Helemaal niet blij met verzorgsters, graag jullie advies..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eight

Helemaal niet blij met verzorgsters, graag jullie advies..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 15:32

Hallo Bokkers,

Ik moet even mijn verhaal kwijt.. De titel is een beetje raar maar het zit zo,
Al elf jaar hebben wij onze merrie en sinds een aantal jaar hebben we een eigen stukje grond en hebben we er een ruin bij gekocht. Deze is inmiddels door ons zelf beleerd. Nu is hij nog hartstikke jong en kan af en toe zo enthousiast reageren dat het gevaarlijk is. Wij gaan dan ook voorzichtig met hem om, het is verder een hartstikke goedzak.
Wegens mijn studie kan ik nog maar een á twee keer per week rijden op de paarden. Ik ga er wel om de dag heen om ze te borstelen en mijn vader voert ze. Nu vinden mijn ouders het erg jammer dat er niet zo heel veel met de paarden gedaan wordt. Dit begrijp ik natuurlijk, en zij begrijpen ook dat ik een druk leven heb met school, werken en sociale contacten. Dit is al een aantal jaar aan de orde. Nu was ik samen met mijn vader twee weken terug naar de dieren om te voeren toen er twee meisjes van een jaar of 13/14 in paardenkleding verdacht snel wegfietste van onze grond af. Dit stond mij al niet echt aan, ik vind het niet fijn als er anderen op onze grond komen bij onze dieren, die hebben daar namelijk niets te zoeken. Bij terugkomst zagen we dat er een briefje aan de paal gebonden zat. Hier stond op wie de meisjes waren en dat ze onze paarden al een poosje in de gaten houden en er graag voor zouden willen zorgen. Mijn eerste reactie was natuurlijk nee, omdat: de ruin nog heel jong is en onbetrouwbaar, veel meisjes van rond die leeftijd nog geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben (uitzonderingen daargelaten), ik heel bezorgd ben over mijn dieren en ik dus liever niet heb dat er anderen aan zitten als ik er niet ben. Mijn ouders hebben het er over gehad en hebben besloten contact op te nemen met de ouders van de meisjes. De eerste keer dat ze kwamen moest ik werken maar was mijn moeder mee geweest, ze vertelde dat de meisjes goed opgevoed waren en redelijk rustig, een beetje net zoals ik vroeger was. Echter, zo verlegen als bij de eerste ontmoeting zijn ze maar even geweest. Bij het poetsen van de paarden heeft de ruin een van de meisjes een flinke kopstoot gegeven, bloedneus en ze hebben hem alleen achter gelaten. In de tussentijd heeft hij mijn poetskoffer leeggehaald, alle snoepjes opgegeten en de borstels flink in de grond gestampt. Ik moet mijn spullen zelf kopen en ik ben er dan ook heel zuinig op. Gisteren toen in de paarden wilde borstelen zag ik tot mijn verbazing dat de hele koffer nat en vies was. Ze hadden de borstels blijkbaar geprobeerd schoon te spoelen? En zo terug in de koffer gelegd. Hier was ik al niet heel blij mee. Vervolgens zie ik op de facebook van de meisjes foto’s staan van mijn paarden (dit vind ik op zich niet eens een heel erg probleem) maar ook foto’s waarbij ze opgejaagd worden. Hier ben ik absoluut niet blij mee. Verder heeft mijn vader gezegd dat ze op de merrie wel een rondje mogen stappen, stappen werd echter al snel draven onder het mom: ‘dat deed ze uit zich zelf!’. Ik zag op de facebook van de meisjes verder ook foto’s van stijgerende shetlanders, en mijn vader heeft ze gezegd dat ze dat absoluut niet mogen doen bij onze paarden. Ik blijf er geen goed gevoel bij hebben en ik heb het idee dat zodra we ze alleen gaan laten, ze dingen gaan doen die van ons niet mogen. Verder ben ik gewoon hartstikke jaloers, ik vind het verschrikkelijk ze aan mijn meisje mogen zitten. Mijn vader heeft beloofd dat ze volgende week mogen rijden met zadel op de merrie (als ik er bij ben) nu kreeg ik een privébericht van een kennis, dat een van de meisjes had gezegd dat ze op de ruin mogen rijden, dit is totaal niet waar?
Lieve bokkers, ik voel me er al een paar dagen niet goed van. Wat zouden jullie doen? Mijn vader weet niet echt dat ik er zo mijn twijfels bij heb en misschien ben ik wel gewoon verschrikkelijk onvolwassen en jaloers dat ik er zo over denk.. Daarom wil ik graag weten hoe jullie er tegenover zouden staan als jullie mij waren. Misschien til ik er gewoon veel te zwaar aan..?

Groetjes!
(Ik heb geprobeerd het topic goed te plaatsen, mocht het toch fout staan excuses!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:35

Ik zou met de meisjes gaan praten. Gewoon even regels doornemen en evt een contractje laten ondertekenen met handtekening van de ouders.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-13 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Helemaal niet blij met verzorgsters, graag jullie advies..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:36

-> PP

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 15:39

Ik ben dus heel bang dat de dingen gaan doen met de paarden als wij er niet zijn die niet mogen.. Dingen die ik dus niet direct op zal merken.
En mijn vader vind het leuk dat er nu weer wat meer met de paarden gedaan wordt.. Ik ben bang dat hij boos op me zal worden als ik vertel dat ik het niet fijn vind.
Verder zijn de paarden van mijn ouders en heb ik er dus eigenlijk weinig over te vertellen..

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:39

Ik snap heel goed dat je het niet leuk vind als een ander aan je paarden zit en zeker niet op die manier.
ik zou iemand zoeken van 18+ die al ervaring heeft met jonge dieren.

ik ben zelf 15 en mag nu sinds 13 juni een prachtige merrie verzorgen en die is ook niet super lief maar ik doe er ook geen rare dingen mee.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:39

Lastig! Kan een van jouw ouders er niet bijblijven om het in de gaten te houden? Of een vriendin die je vertrouwd? Of een van hun eigen ouders en daar goede afspreken mee maken? Ik zou ze als je er geen goed gevoel bij hebt niet zonder toezicht bij je paarden laten!
Kan je niet nog een keer rond de tafel en duidelijk maken wat je wel en niet wil?

anders andere verzorgster zoeken waar je wél een goed gevoel bij hebt.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 16-09-13 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:40

Volgens je profiel ben je 19, en zou je door je ouders moeten worden gezien als een volwaardige gespreksparther, dus ga het gesprek met je ouders aan. Overleg met hen wat hun verwachtingen van verzorgsters zijn en wat de jouwe zijn. Stel - als dat niet al te ver uiteenloopt - wat regels op waar de "verzorgsters" zich aan moeten houden en zorg er voor dat er minstens 1 van jullie bij is als de meisjes weer komen, zodat ze wat wegwijs kunnen worden gemaakt.

Zo te lezen ben jij degene met de ervaring met paarden, en niet zozeer je ouders of de meisjes, aan jou dus de taak om ze op te voeden en te begeleiden. Als je dat helemaal niet ziet zitten, vertel dat dan aan je ouders maar houdt er rekening mee dat je ouders een ander belang bij de paarden hebben dan jij. Zij draaien op voor de dagelijkse verzorging omdat jij - terecht - bezig bent met andere dingen.
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 16-09-13 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:41

Ga idd eens het gesprek aan met ze. Vertel ze dat je hierdoor niet echt vertrouwen in ze hebt en dat dat toch wel belangrijk is om je kostbare paarden uit handen te geven. Licht nogmaals de regels een keer duidelijk toe en zeg dat als ze die overtreden je niet weet of je ze nog wel bij je paarden wil hebben. Mss kan je vader een keer onverwachts gaan kijken om te controleren of ze zich gedragen?

Mocht je na dat gesprek nog geen goed gevoel hebben dan zou ik met hen stoppen en op zoek gaan naar een oudere en serieuzere bijrijdster/verzorgster.

Edit: Gesprek met je eigen ouders aangaan is ook een goede. Eerst zorgen dat jullie op dezelfde lijn zitten.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 16-09-13 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

NesxNas schreef:
Ik zou met de meisjes gaan praten. Als dat niet helpt, dan naar hun ouders stappen en zeggen dat ze niet meer mogen komen. Als verzorger hoor je je gewoon aan de regels te houden.

Ik denk dat TS weinig 'naar ouders te stappen' heeft, die taak zal bij haar ouders liggen.

TS ik denk dat er maar één ding op zit en dat is je ouders overtuigen dat jij terecht niet blij bent. Verder kun je denk ik niet zo heel veel doen.
Wellicht dat je hun kunt overtuigen als je aangeeft zelf nieuwe verzorger(s) te zoeken, die wat ouder en verantwoordelijker zijn?

Chimene15

Bunga schreef:
Ik ben dus heel bang dat de dingen gaan doen met de paarden als wij er niet zijn die niet mogen.. Dingen die ik dus niet direct op zal merken.
En mijn vader vind het leuk dat er nu weer wat meer met de paarden gedaan wordt.. Ik ben bang dat hij boos op me zal worden als ik vertel dat ik het niet fijn vind.
Verder zijn de paarden van mijn ouders en heb ik er dus eigenlijk weinig over te vertellen..

zoals ik al zei je kan een advertentie plaatsen dat je iemand zoekt van 18+ die al wedstrijd ervaring heeft of met jonge paarden en dat die dan jou paarden gaat verzorgen en/of rijden.

natuurlijk kan je eerst diegene langs laten komen en kijken hoe ze omgaat met jou paarden.

ik snap heel goed dat je het niet fijn vind als er andere aan jou paarden zitten vind het ook niet fijn bij ''mijn'' merrie.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:42

Die hoeven van mij niet meer te komen... ze hebben zich al een een aantal afspraken niet gehouden, en dat is enkel wat je hebt gezien op facebook.
Voor hetzelfde geld is dit alles, maar het kan ook zijn dat er meer gebeurt wat je niet wil.
Om het bij je ouders in jouw banen te kunnen leiden zal ik als ik jou was wat meer consessies maken.
Ik had toen ik 20 was twee paarden, ik deed een opleiding (HBO) en ik had twee banen, bij elkaar 36uur.
Het ene paard reed ik 5 dagen in de week en de ander ook. Verder kwam ik de overige dagen ook om ze los te gooien oid.
Dus ik denk dat vaker dan 2x per week te doen moet zijn, zeker als je echt van deze verzorgsters af wil. En als dat niet kan, zelf betere verzorgers zoeken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:42

Misschien aan je ouders vertellen dat zij aansprakelijk zijn op het moment dat er iets met de meisjes gebeurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:43

NesxNas schreef:
Ik zou met de meisjes gaan praten. Gewoon even regels doornemen en evt een contractje laten ondertekenen met handtekening van de ouders.

Als dat niet helpt idd een 18+ verzorgster zoeken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:43

Peppertree schreef:
Misschien aan je ouders vertellen dat zij aansprakelijk zijn op het moment dat er iets met de meisjes gebeurt?

Ohja! Dat is ook een goeie!

Als die verzorgers onverantwoordelijk met de dieren omgaan en er gaat iets goed mis, dan zijn jouw ouders de 'klos'.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:44

Ik vind het gevaarlijk als ze zonder toezicht bezig zijn met jullie paarden. Wettelijk gezien zijn jullie aansprakelijk voor evt. ongelukken met de paarden. Ik zou inderdaad eens goed om de tafel met z'n allen, het liefst mét de ouders van de meisjes erbij.
Ze zijn té jong om alle gevaren te overzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:44

Wacht, als ik het goed begrijp laat je de meisjes (13/14 jaar?) alleen bij jou paarden?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:45

Hmm, vervelend hoor. Aan de paarden kun je misschien weinig doen maar ik zou persoonlijk mijn spullen achter slot en grendel zetten zodat ze je in elk geval geen geld meer gaan kosten aan kapotte spullen etc. Dat moeten ze dan zelf maar kopen. Verder is er altijd iemand bij toch? Niet meer op facebook kijken en er gewoon van uit gaan dat je paarden heus het verschil wel weten tussen jou en die meisjes; ze zullen zich dus ook niet slechter gaan gedragen bij jou ook al doen ze dingen die jij niet zou doen.

Als je vader ze alleen bij de paarden laat zou ik hem maar eens naar de wet laten kijken die stelt dat hij verantwoordelijk is als één van zijn paarden letsel veroorzaakt bij de meisjes.. misschien dat hij dan wat minder makkelijk erover denkt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:47

DeMolenhoek schreef:
Wacht, als ik het goed begrijp laat je de meisjes (13/14 jaar?) alleen bij jou paarden?

de óuders van TS laten die meisjes alleen bij de paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:47

Ik zou met je vader overleggen en een andere (oudere) verzorger zoeken.
Op die manier gebeurd er toch wat met de paarden, maar zit jij niet steeds in de stress of het wel goed gaat :)

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:48

Grondig gesprek gaan voeren met de meisje en hun ouders. Blijkbaar doen ze veel dingen met jouw paarden die jij niet weet. En ik kan nergens in het verhaal achterhalen dat ze de paarden mochten blijven verzorgen. Serieus, dit komt steeds vaker voor, het kan gewoon echt niet!!!

Sees

Persoonlijk vind ik wat er tot nu is voorgevallen helemaal niet dramatisch :o . Dat arme kind had een bloedneus, ik snap eerlijk gezegd wel dat ze zich rot zijn geschrokken, het zijn nog kinderen ;). Ik vind het juist heel netjes dat ze de borstels hebben schoongemaakt, waarschijnlijk hebben ze gewoon niet nagedacht toen ze ze weer in de poetskist deden. Dat ze dachten op de ruin te mogen rijden kan gewoon een misverstand zijn?

IMO zou je het beste zelf in het begin de meisjes kunnen begeleiden, leer ze hoe jij wil dat ze met jouw paarden omgaan en vertel duidelijk wat er wel en niet mag en waarom. Ben er zelf bij als ze komen in het begin. Vraag je ouders af en toe een oogje in het zeil te houden en als je het echt niet trekt, kun je altijd nog een advertentie plaatsen voor een oudere bijrijder als je daar een beter gevoel bij zou hebben.

Succes!

xnicotina

ik vindt het niet bepaald raar dat je dit niet wilt hebben. Opjagen is niet normaal, bij geen enkel paard, en als ze niet met de jonge ruin om kunnen gaan, is dat ook een bezwaar. Niet alleen uit hun veiligheid, maar ook in de opvoeding van de ruin. Als hij hun de baas is, geeft dat een verkeerd signaal. Als een paard je een kopstaat geeft, ben je A, zelf niet oplettend genoeg, of B, het paard heeft totaal geen respect voor hun ruimte, dus is ie dominant over hun. Als hun hier niet goed mee om kunnen gaan, kan dat erger worden. En uiteraard blijf het zo, dat jij met een gerust hart niet aanwezig moet kunnen zijn... Ik zou of heel duidelijke afspraken maken, of andere meiden zoeken, mischien wat ouder, en met meer ervaring, meoiden die het allemaal wat serieuzer nemen.

Anoniem

Tja dan zou ik toch deftig in gesprek gaan met jou ouders. Meisjes van die leeftijd laat je niet alleen. En dit is ergens ook wel wat jou verantwoordelijkheid want je hebt/durft/kunt het niet aan jou ouders zeggen. Dit duurt tot het verkeerd afloopt :(

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 15:49

Peppertree schreef:

Gisteren heb ik het er met mijn vader over gehad, hij wilt een soort contract opstellen waarin vermeld staat dat wij niet aansprakelijk gesteld kunnen worden.
Verder hoef ik niet perse een verzorgster, ik heb contact met een bokker die het leuk vind om mee te gaan rijden, maar verzorgen hoeft eigenlijk helemaal niet..
Want dat doen wij zelf.. Verder is het makkelijk gezegd dat ik meer moet gaan rijden, maar hier vind ik de ruimte eigenlijk niet voor.
Ik ga naar school, werk en ik heb huiswerk, verder hebben wij geen verlichting dus zal rijden in de avonduren steeds moeilijker worden helaas..

Ik laat de meisjes niet alleen bij de paarden, ik wil ze eigenlijk helemaal niet bij de paarden hebben, papa vind dit een goed idee en ik zoek een mogelijkheid om dit uit zijn hoofd te praten!
Ik was vooral erg nieuwsgierig hoe de reacties van andere bokkers zijn. Ik ben namelijk ontzetten jaloers als het gaat om mijn paarden, en ik wist dus niet of mijn kijk wel reëel was, om het zo maar even te zeggen :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:50

Je vader kan contracten opstellen wat ie wil, maar onder zijn verantwoordelijkheid komt hij niet uit hoor.