Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:47

Ik verzorgde altijd of het eigenpaarden waren regelde ook hoefsmit en entings afspraken. Als er wat was belde ik gelijk de eigenaar voor overleg. Ik vind als verzorgster etc. moet je gewoon alle klusjes ook doen. Maar dat ligt natuurlijk ook aan welke afspraken je met de eigenaar hebt gemaakt. Ben nog steeds heel dankbaar dat ik heb mogen ervaren hoe het is om een paard te hebben.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:08

Ik verzorg het liefst onder het mom van een wisselwerking. Oftewel, ik neem werk uit handen van de eigenaar die het niet allemaal zelf kan, maar haal hier ook mijn plezier uit met alle klusjes (die ik overigens ook leuk vind haha) en het in het in weer en wind komen erbij. Ik heb nou eenmaal niet veel geld te besteden, al helemaal niet maandelijks een vast bedrag. Lessen betaal ik uiteraard wel. En daarbij betaal ik af en toe graag mee aan spullen.
Zo had ik een tijd terug het idee om vitaminen/mineralen brok te voeren, dit idee kreeg ik pas toen ik in de winkel stond met een stalgenoot dus haalde ik het maar. Aangekaart, als ze het niets vond ging de bak (was 4 kg, geen hele voerzak) naar stalgenoot, ik ga niet zomaar tegen het voerbeleid in natuurlijk. Eigenaresse was er blij mee. Nu erop gekomen dat als ik mee betaal, we dit voer blijven geven, dus een grotere zak gehaald en ik heb de helft betaald.
Toen er een nieuw zadel kwam vond ik het zo eerlijk om daar ook wat in te investeren omdat ik daar ook gebruik van maak.
Dat zijn wat voorbeelden, maar op deze manier vind ik het juist heel erg prettig. Door af en toe mee te investeren in iets tastbaars als spullen vind ik vind veel fijner dan maandelijks een bedrag op hoesten wat ik gewoon niet heb. Als ik het geld had, zou ik wel meer investeren. Dat is het hele punt niet. Maar door de wisselwerking dat de eigenaresse mij nodig heeft en ik het met liefde doe en zij daardoor kan vertrouwen op verantwoordelijkheid werkt fantastisch.
En ik snap heel goed dat de onzekerheid ook heel erg meespeelt bij eigenaren. De eigenaresse van mijn verzorgpony heeft ook haar verleden aan verzorgsters gehad, ik weet nog dat ze in het begin regelmatig vroeg of ik het wel écht zag zitten en écht door wou gaan. En ik vond het een gekke vraag omdat ik dacht dat dat wel duidelijk was. :P

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:17

Juist de reden om een verzorg- of bijrijdpaard te zoeken, lijkt me dat je meer betrokken bent dan op een manege.
Met veel eigenaren is in overleg heel veel mogelijk.
Echter is instelling en houding van cruciaal belang.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:02

Klopt, dat was precies de reden dat deze meiden een verzorgpaard wilden. Alle contact is in eerste instantie via de moeder gegaan, en die vertelde dus ook dat een eigen pony er nog niet inzit, vanwege de ervaring.

Het mooie is, dat ik deze meiden heel blij maak als ze mogen uitstappen (erop). Meer zit er ook niet in (voorlopig). Dat komt je tegenwoordig ook niet vaak meer tegen, dat iemand het gewoon een 'eer' vindt, om een privepaard uit te stappen.

myk_en_shant

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:41

Ik kom ook even in de discussie mengen, sommigen kennen mij al vanuit de andere topic.

De eeuwige discussie over betalen voor bijrijden, pffffff zeer vermoeiend. Zolang je niet alle zorg overneemt en het paard daadwerkelijke naar een hoger niveau tilt, vind ik er dat een vergoeding op zijn plaats is.
Ten eerste je gebruikt het dier, de spullen en alles er omheen. Jij wil rijden, dus mag er ook wat tegenover staan.
Lessen, vind ik sowieso dat dit door de bijrijder betaald moet worden, is een investering in jezelf, dus betaal je zelf.

Ook ik zie dat de mentaliteit van tegenwoordig echt, maar dan ook echt beneden peil ligt.
Door weer en wind, betekend tegenwoordig : 1 druppel regen, oh ik kom niet hoor, het regent zo hard. Een kleine woei, oh ik kom niet hoor, het waait zo hard. Etc.
Kijk met stortregen, storm, ijzel en dik pak sneeuw hoeven ze van mij echt niet te komen. Dan kun je toch weinig beginnen, maar bij de eerste drup....

Heb door de jaren heen heel wat manegemeisjes versleten, die na 1 a 2 keer komen al voor het gezien houden, terwijl ik wel heel veel tijd ingestoken heb.
Een aantal meiden heb ik gewoonweg weggestuurd, omdat ze de simpelste klusjes niet deden en puur voor het rijden kwamen. Wat is nou even de moeite om effe die drie drolletjes uit de stal te wippen en na gebruik alles op te ruimen en aan te vegen. Nee wel 1,5 uur op mijn paard jakkeren. Dus die waren snel weg.

Tegenwoordig heb ik aan bijrijden een lesverplichting aan hangen, mijn paarden zijn lespaarden en ben gediplomeerd paardrij-instructrice. De verplichting is 2 x per maand les, dit is leeftijdsafhankelijk voor tussen 7 en 15 jaar betekend dit 34 euro per maand, van 16 tot en met 19 jaar 44 euro per maand en vanaf 20 jaar 54 euro per maand.
Bijrijden zelf is gratis en je mag buiten de lestijden om vrij rijden.

Ik vind dit echt vriendelijke bedragen en echt niet buitensporig, maar hoeveel berichtjes ik wel niet gehad heb van of die lessen echt een verplichting is. Eeeuuuuhhh ja, anders staat het niet 2 keer in een advertentie.
Dan krijg ik allemaal van die smoesjes, ja ik rij ook al op de manege en bij die en die. Juist doordat ze op een manege rijden, wil ik ze op les hebben, aangezien de manege in de buurt op slecht niveau lesgeeft. En ik mijn lespaarden wil behouden.

Echt de toppunt reactie was het volgende: ik wil je paard wel doen, maar dan komt ze hier op stal en betaal jij alles. Tja uiteraard was ik not amused. Een lespaard naar andere kant van Nederland verhuizen en dan ook nog alles betalen, terwijl ze nu gratis bij mijn ouders staan en alleen brok, smid en da hoef te betalen.

Gelukkig heb ik nu een aantal bijrijders gevonden, die ook echt willen leren en hier ook in willen investeren.
Maar hoeveel zooi er aan vooraf gegaan zijn en maar gek vinden dat manegeruiters niet populair zijn onder de eigenaren.
Heb vanalles meegemaakt, van paard nog met zadel op in stal vinden drijfnat, tot aan stelen.
Ben op zich wel een kritische eigenaar, maar op zich mag en kan bij mij heel veel.

SophieXAnni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:03

Ik vind dat een bijdrage best gevraagd mag worden, als het maar geen hele hoge is. 50,- voor 2 keer in de week vind ik wel redelijk :j.
ik zelf betaal geen bijdrage en rijd gemiddeld 3 keer per week, maar neem wel les. Ik neem 2 keer per maand les, 1 les van een half uur kost 20 euro. Ben er 40 euro per maand aan kwijt en dat vind ik het zeker waard! Maar dat verschilt ook per persoon hoeveel geld ze over hebben per maand.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:44

SophieXAnni schreef:
Ik vind dat een bijdrage best gevraagd mag worden, als het maar geen hele hoge is. 50,- voor 2 keer in de week vind ik wel redelijk :j.
ik zelf betaal geen bijdrage en rijd gemiddeld 3 keer per week, maar neem wel les. Ik neem 2 keer per maand les, 1 les van een half uur kost 20 euro. Ben er 40 euro per maand aan kwijt en dat vind ik het zeker waard! Maar dat verschilt ook per persoon hoeveel geld ze over hebben per maand.

En waar haal jij die 50,- vandaan?
Is dat gedacht vanuit je eigen budget, of denk jij dat een paard weinig kost, of dat jij de eigenaar een dienst doet?

Ik vind het namelijk best een rare gedachtegang om een bedrag eraan te hangen, zonder verdere info.
Een brave pony die op de wei staat of een Z paard op een luxe stal is nogal een verschil.

SophieXAnni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:52

sneeuwpop schreef:
SophieXAnni schreef:

En waar haal jij die 50,- vandaan?
Is dat gedacht vanuit je eigen budget, of denk jij dat een paard weinig kost, of dat jij de eigenaar een dienst doet?

Ik vind het namelijk best een rare gedachtegang om een bedrag eraan te hangen, zonder verdere info.
Een brave pony die op de wei staat of een Z paard op een luxe stal is nogal een verschil.

Ik denk zeker niet dat een paard weinig kost! Mijn moeder en zus hebben er zelf een dus ik weet wel wat het kost. Ik heb ook niks over de situatie gezegd, het ligt natuurlijk ook wel aan de mogelijkheden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:56

Het ligt er ook gewoon aan wat je er zelf voor over hebt. In veel situaties zou ik helemaal niet betalen. Maar ik vind het wél logisch dat er geld voor gevraagd wordt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:17

50,- een net bedrag vinden is denk ik vooral persoonlijk kijken naar wat je ervoor over hebt. Ongeacht de situatie.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:25

En dan zit er ook nog een groot verschil tussen iets er voor over hebben en het ook écht hebben.
Ik kan vanwege gezondheid geen baantje naast mijn school nemen en dan ook nog een verzorgpony. Ook geen ouders die mijn hobby willen bekostigen. Daarbij ben ik 18+ dus het geld wat ik binnen krijg, gaat naar mijn maandelijkse lasten en dingen die ik zelf echt nodig heb en dan heb ik het niet over wekelijks shoppen en hard gaan op een feestje. ;)
Daarom ben ik heel blij dat ik niet maandelijks hoef te betalen voor mijn verzorgpony maar betaal ik graag af en toe uit mijzelf mee aan (extra) spullen/voer en uiteraard lessen. Maar in plaats van geld, kan er bij mij wel op vertrouwd worden dat ik mijn verantwoording neem ongeacht weer of situatie en ik mijn hand niet omdraai voor klussen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:45

Idd suliko,
Als mensen niet meer dan 50 euro willen betalen of zelf helemaal niet willen betalen, is dat mij prima. Ik kan er alleen slecht tegen wanneer zulke mensen roepen dat meer dan dat "te duur" is, ongeacht wat ze er voor teug krijgen.
Dat het teveel is voor je budget (ongeacht of ze het niet willen of kunnen betalen) , dat kan.
Het niet kunnen betalen is jammer, helaas is het een dure hobby.
Gelukkig heb jij een mooi plekje gevonden en is de eigenaar ook blij met jou. Daar gaat het om, dat beide partijen blij zijn.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:45

Bij mij is het dat ikzelf 'maar' 50 euro per maand ervoor over heb. (Lessen niet meegerekend, dan is het 100 euro)
Als iemand dan een Z2 KWPN'er aanbiedt voor 100, is dat geheel terecht, maar teveel voor mij.

SophieXAnni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:48

Anke schreef:
50,- een net bedrag vinden is denk ik vooral persoonlijk kijken naar wat je ervoor over hebt. Ongeacht de situatie.

Ja inderdaad, ik zei ook ik vind erbij

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:53

Ik heb 17 jaar lang een eigenpaard en 10 jaar lang zelfs 2 paarden gehad met zo nu en dan een verzorgster, geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan dacht om geld te vragen omdat dat dan voor mij minder kosten met zich mee zou brengen. Zij hebben niet gekozen voor een eigenpaard en de kosten die er aanhangen, waarom moeten zij daar dan voor opdraaien?

Mijn ene paard heb ik een paar jaar geleden verkocht en de andere heb ik in moeten laten slapen eind nov. Nu wil ik geen eigenpaard meer, maar een paard voor iemand verzorgen zie ik ook niet zitten, puur omdat er altijd een bijdragen wordt gevraagd en ik dat weiger te betalen. Niet omdat ik het niet kan, maar ik dat raar vind... Ik ben niet de beroerdste om een keer iets voor het paard te kopen of een keer de hoefsmid te betalen, maar een vast bedrag elke maand, nope.

Even voor de duidelijkheid, dit gaat om 2/3 dagen per week, wanneer het een soort van lease afspraak is, is dit natuurlijk een ander verhaal.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:55

Selina schreef:
Bij mij is het dat ikzelf 'maar' 50 euro per maand ervoor over heb. (Lessen niet meegerekend, dan is het 100 euro)
Als iemand dan een Z2 KWPN'er aanbiedt voor 100, is dat geheel terecht, maar teveel voor mij.

Idd.
Daarom kun je naar mijn idee er geen bedrag op zetten wat "netjes is". Wel wat je als budget hebt om te "rijden/ verzorgen"

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:56

sneeuwpop schreef:
Sennaxpaddie, niet kunnen betalen is niet het probleem van een ander.
Ik zie en hoor het wel vaker, ondertussen gaan ze/wel op vakantie en lopen regelmatig met nieuwe kleding. Niet allemaal natuurlijk, maar paardrijdennis ook geen recht en geen eerste levensbehoefte.
Paardeneigenaren moeten ook een hoop laten om dat paard te kunnen betalen. De meeste die ik ken, hebben echt geen hoog inkomen.

Mijn ouders betalen de lessen ook niet zelf. Dat is veel te duur. Ik mag dankzij de vereniging 1x per week gratis rijden

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:00

Rienn schreef:
Ik heb 17 jaar lang een eigenpaard en 10 jaar lang zelfs 2 paarden gehad met zo nu en dan een verzorgster, geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan dacht om geld te vragen omdat dat dan voor mij minder kosten met zich mee zou brengen. Zij hebben niet gekozen voor een eigenpaard en de kosten die er aanhangen, waarom moeten zij daar dan voor opdraaien?

Mijn ene paard heb ik een paar jaar geleden verkocht en de andere heb ik in moeten laten slapen eind nov. Nu wil ik geen eigenpaard meer, maar een paard voor iemand verzorgen zie ik ook niet zitten, puur omdat er altijd een bijdragen wordt gevraagd en ik dat weiger te betalen. Niet omdat ik het niet kan, maar ik dat raar vind... Ik ben niet de beroerdste om een keer iets voor het paard te kopen of een keer de hoefsmid te betalen, maar een vast bedrag elke maand, nope.

Even voor de duidelijkheid, dit gaat om 2/3 dagen per week, wanneer het een soort van lease afspraak is, is dit natuurlijk een ander verhaal.

Jij vind het raar dat een ander voor je paard moet betalen. Ik vind het raardat een ander zijn hobby gratis mag doen en daarbij vaak meer leert dan op de gemiddelde manege. Ik spreek dan wel over vaste dagen.
Maaaaaaar ik vind het wel fijn dat er eigenaren zijn die geen bijdrage vragen.top!

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:08

Ik vind het raar, bijzonder of hoe je het wilt noemen, waarom moeten zij helpen om jouw hobby te bekostigen? Bedoel, zo kan ik de vraag natuurlijk ook stellen. Ik zou dan meer vragen of die gene een keer een zak voer of wortels/appels of iets dergelijks zou willen kopen.

Misschien ligt het ook aan de bedragen die ik wel eens voorbij zie komen en wat voor klap werk er dan nog verricht moet worden. Stalletje mesten en voer klaar zetten is niet zo veel werk, maar wat er soms wordt omschreven klinkt als een dagtaak. :D

Iedereen heeft hier een andere mening over en ziet het anders. Dat kan en mag en daarom zal er altijd een welles/nietes discussie zijn.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:17

Rienn schreef:
Ik vind het raar, bijzonder of hoe je het wilt noemen, waarom moeten zij helpen om jouw hobby te bekostigen? Bedoel, zo kan ik de vraag natuurlijk ook stellen. Ik zou dan meer vragen of die gene een keer een zak voer of wortels/appels of iets dergelijks zou willen kopen.

Misschien ligt het ook aan de bedragen die ik wel eens voorbij zie komen en wat voor klap werk er dan nog verricht moet worden. Stalletje mesten en voer klaar zetten is niet zo veel werk, maar wat er soms wordt omschreven klinkt als een dagtaak. :D

Iedereen heeft hier een andere mening over en ziet het anders. Dat kan en mag en daarom zal er altijd een welles/nietes discussie zijn.

Dat zeker.
Ik heb bijrijdpaarden gehad met bijdrage, zonder bijdrage en lessen en nu zelfs zonder bijdrage en gratis lessen. Mag in m'n handjes knijpen met mijn plekje nu.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:24

Ik zou het knap vinden als je een bijrijder vindt die zoveel betaalt dat jij er winst op maakt. Maar nee, een bijrijder "bekostigt" niet iemand anders zijn hobby, de eigenaar heeft toch nog veel meer uitgaven en daarbij geeft de eigenaar het paard juist een paar dagen uit handen... :+
Laatst bijgewerkt door gerpiegorp op 15-02-16 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:48

Kreeg net leuk berichtje van eigenaresse van mijn huidige paardje waar ik niet op mag rijden. Of ik een keer mee wil als hun gaan lesse op de manege dan mag ik voor €15 meerijde op een manege pony. Echt super lief dat ze zo met mij mee denkt.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:45

gerpiegorp schreef:
Ik zou het knap vinden als je een bijrijder vindt die zoveel betaalt dat jij er winst op maakt. Maar nee, een bijrijder "bekostigt" niet iemand anders zijn hobby, de eigenaar heeft toch nog veel meer uitgaven en daarbij geeft de eigenaar het paard juist een paar dagen uit handen... :+

Wie heeft het over winst?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:55

Geryon schreef:
Het ligt er ook gewoon aan wat je er zelf voor over hebt. In veel situaties zou ik helemaal niet betalen. Maar ik vind het wél logisch dat er geld voor gevraagd wordt.

Ik ook...

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:02