Dat soort mensen zouden er bij mij ook niet inkomen. Brrrr
Anoniem
Geplaatst: 23-03-16 16:07
@Dreamer, ik zou die foto weg doen. Vind het juist een verkeerd beeld geven. Mijn paard lijkt op jouw paard (aan de hand van jouw verhalen). Erg sensibel, gevoelig, lief, en kan ineens wegschieten of bokken uit het niets. Heb dit niet met een foto aangegeven, maar dit erbij geschreven. Ik laat ook niet zomaar de eerste beste erop die interesse had om bij te rijden. Bouw dat echt langzaam op. Vertel hoe mijn paard is, dat ze erg gevoelig en eenkennig is en soms heel erg pittig uit de hoek kan komen. Met goede communicatie kan je het ook duidelijk maken. En met die foto kun je mensen onbewust misschien extra gespannen maken.
Ik heb gelukkig een leuke gevonden! Ze doet onwijs rustig aan met mijn paard, ben ik erg blij mee helaas moet ze full time werken volgende maand, maar even aankijken of in ieder geval 1 keer per week lukt ik hoop het toch wel
Ik heb sinds vorige week ook een bijrijder. Alleen voor het rijden, verzorgen kan ik zelf want ben toch elke dag op stal. Meisje gaat ermee akkoord dat ze alleen rijdt en ik de rest zoek en ze kan ook nog eens netjes rijden. Hoop dat dit wat wordt want heb liever niet teveel mensen aan mijn paard hangen.
EdkingEnzo
Geplaatst: 23-03-16 17:58
Zijn er hier veel mensen die veel reacties krijgen via bokt/bijrijders hebben gevonden via bokt? Ik heb nog geen enkele reactie via hier
Ik heb ook niks gekregen via bokt.. Op facebook 2 reacties en 2 van kinderen, dus 4 totoaal. En dan was het wel via mijn eigen facebook, niet via zo'n groep.
Ik heb mijn huidige bijrijdster via bokt gevonden. Andere wisselend via bokt/fb/marktplaats maar meesten relatief snel gestopt. Nog steeds heel blij met huidige en gelukkig vindt ze mijn paard ook nog steeds leuk.
EdkingEnzo
Geplaatst: 23-03-16 18:28
S_en_Z schreef:
Is er een groot aanbod aan verzorg/bijrijdpaarden in jouw regio?
Misschien klinkt je adv niet aantrekkelijk. Wil er wel naar kijken voor je als je me de link pbt
Had een leuke meid ontmoet. Echter kan ze het niet betalen. Ze wilde namelijk toch graag lid worden vd club. Dat is dan 35,-/maand meer. Of meebetalen of mee klussen. Voor het laatste had ze te weinig tijd. Ja dan houdt het op. Jammer
Helaas. Maar voor niks gaat de zon op idd. Paarden kosten een hoop. Manege lessen ook. Je kunt altijd wel wat schipperen. Maar je hoeft het niet weg te geven.
Eunomia
Geplaatst: 25-03-16 11:41
Ik kom hier even binnenvallen hoor.
Ik zit de laatste tijd een beetje met een probleem omtrent mijn verzorgster (7jr) en vanmiddag komt haar moeder even langs om het een en ander te bespreken. Nu gaat het o.a. om het aantal dagen dat ze komt en wil ik dit gaan beperken tot 1 á 2 dagen in de week. Echter twijfel ik of ik vaste dagen af moet gaan spreken of dat ik dat een beetje vrij moet laten.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Hebben jullie vaste dagen afgesproken of ook alleen een vast aantal dagen per week?
Over het algemeen werkt vaste dagen meestal het beste. Dat is het duidelijkst en moet iedereen gewoon zorgen dat het "uit komt". Want anders is de kans groot dat het steeds wordt uitgesteld en uiteindelijk niet door gaat.
IJsco_Love
Geplaatst: 25-03-16 12:06
Ik zou bij een kind van zeven vaste dagen afspreken dit geeft het kind duidelijkheid over wanneer ze welkom is en wanneer niet. Gewoon afspreken 'twee dagen in de week en welke moet jezelf weten', is voor zo'n jong kind erg onoverzichtelijk. Bovendien zorg je hiermee dat ze ook echt twee dagen komt en niet dr week vol pland met andere dingen omdat er voor de pony geen vaste dag is en dat ze aan het eind van de week denkt 'o ja,ik moest ook nog naar de pony!', en de week al om is.
Vaste dagen scheppen voor jou duidelijkheid wanneer je haar kan verwachten en voor het kind duidelijkheid wat er van haar verwacht wordt en wat wel en niet mag. Zeven is heel erg jong, die kinderen zijn niet gebaat bij vrijlaten en eigen verantwoordelijkheid geven qua tijd indeling, maar bij duidelijke regels en afspraken. Succes morgen, goed dat je het gesprek aangaat
Eunomia
Geplaatst: 25-03-16 12:20
Bedankt voor jullie reacties.
Met een andere meisje dat 1x per week komt heb ik ook een vaste dag afgesproken, maar zij komt pas sinds twee weken dus ik heb nog niet echt ervaren of dat me bevalt of niet, maar tot nu toe gaat dit prima.
Het probleem met de zevenjarige verzorgster is dat ze naast het weiland woont en zodra ik kom is ze er en daar heb ik gewoon geen zin (meer) in. Ik ben op dit moment een gratis oppas die ook nog eens pony's heeft en dat wil ik gaan doorbreken. Omdat ze het zo leuk vindt om te komen, heb ik besloten om de middenweg in te slaan en haar 1 á 2 dagen per week te laten komen en dat ga ik dan vanmiddag ook even aan haar moeder uitleggen/duidelijk maken. Ik heb er geen zin in om andermans kind zeven dagen per week te vermaken waardoor ik zelf geen tijd meer overhoud om wat met mijn pony's te doen.
Aan de ene kant lijken vaste dagen me handig want zo kan ik in de gaten houden dat het écht maximaal twee keer per week is, maar aan de andere kant is het zonder vaste dagen zo dat er ook wel eens weken voorkomen dat ze 'maar' één keer kan door andere dingen die ze te doen heeft..
Als ik van haar afhankelijk zou zijn of haar echt als verzorgster gezocht had, was het eenvoudig, maar dit ligt nu net even anders.
Marocje
Geplaatst: 25-03-16 13:11
Dan zou ik juist vaste dagen afspreken! Dan is het voor haar en haar moeder ook duidelijk, dat ze niet altijd kan/mag langskomen, dat jij ook je quality time wil met je dieren. En de dagen dat ze dan komt, kan ze ook echt wat doen. Dat is toch voor iedereen veel fijner? Ik moet er niet aan denken dat ik elke keer iemand erbij kan verwachten als ik naar mijn pony ga. Als we het afpreken (kort van te voren kan ook) is het prima, maar echt niet iedere keer iemand op sleeptouw nemen..
Dat is dus inderdaad ook hetgeen waar ik tegenaan loop. Ze spraken me toen ik er net een week of twee stond aan of ze af en toe mocht komen poetsen, dat vond ik prima. Inmiddels is het zo dat ze 's middags zit te wachten totdat ze m'n scooter ziet en dan is ze er vaak binnen vijf minuten. Ik snap ouders daarin overigens ook niet hoor. Ik zou me bezwaard voelen als ik m'n kind telkens bij een ander dump. Maar goed, hopelijk biedt dit een oplossing en anders is het jammer maar dan hoeft ze helemaal niet meer te komen.
Hoorde nou ook dat ze van de week zelf wel even wat met mijn pony was gaan doen. Als ik ergens niet van gediend ben is dat het wel, dus dat ga ik ook even aankaarten.
Ik denk dat ik één vaste dag ga afspreken en dat ik afspreek dat ik haar in het weekend een berichtje stuur als ze kan komen en het mij uitkomt.
IJsco_Love
Geplaatst: 25-03-16 13:21
O joh, dat maakt het echt veel complexer belangrijkste tip: wees vooral duidelijk in wat je wil!!!! Ook naar de moeder toe. Neem van mij aan dat er maar heel weinig moeders zijn die snappen dat anderen hun kind minder geweldig vinden dan dat zij het kind vinden
Het is helemaal niet gek dat jij geen oppas wil zijn voor andermans kind en dat je aangeeft dat je daar komt voor je paarden en niet om het kind bezig te houden...Je staat in je volste recht, maar als ik je verhaal zo lees vrees ik dat je wel heel duidelijk moet zijn in wat je wel en niet wilt. Stel je grenzen vast, want als je haar nu vaker laat komen dan je eigenlijk diep van binnen zelf wil ga je je er alleen maar aan ergeren na verloop van tijd, en dat moet je voorkomen. Het is JOUW hobby, het zijn JOUW paarden en je bent niet de plaatselijke ponyclub of kinderboerderij.
Naast een weiland wonen geeft je geen recht om òp het weiland te komen, dat mag alleen als jij het wil, punt uit Succes vanmiddag, het feit dat dit moeder zelf niet haar kind al verbied elke keer dat ze jou ziet gelijk heen te gaan, laat al zien dat je goed jou grenzen moet aangeven. Als ze er toch naast woont en je wil het flexibel houden kun je misschien iets afspreken waaraan zij vanaf huis kan zien dat ze mag komen? Kan heel simpel als een goed opvallensde kleur halstertouw aan het hek binden, of aan de plek waar je je scooter parkeert etc. Of dat jij gewoon af en toe aanbelt of berichtje stuurt en háár zegt dat ze kan komen ipv dat ze zelf op eigen initiatief komt.
In je bericht lijkt het alsof je eigenlijk helemaal niet zit te wachten op twee keer per week het kind over de vloer, maar dat voor haar doet. Besef je goed dat je niks geen verplichting naar het kind of de moeder toe hebt. Als ze zo graag pony's wil knuffelen en aaien moet ze naar een manege, daar ben jij niet voor. Het is alleen gezellig als ze komt als JIJ dat echt wil. Jij moet een goed gevoel er bij hebben. Succes vanmiddag, laat je even weten hoe het gesprek ging?'
Eunomia
Geplaatst: 25-03-16 13:37
Klopt. Ik wil vanmiddag dan ook zeker duidelijk grenzen aan gaan geven omdat ik me op dit moment al erger aan het feit dat ik het risico loop om weer een middag met haar 'opgescheept' te zitten. Ik gun het dit meisje van harte dat ze lekker kan tutten met de pony's, maar dat betekent wel dat ik mijn hele middag kwijt ben en dus ook mijn ontspanning en die heb ik, gezien ik in mijn examenjaar zit, wel hard nodig. Ik wil er dan ook best rekening mee houden dat er op een bepaalde dag in de week iemand meekomt (zoals mijn andere verzorgster op donderdag), maar ik weet nu niet wanneer ze komt en dus moet ik altijd in m'n achterhoofd houden dat er een kans is dat ze komt. Haar moeder schreeuwt dan wel vanuit de auto 'als het niet uitkomt, stuur je haar maar naar huis' maar dat is voor mij makkelijker gezegd dan gedaan. Dat is een valkuil van mij, maar daar weten zij dus heel goed misbruik van te maken. Ik moet zeggen dat dat misschien ook deels aan mijn leeftijd (17) ligt en ik dan graag beleefd wil blijven naar volwassenen toe en dan maar niet alles zeg wat ik wil zeggen, maar dit heb ik ook met mijn ouders besproken en die vonden ook dat ik hier echt wel wat van kon zeggen en me daarmee niet onredelijk gedraag.
De dochter van een kennis van ons komt ook één keer per week om wat met de pony's te gaan doen, maar ik merk dat dat gewoon heel anders gaat en daar voel ik me ook veel prettiger bij. Dat kan ook aan het feit liggen dat dit meisje wat ouder is, maar alles gaat netjes volgens de afspraak en ik heb nauw contact met haar moeder. Daarnaast is dit meisje eerlijk naar mijn pony toe, neemt dingen aan, volgt mijn aanwijzingen op en mijn pony vind haar ook aardig (laat heel duidelijk merken wanneer ze iemand niet zo mag). Ik heb bij dit meisje het idee dat als ik nu tijd in haar investeer, zij misschien ook in de toekomst (als ik ga studeren) mij wat kan bieden omdat zij dan misschien één dag in de week mijn pony's kan doen (bijvoorbeeld).
Omdat ik nu ook ervaar hoe het óók kan gaan, ben ik me alleen maar meer gaan ergeren aan het feit dat het met dit meisje zo anders gaat. Vorige week was ik echt gebroken door mij SE-week en de stress die daarbij kwam kijken dat ik gewoon toen ik kwam meteen mijn jaarling uit de wei geplukt heb en in het bos ben gaan wandelen/zitten zodat ik toch even kon 'ontspannen' en van mijn pony kon genieten, zonder dat zij er was. Toen ik terug kwam stond ze uiteraard al in de wei bij mijn merrie 'want ze was zo zielig aan het hinniken'. Het was dat ik toen wist dat ik even mijn emoties niet onder controle had en ik dus maar wijs niets gezegd heb, anders was ik echt uit m'n plaat gegaan. Het is eigenlijk van de zotte dat ik rekening met andere moet houden als ik naar stal wil. Het is vorige week zelfs tot het punt gekomen dat ik getwijfeld heb om mijn oude staleigenaar op te bellen met de vraag of mijn oude plekje nog vrij is. Dit heb ik niet gedaan omdat mijn pony's het hier leuker hebben en de omgeving wel top is, maar anders..
Laatst was ik bezig met mijn merrie om weer even wat met het tuig te oefenen. Dat vind ze erg lastig dus soms geef ik haar even de tijd om na te denken als ze blokkeert. Komt mevrouw naar me toe gelopen en gaat ze zich er even mee bemoeien door m'n pony vooruit te trekken. Ik was zo verbaasd op dat moment dat ik gewoon even niets uit kon brengen...
Toen ze de eerste paar keren kwam was ze heel lief en leuk, maar ze wordt nu gewoon ontzettend bijdehand en doet haar eigen ding en daar heb ik geen zin in, maar nu ik dit aan het opsommen ben, denk ik dat ik dit allemaal even aan ga kaarten bij haar moeder en ook met haar afspreek dat nog één akkefietje het einde betekent. Ik laat zeker even horen hoe het gegaan is vanmiddag!
Denk wel dat een hoop ligt aan de leeftijd hoor. Als moeder zou ik het ook niet zo willen hoor, maar sommige moeders hebben ecvht eenbheel groot bord voor hun kop of zijn blij dat ze zelf niet hoeven op te passen...
Duidelijke grens maken dus. Het bellen zou ik niet eens zeggen, want dat kind zal erop zitten wachten en jij zal het toch als druk voelen. Zeker als het 2 weekenden achter elkaar kan, of om de week, gaan ze daar rekening mee houden en heb jij het straks nog gedaan.
Eunomia
Geplaatst: 25-03-16 14:25
Dat denk ik ook, 7 jaar is natuurlijk ook nog wel heel erg jong, maar dat neemt niet weg dat ik daarom maar bepaalde dingen moet accepteren vind ik. Toen ik zeven jaar oud was haalde ik het niet in m'n hoofd om niet te doen wat de eigenaresse zei hoor en me ermee bemoeien al helemaal niet.
Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik één dag doordeweeks meer dan genoeg vind omdat ik zelf doordeweeks of op school examentraining volg of aan het leren ben en daarnaast ook op donderdag een ander meisje heb. Dan ga ik nog even nadenken of ik dan ook een vaste 'weekend-dag' wil of dat ik het bij één keer in de week ga laten.
TurboTinker
Geplaatst: 25-03-16 14:30
Anna, het voornaamste deel is dat gemak van de verzorgster moet hebben. Je bent geen kinder oppas. Het zijn jouw paarden. Ookal zijn ze klein. De verzorgster heeft te luisteren en anders hoepelt ze maar op. Die andere klinkt veel fijner. En betrouwbaarder.
Als ik jou was zou ik lekker wat tijd investeren in dat andere meisje en je school! Je pony's alleen als ontspanning gebruiken, en tijdens je examenperiode dat meisje even helemaal niet over de vloer... Zo de horen denk jij er 's ochtends al aan dat je haar 's middags misschien weer tegen kan komen, zo heb je helemaal geen rust. Spreek af dat je haar af en toe een berichtje stuurt als jij tijd genoeg hebt, maar je wordt nu een beetje (misschien onbewust) als gratis oppas gebruikt, en nog niet eens zo dat jij het wel leuk vind...