Ben ik wel goed genoeg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KFJD

Ben ik wel goed genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 13:00

Haai.
Mijn verzorg paard word bineekort beleerd.
Eigenlijk heb ik er twee, maar ze willen dat ik op Kashmir ga rijden.
Omdat hij bij mij veel dingen toelaat die hij bij de iegenaren niet toelaat.
Maar vaak zie ik staan dat je écht súper goed moet rijden als je op een Arabier wilt gaan rijden.
In ik rij nu nog maar bijna 4 jaar.
En ik maak mijzelf écht heel snel zenuwachtig
Ik ben bang dat ik niet goed genoeg ben.
En dat ik het helmaal ga verpestene, mezelf voor gek ga zetten.

Wat is julie mening,

Sim

Re: Ben ik wel goed genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:09

Nogal moeilijk te zeggen.
Wij kunnen van hieruit niet zien hoe je rijdt.
De een rijdt met 4 jaar ervaring de sterren van de hemel, een ander kan nog niet eens normaal de bak doorsturen.
Gewoon proberen en zorgen dat je begeleiding krijgt van een goede instructeur zodat je van meet af aan het paard goed kunt opleiden, je merkt vanzelf wel of je dat met het betreffende paard wel of niet kunt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:10

Als ze willen dat jij dat doet dan vinden ze waarschijnlijk dat je goed genoeg rijdt toch? Ik zou me niet al te druk maken als ik jou was en het gewoon proberen.. :)

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:15

Je hoeft ook echt niet super goed te kunnen rijden om een arabier te kunnen rijden. Ik ben ook wel eens heel erg makkelijke gevallen tegen gekomen, die zo in een beginners lesje zouden kunnen meelopen.
Ik denk dat ze je wel goed genoeg vinden rijden. Dat blijkt toch wel uit de reactie. Denk dat je je gewoon een beetje te druk maakt als er mensen aan het kijken zijn. Opzich niet erg, gewoon lekker rijden als je altijd doet. En als je een foutje maakt of iets is dat echt niet erg hoor. Iedere ruiter maakt nog wel eens een foutje, zelfs Anky ;)
Succes. En anders lekker gaan lessen met je verzorg paardje. Das nooit verkeerd :)

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:24

Als het je lukt om niet te bang erop te gaan zitten, kan het vast wel goed gaan. Arabieren, ik spreek uit ervaring, zijn nogal gemakkelijk te beïnvloeden. Als je zelf heel zenuwachtig bent, is de kans groot dat je dat overbrengt op je paard. Maar hoe sommige mensen over arabieren praten, vind ik erg overdreven. Ze doen net of het half wilde paarden zijn! Het is heel misschien wel iets moeilijker om met een arabier een zware dressuurproef te rijden, maar arabieren zijn nou ook weer niet ZO moeilijk hoor! De mijne is echt wel gemakkelijk te rijden. Als je een beetje een band op hebt gebouwd met een arabier, wil hij ook werkelijk HEEL veel voor je doen! Dus klikt het goed, gewoon proberen.

Over je rijkwaliteiten op zich, kan ik natuurlijk niks zeggen. Het is denk ik sowieso verstandig om les te nemen, als je in de gelegenheid bent. Twijfel niet te veel, en probeer het gewoon! Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:37

Zeker doen, maar alleen samen met een goede instructeur, alleen dan kan er een goede basis geinstalleerd worden.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:01

En let vooral ook op je eigen grenzen: doe iets niet als je het eng vindt. Op het moment dat je denkt: dit voelt niet goed: zeggen en eventueel afstappen, weer even een stapje terug doen. Anders forceer je dingen bij jezelf, en bij de arabier, want dat gaat spanning geven en dat komt jullie band en zelfvertrouwen niet ten goede!
Maak daarover dus ook afspraken: ik wil hem proberen te beleren, maar als ik aangeef dat ik op dat moment iets niet zie zitten, wil ik dat kunnen zeggen en dan moeten we gewoon even een stapje terug doen!
Als dat vertrouwen er is en je hebt het gevoel dat je dat KUNT zeggen, dan hoef je je ook niet zenuwachtig te maken...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:23

RT--> VP

nononsense

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:07

De eigenaren mogen sowieso niet klagen ; jij doet het waarschijnlijk voor niets (gratis), als het niet helemaal gaat zoals zij zouden willen, moeten ze maar een professional laten komen, maar die vraagt ook een "professionele" prijs. Ik vindt het sowieso geen taak voor de verzorger, maar goed dat is mijn mening...

mayootjekisJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:39

ik ben zelfook geen topruiter;)
rij nu 6 jaar heb ook een arabiertje:D
op die van mij gaat alles goed als je maar rustig en ontspannen bent. gewoon proberen:D

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:11

Ik heb 4 jaar manege ervaring en rij ook al arabiertjes. Je moet je niet te druk maken, ze helpen je vast wel en je moet gewoon je koppie d'r bij houden. Oja en niet alle arabiertjes zijn
snel, gevoelig of ect. Ik ken wel een arabier
die een kinderpony kan worden hoor. :j

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:26

Het feit dat het paard van jou heel veel "pikt" zegt niet wat over het paard, maar over jou. Je bent blijkbaar te vertrouwen! Paarden letten vooral op lichaamstaal, en blijkbaar is dat van jou erg goed. Ik heb meerdere paardjes ingereden, maar dat het paard jouw vertrouwd is stap één. Ook bij een arabier!

Denk bij het inrijden constant wat je lichaamstaal uitstraald. ook al ben je een beetje onzeker (natuurlijk, dat is normaal!) probeer zelfverzekerd maar ontspannen over te komen. (ontspannen zit!!!) Dit blijft de beste manier in mijn ogen. Als je dit goed doet zal het paard respect voor je hebben en naar je luisteren. succes! :Y)