Betalen Verzorgpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Betalen voor Verzorgpaard?

Ja
16 (25%)
Nee
20 (32%)
weinig
6 (9%)
in goed overleg
20 (32%)

Totaal aantal stemmen: 62

Toothless

Betalen Verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 18:49

Even vooropgesteld: Ik wil dat dit geen reltopic word! Ik wil hier alleen maar mijn vraag stellen, ja ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niks vinden. Mocht iemand wel een topic weten dan lees ik dat graag!

Mijn vraag:

Oké nou, in de paardenwereld schijnt het heel normaal te zijn om als verzorger te betalen voor het paard. Nu is mijn mening: Jij verleent diensten voor een ander, in de normale wereld hoort dan de verzorger toch betaalt te krijgen? Ikzelf heb ook een tijdje betaalt voor een verzorgpony en dit is mede door geld uit de hand gelopen.

Ik wil hier niet mee zeggen dat betalen slecht is, maar ik zou het bijvoorbeeld beter vinden dat een verzorger een keer in de maand iets koopt voor de pony of paard, of een keer in de maand meebetaald aan het voer, of een zak wortels koop of iets dergelijks.

Zelf vind ik het een beetje omgekeerde wereld als je hier een beetje nuchter tegenaan kijkt.

Ook geven eigenaars vaak de rede: Dan is het een zekerheid dat je komt. Waarom moet dit opgelost worden met geld? Op een manege betaal je ook maar soms komen mensen dan ook niet. Ik wil eigenaren niet in kwaad daglicht zetten, omdat ik ook een hele aardige eigenaresse heb gehad bij een verzorgpaard, en daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad en met de pony waar ik voor betaalde wel...

Nu wil ik ook vragen: wat vinden jullie een redelijke prijs? Ik vind bijvoorbeeld voor alleen een buitenbak, een paar balken en uitwijkmogelijkheden 50,- al best veel geld! Ik vind dat je betaalt voor de faciliteiten en voor het rijden. Zou ik ivm kreupelheid niet kunnen rijden, vind ik ook dat ik minder hoef te betalen. Of als ik 2 weken op vakantie ga dat ik ook maar de helft hoef te betalen. Wel zo eerlijk toch?

Ik wil zowel meningen van verzorgers als eigenaren horen alsjeblieft.

Nogmaals maak hier alsjeblieft geen reltopic van en houd het volwassen! Ik wil hier gewoon een creatieve discussie van maken. Ruzie maken kan via de betreffende personen via pb!

Groetjes!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Betalen Verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:51

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 18:54

Oh dankje! Ik had het gegoogled maar kon niks vinden, echter geven deze topics niet antwoord op al mijn vragen :D toch bedankt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:56

Het is een eindeloze discussie. Why bother?

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 18:57

Omdat ik het dus omgekeerde wereld vind, ik zou graag antwoord krijgen op mijn vragen, en daaruit misschien een creatieve discussie

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:59

Ik heb ook twee vaste bijrijders voor mijn paard. Ze hoeven niet te betalen, want ze helpen mij uit de brand.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:59

Je levert als verzorger diensten, je levert als eigenaar een hobby...
Mijn verzorgers hebben nooit betaald overigens

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:01

Ik ben zelf bijrijder en hoef niet te betalen. Alleen mijn lessen. En ik koop de snoepjes als ze op zijn.

Mest wel uit en zet voer klaar. Er is een giga buitenbak en wei. Meer niet. Heb dus weinig faciliteiten.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 19:01

Nee daarom, maar zouden jullie het wel reëel vinden dat een verzorgster eens in de zoveel tijd iets koopt voor je paard?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:03

Ik koop dus de snoepjes en heb peesjes gekocht en een nieuw western pad. Gewoon omdat ik dat leuk vind. :D Vind de eigenaresse prima.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:03

Hoe kun je niks gevonden hebben? :D deze discussie duikt eens in de zoveel tijd weer op, zie bovengenoemde topics

Meestal komt het vaak grofweg op het volgende neer:
- Als je wordt "aangenomen" om het paard te verbeteren dan vindt men het normaal dat je daar niet voor betaalt en misschien zelfs voor betaald wordt
- Als de eigenaar van het paard jou vooral een kans biedt om het paard te rijden, dan vindt men het normaal dat je wat betaalt om bij te dragen in de kosten

Ik betaal zelf €60 pm en hoef daar in principe niks voor te doen qua klusjes, dus ik betaal voor het tot mijn beschikking hebben van de pony. Hiervan krijg ik ook nog les van de eigenaresse dus ik vind dat ik het getroffen heb :)

Edit; wat betreft het af en toe wat kopen, dat doe ik alleen omdat ik het zelf leuk vind, niet omdat de eigenaresse het vraagt. De kosten van de inentingen delen we overigens wel, omdat we beiden wedstrijden rijden
Laatst bijgewerkt door Corelli op 10-08-14 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:04

Een verzorgster hoeft niks te kopen voor mijn paard, ook geen wortels want die zijn ongezond. Ik heb een megagaaf en braaf paard dat super kan lopen, daar zou ik wel een bedrag voor vragen.

Maar als ik een paard of pony zou hebben waar je niet heel veel (meer) mee zou kunnen zou ik dat niet doen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:05

Waarom geeft het topic ''tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis'' geen antwoord op je vragen ?
Dat topic is 193 pagina's lang en alles is al uitgekauwd daarzo.

elenaMM77

Ik denk dat het een beetje een wederzijdse dienst is..

als verzorger/bijrijder heb je een paard dat je (voor je gevoel) toch een klein beetje als het jouwe beschouwd, ook al is het van iemand anders. In die optiek kun je zeggen, je betaalt een kleine bijdrage voor de 'exclusiviteit'..

als ik dan echter zie dat er bedragen wisellen bijvoorbeeld 80 euro voor 2x per week of 100 voor 3x per week.. Vooral nog met de opmerking: dat is dus maar 10 euro per keer.. Dan gaan bij mij mijn nekharen overeind staan. als ik wil betalen per keer, dan kan ik net zo goed iedere dag een pony op een manege huren toch? en het is nogal duur als je het op die manier stelt.. Voor 10,50 per uur heb ik in een kleine manegeles een zeer goede instructrice. 10 euro per keer vrij rijden zou ik behoorlijk over de top vinden.

Voor puur verzorgster (zonder rijden) geld vragen vind ik ook over de top, immers diegene neemt je een deel van het werk uit handen (ook al moet je soms wat overdoen omdat iemand de fijne kneepjes niet kent.. je paard heeft wel aandacht).

Ik ben zelf iemand die niet van 'opstappen en wegrijden, afstappen en in het land gooien' houdt.. Ik ben graag op stal. vind het een prima work-out om een stalletje uit te mesten, boel even aan te vegen of de wei na te lopen.. Naast natuurlijk een goede band opbouwen met het paard door simpele dingen als uitgebreide poetsbeurt.. naverzorging, grondwerk, stukje wandelen, gewoon tijd bij het paard doorbrengen.. Ik voel mij flink opgelaten als niets daarvan erbij zou horen..

maar ik ben ook geen slaafje natuurlijk.. ik vind de tegenprestatie van helpen met veel voorkomende klusjes en dingen mede een vergoeding voor het eventuele rijden.. dat daar misschien nog een kleine bijdrage bijkomt omdat iemand krap zit, of omdat ze zelf het paard niet zou berijden, ok.. maar ik betaal geen vermogen om te mogen werken.. zo werkt dat niet.. zelfs een slaaf hoefde niet te betalen om aan het werk gezet te worden (hij/zij kreeg er geen inkomsten uit..).

Het argument 'als je betaalt, dan kom je tenminste' vind ik persoonlijk een kul argument.. dat werkt misschien voor een pennymeisje met een bijbaantje, of waarvan de ouders betalen.. maar ik ben 36,
ik kan het bedrag indien nodig best opbrengen. En als ik niet kan, ziek ben of het gewoon echt niet naar mijn zin hebt (dat geef ik dan wel heel duidelijk aan met alle kansen om iets uit te praten), dan kom ik echt niet, of ik nu al betaald heb of niet.

Als je moet uit moet leasen of een bijrijder moet zoeken uit financieël oogpunt dan kan ik een grotere bijdrage nog begrijpen. al weet ik niet of ik daarop zou ingaan.. immers dan is de kans ook groot dat er issues gaan komen met DA die geld kost, zadel, voer etc.. Ben niet te beroerd om bij te dragen.. maar als je zo afhankelijk bent dat je die extra kosten nodig hebt, weet ik niet of ik het aan moet moedigen om het paard te houden.

Zelf vind ik een bijdrage rond de 50 euro per maand netjes.. meer moet het niet gaan kosten of het moet echt een kans zijn die je niet kunt laten lopen..

maar liever zie ik het zoals het vroeger ging.. Een eigenaar die blij was met een helpende hand, en een verzorger die blij was met het feit dat ze een paardje onder handen had waar ze mee aan de slag kon..
Wederzijdse tevredenheid valt in mijn ogen niet in geld uit te drukken..

luffwinny

Ik vind dat het van de situatie afhangt . Iemand die een bijrijder wil omdat die het amper kan betalen vind ik raar, net zoals mensen soms wel €100 durven te vragen voor twee keer rijden in de week. Wij hadden zelf een bijrijder en die betaalde €50 per maand , ze mocht er alles mee doen en beschouwen als eigen paard en overal gebruik van maken. Ze heeft een jaar verzorgd en toen hebben we het paard aan haar gegeven omdat ze er zo gek mee was. Wij vroegen toen €50 omdat ze ook gebruik maakte van stapmolen , bak en mijn spullen. Anders zou het ons geld kosten om haar als verzorgster aan te nemen en hadden we net zo goed geen verzorgster kunnen nemen .

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:06

Ik rij het paard omdat de eigenaresse weinig tijd heeft met gezin en werk. Dus ik help haar en geef het paard de aandacht die het anders tekort komt. We helpen elkaar dus. :D

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:06

Ik heb mijn bijrijders ook nooit wat laten betalen.
Ook onder het mom van, dan hebben ze niets te eisen.

Zoals het er staat lijkt het misschien negatief, maar zo bedoel ik het niet.

Ik heb een bijrijder altijd gezien van ik heb iets waar jij graag gebruik van wil maken.

En betalen voor een bijrijder ?! :n

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:09

Ik heb een verzorgster die maandelijks een (klein) bedrag betaalt, maar ik denk ook dat het van 2 kanten bekeken moet worden:
mijn verzorgster heeft rijtechnisch weinig ervaring en heeft nu een goed paard onder haar billen waarvan ze veel kan leren. Ik begeleid haar regelmatig (les dus) en ook leert ze alle ins en outs van het verzorgen van paarden. Veel zwaar werk hoeft ze niet te doen, maar ze voert wel regelmatig en gaat meestal met me mee op concours of naar les (vindt ze zelf ook leuk). Ik steek er veel tijd en energie in, met liefde trouwens. Het geld dat ze betaalt komt in de paardenpot, dus wordt ook weer besteed aan voer of spullen.

Aan de andere kant heb ik ook regelmatig paarden voor anderen gereden en daar kreeg ik geld voor, maar alleen omdat ik de paarden iets kan leren of ze kan klasseren voor verkoop, waardoor de eigenaar er uiteindelijk beter van wordt.

In beide gevallen is het in evenwicht, en in dat geval is er denk ik geen enkel probleem. Al lees ik soms wel bedragen die aan verzorgsters worden gevraagd waarvan ik denk, eigenaar verkoop dan je paard als je er zelf niet voor wilt betalen blijkbaar.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 19:11

elenaMM17, ik vind jou perspectief een heel goed antwoord! Dankjewel :)

KarinLF: Ik bedoelde betalen voor een bijrijder een beetje metaforisch, onder het mom van: iemand verleent diensten, dan is het toch omgekeerde wereld om die 'iemand' te laten betalen

Bellatrix: Dat vind ik ook! Je helpt een eigenaar uit de brand en jij hebt een paar keer in de week lol met je knol!

En inderdaad ik zie het ook zoals het 'vroeger' ging, ookal kom ik niet uit die tijd :D

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 19:13

Murosch schreef:
Ik heb een verzorgster die maandelijks een (klein) bedrag betaalt, maar ik denk ook dat het van 2 kanten bekeken moet worden:
mijn verzorgster heeft rijtechnisch weinig ervaring en heeft nu een goed paard onder haar billen waarvan ze veel kan leren. Ik begeleid haar regelmatig (les dus) en ook leert ze alle ins en outs van het verzorgen van paarden. Veel zwaar werk hoeft ze niet te doen, maar ze voert wel regelmatig en gaat meestal met me mee op concours of naar les (vindt ze zelf ook leuk). Ik steek er veel tijd en energie in, met liefde trouwens. Het geld dat ze betaalt komt in de paardenpot, dus wordt ook weer besteed aan voer of spullen.

Aan de andere kant heb ik ook regelmatig paarden voor anderen gereden en daar kreeg ik geld voor, maar alleen omdat ik de paarden iets kan leren of ze kan klasseren voor verkoop, waardoor de eigenaar er uiteindelijk beter van wordt.

In beide gevallen is het in evenwicht, en in dat geval is er denk ik geen enkel probleem. Al lees ik soms wel bedragen die aan verzorgsters worden gevraagd waarvan ik denk, eigenaar verkoop dan je paard als je er zelf niet voor wilt betalen blijkbaar.

Helemaal mee eens! Als het nou een onervaren ruiter is die nog veel moet leren, ala dan zou ik ook wel betalen. Tuurlijk kan elke ruiter nog bijleren, maar ik ben zelf wel iemand die goed zelfstandig kan rijden. Dus als jij het zo stelt, dan snap ik de bijdrage wel, maar inderdaad, sommige mensen vragen bedragen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:14

Ik maak onderscheid in verzorgpaard en bijrijdpaard.

Als je niets anders mag dan mesten en andere klusjes doen, dan snap ik dat je niet blij bent dat je moet betalen. Ik zou dat ook niet doen.

Op het moment dat er gereden mag worden, ga ik tegenwoordig (is in het verleden anders geweest en dat is gruwelijk misbruikt) een bijdrage vragen en dat gaat niet minder zijn dan een halve boxhuur. Waarom? Omdat ik als eigenaar het risico loop dat er iets met mijn paard gebeurd waardoor hij of zij hele lange tijd uit de roulatie is, in het ergste geval nooit meer bereden kan worden of ingeslapen moet worden. Ik heb de kosten van dierenarts, verzekering, harnachement. En eventueel kosten voor correctie als er serieuze fouten in zijn gereden. Als jij ergens op een manege gaat rijden, dan betaal je daar ook voor. Van een eigen paard kun je veel meer leren. Zint het je niet dat je moet betalen, dan draai je om en zoek verder.

Het enige moment waarop ik eventueel betalen zou voor iemand die op mijn paarden rijdt, is als ze er bewezen beter van worden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-08-14 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:14

Toothless schreef:
elenaMM17, ik vind jou perspectief een heel goed antwoord! Dankjewel :)

dank je..

nu hopen dat ik hier ooit nog wat in de omgeving vind.. het is hier helaas dun gezaaid met de opties.
maar goed.. binnen nu en een jaar gaan we waarschijnlijk wat centraler wonen..

ik zoek nu met name om extra ervaringen op te doen omdat ik na mijn verhuizing zoetjes aan op zoek wil naar een eigen paard of pony en daar wat meer kennis voor wil opdoen (zoek dus ook naar de mogelijkheden om de basiskennis van stalmanagement etc op te doen.. ervaringen met jongere en of lastige paarden.. zo breed mogelijk)..

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 19:18

ik zoek ook alweer een tijdje een leuke verzorgpony met een eigenaar die er ook zo over denkt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:19

Simpelweg de regel van vraag en aanbod. Omdat er meer mensen zijn die een verzorgpaard zoeken dan dat er verzorgpaarden zijn kun je geld vragen aan een verzorger. Was het andersom kon je geld vragen als verzorger...

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 19:22

secricible schreef:
Simpelweg de regel van vraag en aanbod. Omdat er meer mensen zijn die een verzorgpaard zoeken dan dat er verzorgpaarden zijn kun je geld vragen aan een verzorger. Was het andersom kon je geld vragen als verzorger...

de verzorgers wereld zit dus ook een beetje in de crisis :Y)