bijrijdster helpt mij, dus ik betaal haar... Lijkt me logisch.
Het is MIJN keuze om een pony te hebben en mijn keuze dat ik wil dat hij meer loopt waar ik niet altijd aan toe kom, dus MIJN probleem... Waarom zou dan iemand anders daarvoor moeten betalen? :S
+Als ik voor iets betaal, vind ik ook dat ik bepaalde rechten zou hebben. (niet dat nu niets in overleg gaat ) maar dat is dus de reden waarom ik ook geen betalende bijrijder wil..