Voor en nadelen verzorgpony/paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMartJuH

Voor en nadelen verzorgpony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 22:04

Heey bokkers,
Ik zou graag een verzorgpony/paard willen, alleen is het probleem mijn ouders. Ze vinden dat ik teveel hooi op mijn vork neem.
Ik werk 2x in de week (soms meer) ik dans 1x in de week en rij ook nog 1x in de week paard. Daarbij zit ik ook nog in de 5e van het vwo, dus heb ik daar soms ook proefwerken enzo waar ik voor moet leren.
Afgelopen jaar heb ik 3x in de week gedanst en ben ik met school toch gewoon over gegaan, dus in mijn ogen is er geen probleem.

Maar nu heb ik mijn ouders zo ver gekregen dat ze er toch serieus over na gaan denken, alleen willen ze een goede lijst met voor en nadelen van een VP.
Ik heb nog nooit een VP gehad en weet dus niet alles wat er allemaal bij komt kijken.
Ik vraag jullie hulp dus om mijn lijstje aan te vullen

Voordelen:
-meer met paarden bezig zijn.
-vaker rijden
-meer ervaring
-tijdsbesteding (zit (zoals nu) vaak op de laptop)
-ik krijg er meer discipline door

Nadelen
-kost misschien geld
-Ik moet er wel door weer en wind heen.
-ik kan minder tijd aan bijv. huiswerk besteden
-ik ben vaak van huis weg (met mijn andere sporten en werk erbij geteld)

Ik hoop dat het voordelen lijstje veel sterker wordt dan het nadelen lijstje (wel goed gevuld) en mijn ouders akkoord gaan met het plan dat ik een VP neem.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:13

Voordeel; hoeft geen geld te kosten ;)

Nadeel, het is geen eigen paard dus je hebt er geen zeggenschap over. Kan verkocht worden bijvoorbeeld.

michelle_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:14

Als je een verzorgpaardje neemt in je eentje dan kan je ook tegen de eigenaar zeggen dat je niet altijd kan en dan vragen of hij/zij dat goed vind.. Als dat zo is kan je zelf weten wanneer je wel/ niet kan :D

Voordelen : je kan leker ontspannen door je huiswerk heen Als je even echt geen zin meer hebt of je je niet meer kan concentreren dan kanje der even uit door even naar je paardje te gaan ;)

Yordi1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:23

vuurneon schreef:

Nadeel, het is geen eigen paard dus je hebt er geen zeggenschap over. Kan verkocht worden bijvoorbeeld.

Dat wwilde ik ook al zeggen!

LizzyO

Re: Voor en nadelen verzorgpony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:14

Het voordeel is dat je met een paard bezig kunt zijn en kunt rijden zonder de volledige verantwoordelijkheid en kosten. Dit betekend ook dat je er mee kunt stoppen als het toch niet te combineren is met je andere activiteiten. Het nadeel is dat je je aan de voorwaarden van een ander moet houden en dat het wel degelijk verplichtingen met zich mee brengt.

Vaak kun je er met een eigenaar best uit komen als je een week minder kunt komen omdat je toetsen hebt, als ze het maar van tevoren weten en er niet achteraf achter komen dat je niet geweest bent. Als je je verantwoordelijkheden (naar paardeneigenaar, maar ook naar je ouders en school) kent en neemt en een beetje kan plannen, moet het denk ik best kunnen.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:25

En bovendien kun je zelf bepalen voor hoeveel dagen in de week je graag een paard zou willen verzorgen ( Kan jij bijvoorbeeld maar twee dagen in de week, dan is het ook verstandig om te reageren op een advertentie waar de eigenaar iemand voor twee dagen in de week zoekt). Verzorgpaarden/ pony's hoeven geen geld te kosten. :)

xNinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:35

Voordeel: je kan lekker vaak rijden, je bent lang bij paarden.
nadeel: je bent wel lang van huis weg. Ik maak altijd eerst m'n huiswerk en dan ga ik naar m'n vp.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:42

Voordeel is zoals eerder aangegeven wordt dat het niet je eigen paard is dus kan je een keer niet geef je dat aan en kan je overleggen met de eigenaar wanneer je een keer niet kan en je hoeft geen hoge kosten te betalen als er wat gebeurd, je leert er veel van en het is veel leuker dan op de manege omdat je langer met het paard bezig kan zijn.

Tja nadeel is idd dat je wel je verplichtingen hebt dus je zal altijd moeten komen ook als het een keer regent, je moet je houden aan je afspraken en het op de manier doen zoals de eigenaar graag ziet maar ik denk dat de voordelen groter zijn dan de nadelen.

Hoop dat je je ouders zo ver krijgt!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:47

ik zie een VP altijd als de kans om te ervaren hoe het zou zijn om een eigen paard te hebben. Maar dit is afhankelijk van de eigenaar en de afspraken die je maakt.

voordelen:
- niet de vaste kosten van hoefsmid, DA,... maar wel de mogelijkheid er bij te zijn als deze komen en te volgen hoe en wat nodig is
- zelfstandig leren omgaan met een paard en trainingen opbouwen
- vaak kans om privélessen te nemen, waar je imo meer van leert dan manegelessen (hangt natuurlijk van de instructie en manege af)
- misschien mogelijkheid om goed te leren longeren of vrijheidsdressuur
- meer tijd voor en na het rijden kunnen spenderen aan borstelen, wassen,...

zaken die imo zowel een voor als nadeel zijn, misschien minder leuk dan rijden, maar het hoort er wel bij.
- stal of weide uitmesten
- onderhoud van het materiaal
- water bijvullen, voerrondes
- overleggen als je denkt dat er iets anders kan/moet
- door weer en wind er naartoe: als je een eigen paard wil, moet het ook. Krijg je discipline en verantwoordelijkheid van
- veel van huis: of je wil iets of niet

nadelen
- het is geen eigen paard, de eigenaar zijn wil is wet. Dus paard kanplots verkocht worden of jij vriendelijk bedankt voor bewezen diensten
- kost meer tijd dan manegelessen

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:38

vuurneon schreef:

Als het mensen van leeftijd zijn heb je iets te zeggen ' allez bij mij dan toch '.
De eigenaaresse komt elke dag om eten te geven en stallen te mesten.. Ikzelf mag ermee doen wat ik wil, zolang ik maar voorzichtig ben.
Als ik bv naar zee ga, duinen enz hoef ik dit niet te zeggen .. als de stallen open staan weet ze dat ik ermee weg ben.
( Ik probeer altijd de stallen te kuisen voordat zij aankomt, dan hoeft zij dit niet te doen. ) Ik krijg ook lekker betaald, een extra zakcentje.
maar daarvoor doe ik het niet. :)

poeki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:33

voordeel:
-het is geen eigen paard dus op het moment dat het echt niet meer gaat kun je ervoor kiezen om ermee te stoppen!
-er zijn vaak geen kosten aan verbonden of veel minder als normaal
nadeel:
-het kost idd wat tijd vaak eenn dag in t weekend en een avond doordeweeks (bij mij, maar dat is je eigen keuze en die van de eigenaar natuurlijk)

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:55

Bij je nadelen heb je staan dat je minder tijd aan je huiswerk kan besteden, maar in principe zou dit opzich niet zo hoeven zijn. Je zal alles strakker moeten plannen (als dat kan natuurlijk, ik kan niet in jou agenda kijken) en dan zou het niet zo hoeven zijn dat je er minder tijd aan besteed. Maargoed ik kan nogmaals niet in jouw dagindeling/agenda kijken dus dat zal je zelf even moeten bekijken.

Ook zou ik een planning gaan maken voor de hele week zodat je ouders zien hoe je het wil gaan doen en dat je er ook echt serieus mee bezig bent.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:24

Voordelen:
- het is vaak goedkoper om een verzorgpaard een paar keer per week te rijden, dan 1 manegeles per week
- het is goed voor je verantwoordelijkheidsgevoel!
- zorg dat je eerst je huiswerk maakt en als beloning mag je naar je verzorgpaard. Als je je verzorgpaard echt leuk vind zul je extra gemotiveerd zijn voor school en benut je je tijd(bijv. tussenuren) beter. Zijn je ouders ook blij mee!

Nadelen:
-soms is je verzorgpaard toch leuker.
- let op dat je niet steeds meer en meer tijd aan je verzorgpaard gaat besteden en minder tijd aan school.

-ik vind mesten/voeren echt geen nadeel bij mijn verzorgpony en de paarden die erbij staan. Het hoort er gewoon bij, en als ik een eigen pony had gehad, had ik dat ook moeten doen!