Longeren vanaf 1,5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiesLotjee

Longeren vanaf 1,5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 08:24

Hallo allemaal,

Ik vz een pony op een pensioenstal, en er staat er ook een jaarling van iemand,
Het is een schat van een beest, Ze is nog maar 1,5 en de eigenaren beginnen al met longeren
Hoofdstel in doen en singel + dekje om. Hun denken dat hoe vroeger je begint hoe beter het later gaat.
Ik vind dit niet leuk uit zien, ik dacht echt bij mij zelf van, jeetje een jaarling van 1,5 laat je toch in de wei opgroeien?
En begin je toch niet met longeren. Sorry ik moest dit eventjes kwijt, hoe denken jullie hier over?

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:28

1,5 is veel te jong; aangezien het beestje nog volop in de groei is, is het niet goed om er zo mee te gaan werken. Ook is het evenwicht van zo'n jong dier nog zo slecht dat het haast onmogelijk voor hem is om op een cirkel te lopen.

Probeer die mensen de tip te geven om hem rustig op te laten groeien? Ik begrijp wel dat dat moeilijk is, want dan wordt je natuurlijk meteen als zo'n bemoeial gezien....

Captain

Re: Longeren vanaf 1,5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:29

zelfs al een bitje in? :O
Jeetje, z'n gebit moet nog helemaal groeien! Zal er later leuk uitzien dan..

LiesLotjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 08:31

Annumarie ik ga mijn best doen ;)

Hannah_Menno dat dacht ik precies ook, vind het ook zielig,
Vorige keer hadden ze een hoofdstel met oogkleppen ervoor gedaan, liepen ze naar binnen
en de jaarling stoote met zijn heup heel hard tegen dr rand van de grote deur aan omdat die niet kon zien waar die liep ;(
Hun lachen maar ik en de andere echt zo; Ooo, want we schrokken ons rot

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:16

Weten die mensen wel waar ze mee bezig zijn? :(
En loopt het paardje nadat hij zich gestoten heeft niet kreupel? Als ie zich verkeerd stoot kan ie voor de rest van zijn leven kreupel zijn!
Wat vind de eigenaar ervan? Als die het paardje ook te jong vind, kunnen jullie misschien samen er wat van zeggen
Zulke mensen zou je toch _-:( (achter het behang willen plakken :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:01

Nou ik denk niet dat je in dit topic ook maar 1 reactie gaat krijgen van "he ja wat goed dat zouden meer mensen moeten doen", denk je wel?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:41

RT-D -> VP

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:43

Wat zie je soms toch de meest achterlijke topics voorbij komen zeg.
Wat spoken sommige mensen toch uit met hun paard(en) :(

Misschien kun je eens met deze mensen proberen te praten.

Oja, en het is pensionstal...

jennifer1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:04

wat een gekke figuren zeg!
heb je al met die mensen gepraat??

Saaatieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:39

Vreselijk zulke mensen,zo'n beest moet je nog lekker jong laten zijn, en vooral niet aan het werk zetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:37

Longeren is het paardje veel te jong voor idd, dat kunnen de gewrichten nog niet aan.

Hoofdstel om is niks mis mee (al had ik zelf niet gekozen voor een hoofdstelletje met oogkleppen), dekje op ook niet, singeltje ook niet......

Het is later dan veel makkelijker, ze hoeven niet eerst te leren wat een bit nu is, en ze vinden het heel gewoon als je iets op hun rug legt. Nee, daar zie ik niet veel kwaad in.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:39

Véél en veel te jong, helaas dat er zulke verstandloze paardeneigenaren bestaan. _-:(
Mijn bijna tweejarige staat lekker op de weide, die komt pas aan de longe als ze minstens 3 is.

Arm beestje..

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:27

Bij ons op stal hebben mensen een veulie gekocht dat in het voorjaar 1 wordt.. Die laten ze al los lopen in de longeerring.. Ok, hij loopt los, maar hij moet ook wel dat rondje van 15 of 20m diameter lopen.. vind het ook onverantwoord maarja, vertel hun dat eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:33

Daar kan ik me nou echt niet druk om maken. Het ding loopt los, er komt dus lang niet zoveel stress op de gewrichten als wanneer het gelongeerd zou worden.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:07

Maar hij loopt wel 20 minuten op een kleine volte..
Ik laat mijn 2jaars ook los lopen, maar in een piste van 20x40m ..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:58

Sonja schreef:
Nou ik denk niet dat je in dit topic ook maar 1 reactie gaat krijgen van "he ja wat goed dat zouden meer mensen moeten doen", denk je wel?

Dat dacht ik ook meteen ja, iedereen met een beetje gezond verstand kan bedenken dat dit gewoon niet oké is... Helaas zijn er dus ook mensen die dit missen en dan dit soort fratsen met een 1,5 jarige uit gaan halen :n