verzorgpaard verkeert ingereden ik heb er probleempjes van

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

verzorgpaard verkeert ingereden ik heb er probleempjes van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 09:35

hallo

ik heb sinds een tijdje een verzorg/bijrijd paardje
maar omdat ze verkeert is ingereden wil ze alleen maar
hard draven en galoperen
ik heb soms wel dat ze wat rustiger draaft,
maar dan moet ik ook uber geconcentreert zijn.
Ik rijd verder niet met extra hulpen [zweep sporen bijzet o.i.d]

ik zal even vertellen hoe ze is ingereden.
toen het tijd was om ingereden te worden,
heeft de zoon van haar vorige baasje haar ingereden.
Maar dit was niet langzaam laten wennen, goed op de hulpen reageren.
nee...
het was een zadel op der rug gooien, hoofdstel in, en crossen maar
daardoor heeft ze altijd de aandrang gehad om lekker hardt te gaan, ze wilt je er niet afgooien, ze wil alleen maar rennen.
daarna, hebben bij het oude baasje 2 verzorgsters
froukje gereden [was ongeveer drie jaar na het inrijden] met slof omdat ze haar niet konden houden enzovoorts.
en daarna is een lange tijd bijna behalve nike met haar gedaan behalve afentoe eens voor de kar omdat niemand erop durfde ofzo.
en toen kwam het baasje van mijn verzorg paard, die heeft langzaam aan ontspanning gewerkt.
omdat ze stijf was. na een tijdje heeft ze haar gekocht en heeft
zij haar nu.
en ik rijd haar sinds kort.
ik heb veek geduldt met haar, maar ze wil dus alleen maar rennen,
en ze rent zichzelf nog eens dood, nu moet ik haar om de kleine volte zetten om haar
weer rustiger probeer te krijgen
en meestal werkt dat wel.

ik vraag dus tips, hulp oid

binnenkort ga ik wel les krijgen;)
Laatst bijgewerkt door Scum op 26-05-09 06:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodig bold en italic verwijderd

Lillian__

Re: verzorgpaard verkeert ingereden ik heb er probleempjes van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 10:07

niemand?*snik*

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:54

Gebeurt dit ook in stap? of alleen in draf en galop?
Misschien kan het helpen om haar heel erg aan de praat te houden, gewoon lekker oefenen op stelling, veel overgangen, veel figuren, etc.
Misschien let ze dan meer op jou, en op je hulpen (kan helpen maar hoeft absoluut niet).
Als ik jou was zou ik gewoon lekker vanuit stap opbouwen, je paardje soepel laten worden (veel stelling), actief laten lopen, goed op de hulpen, en dan rustig in draf proberen en dan in galop.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:05

Terug naar de basis,vraag of ze niet eers even vakantie mag.Het seizoen begint net dus dat zou mooi zijn.
Tegen de tijd dat ze van het land afkomt tegen de herfst helemaal opnieuw beginnen...rustig aan longeren en veel grondwerk.

Als alles goed gaat pas rustig aan het zadeltje erop... ;)

Zorg dat alles in overleg is met de eigenaar en dat alles onder goede begeleiding gebeurd,het is moeilijk om foute dingen af te leren.Geduld,professionaliteit en consequent zijn...3 belangrijke zaken ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:10

Zit het stuur er verder wel goed op?
Ik zou gewoon veel figuren met het paardje rijden, en ophoudingen geven! Dus duidelijk inhouden, 3 sec vasthouden en dan weer 5 seconden los, dan weer 3 seconden los, en dit blijven herhalen.
Verder gewoon negeren, als ze door krijgt dat jij haar niet vooruit jaagt zal ze op den duur misschien wel langzamer durven gaan.
En veel grondwerk doen, en aan de longeerlijn.....

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 17:23

@Lisa_Dries
het gebeurt ik alle gangen soms gaat ze heel sneaky snel stappen, en dan draven, en voor ik het door heb rent ze de bak door
Dankje voor de tips daar heb ik heel veel aan

@ tinky12
ik krijg binnen kort les over ongeveer 2 weken.
en ze kan geen vrij krijgen want ze word heel snel heel dik
en hoefbevangen ect.
Daarom heeft ze mij gevraagt om haar te rijden want ddw woont ze in maastricht
en in heet weekend is ze meestal in rijswijk [gelderland]
en het is ongeveer 2 uur met de trein dus ze kan niet iedere avond even langs komen
om haar aan het werk te zetten.
daarom rijd ik haar nu ddw, en ik het weekend rijden we omdebeurt
of gaan we mennen

@TiinkerGirl
Ja die zit sinds ik haar rij er weer netjes op
ze moest eerst even naar de garage;)
o ja! dat ik zelf niet aan ophoudingen heb gedacht
en figuren helpen wel ietsjes
als ik bijvoorbeeld op de volte ga of van hand verander dan heeft ze wel een minuutje dat ze iets langzamer loopt!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:32

Van wat ik hier lees, heb ik het idee dat ze de kans krijgt om 'm te peren. Probeer heel rustig te rijden, maar wel constant bezig te blijven. Zoek de balans op. Als ze langzamer loopt wanneer je een figuur rijd, ga dat dan doen. De hele tijd. Spreek met jezelf af dat je absoluut niet een hele lange zijde op de hoefslag mag rijden zonder iets te doen (zoals een overgang).
Probeer haar aandacht bij je te houden. Begin in stap al. Ga expres een stukje versnellen, eventueel de hals een klein! beetje laten strekken, dan weer teugels wat korter, en wat langzamer gaan, doe dit eens op een volte, etc.
Met hele simpele figuren kun je de aandacht al bij je houden. Moeilijk is ook helemaal niet nodig, daar raak je allebei alleen maar in de stress van. Gewoon lekker voltes achtjes, slangenvoltes, op de lange zijde overgangen (draf stap draf of versnellen, of vertragen) en alles rustig voorbereiden.
Dus niet heel gestressed steeds allerlei ingewikkelde figuren rijden, maar gewoon rustig grote lijnen rijden, waarin je ook de kans krijgt om netjes stelling en buiging te vragen.

En gewoon blijven controleren. Ieder moment. Is mijn basis in orde? En dat is dus, in volgorde van belang, heel grof gezegd:
Als ik been geef, gaan we dan sneller?
Als ik een ophouding geef, gaan we dan langzamer?
Als ik aan mijn linkerteugel trek, gaan we dan naar links?
Als ik aan mijn rechterteugel trek, gaan we dan naar rechts?

Gewoon zorgen dat dat altijd in orde is, dan ben je al een héél eind!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 20:43

Miss_Malfoy schreef:
Van wat ik hier lees, heb ik het idee dat ze de kans krijgt om 'm te peren. Probeer heel rustig te rijden, maar wel constant bezig te blijven. Zoek de balans op. Als ze langzamer loopt wanneer je een figuur rijd, ga dat dan doen. De hele tijd. Spreek met jezelf af dat je absoluut niet een hele lange zijde op de hoefslag mag rijden zonder iets te doen (zoals een overgang).
Probeer haar aandacht bij je te houden. Begin in stap al. Ga expres een stukje versnellen, eventueel de hals een klein! beetje laten strekken, dan weer teugels wat korter, en wat langzamer gaan, doe dit eens op een volte, etc.
Met hele simpele figuren kun je de aandacht al bij je houden. Moeilijk is ook helemaal niet nodig, daar raak je allebei alleen maar in de stress van. Gewoon lekker voltes achtjes, slangenvoltes, op de lange zijde overgangen (draf stap draf of versnellen, of vertragen) en alles rustig voorbereiden.
Dus niet heel gestressed steeds allerlei ingewikkelde figuren rijden, maar gewoon rustig grote lijnen rijden, waarin je ook de kans krijgt om netjes stelling en buiging te vragen.

En gewoon blijven controleren. Ieder moment. Is mijn basis in orde? En dat is dus, in volgorde van belang, heel grof gezegd:

Dit klopt allemaal
alleen is ze in de mond en aan het been heel gevoelig
maar tijdens een ophouding gaat ze in verzet
merk ik [staart zwaaien oren in haar nek ect.]
ze wilt gewoon rennen }:0

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:01

probeer eerst de noodrem erop te krijgen (mijn paardje wilde ook continu hard, zowel stap draf en galop). Ik moest wanneer hij hard ging, 1 keer terug nemen, niet reageren dan stoppen.

Er zijn wel verschillende manieren om het haar te leren, bijvoorbeeld de volte steeds kleiner nemen totdat ze rustiger wordt en dan weer groter. Je kan natuurlijk ook enkelt gaan rijden in stap, geen draf en geen galop (haar het idee geven dat ze niet altijd hard hoeft en dat het ook rustig kan)

Mijn voorkeur gaat toch uit naar het eerst longeren, totdat ze (los, in een paddock bijv) reageerd op je stem en op je gebaren, (longeren is ook heel goed voor het balans) zodra dat er in zit, en zij mooi 4 tempo's kan lopen. Dan pas zou ik haar gaan rijden.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 10:06

ch_ntii123 schreef:
probeer eerst de noodrem erop te krijgen (mijn paardje wilde ook continu hard, zowel stap draf en galop). Ik moest wanneer hij hard ging, 1 keer terug nemen, niet reageren dan stoppen.

Er zijn wel verschillende manieren om het haar te leren, bijvoorbeeld de volte steeds kleiner nemen totdat ze rustiger wordt en dan weer groter. Je kan natuurlijk ook enkelt gaan rijden in stap, geen draf en geen galop (haar het idee geven dat ze niet altijd hard hoeft en dat het ook rustig kan)

Mijn voorkeur gaat toch uit naar het eerst longeren, totdat ze (los, in een paddock bijv) reageerd op je stem en op je gebaren, (longeren is ook heel goed voor het balans) zodra dat er in zit, en zij mooi 4 tempo's kan lopen. Dan pas zou ik haar gaan rijden.

dit is haar allang aangeleert niet gemeen tegen over jou hoor, maar ohz doet ze het gewoon niet >;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:19

Paard heeft zo te horen totaal geen basis. Zal onderhand (ook door het (mis)gebruik van de slof) ook wel ontzettend scheef gereden zijn en heel veel spanning in de rug hebben. Vandaar dat hij gaat rennen.
Er is maar 1 oplossing dat is terug naar de basis en gaan rechtrichten waardoor de spanning in de rug gaat verdwijnen en het paard kan gaan ontspannen in de rug en kan gaan nageven. En heel veel gedruld en maak niet de fout aan de voorkant eraan te gaan hangen want dan rij je je paard van voren naar achteren ipv achteren naar voren.
Goede instructie is bij dit soort grote problemen heel erg belangrijk en niet iedere instructeur is ook goed in het corrigeren van verreden paarden. Beste zou zijn het paard in training te zetten bij iemand die hiermee weet om te gaan en het paard kan rechtrichten. Corrigeren is niet eenvoudig.

Meer info over rechtrichten kun je o.a. vinden op

http://www.paardenrecht.be
http://www.paardenbegrijpen.nl

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:53

Olster4ever schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Dit klopt allemaal
alleen is ze in de mond en aan het been heel gevoelig
maar tijdens een ophouding gaat ze in verzet
merk ik [staart zwaaien oren in haar nek ect.]
ze wilt gewoon rennen }:0

Dan klopt dus toch die allereerste basis niet.
En ben jij waarschijnlijk niet in staat om de hulpen klein genoeg te geven.
Probeer in het rijden ook heel rustig stapje voor stapje te gaan.
Loopt ze in stap al vervelend te doen? Prima moet je denken dan, gaan we net zo lang stappen tot jij normaal doet. Is de stap netjes? Dan pas draven.
Eerst het een, dan het ander.

Ik ben het ook met Auteur eens, maar ik denk dat jij aan dit soort dingen nog helemaal niet toe bent, zo in je eentje. Zoek dus GOEDE les!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:10

Nee dat snap ik;

Dat is behoorlijk vervelend, mijn paardje was het niet aangeleerd, ik heb het hem zelf moeten aanleren, en nu (nadat ik het veel geoefend heb) denkt hij ook bekijk het.. Toch is het wel belangrijk dat die noodrem erop zit, stel nou dat ze ineens richting een snelweg rent.. dan heb je een probleem:)

Succes ermee:)

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:17

Lang lang lang geleden had ik het zelfde probleem met mijn toenmalige bijrijdpaardje. Eigenaresse durfde er zelfs niet meer op, omdat hij er altijd vandoor scheurde. Dit werd mij helaas niet verteld toen ik eraan begon.

Ik kan je alleen meegeven dat je het paardje meer vertrouwen moet geven. Doe alles met geduld en neem inderdaad les. Er komt zoveel bij kijken. Veel succes.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:00

Ik verplaatst dit topic naar VP.

Met nog als tip voor de TS om wat meer te letten op hoofdlettergebruik en leestekens. Dat maakt het voor de andere gebruikers aangenamer om je bericht te lezen ;)

juutjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:09

Ik zou idd net als een paar mensen al hebben gezegt helemaal terug gaan naar het begin. Longeren, longeren en nog eens longeren en dan rustig aan opbouwen. Goed dat je les gaat nemen!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:06

Les nemen, en de dingen die hier verder al zijn gezegt :)