bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:17

als bijrijder heb je toch meer dingen dan bijvoorbeeld op een manege.
Zo kan je een band opbouwen met een paard, wat op een manege moeilijker is omdat je niet altijd een vast paard/pony heb en daar ook nog heel wat andere op rijden. Meeste gevallen kan je het paard als eigen beschouwen en mag je soms meer dan op een manege bijvoorbeeld buiten rijden.

Ik vind het best normaal dat daar wel wat voor betaald kan worden.
Een eigenaar kan er ook voor kiezen om namelijk het paard die dag(of dagen) "vrij" te geven. Want een paard kan makkelijk ook beweging krijgen zonder bereden te worden.
De dag(of dagen) dat een bijrijdster rijd worden spullen natuurlijk ook gebruikt. Hierdoor kan er wel sneller slijtage onstaan wat dan ook vervangen moet worden. En als je een bijrijder heb die veel buiten rijd zijn de ijzers ook sneller versleten (vanuit gaand op het harde rijden).

Hoe groot het bedrag is hangt natuurlijk van de eigenaar af. Er zijn mensen die mazzel hebben en zo'n paard gratis mogen doen, maar ook mensen die er toch meer voor betalen dan 100 euro.

Maar er zijn ook situaties waarbij ik me goed kan voorstellen dat de bijrijder betaalt zou moeten worden. Bijvoorbeeld een Z ruiter die je groene paard mak maakt/doorrijdt etc.


Echter kan een bijrijder er altijd mee stoppen om wat voor reden dan ook. En ik vind wel dat je niet financieel afhangelijk zou moeten zijn van die bijdrage.

F_Orumster

Berichten: 15324
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:19

TanteSabien schreef:
F_Orumster schreef:
Ik geloof niet dat ze dat wil lezen.
Dus ik ga maar ns op bed.
Ik geloof niet dat ze dat wil lezen.
Dus ik ga maar ns op bed.


Gaat dit over mij?
Zo ja: leg uit :P

Zowel jij als Cassidy geven nogmaals de mening dat je geen paard aanschaft afhankelijk van een bijrijder-bijdrage, dat verhaal.
Daarop reageer ik, dat de TS dat niet wil lezen geloof ik, ze negeert het.

TanteSabien
Berichten: 2507
Geregistreerd: 30-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:19

mandylfmarca schreef:
Tanesabien, het maakt mij niet uit of ik dat tweede paard neem ja of nee mijn haf is leuk genoeg.
Degene die wilt bijrijden kan geen eigen paard betalen maar wel 100 in de maand.
Snap je me nu? Trouwens mijn vraag ging gewoon over betalen? normaal of niet normaal.



Ik snap je hoor en ik heb ook aangegeven dat het verschilt qua betalen de ja of nee.

Er zit dus niks persoonlijks aan in mijn antwoorden.

TanteSabien
Berichten: 2507
Geregistreerd: 30-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:22

F_Orumster schreef:
Zowel jij als Cassidy geven nogmaals de mening dat je geen paard aanschaft afhankelijk van een bijrijder-bijdrage, dat verhaal.
Daarop reageer ik, dat de TS dat niet wil lezen geloof ik, ze negeert het.


Ohhh zo :D sorry tis al laat he :P

Bij die mening blijf ik ook hoor en zo zou het ook moeten zijn.
Anders word het paard er de dupe van als 1 van de 2 de portomonee leeg heeft wat dan al snel zo zal zijn.

Edit; Typo

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 02:24

Ja, ik snap je.
Ik koop ook echt geen paard als ik weet dat ik de bijrijder niet ken of degene er zo mee stopt zou er niet aan moeten denken mijn haf te moeten verkopen door zoiets.
Over dat negeert ze volkomen? wie is de ts? ik zit niet vaak op bokt.. En als dit over mij gaat. Ik probeer zoveel mogelijk pp iedereen te reageren maar op zovele te gelijk lukt niet altijd!

Wendy1978

Berichten: 6488
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Hoekse Waard

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:26

Ts betekend Topic Starter (jij dus) ;)

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:26

Goed en waarschijnlijk ongewild advies, dit gaat echt niet goed aflopen als je zelf het hele bedrag niet kunt ophoesten, als backup voor wanneer je 'bijrijder' weg valt. Dan valt je pony ook weg, en daar is dat diertje dan de dupe van.

Nu lijkt het idee van paardje samendoen leuk, maar ik ken zat pubers die je voorgingen in dat idee, en geen een is goed afgelopen.
En dat ene geval dat wel goed afliep, daar was de pony in het bezit van een volwassene die de beslissingen maakte.

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 02:27

Aha oke bedankt! weet ik dat ook weer.
En nee ik negeer niemand! Het probleem is zoveel mensen tegelijk en ik zit op m'n telefoon te bokken.

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 02:30

Ja ik snap jullie echt! ik wil ook niet hebben dat mn haf hier de dupe van word. Ik maak ook niet alleen deze beslissing.
En als ik het zou gaan doen stel is de bijrijder boven de 18.
Ik weet zoiezo nog niet zeker of ik het doe.
Tis een leuk ding, maar het probleem is ook gewoon mijn studie, 1paard is nog wel makkelijk qua tijd. Maar dan de tweede gaat moeilijker. Nu graag weer terug naar waar we begonnen zijn.
Bijrijders laten betalen ja of nee?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:40

Bijrijders laten betalen. Defenitely and absolutely: YES

Extra paard aanschaffen : alleen als het houden van paard 1 ook lukt zonder financiele bijdrage van bijrijder.
Zo niet: niet doen.

LynnDenise

Berichten: 6292
Geregistreerd: 04-02-04
Woonplaats: In de buurt van Rotjeknor.

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:42

Ik heb hier wel iets gepost, maar ook fijn dat er dankbaar op word gereageerd :+
Waarom ga je het geen "Leaser" noemen? Dan ben je toch van het euvel af...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:45

De benoeming "leaser" heeft wat haken en ogen.
Iemand die een paard least heeft recht op vervanging mocht het paard kreupel of langere tijd geblesseerd raken. Ik denk niet dat de eigenaar dat bedoelt of daar de middelen voor heeft.
Een huurder heeft daarentegen geen recht op een vervangend dier.
Mocht het dier geblesseerd raken of niet meer bruikbaar zijn om te rijden, heeft de huurder geen recht op vervanger door de verhuurder.
Wees voorzichtig wat voor benaming je aan je bijrijd/huur/leaseconstructie hangt....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-02-11 02:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30309
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:46

mandylfmarca schreef:
Je moet het beschouwen als je eigen paard dus niet laten staan of een keer niet gaan.
Rijden kan zo vaak in overleg minimaal 4x per week.

Mens, het lijkt wel of je personeel zoekt! Ik heb ook een tijdje paarden bijgereden, op 4 verschillende adressen. Bij één daarvan moest ik ook een bijdrage betalen (25 euro) en ook gewoon uitmesten... achteraf bleek dat de eigenaar niet meer met het paard het bos in durfde en dat mocht ik dus opknappen... was overigens een doodbraaf paard, beetje neurotisch maar best wel wat van te maken... ware het niet dat hij op de 6 dagen dat ik niet mocht komen hij steeds weer in de prak gereden werd. Daarnaast: ik heb ook wel eens een dagje geen zin in mijn paard. Nou dan ga ik toch niet? Krijgt hij niks van hoor.

Maar goed, daar ging je vraag niet over. Ik vind het bijrijderschap een kwestie van dienst en wederdienst. De eigenaar heeft minder tijd voor het paard, een bijrijder kan die geven. Een bijrijder heeft vaak geen eigen paard, een eigenaar kan een paard beschikbaar stellen. En zo profiteren beide partijen. Waarom zou één van beide partijen daar dan ook nog financieel van moeten profiteren?

Verder vind ik je vergelijking met manegelessen een beetje raar. Manegelessen zijn inderdaad niet gratis nee. Maar zitten bij die 100 euro dan de lessen in, en wie geeft die? En als je bijrijder wil lessen met het paard moet ze die lessen zeker zelf betalen. Ben ik nou de enige die dat krom vindt? ;)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:48

Ik vind idd dat de bijrijder lessen zelf moet betalen. Naast de kosten van het bijrijden. Want door lessen wordt hij/zij ook beter. Ik ben geen filantropische instelling, paarden kosten genoeg....

En was het maar zo makkelijk als "dienst en wederdienst". Van op een weiland staan gaat een paard niet stuk. Van op een weiland staan gaat een paard niet slijten. Bij niet correct gereden worden door een bijrijder die er maar op loopt te raggen is de kans veel groter....

En ik zie het niet als financieel profiteren. Ik zie het als een bijdrage in de kosten. Helft van de stalling vind ik normaal. Verzekering, smid, DA, vervanging van harnachement als er wat stuk mocht gaan is voor mijn eigen rekening. Idem dito het risico van een voor de rest van zijn leven verknald paard door verkeerde behandeling van de bijrijder, als wel het risico van een permanente blessure...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-02-11 02:52, in het totaal 4 keer bewerkt

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 02:48

Tis en moeilijk geval wat je het wilt noemen huur/lease/bijrijd paard, het handigste is om een contract op te stellen ben ik wel achtergekomen! en betalen lijkt mij zo te lezen dus wel gewoon normaal!

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 02:52

n een bijrijdpaard is niet hetzelfde als een manegepaard op een manege rijd je meestal een keer per weel bijrijdpaard wel vaker per week. Lijkt me dan ook dat dat wat meer kost.
En iderdaad ben geen filantropische instelling, dan zou ik ook wel een gratis bijrijdpaard willen scheelt een hoop hoor.

Koper

Berichten: 30309
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:52

Tuurlijk is het redelijk dat de bijrijder zelf voor de lessen met het bijrijdpaard betaalt. Maar als ze daarnaast ook voor het paard moet betalen gaat de vergelijking met manegelessen niet op. In de prijs van een manegeles zit het gebruik van het paard namelijk al opgenomen ;)

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 02:54

Oke maar een manegepaard is niet hetzelfde als een bijrijdpaard.
Je rijd lijkt me vaker en de les is prive bij ons dan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:55

De band en het feit dat je met een verzorgpaard kunt groeien is zeker niets waard?

Een manegepaard - alle respect daarvoor - en het plezier wat je er dan een keer in de week aan kunt beleven, is afhankelijk van degene die er voor die tijd op heeft gereden. En als je een keer in de week gaat rijden, hebben er tussendoor zoveel mensen opgezeten dat het paard je echt niet gaat herkennen. Of als hij je al gaat herkennen, is het werk en de souplesse soms ver te zoeken.
Je kunt niet naar iets toegroeien, de band is er niet. Wat jij er in een uur in hebt gereden is de week daarop niet terug te vinden.
Daar komt ook nog bij dat het niveau van de manegepaarden op menige manege soms zwaar te wensen overlaat, de paarden met degelijk basis zijn snel weer verkocht....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-02-11 02:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:57

Het geld wat jij vraagt voor een paard vind ik veel. Zoiets zou ik alleen neerleggen als het een goed getraind wedstrijdpaard is, waar je wat van leert. Just saying...

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 02:58

Helemaal met cassidy eens!

Koper

Berichten: 30309
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 03:01

mandylfmarca schreef:
Oke maar een manegepaard is niet hetzelfde als een bijrijdpaard.
Je rijd lijkt me vaker en de les is prive bij ons dan.

Nee, tuurlijk is dat anders. Maar om nou te zeggen dat een bijrijdpaard beter is? Ik leer ontzettend veel van de lespaarden waar ik les op heb. Juist omdat ik dan les heb. Overigens rijd ik in een groepsles... deze bestaat uit 2 a 3 personen :D

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 03:04

hestejente schreef:
mandylfmarca schreef:
Oke maar een manegepaard is niet hetzelfde als een bijrijdpaard.
Je rijd lijkt me vaker en de les is prive bij ons dan.

Nee, tuurlijk is dat anders. Maar om nou te zeggen dat een bijrijdpaard beter is? Ik leer ontzettend veel van de lespaarden waar ik les op heb. Juist omdat ik dan les heb. Overigens rijd ik in een groepsles... deze bestaat uit 2 a 3 personen :D


Dat hangt denk ik van de manege af. Maar hier in de regio heb je alleen goedkope maneges, met dito uitgerangeerde paarden, waar je leert wat van hand veranderen is, en meer niet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 03:04

En hoeveel groepslessen op maneges bestaan er niet uit 10 of 15 personen?

En een bijrijder op een bijrijdpaard heeft niet per definitie iedere keer les als ze erop stappen. Een eigenaar is niet iedere keer erbij als een bijrijder op een bijrijdpaard stapt. En heb jij ten allen tijd controle erover wat er met je paard wordt gedaan? Weet je zeker dat een bijrijder je paard niet het steigeren bijbrengt, omdat ze dat "stoer" vinden, of andere dingen met je paard gaan doen waar jij ook niet blij mee bent?

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 03:05

Lieveli, dit was een goed getraind springpaard hiervan kon je heel veel leren ze had alleen een gebruiksaanwijzing