Wie is aansprakelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poek

Wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 18:41

Sorry modjes als het ergens anders hoort

Sinds kort heb ik een verzorgpony, waar ik echt heel blij mee ben! Maar wat als er nou iets gebeurd? Bijvoorbeeld ik ga rijden en de pony raakt dan kreupel. Wie is dan aansprakelijk (als hier geen afspraken over zijn)?
Dit is iets waar mijn ouders over begonnen en ik ben toch wel een beetje benieuwd.

CoRiNa1983

Re: Wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:44

De eigenaar is verantwoordelijk voor zijn dier althans zo is het mij altijd verteld.

Ik ben eigenaar en heb zelf een extra verzekering bij mijn paard voor mijn bijrijder als haar iets overkomt b.v.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 19:00

Dus als het paard kreupel wordt en de da erbij wordt gehaald, kan de eigenaar niet zeggen; jullie betalen die rekening, want het is jou schuld. ?

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:03

Ik denk zelf dat de eigenaar ook aansprakelijk is en zeker als het op eigen grond is. Maar verder zou ik het eigenlijk ook niet weten haha. Gelukkig nog nooit wat (ernstigs) gehad.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:08

Als er iets gebeurt met het paard, zal de eigenaar in principe gewoon zelf voor de kosten moeten opdraaien. Het is niet zo dat jij als verzorgster sowieso aansprakelijk bent als er iets gebeurt terwijl jij met het paard bezig bent. Het wordt een ander verhaal als jij hele gekke dingen met het paard doet (zoals racen in een weiland vol met kuilen, om maar iets te noemen). Als hij dan geblesseerd raakt, heb je kans dat de eigenaresse jou wel aansprakelijk zal proberen te stellen. Maar zolang jij netjes met het paard omgaat en er ook niets in een contract met jou en de eigenaresse staat over de aansprakelijkheid, zit je redelijk veilig. :j

Als het paard jou verwondt (je valt eraf of hij schopt je), is de eigenaresse daar in principe aansprakelijk voor, maar daar gaat het je in dit topic volgens mij niet om hè?

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:16

Omdat de eigenaar aansprakelijk is, is het handig om vooraf duidelijke afspraken te maken wat je wel en niet kunt doen.
Hiermee voorkom je dat er gebeurt wat Appelflapje schetst.
Destijds heb ik een contract ondertekend. Het hoeft niet heel formeel, als je maar weet dat er geen verrassingen achteraf zijn, omdat je allebei een andere verwachting had.
De eigenaar blijft aansprakelijk, maar een welles/ nietes situatie is bijna net zo erg.
Misschien kun je hier iets mee.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 20:27

Appelflapje, maar wat als ik gewoon ga rijden in de bak, eigenaresse is er niet bij en pony wordt kreupel. Eigenaresse zal nooit weten of ik gekke dingen heb gedaan of niet. Ze moet mij dan op mijn woord geloven (pony staat ook op een redelijk rustige stal, dus veel mensen zullen er niet zijn). Maar wat als ze dat niet doet? Moeten wij dan alsnog de kosten betalen?

Duckydive, contract gaat me net iets té ver. We gaan het hier nog wel over hebben met de eigenaresse (voor hetzelfde geld wil zij een contract).

Verder denk ik niet dat zo'n welles/nietes situatie gaat voorkomen, aangezien de eigenaresse een hele lieve vrouw is. Echt geen kwaad in zich. Maar je weet maar nooit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:49

Ligt inderdaad bij de eigenaar. Ik denk dat het voor de eigenaar ook bijna niet te doen is omdat op de verzorger te verhalen. Je hebt niet zomaar een bewijs dat het komt door toedoen van de verzorger.
Het is vaak toch woord tegen woord.

Je kan het natuurlijk altijd vooraf bespreken. Maar dingen kunnen gebeuren paard kan kreupel worden mocht dat zo zijn denk ik dat de meeste eigenaren het gewoon op prijs stellen dat je voor het paard zorgt. Zoals bijvoorbeeld afspuiten, aan de hand gaan stappen. Denk dat je ook best wel een nare situatie kan voorkomen als je eerlijk bent.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:25

Zolang een contract niet bij de notaris is vastgelegd is ie naar mijn weten niet echt rechtsgeldig.
Maar zodra er iets gebeurd en het is de schuld van de verzorgster / bijrijder, vind ik het wel zo eerlijk dat ze in de kosten gaan meedragen.
Maar negen van de tien geven zich in dat geval niet thuis.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:56

Ik heb met de baas van mijn leaser de afspraak dat wanneer de pony gewond raakt het zijn verantwoordelijkheid is en wanneer ik gewond raak het mijn verantwoordelijkheid is. Natuurlijk word er wel van me verwacht dat ik super voorzichtig ben maar dat spreekt voor zichzelf :D

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:59

Ik heb mijn verzorgster & haar ouders een contract laten ondertekenen, dat als er door haar toedoen mijn pony iets overkomt, dat ik de kosten op haar verhaal.

Als zij letsel krijgt door bijv. een val oid dit op eigen risico is.

Officieel ben je als eigenaar aansprakelijk..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:17

idd als eigenaar ben je aansprakelijk.
Monster ik vraag me af hoe je wilt bewijzen dat een blessure van je paard door toedoen van de bijrijder is gebeurd...

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:25

Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Als het paard kreupel is is dat daarom ook de kosten van de eigenaar. Ik denk alleen dat als iets echt heel erg dom of opzettelijk gebeurd dat het een ander verhaal word.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:59

max66 schreef:
idd als eigenaar ben je aansprakelijk.
Monster ik vraag me af hoe je wilt bewijzen dat een blessure van je paard door toedoen van de bijrijder is gebeurd...

Dan zal ik er toevallig bij moeten staan, maar ik hoop dat mijn verzorgster wel zo eerlijk is dit toe te geven mocht het zo zijn.