Ik zit in tweestrijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Ik zit in tweestrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 09:30

Hallo bokkers!

Ik zit in tweestrijd. Ik weet niet wat ik moet doen :P Misschien dat jullie me kunnen helpen?

Bij de stal waar ik eerder Vriska heb verzorgd, en nu 2 shetjes (Jut&Juul) verzorg, staat nog een fjord. Bonja is haar naam, en zij is nu 6 jaar. Bonja is een ongelofelijk lief beestje maar heeft ook erg veel energie. Ivm tijdgebrek word zij nu helaas maar 2/3 keer per week voor de kar bereden terwijl het voor haar eigenlijk beter is als ze echt elke dag even haar energie kwijt kan. De paarden komen nu niet meer op het land maar staan overdag in het paddock, dit is ongeveer een halve volte. Hier kan zij haar energie dus ook niet goed kwijt.
Ik heb haar een tijdje gelongeerd/aan de lange lijnen gezet en dat deed ze eigenlijk erg goed. Maar ik deed toendertijd Vriska nog, en ik redde het gewoon niet om na school én Vriska én Bonja te doen. Dus ging ik eigenlijk alleen nog maar met Vriska verder.
Nu Vriska is overleden (zie profiel ;) ) verzorg ik de twee shetjes, maar ik wil eigenlijk heel graag ook nog weer met Bonja aan de slag.
Ik heb haar daarvoor al 2x gelongeerd, maar dit ging niet echt soepeltjes aangezien ze helemaal los ging en de volgende dag bijna niet kon lopen van de spierpijn... Dus dat vond de eigenaar niet zo'n goed idee.
Maargoed, Bonja staat nu wel veel stil.

Mijn probleem met Bonja is eigenlijk dat ik haar niet vertrouw. Bij het longeren/lange lijnen moet je haar al dondersgoed in de gaten houden, omdat ze anders gewoon onder het touwtje doorrent en weg is. Onder het zadel kan zij ook zo ineens haar gekke 5 minuten hebben, en even een flinke rodeo geven. Nu ben ik totaal niet bang om te vallen, maar ik blijf er dan wel over nadenken. Ik zou graag met haar gaan rijden, maar als ik haar niet vertrouw denk ik niet dat dat verstandig is...

Wat zouden jullie doen? Als je echt graag iets met een paard wilt doen. Je verstand zegt: Doen, neem les, vraag hulp aan de eigenaar, laat er evt iemand anders eerst op rijden. Maar je gevoel zegt: Nee, dit vertrouw je niet.
En ik weet gewoon, als we eenmaal op weg zijn en we hebben elkaar echt gevonden dat ze door het vuur gaat voor je. Ze wilt zo graag werken, maar is gewoon heel speels. Bokken enzo doet ze ook echt niet uit valsigheid, maar meer uit speelsigheid...

Bedankt voor het lezen iig :)

pinkie87

Re: Ik zit in tweestrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:41

bedenk het is en blijft een fjord. is die in het begin niet goed opgevoed zitten er gewoon heel veel streken in :P oke die zitten er altijd wel in maar dan hebben ze wel respect voor je.

waarom begin je niet eerst gewoon lekker met vertrouwen te krijgen onder het poetsen klink kleuterig maar daar krijg je wel band van en je merk hoe ze reageerd. als jij van iemand al eens les heb gehad vraag haar eens of je je wil helpen. dan heb je iemand naast je staan die je kan vertellen wat je fout doet en hoe je dat weer kan oplossen.

heb het zelf gisteren ervaren. reed al vaker op een fjord maar ging nooit echt lekker. ze schoot ook wel eens keihard weg en moets zelf keihard werken. gisteren had ik een fjord aan me been lopen. liep ontspannen en was met mijn bezig en niet met de omgeving.

en met longeren moet je altijd je paard in de gaten houden :P
zoek dus iemand die je vertrouwd en die verstand heeft en probeer het gewoon!! ze is 6 er is weinig mee gedaan. dus bedenk gewoon dat ze ook misschien niet heel veel snapt gewoon

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 09:47

Niet elke fjord heeft streken hoor :P Vriska was echt een speciaal paardje, waar je echt alles mee kan doen :)
Ze heeft niet echt een lekkere start gehad inderdaad, ze is toen ze 3 of 4 was hier gekomen, en dat was al haar derde huisje.
Poetsen doe ik al best veel eigenlijk :P De drempel van erop gaan zitten ligt alleen erg hoog voor me :P

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:51

als je Bonja niet vertrouwd zou ik er zeker niet op gaan zitten. maar tot die tijd zijn er nog heel veel andere dingen te doen. dat ze met Longeren zo gek doet is vrij logische als dat de enige manier is om haar energie kwijt te raken. maar zodra het longeren een gewoonte word zal dat wel beter gaan.

ik zou zelf eerst lekker gaan poetsen en doen. wat longeren en ander grond werk om vertrouwen te krijgen. dit kan een maand duren maar het kan ook ene half jaar duren. dat is maar net hoe Bonja reageert en hoe jou vertrouwen is. mocht er later wel een goede band komen en je haar vertrouwen kun je er altijd nog op gaan zitten. maar nu zou ik dat zeker niet doen. het is een fjord en die hebben heel snel door dat jij haar niet vertrouwd, en zal daar dan ook gebruik van gaan maken.

gewoon lekker rustig aan beginnen en wie weet klikt het naar een tijdje wel en heb jij het vertrouwen om er op te gaan zitten en heeft zij het vertrouwen in jou om haar best te doen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 09:55

Grondwerk wil ik ook echt heel graag doen, maar ik kan haar gewoon niet los zetten :P Want dan rent ze dus onder de touwtjes door :(

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:59

moeilijk hè! Ik zit met hetzelfde met archy! Kan zijn energie niet kwijt. Ze mogen alleen in longeer paddock los. Staan niet in 't land in de winter en mogen niet in de binnen en buiten bak los. Zou mijn dilemma net ook op klets topic zetten. Weet niet wat ik moet.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:33

Ik zou gewoon inderdaad lekker op de grond bezig gaan en als je haar dan vertrouwt pas weer gaan rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:38

-> VP

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:43

Losgooien in de bak? Met een zweepje erachteraan :Y)

Nee grapje dan maak je jezelf moe door het heen en weer lopen :')

Heb je geen longeercirkel? En dan los.. Zonder tuig, zodat ze haar gekke 5 minuten kan hebben .. Of los met tuig en later bijzetten..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 23:45

En de bak is ook op stukjes afgezet met lint, daar baggert ze gewoon doorheen _O- Nee is er niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:14

Is er echt geen mogelijkheid om dat beter te af te zetten? :)

Dat wilde zal idd ook wel komen doordat ze zoveel energie heeft, dus als je haar nog even goed longeert.. :Y)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:25

kan er niet goed veel stroom op de draden? grote kans dat ze er dan 1 x tegen aan komt en daar van schrikt, misschien breekt ze dna niet meer uit en kun je haar wel eerst even los gooien?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 13:36

Nee, stroom geeft ze niet veel om, want ze rent er gewoon onderdoor. Anders afzetten gaat helaas niet.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:59

hee,
als ik jou was zou ik er dan nog niet op gaan en nog niet gaan longerern.
zoals al meer zeggen beginnen met poetsen en ander grond werk.
als je haar dan meer vertrouwn gaan longeren met iemand anders erbij.
en later als je wilt, gaan rijden met iemand anders erbij.
(niet dat ik er zoveel verstand van heb)

xxx