Betalen jullie de staleigenaar ook een bedrag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Betalen jullie de staleigenaar ook een bedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 09:46

Even voor mijn informatie ben ik benieuwd.
Stel je verzorgd een paard of een pony en daar betaal je een x bedrag voor, is het dan normaal bij jullie op stal dat je de staleigenaar dan ook geld geeft.
Bijvoorbeeld je rijd 2 dagen in de week op je bijrijd paard en dan moet je de staleigenaar 25 euro per maand geven, als je 3 dagen in de week rijd moet je 50 euro betalen aan de pensionhouder.
Dus ik heb het niet over een bedrag wat je eventueel betaald aan de eigenaar om mee te delen in de stalkosten maar puur nog een bedrag daar bovenop aan de staleigenaar.
Is dit normaal?

Mizsz_Kitty

Re: Betalen jullie de staleigenaar ook een bedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:47

Daar heb ik nog nooit van gehoord. De eigenaar van het paard betaald toch gewoon het stalgeld?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:49

Waarom zou je de stalhouder gaan betalen? Eigenaar van het paard betaald toch al stalgeld?!

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:50

Mizsz_Kitty schreef:
Daar heb ik nog nooit van gehoord. De eigenaar van het paard betaald toch gewoon het stalgeld?

Dit dacht ik ook . Vreemd lijkt mij.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:51

'Normaal' vind ik het iig niet, maar ik heb weleens vaker gehoord dat dit voorkomt. Volgens mij gewoon een manier om een extra slaatje eruit te slaan voor de staleigenaar.
Bovendien, de eigenaar betaald stalgeld en dat is incl. gebruik van faciliteiten, 7 dagen per week. Wie er dan gebruik van maakt doet er dan imo niet toe.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:53

Nee, ik maak een afspraak met de eigenaar en heb daarin geen verplichtingen met de pensioneigenaar. Waar ik wel begrip voor zou kunnen opbrengen is dat de pensioneigenaar een vergoeding vraagt voor het gebruik van de faciliteiten, dus bijv een vast bedrag per maand voor bak gebruik. Maar het is wel op het randje van geld zuigerij..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:54

troi schreef:
Nee, ik maak een afspraak met de eigenaar en heb daarin geen verplichtingen met de pensioneigenaar. Waar ik wel begrip voor zou kunnen opbrengen is dat de pensioneigenaar een vergoeding vraagt voor het gebruik van de faciliteiten, dus bijv een vast bedrag per maand voor bak gebruik. Maar het is wel op het randje van geld zuigerij..

Waarom? Krijg jij dan korting op je stalgeld voor de dagen dat je geen gebruik maakt van de faciliteiten?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:55

Nee dat is niet normaal. De eigenaar draagt af aan de staleigenaar en niet een bijrijder. Een eigenaar betaalt al voor het gebruik van alle faciliteiten, nu zou je voor 1 paard 2x betalen voor gebruik van de bak en weet ik wat nog meer. Hele rare manier van doen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:58

Ik heb wel ooit van een manegehouder gehoord die wilde dat eigenaren van pensionpaarden alleen een bijrijder kozen uit de manege klanten en dus niet van buiten de manege. En als er van buiten de manege gekozen werd had hij het er idd ook over dat hij daar dan ook een bedrag voor zou vragen, weet alleen niet precies hoeveel. Hij dacht dat als mensen met eigen paard hun paard lieten rijden door mensen zonder eigen paard dat hij uiteindelijk geen klant zou hebben aan die mensen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:59

Worden de dagen dat je niet op stal bent weer verrekend met het bedrag dat je moet betalen?
Vreemde regeling. Het lijkt wel alsof de staleigenaar er een slaatje uit wil slaan.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 10:02

Ik betaal gewoon mijn stalgeld, maar als ik een bijrijder heb die 3 dagen mijn paard bijrijd dan moet mijn bijrijder ook nog is 50 euro betalen aan de staleigenaar.
Er werd mij medegedeeld dat ik heel normaal was en dat ze het bij andere stallen ook doen, maar dat is dus niet zo?

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:06

Ik heb daar nog nooit mee te maken gehad, waarom wil de staleigenaar dat? Wat geeft hij op als reden?

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:06

Als jij dan 50 euro korting krijgt begrijp ik het. Maar jij betaald toch gewoon voor stalling etc, en jij maakt daar op sommige momenten geen gebruik van maar een bijrijder, geen reden om meer te moeten betalen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:08

Ik heb dit werkelijk nog nooit gehoord. :=
Vind het ook triest dat een staleigenaar op deze manier extra geld probeert te verdienen. :x

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:08

Hier in de buurt is ook een stal die dat doet :j

Vind het maar een raare regeling.

Je betaalt toch al voor het gebruik van de faciliteiten , dus of je daar nou zelf van gebruikt maakt of een ander met jou paard...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:13

Ik zou daar heel raar van staan te kijken.

Ik heb een tijdje een pensionpaard op een manege bijgereden, eigenaresse had 2 groepslessen bij haar stalgeld in maar maakte daar geen gebruik van, als ik de groepslessen wilde rijden moest ik evengoed de volle mep betalen.
Mijn paard staat nu in volpension en mijn bijrijder hoeft niet aan de pensionhoudster te betalen voor de dagen dat zij mijn paard komt rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:17

Ik zou de stalhouder vragen waar dat bedrag dan precies voor staat, gebruik faciliteiten? Of wat anders? Het lijkt me dat dat bedrag wel iets moet vertegenwoordigen. En dan zodra je antwoord hebt hetzelfde bedrag als korting vragen omdat jij die dagen daar geen gebruik van maakt immers.. Wie weet ziet hij zij zo in dat het wel echt geld klopperij is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:19

Ik weet wel dat er maneges zijn die ook een vergoeding vragen, immers jij lest niet in zijn lessen, maar maakt wel gratis gebruik van zijn faciliteiten. Je betaald nl een deel van de pensiokosten van zijn pensiongast. Eigenlijk logisch. In zo een geval moet je bijrijdeigenaar rekening houden met zij jouw vraagt..

Als jij 4 keer mag rijden en je betaald de helft dan moet daar ook de bakhuur inzitten. Zij houdt minder over, maar heeft wel goede hulp.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:20

En dat in t'Gooi :')

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:22

Lijkt een verkapte vorm van bakhuur vragen te zijn ...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:24

nee dat is niet gebruikelijk maar lees het steeds vaker. Ik vind het een stiekeme manier om extra geld eruit te krijgen. Sta je op een manege of puur pensionstal en is de bijrijder misschien een klant van de manege ?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 10:26

russel schreef:
Ik weet wel dat er maneges zijn die ook een vergoeding vragen, immers jij lest niet in zijn lessen, maar maakt wel gratis gebruik van zijn faciliteiten. Je betaald nl een deel van de pensiokosten van zijn pensiongast. Eigenlijk logisch. In zo een geval moet je bijrijdeigenaar rekening houden met zij jouw vraagt..

Als jij 4 keer mag rijden en je betaald de helft dan moet daar ook de bakhuur inzitten. Zij houdt minder over, maar heeft wel goede hulp.

Wegens medische reden kan ik op dit moment helemaal niet rijden, en lessen doe ik dus ook niet.
Mijn bijrijder krijgt wel les van een vriendin van haar in de bak.
Ik betaal een X bedrag per maand voor de stalling en faciliteiten en daarop komt dan het stro, kuilgras en biks.
Ik probeer het echt te begrijpen maar ik krijg het niet rond in mijn hoofd, wat maakt het nou uit of Piet of Kees op mijn paard rijd, er worden toch dezelfde faciliteiten gebruikt, ze worden niet dubbel gebruikt maar alleen door iemand anders.
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 19-11-12 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 10:28

Lynn_Nikita schreef:
nee dat is niet gebruikelijk maar lees het steeds vaker. Ik vind het een stiekeme manier om extra geld eruit te krijgen. Sta je op een manege of puur pensionstal en is de bijrijder misschien een klant van de manege ?

Het is een pensionstal met wat stallen en een groot stuk weiland en een buitenbak.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:30

Nee hier niet gebruikelijk. Vind het ook niet echt normaal, want de eigenaar betaalt de stallingskosten en als die niet komt komt de bijrijder dus snap niet waarom er nog extra betaalt dient te worden.
En idd het is niet dubbel maar een vervanger.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:35

Bij ons op de manege dienen de bijrijders een gewone leskaart te hebben. Dit idd vanwege inkomstenderving in de gewone manegelessen. In die constructie kan ik me wel vinden, maar dan ben je een manegebedrijf en haal je je inkomsten uit de manegelessen.
Indien het om puur een pensionstal gaat vind ik het ook een beetje overtrokken. Immers als bijrijder gebruik maakt van de faciliteiten maak jij daar geen gebruik van.