Wat te doen bij dwarze eigenaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Wat te doen bij dwarze eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 03:00

Hallo,

Ik schrijf dit bericht voor een vriendin die rijdt een paard bij van iemand met meerdere paarden en zit zelf niet op bokt.

Een vriendin van mij rijdt een heel leuk paardje bij, jong diertje(5), kan super leuk lopen en zij kan super leuk en vriendelijk rijden. Het probleem: ze betaald (in mijn ogen vet veel geld) voor dit paardje 120 euro per maand maar kan en wil er niet mee rijden omdat het harnachement van geen kant klopt en hem zeer doet(te groot hoofdstel dus het te grote bit klapert steeds tegen tanden aan en een niet passend zadel) alles wat ze wil proberen wordt door de eigenaar tegen gehouden. Ze komt steeds huilend thuis van het paardje en haar moeder vraagt dan wat er is, ze vindt het echt gruwlijk zielig voor het paard. Nu heb ik haar voorgesteld dat ik het paard eventueel best wil kopen voor haar, althans voorschieten dan. De eigenaar(man van 30) is zo eigenwijs en roept gewoon dat er niks inkomt voor dat paard, nu heeft ze haar eigen spullen en heb ik voorgesteld dat ze mijn 2de zadel eventueel wel kan overkopen. De eigenaar is al meerdere keren aangesproken op zijn gedrag en de manier van omgaan met zijn paarden door meerdre meiden van stal en hij wil gewoon niks veranderen, wat zouden jullie doen als staleigenaar? Hem een ultimatum stellen of lekker zn gang laten gaan en haar aanraden om een ander paardje te zoeken? Misschien beetje vreemd verhaal, maar vindt dit zo sneu voor haar, ze betaald veel geld voor een paard waar ze niks mee kan en zich elke keer weer zo rot voelt als ze thuis komt. Ik kan niet tever in detail treden want ik heb geen zin in gezeur met hem, en hij zit hier ook welleens maar kent mij niet.

Dani

Re: Wat te doen bij dwarze eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:28

Kan zij jou zeker weten terugbetalen? Weet jij zeker dat jouw zadel past? Kan zij zich een eigen paard veroorloven, qua geld en tijd, ook in de toekomst? En is dít dan echt wel het paard wat ze wil hebben?

Het klinkt heel mooi, als jij het paard voor haar kan kopen; maar dan moet zij dat wel ook willen omdat ze het zo'n leuk paard vindt, en omdat het kán, en niet alleen omdat het dier zo zielig is. Want, hoe hard ook, zielige paarden zie je overal wel, en je kunt ze niet allemaal redden. Ik zou haar wel sowieso aanraden om niet op deze manier door te gaan, want ik denk dat dit alleen maar enorm frustrerend is voor haar..

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:36

Als ik haar was zou ik er mee stoppen.Ze betaald veel geld en komt elke keer gefustreerd thuis.Het is toch een hobby?
En een hobby moet toch leuk zijn?
Zo heeft ze in iedergeval er geen plezier van.

Paard zou ik niet voor haar kopen.Volgens mij kan je daar later weer toestanden van krijgen als ze bijv niet meer voor het paard kan zorgen of de stalling niet kan betalen o.i.d.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:45

Ik zou hem als staleigenaar zeker zijn gang laten gaan. Je kan mensen nou eenmaal niet dwingen om dingen te doen voor hun eigen paard.

Haar zou ik idd aanraden om dan een ander te zoeken, als je zoveel geld betaalt zou ik wat terug verwachten, zeker dat je iig plezier hebt daar. Rot omdat ze dit paard al kent enzo maar er zijn veel meer leuke paarden.

Waarom koopt ze het paard nu niet zelf dan? :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:20

Dit past beter bij Verzorgerspraat.
Verplaatsing van OPG-->VP.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 10:40

De man is geen staleigenaar, hij staat op een kleinschaligge stal. Maar wat zouden jullie doen als jullie staleigenaar waren, zouden jullie deze man dan van de stal verwijderen?

@ plasir: Wat ik begrepen heb van haar wil ze het paard niet kopen omdat ze nog op school zit en ze niet weet wat dit gaat brengen in de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:18

Ik zou er als stalhouder niets aan doen. Je KUNT er niets aan doen.

Als vriendin zou ik haar aanraden om daar weg te gaan en een beter passende combi paard/eigenaar te zoeken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:02

nee, ik zou hem niet verwijderen.
Pas als hij zijn paard verwaarloost in de zin van geen dierenarts, hoefsmid, ontworming etc. of zijn rekeningen niet betaald, maar niet omdat hij geld vraagt voor bijrijden en geen passend harnachement regelt voor zijn bijrijders.

Ik zou de bijrijder aanraden eigen harnachement voor het paard te kopen of anders een ander paard te zoeken. Met het geld wat zij er blijkbaar voor over heeft, moeten er genoeg mogelijkheden voor haar zijn een leuk paard, met goede eigenaar, en evt. verzorgde spullen, te vinden.

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:39

Die eigenaar aanspreken, wat ik ervan begrijp staat dat paard bij een stal?

Neem aan dat je als staleigenaar niet van zulk soort mensen wil hebben?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:31

daffie1986 schreef:
De man is geen staleigenaar, hij staat op een kleinschaligge stal. Maar wat zouden jullie doen als jullie staleigenaar waren, zouden jullie deze man dan van de stal verwijderen?

@ plasir: Wat ik begrepen heb van haar wil ze het paard niet kopen omdat ze nog op school zit en ze niet weet wat dit gaat brengen in de toekomst.

Maar dan is het niet handig als jij het paard koopt, aangezien het dan ook niet zeker is wat haar in de toekomst wacht, en dan zit jij straks met een paard :).

De man mishandelt het paard niet, paard heeft de basisbehoeften en ergens kan ik me wel iets voorstellen. Een goed passend zadel kost geld, die man doet er zelf niks mee(?) en zij wilt rijden, hoeft het niet en zij wilt een goed passend zadel voor het paard. Ze hoeft niet bij dat paard te blijven en zoveel geld te betalen, ze doet het wel maar moet het niet, het is toch wel haar eigen keus. Ik begrijp haar/jullie kant ook, maar eigenlijk ook die van de man.