ik ga zaterdag naar mijn toekomstige verzorgpaard toe
ik heb zelf niet veel ervaring met hele jonge paarden , wel met moeilijkere en pittigere.
maar wat voor dingen kan je met een 4 jarig paard ( tijdens het rijden) doen en wat absoluut niet ?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MiniBoots schreef:Juist niet te veel rechtuit willen rijden.
In wendingen kan je ook je paard rechtrichten.
Jonge paarden moet je bezig houden, anders gaan ze zelf dingen verzinnen.
Uiteraard geen moeilijke dingen vragen maar wel wat figuren rijden, afwenden en niet te lang rechtuit of achter elkaar de bak rond rijden.
Overgangen rijden etc.
Bespreek het maar met de eigenaar, die kan jou het vast vertellen!
Succes!
bedankt !
MiniBoots schreef:Juist niet te veel rechtuit willen rijden.
In wendingen kan je ook je paard rechtrichten.
Jonge paarden moet je bezig houden, anders gaan ze zelf dingen verzinnen.
Uiteraard geen moeilijke dingen vragen maar wel wat figuren rijden, afwenden en niet te lang rechtuit of achter elkaar de bak rond rijden.
Overgangen rijden etc.
Bespreek het maar met de eigenaar, die kan jou het vast vertellen!
Succes!
patatjemayo schreef:en gaat het goed, en wat doe je er nu mee dan?
lailapri schreef:Daarom ben ik ook voorstander om buiten te rijden, vooral rechtuit en toch niet saai. Lekker tempo wisselingen, keertje helemaal strekken in draf of galop en dan juist stukjes bij elkaar rijden, je kunt iets buiging/stelling vragen zonder meteen veel wendingen te hoeven rijden en je kunt gebruik maken van verschillende ondergronden.
Zelf doe ik met mijn 4 jarige wat rijden betreft niet veel. We beleren ze een beetje dat ze de ruiter kennen in stap en draf en verder beginnen we dan ernaast met meer concentratie vragen en oefeningen die ze beter in hun lijf maken. Rijden kan de komende 20 jaar ook nog wel.
Ik heb daarbij ook niet zo de ambities om te rijden omdat ik genoeg andere heb. De merries hebben daarbij meestal hun eerste veulen aan de voet en moeten dus al genoeg leren.
Ga ik samen met iemand rijden die de moeder van mijn verzorgpaard berijdt
Gerda20 schreef:Ik heb niet zoveel te vertellen. Het enige wat ik je mee wil geven is.... Zorg voor een goede band tussen jou en je paard. Zorg dat hij jou vertouwd. Dat hij respect voor je heeft. Want vergeet niet dat het paard nog geen idee heeft wie jij bent wat je met hem gaat doen, en niet te vergeten hij weet nog niet dat jij zijn nieuwe baasje bent. Dit is niet in een week even geregeld. En als jullie zover zijn zou ik deze vraag opnieuw stellen.
Veel succes. En niet te vergeten heel veel plezier met je nieuwe aanwinst
en een band opbouwen doen we zeker, dat is bij mij altijd een prioriteit
wij hebben een jonkie lopen die dressuurmatig lekker bezig gehouden wordt, een sprongetje kan maken, in een groep of álleen mee naar het bos gaat en eens in de zoveel tijd loopt paard ook voor de kar. Nog nooit zo'n gemotiveerd paard mee gemaakt wat ontzettend fris in de kop is.