Paard van iemand anders rijden, hoe vrij ben jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard van iemand anders rijden, hoe vrij ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:57

Vraag gericht aan de mensen die een paard of meerdere paarden rijden voor een eigenaar (en dan even de recreanten met verzorg- of leasepaarden/pony's buiten beschouwing gelaten..) Hoe vrij ben jij? Dus wat doe je, wat overleg je. Bepaal je je eigen rit en heb je les van wie jij wilt of gaat juist alles in overleg? Zijn er verder afspraken over de wedstrijden?

Brand los!

Anoniem

Re: Paard van iemand anders rijden, hoe vrij ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:00

Ik overleg vrijwel alles :) , dit mede omdat de eigenaar met de paarden bij mij op stal komt waar ik ze dan kan trainen (ze staan aan huis) , waar ik les van heb mag ik zelf bepalen. Mag waar en wanneer ik maar wil op wedstrijd enige vereiste is dat de eigenaar dan zelf ook tijd moet hebben om mee te kunnen.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:02

Ik rijd gewoon dressuur in de bak. Springen alleen als er iemand bij is.
Gisteren voor het eerst alleen de weg opgeweest maar dat had ik van te voren wel gevraagd.

Heb geen les, de eigenaar geeft wel tips etc.
Rijdt er (nog?) geen wedstrijden mee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:08

Mijn bijrijdster meldt het even als ze gaat rijden, verder mag ze alles, zolang ze maar goed op zichzelf let :D Ze hoeft geen les te nemen, ze rijdt goed genoeg en overstappen naar bitloos rijden was zo geregeld :+ In het begin natuurlijk wel samen gereden totdat ik zeker wist dat ze mijn paard(en) goed genoeg kende en goed kon inschatten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:09

ik heb nu voor het eerst een 3-jarige in training en deze mag ik als eigen beschouwen. Ik heb ook zoveel tijd als dat ik nodig acht gekregen voor het zadelmak maken en het inrijden totdat de basisknoppen erop zitten. Eigenaar vertrouwt erop dat ik haar als mijn eigen paard behandel en indien nodig ook direct een DA contacteer. Liever 1x teveel dan te weinig. Alleen nu bij de eerste keren erop is hij er graag zelf bij ipv iemand "vreemd" om zeker geen extra gevaar naar mij toe te hebben.
Sommige zaken laat ik wel altijd weten, ook al vraagt hij er niet achter, maar dat zijn dan dingen die ik zelf ook graag van mijn paard zou weten moest ik haar tijdelijk uitbesteden (al zou ik dagelijks gaan kijken denk ik :o )

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:16

Ik ben heel erg vrij en behandel hem dan ook alsof het mijn eigen paard is.
Als ik vind dat hij naar de hoefsmid/dierenarts enz moet dan overleg ik dat en wordt er een afspraak gemaakt. Ook ik ben diegene die bepaald hoeveel en wat hij te eten krijgt. De eigenaresse is zelf ook instructrice, maar ik les bij iemand anders en dat is prima. Wel betaal ik dan zelf deze lessen.

Wedstrijden kies ik zelf uit en ik bepaal zelf wanneer ik over ga naar een andere klasse. Startkaart, startcoupons en startgeld worden betaald door de eigenaar. Als ik prijzengeld heb krijgt ze het startgeld terug. En mbt de verkoop is er nog wat overlegd :)

Het paard staat trouwens wel bij de eigenaren op stal, dus dan heb je automatisch al meer contact over kleine dingetjes!

Kan het eigenlijk niet beter treffen :D
Laatst bijgewerkt door happyjoyce op 27-07-11 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:18

ik rij op een handelstal. heb op het moment dat ik begon afspraken gemaakt met jan. als ik kom weet ik wat ik moet doen, als er iets is, vraag ik het :)
heb springles van de eigenaar, spreken we gewoon een dag van te voren af. naar buiten ga ik niet ,zijn jongen paardjes, en wat wedstrijden betreft, wie weet, ooit een keertje. oefenspringen doe ik wel, maar jan geeft aan wanneer die zijn, en vraagt altijd netjes of ik tijd heb.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:20

hoi :D paard staat bij mij op stal, ik ben helemaal vrij om te doen wat ik denk dat goed is, maar ik vertel altijd wel als er iets byzonders is bv wedstrijd of les anders als anders,en houd de eigenaar op de hoogte. ik meld altijd als er ijzers verlegd moeten worden,mestonderzoek en dat soort dingen,(die kosten zijn ook wel voor hem maar tis niet alleen van betalen svp,ook vertellen hoe t gaat)en heb ook een prettige samenwerking met de eigenaar. hij komt kijken naar les en/of wedstrijd als hij kan,en gaat ook mee naar tandarts,fysio (en betaald ook dan) en zoals laatst met problemen denkt hij meteen mee en laat een nieuw zadel aanpassen :) erg fijn zoals dat gaat, paardje doet het nu erg goed en dat laat ik ook meteen bv na de eerste trainingen met t nieuwe zadel weten! *\o/* totnutoe super samenwerking, hoop dat t ook als het paard verkocht zou worden het netjes verloopt. want heb vroeger toch wel mindere ervaringen gehad.. :( hopen dat jij t ook zo goed voorelkaar hebt/krijgt he,succes er mee! groetjes deess

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:21

Ik rijd voor een fok en handelstal en ik doe wat ik wil, lessen worden betaald, verkoop en inkoop regel ik ook. Wedstrijden worden betaald, alleen de hoefsmid en wormenkuren regelt de eigenaar.
Nu is de eigenaar ook al behoorlijk oud en regel ik bijna alles..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:22

Hmm okee, probleem waar ik nu nogal tegenaan loop is dat de eigenaresse heel veel over heeft voor het paard, kosten nog moeite worden gespaard.. Maarr ze wil er het liefst altijd bij zijn als ik rijd, helpt ook vaak als ik rij, alleen liggen onze manieren van rijden nogal mijlenver uit elkaar :+ Dat botst dus redelijk en ik kom langzaam op een punt dat ik denk 'wil je het zelf doen of mag ik het doen..' Doel is dat de merrie het sportpredikaat dressuur haalt, eigenaresse heeft mij daarvoor benadert, maar toch merk ik aan alles dat het helemaal niet uit handen wil/kan geven.. Het is echt haar paard, ze heeft dr al 10 jaar en altijd zelf gereden.. Ik weet dus niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:29

Altijd aangeven als je iets dwarszit. Anders gaat het botsen en ben je verder van huis. Ik heb ook een tijdelijke bijrijdster die ik al jaren ken. Ze laat me uit zichzelf alles weten en ze weet dat ze enkel mag rijden wanneer er iemand op stal is. Niet alleen, voor als er wat gebeurd. Ze rijdt ook alleen in de bak, met de linten dicht zodat paard nooit de weg op kan schieten. Ze weet dat ik zuinig ben, dus ze spuit mijn paard ook altijd netjes af en poetst haar altijd enorm uitgebreid. Voor de afwisseling longeert en mest ze weleens als ze lekker de tijd heeft en maakt ze m'n spullen schoon. Kan het niet beter treffen! Ik was altijd tegen bijrijdsters, juist omdat ik het niet uit handen kan/wil geven, maar voor deze weken is het ideaal (erg druk op werk). Mijn bijrijdster krijgt al mijn vertrouwen en zij geeft mij het gevoel dat ze dat verdiend door overal eerlijk over te zijn en vragen te stellen als ze het niet weet. Ze is 17 jaar nu, maar heel verantwoordelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:32

Ja dat ga ik idd ook doen.. Ik heb altijd eigen paarden gehad, weet prima hoe het allemaal moet, regelde thuis altijd alles zelf, maar toch moet ze altijd nog weer zeggen hoe het wel en niet moet :+ Tot vliegenspray en mijn laarzen aan toe soms :( Vind het gewoon jammer dat ze me niet het vertrouwen geeft, terwijl ik mezelf inmiddels qua sport wel een beetje heb bewezen..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:37

dan zou ik eerlijk zijn en dit bespreken.
Zij heeft jou benaderd en gaat in mijn ogen akkoord met jou manier van werken. Indien dit niet zo is moet ze iemand anders vragen.

Als ik in jou schoenen stond dan zou ik het niet op prijs stellen dat de eigenaar elke keer komt kijken bij de training en al helemaal niet dat hij/zij telkens commentaar heeft. Het paard op zich dagelijks bezoek: ok, wekelijks een training bijwonen om de vorderingen op te volgen en eventueel een aanwijzing of puntje van verbetering geven: ok. Maar continu je verbeteren etc, nee dan moeten ze iemand anders contacteren.

Ik heb bij mijn 3-jarige op het punt gestaan om te zeggen, dat ik er niet mee zou kunnen lachen moest hij elke dag voor m'n neus staan als ik iets met z'n paard wilde doen. Maar gelukkig wist hij dat zelf ook. Nu vraagt hij wanneer ik er wil opstappen en wil dan liever zelf komen, maar als ik zeg dat ik dat niet wil respecteert hij dit. Hij zegt ook weinig tot niks wanneer ik longeer of iets dergelijks. Uitzonderlijk geeft hij een puntje van kritiek, vanuit eigen ervaring. Maar als dat relevant is om problemen te voorkomen, ok. Ik leer ook nog elke dag en problemen zoeken, willen we niet.

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:41

Wij (zusje en ik) zijn heel vrij met onze verzorgpaarden, de eigenaar rijdt van oktober tot april slipjachten op woensdag en zaterdag. Maar verder mogen we doen wat we zelf willen. Wedstrijden rijden, buitenritten maken, mee op clubactiviteiten. Alles wat we doen vinden ze prima, als hun conditie maar onderhouden wordt. Als er iets nodig is voor de paarden halen we het op en krijgen we het altijd vergoed.
Het leuke is dat we vaak met ze 2en zijn en 2 paarden, lekker samen rijden. En als de 1 weg is dan doet de andere ze en andersom.
De eigenaren zit doordeweek vaak elders in het land, en neemt mijn zusje de zorg voor de paarden op haar.
Zo heeft ze een leuk bijbaantje.
Ik vind dat we wel in onze handjes mogen knijpen met deze lieve mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:42

Als ik aan het rijden bent komt ze er zelfs soms naastlopen en pakt de teugels vast.. Je weet wel, zoals dat vroeger op de manege wel eens ging :+ Eigenlijk te gek voor woorden natuurlijk :o

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:47

Ik rij paarden voor de staleigenaar. Zadelmak maken en de eerste knoppen doe ik zelf. Het verfijnen doe ik samen met hem, net zoals de eerste paar keer springen. daarna blijf ik regelmatig vragen of hij even tijd voor me heeft. Ik trek dus voor een deel mijn eigen plan. Omdat dit ook met mijn eigen paard mijn vaste lesgever is, rij ik toch wel zoals hij het graag ziet

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:49

Vervelende situatie Relaxed. Toen ik nog een bijrijpaard had was de eigenaresse er in het begin ook altijd bij. Ik vond het heel moeilijk om hier iets van te zeggen,want het is tenslotte haar paard. Maar ik heb toen heel voorzichtig aangegeven dat het goed klikte met het paard en dat ik ook graag met haar alleen zou willen zijn. Ze reageerde hier heel begripvol op en daarna ben ik heel vrij gelaten, later kwam ze zelfs nooit meer....Ik mocht doen wat ik wilde met het paard, dressuren, springen, buitenrijden, wedstrijd, ik kon haar gewoon beschouwen als mijn eigen paard en dat deed ik ook. Om de eigenaresse er toch een beetje bij te betrekken stuurde ik regelmatig een mailtje met wat ik gedaan had die week en waar ik tegenaan was gelopen. Dit heeft ze altijd heel erg gewaardeerd. En als er iets was of ik wilde iets nieuws gaan doen of een wedstrijd rijden dan ging dat natuurlijk altijd in overleg en vaak kwam ze dan wel kijken of deden we het samen.

Nu ik eenmaal zelf een paard heb en een bijrijdster (al is het maar voor 2x in de week) merk ik ook dat ik er het liefste altijd bij ben. Ik doe dit bewust niet omdat ik weet hoe vervelend het is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:27

@ Lotje: Er is, vind ik, een verschil met al bijrijdster/verzorgster een paard voor iemand anders rijden of benaderd zijn om iemand z'n paard hogerop te krijgen. Als bijrijder/verzorger heb je je te schikken naar de "grillen" van de eigenaar. Het is hun paard en jij gaat met ermee om zoals zij dat willen. Heel eenvoudig.
Als je echter benaderd wordt om een paard in training te nemen en hogerop te brengen, dan verleen je hen een dienst (daar word je in het beste geval ook voor betaald). Als ze voor jou kiezen, dan betekent dit onrechtstreeks dat ze met jou praktijken en voorwaarden akkoord gaan. Tuurlijk is er ruimte voor overleg, maar hier is de balans in mijn ogen toch anders...

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:02

ik train op het moment 4 paarden, ik mag alles, de eigenaar heeft een hernia en is ook al op leeftijd. Hij vind het geweldig dat ik er 3 x in de week ben en mag alles, beschouw de paarden als mijn eigen,maar ik doe er geen dingen mee die nog gevaarlijk kunnen zijn, zoals bijv. de weg op met de jonge paarden (ik noem maar even een voorbeeld). Maar zoals buitenrit met de 2 'volwassen' paarden wassen, rijden, alles mag. Echt super :).
Had vantevoren wel afgesproken op welke dagen ik dan kom,en als ik niet kan komen,dat ik dan even bel. Voer en smid en DA regelen ze allemaal zelf, in de winter hebben ze mij gevraagd om 1 x in de week de stallen uit te mesten voor een leuk bedrag. Krijg nu ook betaald, dit om dus de benzinekosten te betalen van mijn scooter + eventueel onderhoud etc.

Heb ook van ze een zadel gekregen, dan moest ik gewoon 10 x komen, en dan was het zadel van mij. Echt super, kan me geen beter plekje voorstellen!

AMC93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:16

Ik train op het moment 3 paarden, en ik mag eigenlijk alles!
:)

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:24

Ik mag alles, en heb altijd wel een telefoon bij me, voor als er iets gebeurt. (Nooit voorgekomen gelukkig :) ) Als ik vraag of ik mee mag doen aan een wedstrijd, stro-balen voor een hindernis wil gebruiken of wil ruilen van mest-dag mag dat altijd meteen. :) Ik hoef het eigenlijk niet eens te vragen := Pony staat daar aan huis dus als ik aan het rijden ben ziet ze me wel :)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:24

Ik mag alles zelf bepalen :)

Zou ook wedstrijden en zo mogen rijden, alleen heb ik geen vervoer dus houdt het op. Verder mag ik zelf bepalen van wie en hoe ik les krijg, ben ik wel blij mee :j

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:29

Ohja ik moet zeggen over wedstrijden: Ik doe bijna nooit mee aan wedstrijden (nog niet klaar voor) en als ik meedoe is het gewoon een onderlinge van de manege. Daar rijd ik dan met pony naartoe dus ik heb geen vervoer nodig :)

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:32

Ik heb een verzorg paard, waar de eigenaren zelf verder eigenlijk niks mee doen, wordt alleen soms door de stalhulp gelongeerd.
Ben dus de enige die erop rijd, mag rijden wanneer ik wil, ik spreek ook eigenlijk nooit dagen af. Rijd vaak alleen in de bak of soms toevallig met hun erbij als ze met hun andere paarden rijden. Mag balkjes draven maar niet springen ofzo. Mag ook niet zonder zadel. Verder mag ik ook in mn eentje naar buiten, of buiten wandelen en ik mag longeren.
Als ik iets wil doen wat ik nog nooit heb gedaan, bijv toen ik de eerste keer balkjes wilde draven dan vraag ik dat eerst altijd wel.
Doe ook wel eens mee aan FNRS wedstrijden bij de manege naast ons, daar loop ik dus gewoon heen. Soms kwamen ze wel kijken maar niet altijd. Dat regel ik ook altijd zelf en dat is ook prima.

Heb ook wel eens les gehad van dezelfde instructrice als de eigenaresse met haar andere paarden heeft, maar dat hoeft verder niet en ik kan dat maar heel af en toe betalen.

Mooiste vond ik wel toen ze van de winter vroegen of ik vond dat ze geschoren moest worden of niet, ik stond echt zo van huh bepaal ik dat dan? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:06

petitparis schreef:
@ Lotje: Er is, vind ik, een verschil met al bijrijdster/verzorgster een paard voor iemand anders rijden of benaderd zijn om iemand z'n paard hogerop te krijgen. Als bijrijder/verzorger heb je je te schikken naar de "grillen" van de eigenaar. Het is hun paard en jij gaat met ermee om zoals zij dat willen. Heel eenvoudig.
Als je echter benaderd wordt om een paard in training te nemen en hogerop te brengen, dan verleen je hen een dienst (daar word je in het beste geval ook voor betaald). Als ze voor jou kiezen, dan betekent dit onrechtstreeks dat ze met jou praktijken en voorwaarden akkoord gaan. Tuurlijk is er ruimte voor overleg, maar hier is de balans in mijn ogen toch anders...

Ik krijg niet betaald, maar het is voor ons een win/win situatie.. Zij wil dr paard sport hebben en ik kan lekker rijden.. Ik weet wat een eigen paard hebben en actief rijden kost, dus ik vind het helemaal niet erg om niet betaald te krijgen. Het scheelt mij immers veel geld tov een eigen paard met alle risico's van dien. Maar ik zie het idd hetzelfde als jij.. Ze wil wel dat ik het doe, maar ze wil eigenlijk wel dat het op haar manier gebeurt.. Die botst alleen een beetje met de mijne.. :o Buitenhand naar voren steken om paard na te laten geven is niet echt hoe ik het zou doen :+