Pessoa bit EN sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarahtje_x

Pessoa bit EN sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 11:19

Ik heb onlangs een bijrijdpaard bij. Deze mevrouw heeft haar eigen winkel en daardoor niet genoeg tijd om met hem te rijden.
Maar nu rijd ik met pessoa bit omdat ze zegt dat je hem anders niet kan houden. En als ik aan het rijden ben zegt ze dat ik met sporen moet rijden omdat ik hem anders niet vooruit krijg..
Ik zou graag wilen weten wat jullie hiervan vinden want ik vind het nogal tweestrijdig?

Marloes

Re: Pessoa bit EN sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:22

Ik vind zelf dat je een paard zo simpel mogelijk moet rijden, trensje zonder sporen en zweep... Misschien eerst proberen en als je dan wat meer vrijheid krijgt van haar dat je dan een keer les kan krijgen van iemand en oefenen met een trensje ofzo? Als dat paard altijd zo gereden is met een pessoa en sporen kan het maar zo zijn dat ie ineens heel heftig reageerd op die 'vrijheid' van alleen een trensje.
Ik vind het idd nogal tegenstrijdig! Of gewoon een keer aan haar vragen?

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:22

Je paard kan ook wegrennen en niet te houden zijn als hij schrikt, en verder toch niet vlot reageren ;)
Verder kan je het beter met de eignaresse overleggen, zij kent het paard en heeft er vast haar redenen voor.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:24

Vaak zijn nauwjuist loperige paarden slecht voor het been, dus wat dat betrefd zit er wel wat achter. Maar als je zelf het idee hebt dat een bit en sporen niks toevoegen zou ik ze gewoon weglaten. Je moet ze in iedergeval nooit tegenlijk gebruiken..

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 11:27

Hij durft wel eens weg spurten en dan is hij moeilijk te houden.. Maar als we gewoon aan het werken zijn rijd ik met zowaar een losse teugel en moet ik hem echt vooruit stampen (ik rij zonder sporen) De eigenaresse kiest nogal snel voor de 'gemakkelijke' oplossing (is niet lief van mij om dit te zeggen) En haar rijkunsten zijn ook niet super. Op wandeling is ze enorm gevaarlijk en denkt niet na bij wat er allemaal fout kan lopen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:31

over het algemeen zijn paarden die er vandoor gaan ook niet te houden met een scherper bit, wat dat betrefd heb je het pessoa bit niet nodig denk ik. Als je paard echt sloom is kun je beter met een zweep rijden. Als hij dan niet reageerd op je been kun je hem dan een pets verkopen zodat hij wel reageerd, sporen zijn eigenlijk voor de verfijning en niet om een paard meer voorwaarts te krijgen. Belangrijk is wel dat je altijd je hand voor hebt op het moment dat je been geeft.

Mijn advies is dan ook pessoabit en sporen weg, en een zweepje er bij. En met de zweep geld eigenlijk altijd liever 1 harde pets dan 10 keer een aaitje langs zijn kont. Als je goed consequent handeld zal je pony het snel doorhebben. Succes in iedergeval :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:32

Ik zou die sporen lekker weglaten als je ze zelf niet nodig hebt ;) Ik weet niet hoe hij reageert op sporen? (Sommige paarden worden hier heel heftig van) maar anders kan je ook lekker zonder sporen rijden en als ie dan niet goed reageerd op je been een klein tikje bij, dan zal ie op een gegeven moment beter gaan luisteren, denk ik ;)

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 11:37

Ik heb 1x met de sporen gereden en dan was hij enorm zenuwachtig en verschoot hij van het minste.. Het probleem is dat ik er nets over te zeggen heb.. dus ik weet niet goed hoe ik het het best kan oplossen.

De mevrouw wil ook echt dat ik op wedstrijden ga.. Maar ik kan niet eens op les omdat z hem niet durven op de van zetten. Heb haar daar gisteren al over aangesproken. Ik zit wat met dubbele gevoelens...

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:05

Ik zou met de eigenaar overleggen. Ik krijg namelijk het idee dat jullie wat dingen te bespreken hebben over en weer.

Overigens vind ik het niet netjes dat je dit zo op internet plaatst. Ik mag hopen dat de eigenaresse dit niet leest. Van mij had je per direct mogen stoppen.

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:08

Ik rijd ook met een pessoa bit omdat ik hem anders niet kan houden.
Maar wel zonder sporen en zweep. Ik zou is aan die mevrouw vragen of je het is met een ander bit mag proberen, en zonder sporen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:11

Ik rijd buiten met pessoabit en sporen, dus wat dat betreft vond ik het in eerste instantie best ok klinken. De redenatie van de mevrouw in kwestie vind ik wel minder prettig. Sporen zijn er niet voor gemaakt je paard mee vooruit te trekken.

De reden dat ik met pessoabit en sporen rijd?

Pessoabit: op een trensje pullt 'ie heel erg, op een pessoabit laat 'ie zich heel gemakkelijk het bos door sturen. Dan weet ik wel wat ik liever heb...

Sporen: Meneer is nogal een mieperd af en toe. Op schoppen of een zweep blokkeert 'ie in zulke gevallen volledig, met nét iets spoor op het moment dat hij wat terugkomt in tempo laat hij zich meestal vrij gemakkelijk overtuigen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:04

Ik zou het goed overleggen met de eigenaresse. Het is haar paard. Met overleg bereik je meestal heel wat, je krijgt iig duidelijkheid waarom ze dit wil en wie weet staat ze wel open voor jouw mening.
Je kunt trouwens beter (op de juiste manier) met sporen of een zweep rijden, dan dat je continu moet aanstampen, grote kans dat hij dan afstompt en helemaal niet meer op been reageert.

Goed overleggen dus! daar bereik je meer mee dan dat je gaat balen.

(mag je trouwens op wedstrijd met pessoabit?)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:07

@Fem_daf, volgens mij wel, zie op springwedstrijden aardig wat mensen hiermee rijden

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:12

Ik ben het helemaal met Mistic eens.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:17

Sporen dienen niet voor luie paarden naar voor te rijden, ze dienen om je hulpen te verfijnen. Is je paard niet juist gereden, dan gaat hij ook niet op de juiste manier reageren met sporen. heb je een lui paard, en gebruik je sporen, ga je hem afstompen wat beenhulpen betreft, en een paard krijgen dat niet fijn meer getuned is. Heb je een echt lui paard, gebruik dan inderdaad een zweep.
Mijn paard werd vroeger gereden met een pelham, kinketting en hele de santeboetiek. Hij kwam uit de draverij, en tussen trainingen door gingen ze geregeld zo wandelen. Enkel dit bit kon hem houden, omdat het zo ne hanger was. Ik rij hem nu bitloos, van de ene dag op de andere, omdat hij al gek werd van dat bit. En het is een echt slof nu....
Mensen gaan onterecht steeds zwaardere bitten insteken. Maar eerst moet je de reden zoeken waarom je paard slecht rijdt. Telkens het bit verzwaren, geeft steeds een zwaardere mond. Paarden worden dan harder in de mond. Gaat dit paard lopen, kan je hem niet houden, met of zonder dit bit. Ik zou eens proberen met gewoon een lichte trens. Wedden dat hij ineens niet meer weet hoe te lopen, omdat hij zijn steunpunt (bit) kwijt is? Hij gaat compleet uit evenwicht zijn, omdat hij niet meer kan hangen. Maar na een halfuurtje is dit voorbij, en heb je een paard dat wel vooruit gaat, omdat dat ding niet meer stoort in zijn mond. Een paard met zo'n bit moet je constant oprapen als het ware, constant ondersteunen, en inderdaad aansporen om vooruit te gaan.
Rij je fatsoenlijk, met je benen heel stil, dan kunnen sporen geen kwaad. Enkel ter verfijning van de beenhulpen. Dat bit: eruit ermee!! En het paard terug leren wennen om op zichzelf te lopen...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:25

overleg nog eens met de eigenares, het hoe en waarom. Stel voor om eventueel les te volgen als je twijfels hebt. Dan heb je in het beste geval een professionele mening/uitleg over wat beter kan.
sporen dienen om hulpen te verfijnen, niet om een paard constant vooruit te prikken en als jij je er niet zeker bij voelt, kan je ze best achterwege laten.
een pessoabit kan handig zijn bij paarden die zich sterk maken, maar eigenlijk is het een lapmiddel.

als je op wedstrijden wil, mag je wel met pessoa-bit rijden, maar voor de dressuur, mag je geen gebruik maken van de kleine ringen om je teugels te bevestigen, dus heb je niet meer de sterkere werking van het pessoabit en kan je evengoed een watertrens gebruiken

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:45

Love_Sanne schreef:
@Fem_daf, volgens mij wel, zie op springwedstrijden aardig wat mensen hiermee rijden

Springen met idd wel, maar dressuur echt niet :n

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:51

Sja, je zou in iedergeval als je geen ander bit mag gebruiken kunnen beginnen op 2 teugels te rijden?
Of een ongebroken pelham op 2 teugels, dat is een heel zacht bit als je hem gewoon op de ring rijd maar dan kan je in geval van de onderste teugel erbij pakken.

Ik zou in iedergeval niét zomaar er een enkel of dubbelgebroken watertrens o.i.d. inhangen..
Dat is vragen om problemen vind ik.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:15

moonfish13 schreef:
Ik zou in iedergeval niét zomaar er een enkel of dubbelgebroken watertrens o.i.d. inhangen..
Dat is vragen om problemen vind ik.

Waarom? ik kom van Pelham, met zware kinketting en dubbele beteugeling ( van de vorige eigenaars) en ben direct overgeschakeld op bitloos. Je zou verschieten hoe veerkrachtig paarden zijn. En wat een opluchting het paard het vindt om lichter gereden te worden. Enkel al een ander bit kan een andere gedachtengang bij je paard geven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:46

Niet elk paard is hetzelfde Meliciana.
Ik zou niet het risico nemen mijn nek te breken, dan maar voorzichtig afbouwen en kijken hoe het paard er op reageert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:51

Tja, de kinketting in dit verhaal zegt me hoe dan ook niks, die is er alleen om te voorkomen dat het bit te ver doorslaat waardoor je een te heftige hefboomwerking krijgt.
TS, probeer eerst eens om met de pessoa te rijden met de teugels door de bovenste gaten, zodat je weinig hefboom hebt en kijk hoe het paard hierop reageert. Als hij redelijk braaf is, kun je er dan net zo goed een dubbelgebroken trens in hangen.
Wat voor mondstuk heeft het pessoabit in kwestie?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:09

Maar ja het is natuurlijk wel 'alleen maar' je bijrijdpaard. Als de eigenaresse voor iets heeft gekozen is de kans heel groot dat ze het niet zo tof vind als jij direct een andere optoming eist.. Waar ik wel op mijn strepen zou staan is les nemen. Dat is toch echt wel een basisvoorwaarde voor een goede combinatie. Mocht het paard niet makkelijk vervoerd kunnen worden dan kan je altijd nog priveles op je eigenlocatie regelen. En als dat te duur wordt desnoods om de week of 1x per maand. Daar heb je echt wat aan.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:13

RT P - VP omdat het niet om een rijtechnisch probleem gaat.

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:57

@ mistic: had geen slechte bedoelingen. Ik wist gewoon niet of ik fout dacht of de eigenaar.

Les op eigen locatie is niet zo handig, de piste is aan de ene hoek veel hoger dan aan de andere en heel klein. Niet ideaal voor te springen

@ suleilitha: Het is een enkel gebroken mondstuk

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:14

Je hoeft toch niet te beginnen met springen, de controle over je paard (dat waar je met name mee lijkt te zitten, waar heb je anders een scherper bit en sporen voor nodig) begint met een goede dressuur basis. Pas als je dat voor elkaar hebt kun je serieus gaan springen lijkt me..