Help! verzorgstertje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mijnvlinder

Help! verzorgstertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 20:21

Ik heb sinds een jaar een verzorgstertje van 12 jaar voor mijn pony. Het is echt een heel lief meisje die goede bedoelingen heeft naar de pony toe.

Het eerste half jaar ben ik er altijd bij geweest als ze ging rijden, dit ging heel goed. Dus heb ik haar de ruimte gegeven om zelf alleen bij mij in de achtertuin te gaan rijden. Hier is gewoon een bak, dus ze hoeft niet gevaarlijk over straat ofzo. Het rijden gaat ook heel goed.

Maar het probleem is dat ze de laatste tijd vaak kleine dingen vergeet die grote risico's kunnen hebben.
Ze heeft al regelmatig de stal niet goed dicht gedaan, waardoor de pony los liep op het erf. ( gelukkig zaten de hekken dicht) Ik heb haar hier op aangesproken, zij vond dit heel erg en beloofde dit niet meer te doen.
Maar het gebeurde weer.
Ook vergeet ze vaak de dekens op te doen, op een natte geschoren pony.
Deze week vond ik de pony in de stal met de benen vast in een halster. Ze had de pony in de stal vastgezet, was gaan rijden. Heeft het halster laten hangen, en na het rijden de pony terug gezet.

Ik heb haar op alle fouten aangesproken en toch gebeurd het weer, wat moet ik hier aan doen?
Over briefjes op hangen met, doe de stal dicht, dekens op, halsters opruimen?!

Nu is alles gelukkig nog net goed gegaan, maar het gaan vast nog eens fout.
Dit betekend dat ik haar dus niet meer alleen kan laten, en in het ergste geval een ander verzorgstertje moet zoeken.

Wie heeft er tips???

intral

Re: Help! verzorgstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:23

Een briefje op de staldeur hangen met dingen om niet te vergeten? :)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:25

of er wel bij blijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:27

een checklistmaken, en die op de zadel steun hangen.. dan kan ze alles mooi afvinken !

en anders tsja klinkt heel hard of de toch weer altijd er bij zijn... of een oudere verzorgster zoeken met meer verandwoordelijkheids gevoel... want 12 is wel erg jong hoor..

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:28

Bijv. 'straffen' door haar dan een dag/week o.i.d. niet te laten rijden na zo'n actie. Of haar ergens min of meer mee shockeren? Moeilijk :\ ... misschien eens met haar ouders overleggen?

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:28

Inderdaad een lijstje maken met alles.
Als het dan niet verbeterd zou ik een andere verzorgster zoeken, want
dit klinkt niet erg veilig. ;)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:30

Tja verantwoordelijkheidsgevoel is ver te zoeken bij een 12 jarige, dat begint pas bij iemand van 15. Een checklist lijkt me geen slecht idee.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:31

Ik vindt 12 jaar ook niet een leeftijd om alles zelfstandig te laten doen.
Op die leeftijd is het niet zo gek als ze dat soort risico's niet ziet!

Straffen is naar mijn mening niet de oplossing. Ik denk dat je haar gewoon nog met afsluiten moet begeleiden! Dus als ze klaar is samen gaan opruimen en zorgen dat alles volgens vaste regels verloopt.
Op die leeftijd is een ritme meer van belang als straffen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:33

Princesje schreef:
Bijv. 'straffen' door haar dan een dag/week o.i.d. niet te laten rijden na zo'n actie. Of haar ergens min of meer mee shockeren? Moeilijk :\ ... misschien eens met haar ouders overleggen?

straffen lijkt me niet op zijn plaats want zoals ik het hier lees doet ze het perongelijk en niet omdat ze lui is... shockeren lijkt mij ook geen goed idee... je moet haar namelijk niet bang maken... dat is ook niet erg bevoordelijk voor haar vertrouwen met en in paarden

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:35

tja als je t zo vaak moet zeggen en t blijft gebeuren....... dan zou ik dus wel een ander verzorgstertje zoeken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:36

Ik zou haar ook gaan begeleiden bij het afsluiten, en dat blijven controleren, ze is nog maar 12 jaar oud.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:37

Ach jongens het meisje is 12 gun haar deze kans, als ik het zo lees vergeet ze het echt, maak gewoon even een checklist voor haar. Uit je post begrijp ik dat ze wel heel fijn rijdt enzo dat is toch mooi dan? Kan je niet even alles nalopen met haar?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:47

een keer goed met haar praten, en er duidelijke afspraken over maken.

een kind van 12 is allang blij dat ze zo'n pony kunnen doen, en als ze eenmaal op de middelbare school zitten komt er gelijk en stuk meer verantwoordelijkheids gevoel bij ;) straffen berijk je niet zo veel mee, maar elke keer erbij blijven, tja dan kan je je pony net zo goed zelf doen.. ;)

maak duidelijk afspraken over wat ze moet doen en wat er gebeurt als ze het niet doet, en als het echt niet werkt een andere verzorgster zoeken ;)

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 21:04

Bedankt voor de reacties,
Het is een heel leuk meisje hoor en het rijden gaat super.. ik vind het alleen lastig om boos op haar te worden om dingetjes die ze vergeet. Vandaar dat ik een andere oplossing probeer te zoeken.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:10

miss dan zo'n bord ophangen waar ze op moet kijken voor dat ze weg gaat, waar op staat wat ze moet doen voordat ze weg gaan

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:14

Ik denk dat je het best een lijstje op kan hangen met de dingen die ze niet moet vergeten en dat bijvoorbeeld op de staldeur.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:20

MMMM...12 is bijna 13 en dan klinkt het al weer een beetje anders ( ouder) vind ik. Als ze het regelmatig vergeet om de pony te controleren na het rijden dan zit het er denk ik ook in de toekomst niet in dat het gaat gebeuren. Dit meisje is dus erg makkelijk. Ik zou dit soort verzorgers inruilen voor een ander. Natuurlijk mogen ze fouten maken, maar als je er wat van hebt gezegd zou ze veel voorzichtiger moeten worden en alles dubbel moeten nalopen.
Stel het gaat een keer wel fout, dan vergeef je het jezelf nooit omdat je al meerdere keren hebt gewaarschuwd. Is het ook een beetje je eigen schuld...sorrie !!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:42

ik had trouwens toch wel wat meer verantwoordelijkheids gevoel op die leeftijd hoor, ik zorgde voor de shetten van een fokker en die was altijd heel streng, daar moest je het wel goed doen anders kon je vertrekken, uiteindelijk ben ik daar tot mn 15e gebleven en heb toen een grotere NRPS pony van hem gekocht... het kan dus wel maar denk dat het in de opvoeding van zon meisje zit ofzo.... bij mij op stal loopt ook zon grietje rond die regelmatig dit soort gedrag laat zien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 07:33

Mjay schreef:
ik had trouwens toch wel wat meer verantwoordelijkheids gevoel op die leeftijd hoor, ik zorgde voor de shetten van een fokker en die was altijd heel streng, daar moest je het wel goed doen anders kon je vertrekken, uiteindelijk ben ik daar tot mn 15e gebleven en heb toen een grotere NRPS pony van hem gekocht... het kan dus wel maar denk dat het in de opvoeding van zon meisje zit ofzo.... bij mij op stal loopt ook zon grietje rond die regelmatig dit soort gedrag laat zien....

ik had zelf ook verzorg shetten op die leeftijd... maarja de eene 12 jarige is de andere niet he.. vergeet dat niet...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 07:40

Misschien gewoon zeggen, dat als ze dingen blijft vergeten dat jij dan niks aan haar hebt.En dat je niet wil dat er iets met de pony gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 07:48

kun je er anders niet iemand bij zoeken ? van 14 a 15.
dan kunnen ze mooi samen de pony doen. en als de gene van 14 a 15 ook nog best goed kan rijden. zou zij het meisje van 12 ook nog "les" kunnen geven en dan ombeurten rijden

Tezza13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 08:36

Heey.

dit probleempje heb ik zelf ook meegemaakt ;)
het meisje die was 11 jaar en die ging mijn shetlander rijden en verzorgen. ze liet de peesbeschermers om en ze deed ook vaak de stal deur niet goed dicht ;) maar ik heb haar daar goed op aan gesproken en ik heb een lijstje opgehangen waar ze dan iedere keer even kijkt wat ze nog is vergeten of wat ze niet moet vergeten ;)

Succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:17

VSW --> VP.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:03

fjordjes schreef:
Tja verantwoordelijkheidsgevoel is ver te zoeken bij een 12 jarige, dat begint pas bij iemand van 15. Een checklist lijkt me geen slecht idee.

>;) Ik zou niet zo snel oordelen als ik jou was, er zijn genoeg kinderen van 12 met genoeg verantwoordelijkheidsgevoel. Daar staat tegenover dat er ook volwassen zijn waarbij dat ver te zoeken is.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 01:05

Een checklist maken en de eerste tijd die ook puntsgewijs nalopen, daarbij een goed gesprek voeren met haar dat het laten slingeren van spullen levensgevaarlijk kan zijn voor de pony. Ze mag dan jong zijn, maar ze moet wel begrijpen dat ze met een levend wezen werkt. En paarden zijn niet altijd even handig en vaak erg goed in zich bezeren op manieren die je praktisch voor onmogelijk houdt.

Als je het echt niet vertrouwt voorlopig er even bij blijven en samen alles nalopen, zodat er een routine ingebouwd wordt zeg maar. Een standaard volgorde. Werkt voor mij erg goed, maar als ik door omstandigheden niet mijn standaard volgorde kan hanteren (het regent pijpenstelen en alle binnenpoetsplaatsen zijn bezet of alle kruiwagens in gebruik) vergeet ik ook gegarandeerd dingen.