Wat kan ik het beste doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daphne1997a

Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 23:21

Sorry mod'jes als het verkeerd staat! :o

Ik ga dus een pony verzorgen maar die is al heel lang (3 maanden (?)) niet gereden.
En ik ken het paardje nog niet zo goed en moet dus nog een beetje vertrouwen opbouwen.
Het paardje is 27 maar in een topconditie en kan nog springen en alles. Maar nu wou ik weten hoe ik het het beste op kan bouwen?
Ik zat te denken eerst 30 minuutjes longeren eerste 10 minuten stappen, 5 minuten draven 5 minuten (verdeeld) galloperen en weer 10 minuten uitstappen, is dit goed voor een begin?
En dan na een weekje erop zitten ongeveer? en dan weet het zelfde ofzo?

Of iets totaal anders?

Gooi 't in de groep maar hou 't vriendelijk :+ .

Bungarus

Re: Wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:25

ik denk dat dat wel goed gaat zo! Liggend aan de conditie van het paard(als het slechter is dan je gedacht had) goed, lang uitstappen, zeker gezien zijn/haar leeftijd. Mijn oude paardje was hier ook altijd erg bij gebaat :)

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 23:27

Okee Bedankt voor de reactie :D .
Jaa ik zou daarom ook extra lang uitstappen en zeker omdat ze al een paar maanden niet heeft gelopen en ik niet precies weet hoe ze is enzo.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:31

Weet je zeker dat het paard nog in topconditie is?
Als hij al 3 maanden niet bereden wordt en ook al 27 is..

Ik zou minder minuten galopperen en evt iets meer minuten draven. Verder misschien nog langer uitstappen?
Je kan ook na afloop nog een stukje buiten gaan wandelen :)
Voor de rest vooral goed naar het paard kijken.

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 23:34

Ja dat doe ik ook!
Ik kijk gewoon hoe het gaat.
Als ik zie dat ze moe wordt ga ik stappen en kijken of ze daarna nog eventjes doorkan.

Maar hebben jullie nog tips o.i.d waar ik goed op moet letten?
En moet ik al een longeersingel om doen met 'elastieken dingetjes (weetniet hoe ze heten)' of een Passoa? (volgensmij schrijf je dat zo :o )

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:45

daphne1997a schreef:
Ja dat doe ik ook!
Ik kijk gewoon hoe het gaat.
Als ik zie dat ze moe wordt ga ik stappen en kijken of ze daarna nog eventjes doorkan.

Maar hebben jullie nog tips o.i.d waar ik goed op moet letten?
En moet ik al een longeersingel om doen met 'elastieken dingetjes (weetniet hoe ze heten)' of een Passoa? (volgensmij schrijf je dat zo :o )

Ik denk idd dat je gewoon naar de pony moet kijken hoe deze overal op reageerd, en hoe ze het vol houd.
Als je geen verstand hebt van longeren zou ik er verder niks aan gaan hangen, of eventueel met hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:49

Ik denk dat dit prima is om mee te beginnen, maar houd het paard goed in de gaten. Stel dat je merkt dat het te zwaar is, ga dan naar 20 of 15 minuten.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:54

Omdat de pony een tijd heeft stilgestaan, zou ik lekker zonder poespas gaan longeren. Die touwtjes komen later wel ;)
En verder gewoon op je gevoel afgaan, gewoon stoppen wanneer het genoeg is. En ik zou ook niet te lang achter elkaar draven en stappen, maar meer afwisselen. De pony lekker veel overgangen laten maken.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:07

Ik zal beginnen met wandelen, en lekker veel ontspannen dingen en afwisseling zodat je veel vertrouwen krijgt.

En ik zal alles lekker zonder hulpmiddelen doen. misschien is ze dat wel niet gewend dan kan je dat beter later doen....

Weet niet of je wil gaan rijden, dan zou je het beste zadel erop en een stukje wandelen, en dan later helemaal aansingelen en dan alleen opstappen en weer afstappen(dit geld natuurlijk alleen al vind ze het niet zo fijn onder het zadel, of is het nog niet gewend)

Veel suc6

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:09

Ik zou erg veel gaan stappen, zijn spieren zullen al wel wat strammer zijn als die van een jonger exemplaar.. Wellicht is loswerken/longeren (zonder hem vast te zetten met een hulpteugel) ook een goed idee.. Wel veel tempowisselingen daarbij gebruiken (zachtjes draven, vervolgens snel draven, en weer langzamer etc.. zo in elke gang --> zo maak je een paard ook weer sterker..) Succes ;)

stefaniepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:56

Als die maanden niet bereden is, zou ik hem inderdaad eerst een paar keer longeren. Als hij rustig is en goed naar je duisterde aan de longe, dan zou ik er mee gaan rijden; beginne met wat stappen en draven. Als je hem zo een paar keer rustig hebt kunnen berijden zou ik beginnen met wat te galopperen. Ik zou gewoon alles stap voor stap rustig opbouwen. Zo bouw je ook rustig een goed vertrouwen op :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:16

WD --> VP

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:20

Ja, idd, alles wat ik wou zeggen is al verteld, maar, over een paar jaar, zou ik iedere dag een beetje blijven hobbelen. Totdat het egt niet meer kan. Want dan gaat een paard/pony heeeeel snel achteruit (heb het zelf meegamaakt).

Veel plezier!

joyce958

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:50

ik denk ook dat dat wel de beste manier is. gewoon op bouwen en als het niet zo goed gaat moet je gewoon langzamer op bouwen. en 20 min proberen en later pas 30. want je v.pony is al wel best oud. maar dat maakt niet zo heel veel uit denk ik :P
maar het vertrouwen is het belangerijkste. gewoon heeel erg veel poetsen en vertroetelen.:D

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 22:40

Ik heb er vandaag voor het eerst op gereden!
Met de eigenaresse erbij.
'T is een echte merrie met pit!
Het is een Arabier x Nederlandse rijpony (volgensmij).
Ze loopt heel lekker en heeft uithoudingsvermogen voor 10!
Ze heeft internationaal gelopen in Militairy (weet niet hoe ik het schrijf).
Wat is Militairy eigenlijk precies :o ?
Ik heb écht geen idee!
Ik mag er vrijdag alleen heen...
En nog een maandje op de manege blijven rijden..
Tenminste,
Als het vrijdag ook goed gaat als ik alleen ben.

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 16:43

Weet niemand wat militairy is :o ?
Ben te lui om het op te zoeken op internet :+ .

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:58

Dat is toch Cross Country??

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:02

Ik vind je planning goed alleen moet je er wel rekening mee houden dat als een oud paard een week stilstaat zijn conditie al snel verminderd is terwijl dat meestal bij een jonger paard niet zo is, ook is dat zo met het opbouwen bij een oud paardje gaat alles wat langzamer als een jong paardje dus verwacht niet dat je na een week al heel intensief kan gaan rijden. Succes en veel plezier!

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:06

ga lekker genieten van je paardje. maak het aan het begin niet al te zwaar, kijk naar je dier wat ie aan geeft.

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 23:59

Het is allemaal al gelukt, Heb er al op gereden en alles.
Gaat super goed!
Ik merkte dat ze longeren niet zoveel aan vond en rijden dus wel en ik ook dus zijn we nu elke keer aan het rijden, ik rij haar met elastieken omdat de eigenaresse dat liever heeft ik denk, als zij dat liever heeft dan doe ik dat wel.
Maar ik heb al ong. 12 keer op d'r gereden nu, en de klik is er he-le-maal. Ik ben echt helemaal verliefd op haar.
Voor foto's moet je maar even in mijn profiel kijken. Ik vind haar er echt niet uitzien als 27!
We hebben vandaag ook weer intensief gereden, we hebben gewijkt (of is het geweken :o ?) schouderbinnenwaarts. Overspringen in andere galop, contragalop. Slangevoltes in galop, en van stap naar galop. En het ging echt supergoed!
Ben echt trots op die poown <3 .
Als jullie nog wat over d'r willen weten moet je 't maar vragen!