wat met een 4 jarig paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

wat met een 4 jarig paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 10:19

hoi hoi

ik ga zaterdag naar mijn toekomstige verzorgpaard toe
ik heb zelf niet veel ervaring met hele jonge paarden , wel met moeilijkere en pittigere.
maar wat voor dingen kan je met een 4 jarig paard ( tijdens het rijden) doen en wat absoluut niet ?

:o

Angela

Re: wat met een 4 jarig paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:57

Het lijkt me verstandig dat je dat met de eigenaar van het paard gaat bespreken :)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 12:00

okeee , bedankt :D

Anyssax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:05

Vooral rechtuit rijden, en zoveel mogelijk proberen recht te laten lopen.
En dat ie goed aan je been is, en blijft.
Dat doe ik ook met een vierjarige.

Vooral niet te veel willen aan het begin!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 12:17

dankje voor je tip :Y)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:20

Juist niet te veel rechtuit willen rijden.
In wendingen kan je ook je paard rechtrichten.
Jonge paarden moet je bezig houden, anders gaan ze zelf dingen verzinnen.
Uiteraard geen moeilijke dingen vragen maar wel wat figuren rijden, afwenden en niet te lang rechtuit of achter elkaar de bak rond rijden.
Overgangen rijden etc.
Bespreek het maar met de eigenaar, die kan jou het vast vertellen!
Succes!
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 27-07-11 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 12:22

oké zal ik doen, haha :P
en bedankt :Y)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:28

idd met de eigenaar bespreken wat hij verwacht en verlangt

en verder de basis: zoeken naar ontspanning met behoud van takt en van daaruit nageeflijkheid "vragen" (krom verwoord, want je paard geeft je een fijne aanleuning en contact als het dit wil)
overgangen en figuren (volte, slangenlijn, gebrokenlijn, diagonaal) opletten dat je niet te veel kleine voltes en wendingen maakt. wijken voor de kuit, enkele passen is al voldoende om te beginnen. Grote voltes spiraalsgewijs verkleinen en vergroten om recht te richten, alleen weer niet verkleinen tot 10m diameter 12-15m is al genoeg later kan je dit uitbouwen tot 10 of zelfs 8m

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 12:30

oke , ik zal dan indd met de eigenaar gaan overleggen . en jullie tips in de praktijk gaan brengen :Y)

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:12

MiniBoots schreef:
Uiteraard geen moeilijke dingen vragen maar wel wat figuren rijden, afwenden en niet te lang rechtuit of achter elkaar de bak rond rijden.
Overgangen rijden etc.
Succes!

Mee eens

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:37

Ik kreeg een aantal jaar geleden ook een jong paard tot mijn beschikking, die alleen zadelmak was gemaakt. Wat ik met hem heb gedaan is in de eerste maanden veel grondwerk: stappen aan de hand, halthouden en lopen op mijn commando, longeren (met of zonder zadel), noem maar op. je kunt uiteraard ook oefenen dat 'ie stil blijft staan bij het op en afstappen, dat hoort hij immers ook te kunnen. Eigenlijk moet je alles voorzichtig aanleren. Zeker met de wendingen in het begin, neem die bijvoorbeeld niet te klein. Verder moet je in het begin zeker niet proberen hem aan de teugel te krijgen. Het is in het begin vooral belangrijk dat er een rem en een stuur op komt en dat het paard in balans is en blijft. Vanuit daar kun je uiteraard meer vragen, maar doe dit niet te overhaast. Een groot paard heeft uiteraard wat meer tijd nodig!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 09:16

oké ! zal ik onthouden :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:22

Ter aanvulling: ook van een balkje en een klein sprongetje gaat een vierjarige niet kapot hoor, gewoon af en toe eens meepakken.

Ik ben nu vanaf februari met mijn gup bezig en probeer hem vooral gemotiveerd te houden door hem alles in kleine stapjes aan te bieden en veel afwisseling in het werk aan te brengen. Nu het rechtrichten en de stelling en buiging op de volte aardig gaan, rijden we nu veel rechte lijnen met tempowisselingen. De rechtergalop vindt de mijne nu nog lastig dus dat oefenen we in het bos of in de 20x60 bak in verlichte zit. Bosritten zijn daar ook erg geschikt voor!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 09:55

Ja, das indd ook wel een goed idee :Y) bedankt ! :D

Pennygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:55

Vooral je buiten teugel er ook aan houden daar hebben ze het meeste evenwicht op, en goed met je binnenbeen rijden.
En ik zou even met de eigenaar gaan praten ja. ;)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 16:44

thanx allemaal . inmiddels ben ik al lekker bezig :D

patatjemayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:40

en gaat het goed, en wat doe je er nu mee dan?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:42

MiniBoots schreef:
Overgangen rijden etc.
Succes!

Daarom ben ik ook voorstander om buiten te rijden, vooral rechtuit en toch niet saai. Lekker tempo wisselingen, keertje helemaal strekken in draf of galop en dan juist stukjes bij elkaar rijden, je kunt iets buiging/stelling vragen zonder meteen veel wendingen te hoeven rijden en je kunt gebruik maken van verschillende ondergronden.

Zelf doe ik met mijn 4 jarige wat rijden betreft niet veel. We beleren ze een beetje dat ze de ruiter kennen in stap en draf en verder beginnen we dan ernaast met meer concentratie vragen en oefeningen die ze beter in hun lijf maken. Rijden kan de komende 20 jaar ook nog wel.
Ik heb daarbij ook niet zo de ambities om te rijden omdat ik genoeg andere heb. De merries hebben daarbij meestal hun eerste veulen aan de voet en moeten dus al genoeg leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:45

ook vooral veel mee wandelen!(niet te lang, natuurlijk)
stoppen als jij het zegt, enz.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 12:20

patatjemayo schreef:
en gaat het goed, en wat doe je er nu mee dan?

het gaat goed , haha . maar toen ik er kwam vertelden ze me dat ze nog helemaal niet beleerd was :D
dus inmiddels zijn we lekker aan het wandelen, poetsen en longeren . en halthouden op commando.
dus lekker veel grondwerk eerst

:o
Laatst bijgewerkt door ElinaSK op 05-08-11 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 12:27

lailapri schreef:
Daarom ben ik ook voorstander om buiten te rijden, vooral rechtuit en toch niet saai. Lekker tempo wisselingen, keertje helemaal strekken in draf of galop en dan juist stukjes bij elkaar rijden, je kunt iets buiging/stelling vragen zonder meteen veel wendingen te hoeven rijden en je kunt gebruik maken van verschillende ondergronden.

Zelf doe ik met mijn 4 jarige wat rijden betreft niet veel. We beleren ze een beetje dat ze de ruiter kennen in stap en draf en verder beginnen we dan ernaast met meer concentratie vragen en oefeningen die ze beter in hun lijf maken. Rijden kan de komende 20 jaar ook nog wel.
Ik heb daarbij ook niet zo de ambities om te rijden omdat ik genoeg andere heb. De merries hebben daarbij meestal hun eerste veulen aan de voet en moeten dus al genoeg leren.

straks als ze eenmaal beleerd is zal er in het begin ook voornamelijk buiten mee gereden worden indd :D Ga ik samen met iemand rijden die de moeder van mijn verzorgpaard berijdt :)

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:11

Ik heb niet zoveel te vertellen. Het enige wat ik je mee wil geven is.... Zorg voor een goede band tussen jou en je paard. Zorg dat hij jou vertouwd. Dat hij respect voor je heeft. Want vergeet niet dat het paard nog geen idee heeft wie jij bent wat je met hem gaat doen, en niet te vergeten hij weet nog niet dat jij zijn nieuwe baasje bent. Dit is niet in een week even geregeld. En als jullie zover zijn zou ik deze vraag opnieuw stellen.

Veel succes. En niet te vergeten heel veel plezier met je nieuwe aanwinst

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 11:51

Gerda20 schreef:
Ik heb niet zoveel te vertellen. Het enige wat ik je mee wil geven is.... Zorg voor een goede band tussen jou en je paard. Zorg dat hij jou vertouwd. Dat hij respect voor je heeft. Want vergeet niet dat het paard nog geen idee heeft wie jij bent wat je met hem gaat doen, en niet te vergeten hij weet nog niet dat jij zijn nieuwe baasje bent. Dit is niet in een week even geregeld. En als jullie zover zijn zou ik deze vraag opnieuw stellen.

Veel succes. En niet te vergeten heel veel plezier met je nieuwe aanwinst

bedankt :D en een band opbouwen doen we zeker, dat is bij mij altijd een prioriteit

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:59

Afwisselen. Lekker basismatig dressuurwerk, wat springen, buiten rijden, longeren. Evt zelfs voor de kar. :j wij hebben een jonkie lopen die dressuurmatig lekker bezig gehouden wordt, een sprongetje kan maken, in een groep of álleen mee naar het bos gaat en eens in de zoveel tijd loopt paard ook voor de kar. Nog nooit zo'n gemotiveerd paard mee gemaakt wat ontzettend fris in de kop is. :j
Houd het leuk voor zo'n paard.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:07

Veel plezier met je nieuw verzorgpaard.
Een kleine tip als iets niet lukt of er gebeurt iets waar je bang van bent of wordt, bepraat het met de eigenaar. Het betreft een jonger dier en die kan soms nog wel eens ondeugend zijn. Als de eigenaar niet weet wat bij jou niet lekker loopt kan die je daar ook niet mee helpen.