mijn verzorgpony bijt

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hannah41

Berichten: 3467
Geregistreerd: 08-03-10

mijn verzorgpony bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 16:11

Hoi!
Ik heb zins kort een verzorgpony, een shetlander. Leuk beestje, maar staat jammer genoeg alleen. Er is een probleem hij is (vind ik) onbetrouwbaar, want hij bijt zomaar ineens. Ook heb ik niet echt een klik. Borstelen enz. vind hij wel gewoon goed, maar soms bijt hij zomaar. Ik geef hem dan een tik, of negeer het maar het helpt niet. Hij is soms ook heel schrikkerig. Wat doe ik verkeert?? Kan dit komen omdat hij alleen staat?

De eigenaar woont best ver weg, dus ik kan er niet gewoon even heen wandelen en vindt dat ik met hem mag doen wat ik wil.

groetjes

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: mijn verzorgpony bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:12

De eigenaar erbij betrekken lijkt mij stap 1. Als mijn pony de verzorgster zou bijten, zou ik het echt niet tof vinden als de verzorgster is bokt om raad gaat vragen.

martje99
Berichten: 49
Geregistreerd: 04-12-11

Re: mijn verzorgpony bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:09

als ik jou was, zou ik toch een keer naar de eigenaar gaan, en het bespreken om dit op te lossen, anders weet ik het ook niet

rOcky_lofz

Berichten: 2654
Geregistreerd: 17-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:20

hannah41 schreef:
vindt dat ik met hem mag doen wat ik wil.



Dat vind ik dus van niet, pony is niet van jou!

als een pony mij zou bijten zou ik hem in eerste instantie zelf corrigeren, mocht hij toch doorgaan, dan toch naar de eigenaresse toe stappen.

Ben het eens met vuurneon, dat ik het niet netjes vind, dat je bokt om raad vraagt!

Overigens zou ik het zelf ook niet prettig vinden als de eigenaresse van de paardjes dingen op bokt zou zetten over mij, als ze wil dat ik iets anders doe of dergelijke, verwacht ik van haar dat ze naar mij toe komt, en niet een topic opent op bokt! zo is het andersom ook zo ;)

capopjekop

Berichten: 30713
Geregistreerd: 30-11-03

Re: mijn verzorgpony bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:14

Idd vraag de eigenaar om advies. Verder moet je proberen goed op te letten, want meestal kun je het zien aankomen. Je kunt dan waarschuwen met je stem en hem uit jouw ruimte sturen, zodat je het kunt voorkomen. Maar als hij dan toch bijt dan zou ik wel een goede tik geven.

Het kan ook verbeteren als hij een maatje heeft waar hij mee kan spelen. Ruinen zijn vaak toch al wat bijteriger dan merrie's, ze zijn vaak ook wat speelser is mijn ervaring. Hans hapt ook regelmatig naar de andere pony's, hij daagt ze zo uit om mee te spelen. Hij kan dat speelse gedrag op de andere pony's uitleven en zo heeft hij minder behoefte om het op mensen uit te leven, plus dat ik het consequent heb aangepakt als hij wil happen. Mss kun je met de eigenaar overleggen of het mogelijk is om een andere pony erbij te zetten? Mss kan iemand anders zijn paard bij de shet op pension zetten, dan hoeven jullie zelf geen shet erbij te kopen.

hannah41

Berichten: 3467
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 20:59

Even voor de duidelijkheid ik ga wel degelijk naar de eigenaar als hij doorblijft gaan.
Het paard bijt niet door maar hapt wel. Eigenaar vind het goed dat ik doe wat goed is voor de pony, en ik leuk vind, op die manier bedoel ik "wat ik wil". (bijv. VD-dressuur, poetsen, door de wei wandelen, logeren, foto's maken). Een paard erbij zetten is geen mogelijkheid.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: mijn verzorgpony bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:14

Ik zou het gelijk doorgeven; ik vind het gek om eerst bokt te vragen hiervoor in plaats van de eigenaar de het paard kent!

chantalxoxox

Berichten: 55
Geregistreerd: 29-07-12

Re: mijn verzorgpony bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:53

toch even naar de eigenaar gaan.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:56

hannah41 schreef:
Een paard erbij zetten is geen mogelijkheid.

Ach jeetje, nog eentje... :n
Vind je het gek dat hij "vervelend" is?

hannah41

Berichten: 3467
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 21:58

GamblersCup schreef:
hannah41 schreef:
Een paard erbij zetten is geen mogelijkheid.

Ach jeetje, nog eentje... :n
Vind je het gek dat hij "vervelend" is?

Hoe bedoelt u dit bericht ik snap hem niet helemaal.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:02

U???? :D Zeg maar jij hoor! :+

Omdat er veels teveel paarden en ponies alleen staan, ik hoop dat die wet erdoor komt dat het verboden wordt. Dát is (geestelijke) dierenmishandeling. En als dat diertje altijd alleen staat, is het logisch dat ie "vervelend" gaat doen, beest verveeld zich rot, zijn natuurlijk behoeftes zijn m afgenomen en ik vermoed dat jij z'n enige afleiding bent van de eenzaamheid. En ja, dan kan het zijn dat pony anders reageert dan wij mensen prettig vinden...

hannah41

Berichten: 3467
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 22:17

Aha, ik dacht al dat het wel daar door zou komen. normaal staat hij ook bij andere dieren in, maar hij staat nu tijdelijk alleen. Heel erg bedankt voor je reactie.

dan is het probleem opgelost want over een paar week staat hij weer bij de andere dieren

capopjekop

Berichten: 30713
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:19

hannah41 schreef:
Aha, ik dacht al dat het wel daar door zou komen. normaal staat hij ook bij andere dieren in, maar hij staat nu tijdelijk alleen. Heel erg bedankt voor je reactie.

dan is het probleem opgelost want over een paar week staat hij weer bij de andere dieren


Wat versta je onder andere dieren? Een ander dier kan bijna nooit een paard vervangen (heel soms zie je wel dieren die super goede maatjes zijn met een ander soort dier, maar dat zijn volgens mij wel echt uitzonderingen). Vaak spelen ze ook op een andere manier, dus ik vraag me eerlijk gezegd af of het opgelost gaat zijn. Je zult verder nog steeds consequent moeten zijn, want ik denk niet dat het dan opeens over is.

hannah41

Berichten: 3467
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 22:30

capopjekop schreef:
hannah41 schreef:
Aha, ik dacht al dat het wel daar door zou komen. normaal staat hij ook bij andere dieren in, maar hij staat nu tijdelijk alleen. Heel erg bedankt voor je reactie.

dan is het probleem opgelost want over een paar week staat hij weer bij de andere dieren


Wat versta je onder andere dieren? Een ander dier kan bijna nooit een paard vervangen (heel soms zie je wel dieren die super goede maatjes zijn met een ander soort dier, maar dat zijn volgens mij wel echt uitzonderingen). Vaak spelen ze ook op een andere manier, dus ik vraag me eerlijk gezegd af of het opgelost gaat zijn. Je zult verder nog steeds consequent moeten zijn, want ik denk niet dat het dan opeens over is.


consequent probeer ik ook zeker te zijn.
Vind u het goed als ik u daar een pb over stuur?

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:47

Nee, ik denk ook niet dat het in een keer opgelost is als het diertje weer bij andere ponies komt te staan (althans, ik hoop dat het andere ponies zijn). Ik denk dat het soms goed gaat tussen paarden en andere dieren omdat ze geen andere keuze hebben/krijgen. Jammer, dat mensen dit nog altijd als "diervriendelijk" zien.

Maar daar kan TS niets aan doen. Ik denk wel dat het (gedeeltelijk) hierdoor gekomen kan zijn, niet dat het met andere ponies opgelost gaat zijn.

esli12
Berichten: 4
Geregistreerd: 22-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:29

Hoi
Wij hebben zelf ook een shetje(een hengst) die doet precies hetzelfde als jij hier beschrijft wat bij mij helpt is dan
De pony wat hooi te geven of ze aan twee halstettouwen een aan iedere kant van het halster vastmakrn niet strak maar dan kan hij minder snel bijten
Hopeljk heb je hier iets aan
Gr ilse :)

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: mijn verzorgpony bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:05

Afleiden met brok al denk ik dat het echte probleem in het geen maatje hebben zit, paarden kriebelen en bijten elkaar ook, zeker als je een lekker plekje borsteld kan het gewoon een reactie zijn om terug te willen kriebelen, als ik mijn paard op de schoft kriebel, begint zij aan mijn schouder hetzelfde te doen, en ja dat gaat ook steeds harder. Is het echt bijten uit nijd dan moet je wel oppassen met tikken uitdelen, je geeft zelf al aan dat hij schuw kan reageren, 3 x raden waarom...

xElmoni

Berichten: 383
Geregistreerd: 21-06-11
Woonplaats: Arnhem

Re: mijn verzorgpony bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:18

Gewoon een tik uitdelen als die bijt! JIJ BENT DE BAAS x