Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nova_zodiax

Berichten: 1037
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:01

Ik zie het probleem ook steeds meer om me heen. Waar zijn die meiden die er alles voor over hebben?
Gelukkig heb ik al 7 jaar een topverzorgster, die heel trouw is.

BeFearless
Berichten: 239
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:02

Wow wat een verschil zie ik toch telkens. Bij ons op stal (en omgeving) is er juist en tekort aan verzorgpaarden. Een paar van mijn vriendinnen zijn al jaren op zoek, maar vinden echt niks. Heel veel meiden hier op stal kunnen prima rijden, zijn heel verantwoordelijk maar er is gewoon niemand die ze nodig heeft!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:03

Dat is regiogebonden. En afhankelijk van het feit of er wel of geen bijdrage gevraagd wordt. Of zouden al deze mensen negatieve ervaringen hebben met bijrijders?

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:06

Ik heb 1 super verzorgster! komt 2 keer in de week. Tut en frut lekker. Durf ik met een gerust hart alleen te laten. Rijden doet ze sowieso nog niet zo lang. SInds begin dit jaar, maar ze heeft gevoel voor de omgang met paarden en is netjes en zuinig met m'n spullen.


Had er nog 1. Maar net wat Cassidy al zei, bleek die er een andere manier van met paarden omgaan op na te houden. Opzich niet zo'n ramp. Probeerde haar wat bij te brengen maar bleek tegen een muur te praten volgens mij.
Vorige week ging het mis. Ze had de stal gemest en mijn merrie vastgezet in de stal (Houd ik dus écht niet van! Zet ze dan ffies buiten). En was daarna naar huis gegaan en was vergeten dat mn merrie nog vaststond. Ik kwam vlak daarna thuis en hoorde een hoop kabaal. Lag de merrie hartstikke vast en was zichzelf aan het ophangen.... gelukkig allemaal goed afgelopen maar ze komt dus niet meer rijden :Y) Men wat was ik pissig.

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:11

Cassidy schreef:
Een van de dingen die meespelen, is dat de jongvolwassen weinig ruggegraat hebben en niet hebben geleerd om te knokken voor wat ze willen. Een enkeling uitgesloten. Ik noem dat de zogenaamde "patatgeneratie", geboren in een familie waar alles kon, alles mag, en voldoende geld is om dingen te gaan doen.
Daarnaast is de druk van de omgeving ook nog heel bepalend. Voor jongvolwassenen is het belangrijk om te chillen met je vrienden en erbij te horen. Bij dag en dauw door weer en wind naar je pony of verzorgpony doen, is niet meer van deze tijd....

Nu voel ik me oud:-P
Enneh, zeiden ze dat niet ook van 'generatie niks'?
Dit is toch wel n beetje zo'n discussie 'vroegah was alles beter'

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:30

Ik ben bijna anderhalf keer zo oud als jij, waarom zou je je oud voelen?
En vroegah was niet alles beter, maar jongvolwassenen hebben niet meer geleerd om te knokken.
Of ze gaan intelligenter met hun tijd en energie om en laten zich minder snel misbruiken.
Aan jouw om in te vullen welk scenario van toepassing is...:D

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:41

Cassidy, heeeeelemaal gelijk over de patatgeneratie. Ik kan me er dood aan ergeren!!!
Ik zie bij mij op stal ook wel verzorgsters die er om de haverklap ermee kappen en hun afspraken niet nakomen. Meestal gaat dat ten koste van het paard. Dat doe je zo'n dier toch niet aan? Paard niet buiten zetten en de hele dag in z'n hok laten staan.
Ik denk dat veel meiden een paard ook zien als dressuurwerktuig i.p.v. een levend dier. Mijn verzorgmerrie (ik verzorg haar bijna fulltime) begint me de laatste maanden te roepen als ze me hoort en niet ziet. Ik ben dan helemaal verliefd op haar!

PaulaC98

Berichten: 631
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:58

wat heb ik toch geluk met mijn lieve (gratis) verzorgpony! :)
geweldig leuke pony, verzorg m nu al 2 jaar en heb er nogsteeds alles voor over om er even heen te kunnen, ik wil niet weten hoevaak ik al een preek van mn ouders heb gekregen dat ik weer eens zeiknat thuis aankwam haha
voor meer info - profiel haha!
Laatst bijgewerkt door PaulaC98 op 13-10-12 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:02

Cassidy schreef:
Tja, en dan kom je de keerzijde van de medaille tegen als je op zoek bent naar een bijrijdpaard.
Paarden die niets kunnen, en waar jij een basis in moet brengen. Geld toe? Welnee, je moet er voor betalen om je nek te mogen breken.
Op het moment dat het paard iets kan, kijk uit, eigenaar kan zomaar het dier onder je kont vandaan trekken omdat hij het goed verkopen kan. Dat jij er een gedeelte van de koopsom voor krijgt? Hoe kom je erbij?

Ik heb beide kanten van de situatie meegemaakt. Als eigenaar laat ik zo snel niet zomaar iemand op mijn paard rijden want heb helaas mijn neus gestoten. Niet om de reden dat het geen Grand Prix paard was en geen zwarte hengst, maar omdat degenen die bijreden anders met mijn paard omgingen dan ik dat voor ogen had.

Ook paarden gereden die zomaar onder mijn gat verkocht werden. Je hangt aan zo'n dier, je geeft je 100%. Ik kon met de verkoop niet omgaan op die leeftijd, misschien gaat anderen dat beter af. Ik heb iig geleerd om een stapje terug te doen en mijn tijd af te wachten....


Maar wat ik me dan af vraag, als je als bijrijder geen trek in dat soort dingen hebt, in een jong paard door rijden, in betalen, dan reageer je toch niet op een dergelijke advertentie? Je hebt toch meestal even een aftastperiode voor zowel eigenaar, bijrijder om te kijken of het klikt en of het met het paard klikt? Als je het niet bevalt, dan kan je dat toch zeggen?

Als je als eigenaar je paard verkoopt, dan zou ik van te voren dat wel aan een bijrijder vertellen. Maar mijn beslissing hangt daar niet van af. Diegene kan niet in mijn portemonnee kijken.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:07

Het probleem is denk ik dat de verantwoordelijkheid pas komt als je het druk krijgt met school. :P Zo ervaar ik dat tenminste. En de jeugd verandert inderdaad, merk het bij mijn generatie heel goed (ben 18 jaar).

Op mijn 12e had ik mijn eerste verzorgpaard, door de sneeuw erheen gefietst, picknicken in de wei, de hele dag frutten aan dat paard... Op zondag om 6 uur je bed uit, om 7 uur bij het paard en om 8 uur zaten we in de polder met de paarden! Dat waren nog eens tijden.. Vijf jaar bij dat paard gebleven, daarna te druk gekregen voor school. Maar mán wat mis ik het! Ik kan me maar moeilijk inleven in die meiden die hun verzorgpaard opzij zetten. Bij mij (en bij ruiters in mijn omgeving) was het vaak precies andersom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:09

Muppett schreef:
Cassidy, heeeeelemaal gelijk over de patatgeneratie. Ik kan me er dood aan ergeren!!!
Ik zie bij mij op stal ook wel verzorgsters die er om de haverklap ermee kappen en hun afspraken niet nakomen. Meestal gaat dat ten koste van het paard. Dat doe je zo'n dier toch niet aan? Paard niet buiten zetten en de hele dag in z'n hok laten staan.
Ik denk dat veel meiden een paard ook zien als dressuurwerktuig i.p.v. een levend dier. Mijn verzorgmerrie (ik verzorg haar bijna fulltime) begint me de laatste maanden te roepen als ze me hoort en niet ziet. Ik ben dan helemaal verliefd op haar!


Ik mis de disicpline en verantwoording bij de jongere generatie, alhoewel ik ook de uitzonderingen ken.
Maar hoe wij vroeger naar de verzorgpaarden gingen en met de vergelijking waarin meiden nu komen zit een wereld van verschil. Eisen, wij hadden geen eisen en waren blij met weinig. Al lang blij om uberhaupt met paarden om te kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:11

Sokje_6 schreef:
Het probleem is denk ik dat de verantwoordelijkheid pas komt als je het druk krijgt met school. :P Zo ervaar ik dat tenminste. En de jeugd verandert inderdaad, merk het bij mijn generatie heel goed (ben 18 jaar).

Op mijn 12e had ik mijn eerste verzorgpaard, door de sneeuw erheen gefietst, picknicken in de wei, de hele dag frutten aan dat paard... Op zondag om 6 uur je bed uit, om 7 uur bij het paard en om 8 uur zaten we in de polder met de paarden! Dat waren nog eens tijden.. Vijf jaar bij dat paard gebleven, daarna te druk gekregen voor school. Maar mán wat mis ik het! Ik kan me maar moeilijk inleven in die meiden die hun verzorgpaard opzij zetten. Bij mij (en bij ruiters in mijn omgeving) was het vaak precies andersom!

Jij bent nog jeugd :D
Verantwoording werd mij al veel vroeger bij gebracht. Ik had een huisdier van jongs af aan en als ik hem niets gaf, dan kreeg ie niks. Ik had klussen in huis die ik moest doen. Verantwoording werd al ruim voor het voortgezet onderwijs bij gebracht.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:19

:D

Ja, bij mij ook, maar bij de generatie onder mij niet. Ik had inderdaad ook een huisdier met alle verantwoordelijkheden (goed, een konijn, maar ook die heeft natuurlijk verzorging nodig!), klusjes, en onder andere door die dingen ben ik nu super gedisciplineerd :).

Wat je zegt over die eisen klopt ook! :+ Toentertijd zag ik een fjord en een shetlander. Ik had wel eens iemand op de fjord zien rijden en ik wist dus dat die een verzorger had. Ik reed toen zelf twee maanden en wilde gewoon paarden borstelen. Toevallig kende ik de man bij wie ze aan huis stonden (niet de eigenaar) en via hem heb ik een briefje geschreven met paardenstickers erop en de vraag of ik misschien eens een keer de shet mocht aaien. := Zo is het uitgegroeid..

Misschien moeten alle eigenaren alleen aaipaarden aanbieden en vervolgens ze belonen door steeds meer verantwoordelijkheid te geven :+. Dan leer je om dankbaar te zijn, in plaats van iets te hebben en steeds meer te willen :).

Anoniem

Re: Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:25

Ik heb nooit een aaipaard gehad hoor :)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:27

Nee, maar tegenwoordig zou het bijna moeten :=

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:27

Mindim schreef:
Maar wat ik me dan af vraag, als je als bijrijder geen trek in dat soort dingen hebt, in een jong paard door rijden, in betalen, dan reageer je toch niet op een dergelijke advertentie? Je hebt toch meestal even een aftastperiode voor zowel eigenaar, bijrijder om te kijken of het klikt en of het met het paard klikt? Als je het niet bevalt, dan kan je dat toch zeggen?

Als je als eigenaar je paard verkoopt, dan zou ik van te voren dat wel aan een bijrijder vertellen. Maar mijn beslissing hangt daar niet van af. Diegene kan niet in mijn portemonnee kijken.


Laat ik het zo stellen dat ik dergelijke scenario's op een manege ben tegengekomen en waar de gevorderde ruiters op net op stal aangeleverde paarden, vers uitgeladen uit de trailer gezet werden, een uurtje in de les mochten rijden (cq testen) er in de kantine potentiele kopers stonden te kijken, het dier vervolgens tijdens de les verkocht werd, na de les de trailer weer opmocht.

Scheelde weer werk voor de trainer (die er negen van de tien keer niet was), en kostte hem zijn eigen nek niet.
Ik heb de nodige situaties gezien waarin de ruiter gemiddeld drie keer per les van een paard lag. Tegen betaling wel te verstaan. En of er op dat moment een verzekering was waar je aanspraak op kunt maken betwijfel ik. De hele stal hing vol met bordjes dat je op eigen risico op een paard stapte....

Kijk even voor het gemak op Bokt naar alle zadelmakmaaktopics, waar iemand een paardje mag gaan inrijden. Jawel, lekker goedkoop. En dat zo'n grietje haar eigen nek riskeert, doorgaans gratis onder belofte van allerlei wilde dingen: ze realiseren zich niet wat voor risico's ze lopen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:34

Cassidy schreef:
Mindim schreef:
Maar wat ik me dan af vraag, als je als bijrijder geen trek in dat soort dingen hebt, in een jong paard door rijden, in betalen, dan reageer je toch niet op een dergelijke advertentie? Je hebt toch meestal even een aftastperiode voor zowel eigenaar, bijrijder om te kijken of het klikt en of het met het paard klikt? Als je het niet bevalt, dan kan je dat toch zeggen?

Als je als eigenaar je paard verkoopt, dan zou ik van te voren dat wel aan een bijrijder vertellen. Maar mijn beslissing hangt daar niet van af. Diegene kan niet in mijn portemonnee kijken.


Laat ik het zo stellen dat ik dergelijke scenario's op een manege ben tegengekomen en waar de gevorderde ruiters op net op stal aangeleverde paarden, vers uitgeladen uit de trailer gezet werden, een uurtje in de les mochten rijden (cq testen) er in de kantine potentiele kopers stonden te kijken, het dier vervolgens tijdens de les verkocht werd, na de les de trailer weer opmocht.

Scheelde weer werk voor de trainer (die er negen van de tien keer niet was), en kostte hem zijn eigen nek niet.
Ik heb de nodige situaties gezien waarin de ruiter gemiddeld drie keer per les van een paard lag. Tegen betaling wel te verstaan. En of er op dat moment een verzekering was waar je aanspraak op kunt maken betwijfel ik. De hele stal hing vol met bordjes dat je op eigen risico op een paard stapte....

Kijk even voor het gemak op Bokt naar alle zadelmakmaaktopics, waar iemand een paardje mag gaan inrijden. Jawel, lekker goedkoop. En dat zo'n grietje haar eigen nek riskeert, doorgaans gratis onder belofte van allerlei wilde dingen: ze realiseren zich niet wat voor risico's ze lopen....


Ja, maar dat is gewoon een kwalijke fout van de manege in kwestie, deuren sluiten zou ik zo zeggen. Wat heeft dat met bijrijders te maken?

Eigenaren zetten altijd zonder het te vertellen, onwetende ruiters op hun groene paard?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:35

Lees even voor de lol de zadelmakmaaktopics op bokt door...krijg je een idee van wat er speelt.

Anoniem

Re: Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:38

Nou, noem es wat, want als ik die moet gaan zoeken, geen idee waar die staan.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:53


Anoniem

Re: Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:54

Nummer 5 inleiding gaat weer over manegeruiters.

Anoniem

Re: Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:55

Pony die onbekend is met longeren, dat gaat erover dat iemand een mini ponie wil gaan longeren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:56


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:56

Longeren lukt niet echt over een meisje van 15 die een shet wil gaan longeren.