Dubbel gevoel over instructie bijrijder, weet het niet meer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotteettol

Dubbel gevoel over instructie bijrijder, weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 12:56

Laatst bijgewerkt door Lotteettol op 06-04-23 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Re: Dubbel gevoel over instructie bijrijder, weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:07

Ik zou niet willen dat mijn paard met een ander in een les rijdt en dingen moet doen op een andere manier waarop ik het doe, zeker niet als die manier me totaal niet aanstaat. Ja, de instructrice heeft er voor geleerd, tuurlijk rijdt ze op een bepaald niveau. Maar toch wil dat niet altijd wat zeggen.

Ik heb bijvoorbeeld een instructrice gehad die wilde dat ik mijn paard schouderbinnenwaarts liet lopen. Viel niet mee. Later bleek dat mijn paard flink vast zat in de wervels en dat ze hier helemaal niet aan toe was. Ze kon niet eens een rechte lijn lopen. Die vrouw heeft er flink voor geleerd en ze zal anderen echt heel goed kunnen helpen, maar mij en mijn paard niet.

Ik heb een ander paard in laten rijden bij iemand die lesgeeft en op hoog niveau rijdt. De manier van inrijden vond ik heel anders als dat het bij mijn andere paard werd gedaan, en dat anders bedoel ik helaas niet positief.

Wat ik hier mee wil zeggen: als het je niet bevalt, stop ermee. Het is het niet waard om door te modderen. Jij bent verantwoordelijk voor je dieren, als jij er geen goed gevoel bij hebt, dan moet je daar naar luisteren. Je geeft zelf al een hele goede oplossing aan: dat je bijrijder les krijgt van de buurvrouw. Nog priveles ook, kan ze meer van leren. Ik zou dit zeker doen. Wil je bijrijder dit niet, zijn er vast genoeg meiden die popelen om haar plaats in te nemen.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:16

Als de manier waarop jouw bijrijder les krijgt niet overeenkomt met wat jij en bijrijdster zelf willen, heeft het weinig zin om in die les te blijven. Je hebt niet alleen jezelf en de pony er mee, maar ook de les waar ze in rijdt en de instructrice van die les. Bovendien zou ik ook NOOIT in een les willen rijden waar je instructies krijgt te zagen/hard in de mond te zijn. En eenmaal aangeleerd, is afleren moeilijk (zowel voor paard als ruiter).
Als op een andere dag les rijden op de manege geen optie is, dan maar naar de privéles van de buurvrouw denk ik?

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:17

Hmm, wat een lastig verhaal... Het enige wat ik zeker weet is dat je je hart moet volgen: als jij niet kan zien hoe er wordt gereden met jouw pony, is dat prioritair... Dus zeg je gewoon klaar en duidelijk dat het niet bij deze lesgever verder kan...

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:25

Jouw paard, jouw regels. Dus als jij het er niet mee eens bent of het niet aan kan zien zou ik dat gewoon aangeven en op zoek gaan naar andere instructie voor je bijrijder.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 13:34

….
Laatst bijgewerkt door Lotteettol op 06-04-23 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:48

Als ik even puur naar je paard kijk, zeg ik stoppen daar! JIJ kent je dier het beste. Je ziet hem verkrampen, rug wegduwen, slaan naar de instr. Als mijn paard dat bij iemand zou gaan doen is het voor mij duidelijk: paard voelt zich niet fijn. En als paard zich niet fijn voelt, gaat ie niet fijn lopen en heeft je bijrijder het zwaarder. Luister dus naar ja paard.

Daarbij ben jij niet te kritisch. Het is JOUW paard. Kijk als het een manegebeest was waar je niks over te zeggen hebt, kun je nog met kromme tenen lopen. Maar behalve eens iets roepen dat je het er niet mee eens bent kun je weinig. Dit is JOUW paard en JOUW bijrijder.Je kunt dus wel iets. Namelijk een besluit nemen. Dat jij jouw paard anders gereden wilt hebben. Dat is de macht van een eigenaar. JIJ mag hierover beslissen, want hij is van jou.

In de huidige situatie is:
Paard niet blij
Eigenaar niet blij
Bijrijder niet blij
Instrc wrs ook niet blij....

Blijft het dan nog leuk en eerlijk naar alle partijen toe? En je bijrijder zal moeten afwegen wat ze belangrijker vind. Contacten hebben met anderen of lekker en fijn rijden op een superleuk paardje... (als ze bij buurvrouw gaat lessen op jouw kosten, blijft ze dan ook op de manege rijden op andere pony's? Want dan heeft ze die contacten nog wel...)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:49

Kan ze dan op de manege niet naar een andere groep waar een andere instructeur/trise les geeft?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:51

Lotteettol schreef:
De instructie en ik komen er niet helemaal uit vandaag: zij zegt dat ik twijfel aan haar kundigheid, te veel bemoei met haar lesgeven, C. in tweestrijd zet en zij het wel weet, omdat ze die en die opleiding heeft gedaan en dat en dat niveau heeft behaald met wedstrijden. Ik, als eigenaar, twijfel niet aan haar diploma's/opleiding, wel op de manier waarop ze het doet...namelijk niet op een vriendelijke manier (zagen of hard zijn) en ik zie dat mijn pony bijv. verkrampt gaat lopen, rug wegduwd, naar haar trapt) en vind het alles behalve plezierig om naar te kijken, het blijft tenslotte mijn pony en daar leen ik haar niet voor uit voor een les.

Jij ken je pony het beste, jij ziet pony die niet fijn loopt op haar instructies. De diploma's/wedstrijdresultaten van die instructrice zijn dan niet relevant. De combinatie werkt niet en je bijrijder (die je graag wil houden) raakt haar plezier in het rijden kwijt op deze manier. Denk dat je inderdaad het beste bijrijder bij je buurvrouw kan laten lessen waar de combinatie wel klikt.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 14:42

….
Laatst bijgewerkt door Lotteettol op 06-04-23 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:52

Jij hebt zeker een vinger in de pap want het is jouw paard.
Volg je gevoel, je twijfelt niet voor niets als een hele poos..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:01

Heel eerlijk gezegd... vind ik dat jij nog geduldig blijft, ik had al tegen het plafond gezeten geloof ik, als ik het vaker dan 1x moest aangeven. Vind dat je groot gelijk hebt om dit niet meer te willen, want niet goed voor pony, niet goed voor rijstijl bijrijdster en niet goed voor jouw zenuwen:-).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:30

Ik denk dat ik mijn paard na het zien van les 1 al er uit had gehaald (waarschijnlijk niet eens les 1 af laten rijden :o )

Andere manier prima. Maar als je dan ziet dat je paard er slecht op reageert en verkrampt, en jouw instructrice nog steeds denkt dat haar manier goed is, maakt het niet uit hoeveel papiertjes je hebt. Blijkbaar is er dan toch iets mis met de ogen B-)

Lekker laten privélessen en is er bij jullie op de manege niet zoiets tot de optie vrijrijden? Dus geen les maar wel rijden in de bak? Kan jouw bijrijdster tóch de contacten onderhouden en op de manege oefenen wat ze van de buuf heeft geleerd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:01

Een instructrice die 'zagen' promoot heeft volgens mij geen feeling met paardrijden. Als ik had gezien dat er zo met mijn paard werd omgegaan had ik daar ter plekke het dier uit de les gehaald.
Ik denk dat ik het vroeger geweldig had gevonden om priveles te krijgen :)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:05

Kinke schreef:
Een instructrice die 'zagen' promoot heeft volgens mij geen feeling met paardrijden.

Mee eens en sterker nog, die heeft er niks van begrepen en is de naam instructrice imo niet waardig..

Johalientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:14

Ik zou het ook niet aan kunnen zien.
Snap dat het aan je knaagt. Krijg jij van iemand anders les
Op de manege? Misschien kan je aan jou instructrice vragen
Wanneer jou bijrijdster in een les van haar mee kan rijden?
Vind het wel knap van je dat jij hebt aangeboden om de priveles
Te betalen. Dat zal ik nooit doen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:47

RT-P >> VP

blondedesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:38

Het is hard wat ik nu zeg:

Snel naar een andere les, de instructie wil niet luisteren. dan gaat het over. ik moet eerlijk zeggen dat de taak van de instructie voor de manege is een leuk uurtje rijden, op haar manier en dan geld in het laadje brengen en weer ophoepelen het is hard gezegd maar dat ik eigenlijk de waarheid.

2 uur achter elkaar kan wel alleen hou dan wel rekening mee dat de conditie van de pony er wel moet zijn dus probeer het thuis eens uit. en dat je het niet te intensief 1 uur doet en andere uur niks meer kan doen.

priveles is een super oplossing, is er geen mogelijk heid om de bak te huren voor zoveel per jaar op de manege dan kun je 's winters vrijrijden

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 20:09

…..
Laatst bijgewerkt door Lotteettol op 06-04-23 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:29

Als je twijfelt aan de gegeven instructie, ben je er eigenlijk al klaar. Dan is het gewoon tijd om op te stappen, omdat je dan toch bij alles wat ze zegt {of het nu juist is of niet} onbewust je vraagtekens hebt. Op je instructrice moet je blindelings kunnen vertrouwen, anders werkt het niet en gaat het ook nooit werken. Tenslotte heeft les nemen alleen zin, als je de dagen dat je geen les hebt, ook zelfstandig op die wijze verder gaat. Als je in de les al twijfelt, zal die twijfel alleen maar toenemen als je voor jezelf rijdt. Dan ga je vaak toch je eigen gevoel volgen, waardoor het geheel erg onduidelijk voor de pony wordt. Over het algemeen heb je ook wel een jaar of 5 nodig om iemand zijn manier van lesgeven volledig te kunnen gaan beheersen en daarna nog een jaar of 5 om het gevraagde ook heel snel en makkelijk uit te kunnen voeren, dus van de ene instructie naar de andere instuctie hollen is ook niet aan te raden. Maar....dan moet je vertrouwen in zo iemand dus wel heel groot zijn. Is dat dus niet het geval {zoals bij jullie}, dan weet je het antwoord zelf dus ook al.....
Succes.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:38

"niveau" van de instructrice zegt niet alles. Het is jouw pony, hij liep altijd fijn en goed bij jou, jij en je bijrijdster zitten op dezelfde golflengte, dus is het tijd om andere instructie te zoeken.

ik ken genoeg Z-ruiters, die ik nog niet in de buurt van mijn paard wil, en waar ik na 5 minuten les al bij afstap. Elk paard is anders elke ruiter is anders een goed instructeur ziet dit en past zich aan, een slechte dringt zijn idee op en verziekt ruiter en paard.

2u op rij kan hoor wij deden het vroeger ook, 1u dressuurles en daarna nog een uur springles. Gewoon bij het eerste uur 5 minuten eerder stoppen zodat e pony wat extra tijd heeft om rond te stappen en op adem te komen...