Eigenaar leasepaard betaald niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sabrienaxx

Eigenaar leasepaard betaald niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 21:31

Hallo,

De eigenaar van mijn leasepaard betaald niet meer mee aan de stallingskosten. Ze komt sinds een jaar of 2 zoiezo al niet meer naar haar paard. ze heeft nu dus hoge schulden bij de staleigenaar die het nu helemaal zat is. Als de eigenaar vóór 31 december niet alle schulden heeft terug betaald mogen ik en de 2 andere bijrijdsters niet meer op de manege komen. Ik weet voor 90 % zeker dat het ook zo gaat lopen. Ik ben het zelf ook zat en zit er misschien over na te denken om het paard misschien te kopen. Daar heb ik nu een paar vragen over ;

1. Het paard is een anglo arabier merrie van 15 jaar. Haar vader is Prins Abdullah Nomar van het Oosterveld. Ze heeft een paspoort.
De merrie heeft ooit M dressuur gelopen vertelde de vorige bijrijdster. Ik ben benieuwd hoeveel geld zij ongeveer nog waard is?

2. Hoe zit het met een eigendomsbewijs? ik heb namelijk gelezen op bokt dat een paspoort geen eigendoms bewijs is. Je moet kunnen aantonen dat je stallingskosten , hoefsmid ect. betaald?
eigenlijk is de 'eigenaar' die ze nu heeft dus niet haar officieele eigenaar? Zij betaald HELEMAAL NIKS voor het paard. Dat doen ik en de andere bijrijdsters.

3. Een hele andere vraag. Op de pensionstal hebben we een '24 uurs weide' waar de paarden dag en nacht buiten staan en niet worden bijgevoerd. Ze krijgen in de winter wel wat kuilvoer. Zou een anglo arabier die gezond, bijna nooit ziek is en altijd sterk overkomt het goed doen in zo'n weide als ze elke dag een grote bak brok erbij krijgt ?

Ik hoop dat iemand mij iets meer kan vertellen hierover.

Jolliegirl

Re: Eigenaar leasepaard betaald niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:34

Waarom heb je niet 2 jaar eerder actie ondernemen??

Ik begrijp het niet helemaal geloof ik.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:46

ik zal proberen je vragen te beantwoorden hoewel ik het wel een beetje onduidelijk en moeilijk vind allemaal.

1. als ze nu niet echt op niveau loopt denk ik niet zoveel meer. zit niet echt in de arabieren dus kan daar nou niet echt wat over zeggen maar zou dan rond de 2.000 euro denken.
2. je moet dat kunnen aantonen. kan door paspoort en papier denk ik.
3. ik denk dat al ze zoveel brok bijkrijgt ze heel gauw en te dik is en ziekten krijgt. ruwvoer kan geen kwaad maar met brok moet je voorzichtig zijn en rustig aanvullen.

nu ben ik toch wel benieuwd hoe het gaat aflopen. erg banketstaaf dat zij nooit naar haar paard komt en dat jij en de anderen er nu mee zitten. wat vinden de andere meiden ervan? kun je geen contact zoeken met de eigenaresse? waarom mag jij niet meer op de manege komen als zij niet betaald. het is toch niet jouw paard? dat vind ik wel wat banketstaaf van de eigenaar van de stal.
erg raar ook dat ze zo twee jaar niet kan betalen. als iemand een paar maand achterloopt zou je toch al maatregelen treffen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 01:37

Even alles op een rijtje:

- De eigenaar betaalt al twee jaar helemaal niks
- Jij en de andere bijrijdsters dragen al 2 jaar alle kosten voor het paard?

Volgens mij zijn jullie dan met z'n drieen eigenaar van het paard. Degene die aan kan tonen langdurig de kosten voor het paard te hebben betaald, wordt aangemerkt als eigenaar, als het erop aan komt.

De staleigenaar staat volgens mij ook helemaal niet in zijn recht als hij jullie straks de toegang tot de manege weigert, omdat het geld niet van de eigenaar komt. De stallings- en andere kosten worden toch gewoon betaald? De schuld die de eigenaar heeft bij de stalbaas, is iets tussen haar en hem. En daar staan jullie dus buiten.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 02:15

Is het een leasepaard of een verzorgpaard?
Indien leasepaard, aan wie betalen jullie de huur, aan de manege of aan de eigenaar?
Indien verZorgpaard wat betalen jullie dan? Hoeveel is het per persoon en hoe is dit geregeld?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:30

Heb je al met de eigenaresse gesproken over het eventueel overnemen/overkopen van het paard?
Als zij haar niet wil verkopen ben je natuurlijk al snel klaar.

Daarnaast vrees ik dat de staleigenaar het paard kan claimen om de schuld te vereffenen.
Weet je hoe hij er tegenover staat als jij het paard zou kopen?
Zou hij dan moeilijk gaan doen tegen jou of blijft hij netjes zijn claim neerleggen bij de huidige eigenaresse?

Hoeveel heb je de afgelopen twee jaar voor het paard betaald en voor wat was dit?
Ik zou zo'n 1500 euro overhebben voor dit paardje. Maar dat is dus wel afhankelijk van wat je al voor haar betaald hebt.

sabrienaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 14:24

Even voor de duidelijkheid :

1. De eigenaresse heeft een schuld van meer dan 2500 euro.
Ze heeft de afgelopen 10 maanden niet betaald.
Ze komt de afgelopen 2 jaar al niet meer naar het paard.

2. De schulden zijn opgestapeld in de tijd dat ik het paard NIET leasde.
Nu betalen ik en de 2 andere meiden samen 200 euro per maand.
Daarnaast betalen wij samen de hoefsmid, extra voer en gebruikt ik mijn eigen halsters en dekens.
De eigenaresse moet zelf nog 40 per maand betalen, wat ze niet doet dus
De schulden blijven stapelen.

3. De reden dat ik niks eerder heb gedaan is omdat ik pas een half jaar het paard verzorg
En ik niet wist dat de eigenaresse hoge schulden had.

4. Ik heb contact gezocht met de eigenaresse maar zonder resultaat.
Ze reageerd naar niemand. Ik ben van plan nog een mail te sturen
Over het kopen van het paard. Misschien heb ik dan wel haar intresse.

5. De staleigenaar kan het paard claimen ja. Maar met hem kan ik makkelijk regelen
Dat ik het paard overkoopt of zoiets. De schulden worden dan niet van mij.

sabrienaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 14:28

Oh nog iets :

1. Ik betaal 100 per maand en de 2 andere meiden ook.
We betalen GELUKKIG aan de stal!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:40

Als jij het paard koopt, ben je voortaan wel wat meer kwijt dan 100, 00 per maand.
Of laat jij dan de andere 2 meisjes bijrijden en bijdragen in de kosten.
De verhouding tussen jou en de 2 meisjes wordt dan wel anders, want jij bent dan de eigenaar.
Ik hoop voor je dat het lukt, maar zonder overeenkomst met de huidige eigenaar zal het niet lukken.
Haar schuld was ook zo iets van rond de 2000, 00 euro, geloof ik. Als je haar aanbiedt dat bedrag te betalen voor het paard, kan zij meteen haar schuld afbetalen en is het paard van jou.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:46

Zou mijn handen er mooi vanaf halen....
Hier wil je niet bij-in komen, in die schulden....

Of het paard kopen... veel geregel, maar is wel te doen.

En daarna de eigenaar het bord voor de kop wegslaan.

sabrienaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 14:51

Ik wil zoiezo de 2 andere meiden nog laten bijrijden.
Het paard wil ik dan in een 24 uurs weide zetten die maar 100 euro per maand kost dus gaan die kosten wel iets omlaag.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:56

Als je zelf maar 100 euro per maand te besteden hebt aan een paard wordt het wel een lastig ding... Zolang als er 2 bijrijders zijn die elk 100 euro betalen en er verder geen extra kosten komen (ziek paard, toch duurdere stalling nodig) gaat het goed, maar als er dan iets is, wat doe je dan?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:57

100 euro per maand... voor een weide...
Dan heb je geen bak, geen faciliteiten.
Dat wordt er lastig!

+ de kosten als je DA moet komen... hoefsmid...

Vind het niet verstandig wat je vanplan bent.

Ik heb nu zelf vanaf Januari een pony tijdelijk. En die kost mij voor 3 maanden al 700/800 euro... en dat moet ik allemaal maar even ophoesten...

En je bijrijders laat je dus 100 euro per maand betalen? voor wat? Een paard wat in de wei staat... geen stal,binnenbak,buitenbak,overige faciliteiten?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:03

Ik zou er mijn handen vanaf trekken want hier klopt niks van. Ik ga er verder ook niet op in want heb t idee dat het allemaal niet klopt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:05

Het zou ook wel verstandig zijn, mocht je het paard kopen, het te laten keuren.
Straks ben je een hoop geld kwijt, voor een paard in een wei, waar je niks mee kan.
Misschien is het paard wel prima gezond en kan het nog jaren mee, maar weet je dat zeker?

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:07

Denk niet dat de andere meiden 100 euro betalen voor een weide zonder bak.
Als je niet voldoende geld (zonder bijrijdsters) hebt zou ik het paard niet kopen en gewoon weer lekker op zoek gaan naar een ander leasepaard.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:09

Natasja22 schreef:
Denk niet dat de andere meiden 100 euro betalen voor een weide zonder bak.
Als je niet voldoende geld (zonder bijrijdsters) hebt zou ik het paard niet kopen en gewoon weer lekker op zoek gaan naar een ander leasepaard.

Ben het hier mee eens.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:17

Erg apart verhaal, maar ik zie nergens staan dat TS niet meer dan 100 euro te besteden heeft (maar gewoon dat TS het paard graag even op de wei heeft als ik het goed begrijp?)

Ik begrijp eruit dat TS 100 euro per maand betaald aan stal voor het leasen van het paard..

Kan het mis hebben, maar het is een beetje onduidelijk.
Ben benieuwd hoe het afloopt!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:19

Oh en ik begrijp eruit dat het dan goedkoper is ook voor de andere bijrijders als zij zouden blijven bijrijden.
Maar als een paard geen stal heeft en op wei staat, is er ook niet gezegd dat er geen rijbaan aanwezig is?
Voor hetzelfde is de wei van dezelfde stalling als het paard nu staat, want dat is vaak goedkoper dan stallen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:19

sabrienaxx schreef:
5. De staleigenaar kan het paard claimen ja. Maar met hem kan ik makkelijk regelen
Dat ik het paard overkoopt of zoiets. De schulden worden dan niet van mij.

Nou kijk aan. Ik zou het wel weten :D Misschien met de andere verzorgsters kopen, of kunnen je ouders eventueel helpen? Enne, waar ik sta bestaan mijn faciliteiten uit een stalkast en een lamp zodat ik 's avonds in elk geval het hooi kan vinden :P Het ligt er maar net aan wat je zelf vindt dat je nodig hebt ;)

Paard nu dag en nacht op de wei zetten zou ik niet doen, het is winter. Beter zet je haar in het voorjaar buiten, dan kan ze in de zomer en herfst mooi afharden en dan zou volgend jaar winter geen probleem moeten zijn als het paard genoeg ruwvoer heeft. Paarden blijven warm van hooi. Bij mijn paard op de wei staat ook een halfarabier (kruising arabier x paint), zonder deken, en die heeft een hartstikke mooie wintervacht :j

Paspoort is inderdaad geen eigendomsbewijs. Een koopakte is dat wel. Dus als de stalbaas het paard in beslag neemt en aan jou verkoopt, zorg er dan voor dat jullie dat even op schrift stellen :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:28

Elles schreef:
Even alles op een rijtje:

- De eigenaar betaalt al twee jaar helemaal niks
- Jij en de andere bijrijdsters dragen al 2 jaar alle kosten voor het paard?

Volgens mij zijn jullie dan met z'n drieen eigenaar van het paard. Degene die aan kan tonen langdurig de kosten voor het paard te hebben betaald, wordt aangemerkt als eigenaar, als het erop aan komt.

De staleigenaar staat volgens mij ook helemaal niet in zijn recht als hij jullie straks de toegang tot de manege weigert, omdat het geld niet van de eigenaar komt. De stallings- en andere kosten worden toch gewoon betaald? De schuld die de eigenaar heeft bij de stalbaas, is iets tussen haar en hem. En daar staan jullie dus buiten.

Maar hoeveel betaalden jullie met z'n 3 en maandelijks voor dit paard?
Als dat niet voldoende is om de kosten te dekken snap ik de stal houder niet, dat laat je toch geen 2 jaar oplopen???? Betaalden jullie de volledige stal huur, dan is het paard na een X aantal maanden/jaren inderdaad van die geen die die kosten heeft betaald.
Vraag me dus af of dan jullie of de stal eigenaar dan eigenaar zijn van dit paard.
Sowieso raar als hij het op jullie af reageert door jullie de toegang tot stal te weigeren.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:37

Allereerst, een paard heeft helemaal geen krachtvoer nodig, dus zou me daar niet zo druk om maken :)

Ik neem aan dat je voor jezelf wel weet of je genoeg te besteden hebt of niet. Jammer dat sommige bokkers hun conclusie al getrokken hebben voordat er ook maar iets gezegd is.
Je moet alleen ook bekijken of er geld is als de verzorgsters uitvallen :)

24/7 in de wei is super! Zou elk paard wel willen :D
Hoop voor je dat er een passende oplossing gevonden kan worden :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:29

Mallow..ligt natuurlijk helemaal aan de kwaliteit van het hooi en de hoeveelheid!
Daarbij zijn er 3 verzorgers, dus het paard loopt elke dag neem ik aan en een beetje krachtvoer is dan zeker niet overbodig.
En met een pak sneeuw van dik 30 cm, zoals hier afgelopen weken, word het wel erg moeilijk om nog wat gras te vinden!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:39

Mag aannemen dat er dan goed bijgevoerd wordt?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:02

Je zal ze de kost moeten geven die het niet zo nauw nemen met het voeren van dieren met deze rare winter!!